[학위논문]다문화가정 초등학생과 학부모의 진로인식과 진로교육 요구 The Perceptions and Needs on Career Education of Elementary School Students and Parents from Multicultural Families원문보기
이 연구는 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 진로인식과 진로요구에 관한 연구이다. 최근 들어 다문화가족의 구성과 형태는 점점 다양해지고 있고 이들의 국내로의 이주동기도 경제문제를 넘어서서 자신의 더 나은 삶이나 자녀 교육 등으로 점차 다양해지고 있다. 본 연구에서는 심층면접을 통해 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 진로인식과 진로교육 요구에 관한 10가정의 사례를 조사해 보았다. 이번 연구에서 다문화가정 초등학생들은 진로인식이 낮게 나타난다는 그간의 선행연구와는 달리 자신의 진로에 대해 다양한 생각을 갖고 있었고, 별다른 진로장벽인식을 아직은 크게 느끼지 않는 것으로 나타났다. 또한 다문화가정 학부모들 역시 자녀의 꿈을 지지하면서도 자녀들이 앞으로 현실적이고 안정적인 직업을 갖게 되기를 희망하는 것으로 나타났다. 다문화가정 학부모들은 한국교육이 사교육에 너무 의존하는 것이 문제라고 생각하면서 학원을 보내지 않거나 혹은 학원비 부담을 걱정하고, 한국에서의 삶에 고단함을 느끼면서도 자녀교육에서 출신국보다 유리하다고 생각하고 있었다. 다문화가정 초등학생들의 진로요구로는 자신들이 관심을 갖고 있는 직업세계에 대한 정보와 체험의 기회를 제공해 주는 것이었고, 다문화가정 학부모의 진로교육 요구로는 자세한 진학정보와 자녀교육과 관련한 상담, 한국어와 한국문화를 체험할 수 있는 지속적인 ...
이 연구는 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 진로인식과 진로요구에 관한 연구이다. 최근 들어 다문화가족의 구성과 형태는 점점 다양해지고 있고 이들의 국내로의 이주동기도 경제문제를 넘어서서 자신의 더 나은 삶이나 자녀 교육 등으로 점차 다양해지고 있다. 본 연구에서는 심층면접을 통해 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 진로인식과 진로교육 요구에 관한 10가정의 사례를 조사해 보았다. 이번 연구에서 다문화가정 초등학생들은 진로인식이 낮게 나타난다는 그간의 선행연구와는 달리 자신의 진로에 대해 다양한 생각을 갖고 있었고, 별다른 진로장벽인식을 아직은 크게 느끼지 않는 것으로 나타났다. 또한 다문화가정 학부모들 역시 자녀의 꿈을 지지하면서도 자녀들이 앞으로 현실적이고 안정적인 직업을 갖게 되기를 희망하는 것으로 나타났다. 다문화가정 학부모들은 한국교육이 사교육에 너무 의존하는 것이 문제라고 생각하면서 학원을 보내지 않거나 혹은 학원비 부담을 걱정하고, 한국에서의 삶에 고단함을 느끼면서도 자녀교육에서 출신국보다 유리하다고 생각하고 있었다. 다문화가정 초등학생들의 진로요구로는 자신들이 관심을 갖고 있는 직업세계에 대한 정보와 체험의 기회를 제공해 주는 것이었고, 다문화가정 학부모의 진로교육 요구로는 자세한 진학정보와 자녀교육과 관련한 상담, 한국어와 한국문화를 체험할 수 있는 지속적인 멘토링 프로그램 등을 요구하였다. 또한 한부모가정 등을 위한 교육비 지원 등 경제적인 지원도 여전히 필요하다고 했다. 따라서 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 각각의 상황에 맞는 다양한 진로교육이 앞으로도 계속 이루어져야 하며, 다문화가정 학생들의 진로교육 내용으로는 단순 저숙련 직종위주의 직종에서 벗어나서 전문적이고 다양한 직업에 대한 정보와 직업세계 체험의 기회가 주어져야 할 것이다.
