본 논문의 목적은 수사학을 체계적으로 정립하고 교육을 통해 덕을 갖춘 웅변가를 기르고자 했던 희랍 시대의 철학자 이소크라테스의 철학 사상을 연구하는 데 있다. 이소크라테스의 수사학의 성격은 소피스트의 수사학과 플라톤의 철학과의 비교를 통해 드러난다. 이소크라테스는 소피스트였기 때문에 기본적으로 언어를 통해 상대방을 설득하는 수사학을 가르쳤다. 그러나 그는 진리에 대해 무관심하며, 단지 논쟁에서 승리하기 위해 말의 기교만을 가르쳤던 소피스...
본 논문의 목적은 수사학을 체계적으로 정립하고 교육을 통해 덕을 갖춘 웅변가를 기르고자 했던 희랍 시대의 철학자 이소크라테스의 철학 사상을 연구하는 데 있다. 이소크라테스의 수사학의 성격은 소피스트의 수사학과 플라톤의 철학과의 비교를 통해 드러난다. 이소크라테스는 소피스트였기 때문에 기본적으로 언어를 통해 상대방을 설득하는 수사학을 가르쳤다. 그러나 그는 진리에 대해 무관심하며, 단지 논쟁에서 승리하기 위해 말의 기교만을 가르쳤던 소피스트들을 비판하였다. 이에 대한 대안으로 이소크라테스는 덕과 수사학을 결합하여 수사학을 통해 마음을 훈련하고 바른 품성을 갖도록 하였다. 또한 플라톤이 보편적이고 절대적인 지식(episteme)을 추구한 것과 달리, 이소크라테스는 의견(doxa)이 인간이 가질 수 있는 최선의 지식이며 변화무쌍한 상황을 해결하는 데 필요한 판단 또는 통찰력이라고 말한다. 즉, 이소크라테스는 언어를 통해 바르게 사고하고 행동하며, 그 과정에서 덕을 함양하고자 하였다. 이소크라테스의 철학 사상은 수사학 교육으로 구체화되었다. 이소크라테스는 판단력, 덕, 언어의 기술을 교육의 목표로 삼고, 이를 달성하기 위해 신체의 단련을 목적으로 하는 체육과, 마음의 단련을 목적으로 하는 철학으로 교육 내용을 구성하였다. 이소크라테스는 탁월한 연설가가 되기 위해서는 천부적 재능, 훈련, 연습이라는 세 가지 요소가 필요하며, 각각에 있어 교사와 학생의 역할이 요구된다고 말한다. 재능은 천부적 능력이라기보다는 학습을 하는데 요구되는 학생의 바람직한 태도를 의미한다. 교사는 지식을 전달하고 학습에 있어 모범을 보여야 하며, 학생은 교사의 가르침을 받아들이며 끊임없이 연습하여 배운 것을 내면화해야 한다. 이소크라테스는 개인의 이익보다 공익과 사회의 이익을 추구하였으며, 언어를 통한 소통을 통해 사회를 발전시키는 시민을 양성하고자 하였다. 그는 살아가면서 직면하는 문제를 해결하기 위해 시의적절한 판단을 내리고, 의견이 청중에게 잘 전달될 수 있도록 아름답게 표현하는 기술을 익히도록 하였다. 이소크라테스는 수사학 교육을 통해 수사적 인간을 양성하고자 하였다. 그가 추구한 수사학 교육은 말과 생각과 행동을 합일시키는 전인교육이었으며, 훌륭한 인격을 갖춘 웅변가 양성을 목표로 하였다. 이소크라테스의 수사학 교육이 오늘날의 교육에 시사하는 바는 첫째, 현대 교육에서 기계적이고 획일적인 교수 방법이라고 비판받는 모방을 재조명하였다는 점이다. 이소크라테스는 교사와 학생의 유대 관계에 기반한 모방을 수사학의 핵심적인 교수 학습 원리로 생각하였다. 모방은 연설의 형식을 모방하여 창의적으로 내용을 구성하게 하는 학습의 출발점이자, 교사의 마음과 인격, 스타일을 배울 수 있는 학습 원리이다. 둘째, 인간의 정신의 표현으로서의 말과 글을 강조하며, 언어를 통한 학습의 중요성을 말한다. 적절한 주제 의식을 갖추면서도 아름답게 표현하여 다른 사람들을 설득하고 교훈을 주는 말하기와 글쓰기를 추구하며, 그 속에 연설가의 의견이 담길 수 있도록 하여 개성과 창의성 또한 존중하였던 이소크라테스의 언어 교육은 현대 국어 교육이 나아갈 방향을 제시한다.
