본 연구는 역사 학습 방법으로 사용되어 왔던 추체험 학습과 사료 학습을 초등학교 교실 현장에서 어떻게 활용할 수 있는지 탐색하고, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램을 개발 및 실행하여 그 결과를 논의하는 데 목적을 두고 있다. 과거 인물의 행위를 재구성하고, 사고 과정을 파악하는 추체험 학습은 학생들이 역사적 사건 속으로 들어가서 행동하고 사고하도록 하기 때문에 역사에 대한 내면적 이해를 이끌어낼 수 있다. 또한, 역사에 대한 흥미를 유발하여 능동적이고 긍정적인 태도로 역사 수업에 참여할 수 있게 된다. 따라서 본 연구자는 학생들이 역사 수업에서 사료를 통해 역사적 사건 속으로 들어가 자신의 이야기로 재구성 할 수 있도록 하기 위해 추체험 학습 원리를 프로그램에 활용하였다. 이를 위해서 프로그램의 모형과 학습 방안을 제시하고, 프로그램을 개발 및 실행하여 결과를 논의하였다. 연구의 세부적인 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램의 모형을 다섯 단계로 제시하였다. 탐구문제 선정, 사료 탐구, 사료의 내면화, 추체험 활동의 표현, 추체험 활동 공유 및 피드백의 다섯 단계로 제시하였다. 둘째, 사료를 통하여 추체험 학습이 가능하도록 네 단계 유형의 추체험 질문을 제시하였다. 표면적 사실에 대한 질문과 동기나 목적에 대한 질문을 통하여 학생들은 역사적 자료를 해석할 수 있게 된다. 평가적 질문과 감정이입을 위한 질문을 통하여 학생들은 사료를 재구성하여 표현할 수 있게 된다. 셋째, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램을 개발 및 실행하고 그 결과를 논의하였다. 프로그램은 사전학습, 상황에 대한 추체험 학습, 인물에 대한 추체험 학습, 추체험 적용 학습, 사후학습으로 이루어져 있다. 프로그램 실행 후, 사전-사후 ...
본 연구는 역사 학습 방법으로 사용되어 왔던 추체험 학습과 사료 학습을 초등학교 교실 현장에서 어떻게 활용할 수 있는지 탐색하고, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램을 개발 및 실행하여 그 결과를 논의하는 데 목적을 두고 있다. 과거 인물의 행위를 재구성하고, 사고 과정을 파악하는 추체험 학습은 학생들이 역사적 사건 속으로 들어가서 행동하고 사고하도록 하기 때문에 역사에 대한 내면적 이해를 이끌어낼 수 있다. 또한, 역사에 대한 흥미를 유발하여 능동적이고 긍정적인 태도로 역사 수업에 참여할 수 있게 된다. 따라서 본 연구자는 학생들이 역사 수업에서 사료를 통해 역사적 사건 속으로 들어가 자신의 이야기로 재구성 할 수 있도록 하기 위해 추체험 학습 원리를 프로그램에 활용하였다. 이를 위해서 프로그램의 모형과 학습 방안을 제시하고, 프로그램을 개발 및 실행하여 결과를 논의하였다. 연구의 세부적인 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램의 모형을 다섯 단계로 제시하였다. 탐구문제 선정, 사료 탐구, 사료의 내면화, 추체험 활동의 표현, 추체험 활동 공유 및 피드백의 다섯 단계로 제시하였다. 둘째, 사료를 통하여 추체험 학습이 가능하도록 네 단계 유형의 추체험 질문을 제시하였다. 표면적 사실에 대한 질문과 동기나 목적에 대한 질문을 통하여 학생들은 역사적 자료를 해석할 수 있게 된다. 평가적 질문과 감정이입을 위한 질문을 통하여 학생들은 사료를 재구성하여 표현할 수 있게 된다. 셋째, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램을 개발 및 실행하고 그 결과를 논의하였다. 프로그램은 사전학습, 상황에 대한 추체험 학습, 인물에 대한 추체험 학습, 추체험 적용 학습, 사후학습으로 이루어져 있다. 프로그램 실행 후, 사전-사후 마인드맵, 추체험 활동의 결과물, 학생 면담 자료, 사후 설문지 및 소감문을 분석하여 다음과 같은 결과를 확인하였다. 첫째, 내용적인 측면에서 학생들의 역사적 개념이 확장되었다. 과거 역사적 행위에 대한 감정이입적 표현이 많이 등장한 것으로 보아 과거 사람들의 입장에서 역사를 바라보고 공감할 수 있다는 점을 알 수 있었다. 둘째, 사료에 대한 이해와 역사적 인물에 대한 감정이입적 이해가 가능해졌다. 학생들은 사료를 바탕으로 역사적 사건 속으로 들어가 상상 및 재구성 할 수 있었다. 또한 당시의 시대적 배경을 맥락적으로 이해하고 인물에 대하여 감정이입적 이해가 가능한 모습을 찾아볼 수 있었다. 셋째, 역사에 대한 긍정적인 태도가 형성되었다. 학생들은 자기 주도적으로 역사를 재구성하는 과정에서 즐거움을 느꼈고, 과거 사람들의 생활 모습 및 감정을 이해하는 데 도움이 되었다고 하였다. 특히, 이 과정에서 사료로 인하여 과거 사람들의 모습을 생생하게 이해하는데 도움이 되었다는 결론을 얻었다. 즉, 사료가 추체험에 효과적인 역할을 했음을 알 수 있다. 더 나아가 학생들은 역사적 사건 속으로 들어가 행동하고 생각해보는 추체험 학습에 흥미를 느꼈으며, 직접 체험 및 탐구하는 점에서 역사에 대한 이해도가 높아졌음을 알 수 있었다. 사료 기반 추체험 역사학습을 통하여 학생들은 사료를 적극적으로 탐구하고 사료가 가지고 있는 역사적 맥락을 이해할 수 있었다. 이 과정에서 학생들은 역사적 상황과 인물에 대하여 감정이입 하며 내면적으로 이해하는 모습을 보였다. 이 추체험 학습으로 인하여 학생들에게 역사에 대한 긍정적인 태도를 갖게 해주었다는 결론을 얻었다.