이 연구는 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 진로인식과 진로요구에 관한 연구이다. 최근 들어 다문화가족의 구성과 형태는 점점 다양해지고 있고 이들의 국내로의 이주동기도 경제문제를 넘어서서 자신의 더 나은 삶이나 자녀 교육 등으로 점차 다양해지고 있다. 본 연구에서는 심층면접을 통해 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 진로인식과 진로교육 요구에 관한 10가정의 사례를 조사해 보았다. 이번 연구에서 다문화가정 초등학생들은 진로인식이 낮게 나타난다는 그간의 선행연구와는 달리 자신의 진로에 대해 다양한 생각을 갖고 있었고, 별다른 진로장벽인식을 아직은 크게 느끼지 않는 것으로 나타났다. 또한 다문화가정 학부모들 역시 자녀의 꿈을 지지하면서도 자녀들이 앞으로 현실적이고 안정적인 직업을 갖게 되기를 희망하는 것으로 나타났다. 다문화가정 학부모들은 한국교육이 사교육에 너무 의존하는 것이 문제라고 생각하면서 학원을 보내지 않거나 혹은 학원비 부담을 걱정하고, 한국에서의 삶에 고단함을 느끼면서도 자녀교육에서 출신국보다 유리하다고 생각하고 있었다. 다문화가정 초등학생들의 진로요구로는 자신들이 관심을 갖고 있는 직업세계에 대한 정보와 체험의 기회를 제공해 주는 것이었고, 다문화가정 학부모의 진로교육 요구로는 자세한 진학정보와 자녀교육과 관련한 상담, 한국어와 한국문화를 체험할 수 있는 지속적인 멘토링 프로그램 등을 요구하였다. 또한 한부모가정 등을 위한 교육비 지원 등 경제적인 지원도 여전히 필요하다고 했다. 따라서 다문화가정 학부모와 초등학생 자녀의 각각의 상황에 맞는 다양한 진로교육이 앞으로도 계속 이루어져야 하며, 다문화가정 학생들의 진로교육 내용으로는 단순 저숙련 직종위주의 직종에서 벗어나서 전문적이고 다양한 직업에 대한 정보와 직업세계 체험의 기회가 주어져야 할 것이다.
This study is about ‘The Perceptions and Needs on Career Education of Elementary School Students and Parents from Multicultural Families’. Recently, the compositions and the shapes of Multicultural Families are diverse and the motivations of immigration into Korea are also diverse from financial to ...
This study is about ‘The Perceptions and Needs on Career Education of Elementary School Students and Parents from Multicultural Families’. Recently, the compositions and the shapes of Multicultural Families are diverse and the motivations of immigration into Korea are also diverse from financial to educational issue for children. This study reviews the 10 cases of the perceptions and needs on career education of elementary school students and parents from multicultural families. In this Study, multicultural children shows their various career perceptions contrast to preceding studies that they have not so much high career perceptions, and do not much feel career barrier. Multicultural parents support their children’s dream and want them to get very nice jobs for their future. Multicultural parents warry about the private-centered educational system of Korea and do not want private education or manage to pay for it for their children. But they think Korea has more merits on educating though they lead a hard life in Korea. The needs on career education of multicultural children are having a various chance to experience related to their expecting jobs and the needs on career education of multicultural parents are giving the school admission guides, counsel and mentoring services related to giving Korean lesson and culture. And the parents also need financial support, for example, for single partnt family. The various career education for multicultural children has to continue for each children and gives good informations about jobs and chances to experience the world of jobs.
This study is about ‘The Perceptions and Needs on Career Education of Elementary School Students and Parents from Multicultural Families’. Recently, the compositions and the shapes of Multicultural Families are diverse and the motivations of immigration into Korea are also diverse from financial to educational issue for children. This study reviews the 10 cases of the perceptions and needs on career education of elementary school students and parents from multicultural families. In this Study, multicultural children shows their various career perceptions contrast to preceding studies that they have not so much high career perceptions, and do not much feel career barrier. Multicultural parents support their children’s dream and want them to get very nice jobs for their future. Multicultural parents warry about the private-centered educational system of Korea and do not want private education or manage to pay for it for their children. But they think Korea has more merits on educating though they lead a hard life in Korea. The needs on career education of multicultural children are having a various chance to experience related to their expecting jobs and the needs on career education of multicultural parents are giving the school admission guides, counsel and mentoring services related to giving Korean lesson and culture. And the parents also need financial support, for example, for single partnt family. The various career education for multicultural children has to continue for each children and gives good informations about jobs and chances to experience the world of jobs.
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