본 논문의 목적은 수사학을 체계적으로 정립하고 교육을 통해 덕을 갖춘 웅변가를 기르고자 했던 희랍 시대의 철학자 이소크라테스의 철학 사상을 연구하는 데 있다. 이소크라테스의 수사학의 성격은 소피스트의 수사학과 플라톤의 철학과의 비교를 통해 드러난다. 이소크라테스는 소피스트였기 때문에 기본적으로 언어를 통해 상대방을 설득하는 수사학을 가르쳤다. 그러나 그는 진리에 대해 무관심하며, 단지 논쟁에서 승리하기 위해 말의 기교만을 가르쳤던 소피스트들을 비판하였다. 이에 대한 대안으로 이소크라테스는 덕과 수사학을 결합하여 수사학을 통해 마음을 훈련하고 바른 품성을 갖도록 하였다. 또한 플라톤이 보편적이고 절대적인 지식(episteme)을 추구한 것과 달리, 이소크라테스는 의견(doxa)이 인간이 가질 수 있는 최선의 지식이며 변화무쌍한 상황을 해결하는 데 필요한 판단 또는 통찰력이라고 말한다. 즉, 이소크라테스는 언어를 통해 바르게 사고하고 행동하며, 그 과정에서 덕을 함양하고자 하였다. 이소크라테스의 철학 사상은 수사학 교육으로 구체화되었다. 이소크라테스는 판단력, 덕, 언어의 기술을 교육의 목표로 삼고, 이를 달성하기 위해 신체의 단련을 목적으로 하는 체육과, 마음의 단련을 목적으로 하는 철학으로 교육 내용을 구성하였다. 이소크라테스는 탁월한 연설가가 되기 위해서는 천부적 재능, 훈련, 연습이라는 세 가지 요소가 필요하며, 각각에 있어 교사와 학생의 역할이 요구된다고 말한다. 재능은 천부적 능력이라기보다는 학습을 하는데 요구되는 학생의 바람직한 태도를 의미한다. 교사는 지식을 전달하고 학습에 있어 모범을 보여야 하며, 학생은 교사의 가르침을 받아들이며 끊임없이 연습하여 배운 것을 내면화해야 한다. 이소크라테스는 개인의 이익보다 공익과 사회의 이익을 추구하였으며, 언어를 통한 소통을 통해 사회를 발전시키는 시민을 양성하고자 하였다. 그는 살아가면서 직면하는 문제를 해결하기 위해 시의적절한 판단을 내리고, 의견이 청중에게 잘 전달될 수 있도록 아름답게 표현하는 기술을 익히도록 하였다. 이소크라테스는 수사학 교육을 통해 수사적 인간을 양성하고자 하였다. 그가 추구한 수사학 교육은 말과 생각과 행동을 합일시키는 전인교육이었으며, 훌륭한 인격을 갖춘 웅변가 양성을 목표로 하였다. 이소크라테스의 수사학 교육이 오늘날의 교육에 시사하는 바는 첫째, 현대 교육에서 기계적이고 획일적인 교수 방법이라고 비판받는 모방을 재조명하였다는 점이다. 이소크라테스는 교사와 학생의 유대 관계에 기반한 모방을 수사학의 핵심적인 교수 학습 원리로 생각하였다. 모방은 연설의 형식을 모방하여 창의적으로 내용을 구성하게 하는 학습의 출발점이자, 교사의 마음과 인격, 스타일을 배울 수 있는 학습 원리이다. 둘째, 인간의 정신의 표현으로서의 말과 글을 강조하며, 언어를 통한 학습의 중요성을 말한다. 적절한 주제 의식을 갖추면서도 아름답게 표현하여 다른 사람들을 설득하고 교훈을 주는 말하기와 글쓰기를 추구하며, 그 속에 연설가의 의견이 담길 수 있도록 하여 개성과 창의성 또한 존중하였던 이소크라테스의 언어 교육은 현대 국어 교육이 나아갈 방향을 제시한다.