본 연구는 역사 학습 방법으로 사용되어 왔던 추체험 학습과 사료 학습을 초등학교 교실 현장에서 어떻게 활용할 수 있는지 탐색하고, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램을 개발 및 실행하여 그 결과를 논의하는 데 목적을 두고 있다. 과거 인물의 행위를 재구성하고, 사고 과정을 파악하는 추체험 학습은 학생들이 역사적 사건 속으로 들어가서 행동하고 사고하도록 하기 때문에 역사에 대한 내면적 이해를 이끌어낼 수 있다. 또한, 역사에 대한 흥미를 유발하여 능동적이고 긍정적인 태도로 역사 수업에 참여할 수 있게 된다. 따라서 본 연구자는 학생들이 역사 수업에서 사료를 통해 역사적 사건 속으로 들어가 자신의 이야기로 재구성 할 수 있도록 하기 위해 추체험 학습 원리를 프로그램에 활용하였다. 이를 위해서 프로그램의 모형과 학습 방안을 제시하고, 프로그램을 개발 및 실행하여 결과를 논의하였다. 연구의 세부적인 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램의 모형을 다섯 단계로 제시하였다. 탐구문제 선정, 사료 탐구, 사료의 내면화, 추체험 활동의 표현, 추체험 활동 공유 및 피드백의 다섯 단계로 제시하였다. 둘째, 사료를 통하여 추체험 학습이 가능하도록 네 단계 유형의 추체험 질문을 제시하였다. 표면적 사실에 대한 질문과 동기나 목적에 대한 질문을 통하여 학생들은 역사적 자료를 해석할 수 있게 된다. 평가적 질문과 감정이입을 위한 질문을 통하여 학생들은 사료를 재구성하여 표현할 수 있게 된다. 셋째, 사료 기반 추체험 역사학습 프로그램을 개발 및 실행하고 그 결과를 논의하였다. 프로그램은 사전학습, 상황에 대한 추체험 학습, 인물에 대한 추체험 학습, 추체험 적용 학습, 사후학습으로 이루어져 있다. 프로그램 실행 후, 사전-사후 마인드맵, 추체험 활동의 결과물, 학생 면담 자료, 사후 설문지 및 소감문을 분석하여 다음과 같은 결과를 확인하였다. 첫째, 내용적인 측면에서 학생들의 역사적 개념이 확장되었다. 과거 역사적 행위에 대한 감정이입적 표현이 많이 등장한 것으로 보아 과거 사람들의 입장에서 역사를 바라보고 공감할 수 있다는 점을 알 수 있었다. 둘째, 사료에 대한 이해와 역사적 인물에 대한 감정이입적 이해가 가능해졌다. 학생들은 사료를 바탕으로 역사적 사건 속으로 들어가 상상 및 재구성 할 수 있었다. 또한 당시의 시대적 배경을 맥락적으로 이해하고 인물에 대하여 감정이입적 이해가 가능한 모습을 찾아볼 수 있었다. 셋째, 역사에 대한 긍정적인 태도가 형성되었다. 학생들은 자기 주도적으로 역사를 재구성하는 과정에서 즐거움을 느꼈고, 과거 사람들의 생활 모습 및 감정을 이해하는 데 도움이 되었다고 하였다. 특히, 이 과정에서 사료로 인하여 과거 사람들의 모습을 생생하게 이해하는데 도움이 되었다는 결론을 얻었다. 즉, 사료가 추체험에 효과적인 역할을 했음을 알 수 있다. 더 나아가 학생들은 역사적 사건 속으로 들어가 행동하고 생각해보는 추체험 학습에 흥미를 느꼈으며, 직접 체험 및 탐구하는 점에서 역사에 대한 이해도가 높아졌음을 알 수 있었다. 사료 기반 추체험 역사학습을 통하여 학생들은 사료를 적극적으로 탐구하고 사료가 가지고 있는 역사적 맥락을 이해할 수 있었다. 이 과정에서 학생들은 역사적 상황과 인물에 대하여 감정이입 하며 내면적으로 이해하는 모습을 보였다. 이 추체험 학습으로 인하여 학생들에게 역사에 대한 긍정적인 태도를 갖게 해주었다는 결론을 얻었다.
This study explores and conducts re-enactment history leaning program based on historical records to explore and discuss how they can be used in elementary school classrooms. The lessons of recomposing the behavior of past figures and identifying the thought process can lead to an inner understa...
This study explores and conducts re-enactment history leaning program based on historical records to explore and discuss how they can be used in elementary school classrooms. The lessons of recomposing the behavior of past figures and identifying the thought process can lead to an inner understanding of history because they allow students to enter historical events, act and think. In addition, it creates interest in history, allowing students to participate in history classes in an active and positive manner. Therefore, this researcher utilized the study principles in the program to allow students to enter historical events through historical materials and reconstruct them into their stories. To this end, a model of re-enactment history leaning program based on historical records and learning methods were presented, and the results were discussed by developing and implementing the programs. The details of the study are summarized as follows. First, a model of a re-enactment history leaning program based on historical records was presented in five stages. Five steps were presented : selecting exploration issues, exploring historical records, internalization of historical records, presentation of testing activities, sharing of testing activities and feedback. Second, four types of challenge questions were presented so that they could be learned from the historical records. Students will be able to interpret historical data through questions about surface facts and questions about their purpose. Through questions for evaluation and empathy, students can reconstruct and express their historical records. Third, a re-enactment history leaning program based on historical records was developed and implemented and the results were discussed. The program consisted of pre-learning, situation-based re-enactment learning, character-based re-enactment learning, re-enactment applied learning, post-learning. After the program was executed, the following results were obtained by analyzing the pre-posting mind map, the outcome of the study activity, the follow-up questionnaire, and the speech. First, the students historical concepts were expanded, especially in terms of content. The fact that many empathic expressions of historical behavior appeared in the past shows that people can look at history and feel empathy in the past. Second, understanding of historical figures and understanding of historical sources became possible. Students were able to imagine and reconstruct historical events based on historical materials. In addition, it was possible to understand the historical background of the time in context and to find an empathic understanding of the character. Finally, a positive attitude toward history was formed. The students said they enjoyed the process of leading the way in rebuilding history and helped them understand the lifestyle and emotions of people in the past. In particular, it was concluded that historical records helped us to understand the appearance of people in the past. In other words, it can be seen that the historical records played an effective role in the re-enactment. Furthermore, the students were interested in learning the basic skills of going into historical events, acting and thinking, and they were able to learn more about history from hands-on experience and exploration. Through the re-enactment history leaning program based on historical records, students were able to actively explore historical sources and understand the historical context of historical records. In this process, students had an empathetic understanding of historical situations and characters, which led to the study. The study concluded that it gave students a positive attitude about history.
This study explores and conducts re-enactment history leaning program based on historical records to explore and discuss how they can be used in elementary school classrooms. The lessons of recomposing the behavior of past figures and identifying the thought process can lead to an inner understanding of history because they allow students to enter historical events, act and think. In addition, it creates interest in history, allowing students to participate in history classes in an active and positive manner. Therefore, this researcher utilized the study principles in the program to allow students to enter historical events through historical materials and reconstruct them into their stories. To this end, a model of re-enactment history leaning program based on historical records and learning methods were presented, and the results were discussed by developing and implementing the programs. The details of the study are summarized as follows. First, a model of a re-enactment history leaning program based on historical records was presented in five stages. Five steps were presented : selecting exploration issues, exploring historical records, internalization of historical records, presentation of testing activities, sharing of testing activities and feedback. Second, four types of challenge questions were presented so that they could be learned from the historical records. Students will be able to interpret historical data through questions about surface facts and questions about their purpose. Through questions for evaluation and empathy, students can reconstruct and express their historical records. Third, a re-enactment history leaning program based on historical records was developed and implemented and the results were discussed. The program consisted of pre-learning, situation-based re-enactment learning, character-based re-enactment learning, re-enactment applied learning, post-learning. After the program was executed, the following results were obtained by analyzing the pre-posting mind map, the outcome of the study activity, the follow-up questionnaire, and the speech. First, the students historical concepts were expanded, especially in terms of content. The fact that many empathic expressions of historical behavior appeared in the past shows that people can look at history and feel empathy in the past. Second, understanding of historical figures and understanding of historical sources became possible. Students were able to imagine and reconstruct historical events based on historical materials. In addition, it was possible to understand the historical background of the time in context and to find an empathic understanding of the character. Finally, a positive attitude toward history was formed. The students said they enjoyed the process of leading the way in rebuilding history and helped them understand the lifestyle and emotions of people in the past. In particular, it was concluded that historical records helped us to understand the appearance of people in the past. In other words, it can be seen that the historical records played an effective role in the re-enactment. Furthermore, the students were interested in learning the basic skills of going into historical events, acting and thinking, and they were able to learn more about history from hands-on experience and exploration. Through the re-enactment history leaning program based on historical records, students were able to actively explore historical sources and understand the historical context of historical records. In this process, students had an empathetic understanding of historical situations and characters, which led to the study. The study concluded that it gave students a positive attitude about history.
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