The purpose of this study is to study the philosophical ideas of the Greek philosopher Isocrates, who had systematically established rhetoric and wanted to cultivate a virtuous orator through education. The nature of Isocrates’ rhetoric is revealed through a comparison between Sophist’s rhetoric...
The purpose of this study is to study the philosophical ideas of the Greek philosopher Isocrates, who had systematically established rhetoric and wanted to cultivate a virtuous orator through education. The nature of Isocrates’ rhetoric is revealed through a comparison between Sophist’s rhetoric and Plato’s philosophy. Since Isocrates was a sophist, he basically taught rhetoric through language. But he criticized the sophists who taught just the skills of words to win the argument and who was indifferent to the truth. As an alternative to this, Isocrates combined virtue and rhetoric to train the mind through rhetoric. In addition, while Plato pursued universal and absolute truth based on episteme, Isocrates thought the best knowledge a man can have is doxa. Isocates pursued a useful doxa, the wisdom of life, to solve public concerns. The philosophy of Isocrates was embodied in the education of rhetoric. To achieve the goal of language skills, judgment, and virtue, Isocrates organized curriculum for physical education and mental training. Isocrates said three elements of natural talent, knowledge, and practice are needed to become an excellent speaker, and each requires the role of a teacher and a student. Isocrates put public interest before that of the individuals and educated citizens to get real insight and virtues. In order to solve the problems that he faced in life, he made timely judgments and learned to express his opinions beautifully to the audience. Isocrates’ rhetoric education was a well-rounded education of speech, thought and action, aimed at fostering eloquent speakers with a good personality. His rhetoric education has implications on modern education. Firstly, he reconfigures imitation which is criticized as a mechanical and uniform method of teaching in modern education. Isocrates considered imitation based on close teacher-student ties as a key teaching principle in rhetoric. Imitation is the starting point for learning to be creative in compositing content by imitating the form of speech, and the learning principle for learning the mind, personality, and style of teachers. Secondly it emphasizes the importance of learning through language by emphasizing words and writings as expression of the human mind. Isocrates sought to speak and write beautifully on topics about society, persuading others and giving them lessons. In this sense, Isocrates’ language education gives direction to today’s Korean language education.
The purpose of this study is to study the philosophical ideas of the Greek philosopher Isocrates, who had systematically established rhetoric and wanted to cultivate a virtuous orator through education. The nature of Isocrates’ rhetoric is revealed through a comparison between Sophist’s rhetoric and Plato’s philosophy. Since Isocrates was a sophist, he basically taught rhetoric through language. But he criticized the sophists who taught just the skills of words to win the argument and who was indifferent to the truth. As an alternative to this, Isocrates combined virtue and rhetoric to train the mind through rhetoric. In addition, while Plato pursued universal and absolute truth based on episteme, Isocrates thought the best knowledge a man can have is doxa. Isocates pursued a useful doxa, the wisdom of life, to solve public concerns. The philosophy of Isocrates was embodied in the education of rhetoric. To achieve the goal of language skills, judgment, and virtue, Isocrates organized curriculum for physical education and mental training. Isocrates said three elements of natural talent, knowledge, and practice are needed to become an excellent speaker, and each requires the role of a teacher and a student. Isocrates put public interest before that of the individuals and educated citizens to get real insight and virtues. In order to solve the problems that he faced in life, he made timely judgments and learned to express his opinions beautifully to the audience. Isocrates’ rhetoric education was a well-rounded education of speech, thought and action, aimed at fostering eloquent speakers with a good personality. His rhetoric education has implications on modern education. Firstly, he reconfigures imitation which is criticized as a mechanical and uniform method of teaching in modern education. Isocrates considered imitation based on close teacher-student ties as a key teaching principle in rhetoric. Imitation is the starting point for learning to be creative in compositing content by imitating the form of speech, and the learning principle for learning the mind, personality, and style of teachers. Secondly it emphasizes the importance of learning through language by emphasizing words and writings as expression of the human mind. Isocrates sought to speak and write beautifully on topics about society, persuading others and giving them lessons. In this sense, Isocrates’ language education gives direction to today’s Korean language education.
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