19세기 중엽 조선의 역사는 우리가 몸담은 근․현대 사회의 형성에 직접적인 영향을 미치고 있어 역사 교육에서 반드시 이해해야 할 부분이다. 특히 강화도 조약의 체결은 조선이 최초로 독립국가간에 맺은 조약으로 수 백 년 동안 지켜왔던 전통적인 동아시아의 조공 질서에서 벗어나 새로운 근대 국제 질서에 진입했다는 점에서 중요한 의미가 있다. 기존의 강화도 조약에 대한 연구에서는 대체로 운요호 사건과 그 이듬해 강화도 조약 체결을 일본의 본격적인 한국침략의 신호탄으로 분석하는 연구 경향으로 인해 부정적 측면들만을 부각시켰다. 하지만 최근...
19세기 중엽 조선의 역사는 우리가 몸담은 근․현대 사회의 형성에 직접적인 영향을 미치고 있어 역사 교육에서 반드시 이해해야 할 부분이다. 특히 강화도 조약의 체결은 조선이 최초로 독립국가간에 맺은 조약으로 수 백 년 동안 지켜왔던 전통적인 동아시아의 조공 질서에서 벗어나 새로운 근대 국제 질서에 진입했다는 점에서 중요한 의미가 있다. 기존의 강화도 조약에 대한 연구에서는 대체로 운요호 사건과 그 이듬해 강화도 조약 체결을 일본의 본격적인 한국침략의 신호탄으로 분석하는 연구 경향으로 인해 부정적 측면들만을 부각시켰다. 하지만 최근 연구에 따르면 강화도 조약의 의미를 국제적인 관점에서 분석하거나 고종과 조선 정부가 강화도 조약의 체결에 주도적으로 임했다는 사실들이 주목받고 있다. 하지만 여전히 교과서의 서술은 당시 국제 정세에 무지했던 조선이 일본의 무력에 의해 불평등한 조약을 강요받았던 측면만을 강조하여 설명하고 있는 실정이다.
본 논문은 강화도 조약에 관한 연구 동향과 관련된 논의점들을 고찰해보고, 이를 바탕으로 제1차 교육과정부터 2009개정 교육과정까지 초등학교 사회과 교과서에 나타난 강화도 조약에 관한 서술 실태를 구조적으로 파악하였다. 또한 향후 초등 사회과 교과서 내에서 강화도 조약 관련 서술의 개선점을 제언하였다. 이를 위해 외적분석과 내적분석을 통하여 강화도 조약과 관련된 단원명, 서술 분량, 시각 자료, 서술 내용 등이 어떻게 변화해 가는 지를 검토하였다. 이상의 연구를 통해 초등 사회과 교과서 내 강화도 조약 관련 서술에 대해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 강화도 조약이 조선의 근대 주권 국가로서의 출발점이라는 역사적 의미를 파악하기 힘들다. 교과서에 서술된 강화도 조약의 주된 내용은 일본의 강압에 의한 조약의 불평등한 결과를 밝히는 데에만 치우쳐져 있다. 하지만 이러한 불균형적 서술은 강화도 조약의 다양한 의미를 파악하는 것을 어렵게 한다는 문제점이 있다.
둘째, 강화도 조약의 서술이 세계사와 연계되지 못하고 자국 중심으로 서술되어 있다. 조약의 배경과 전개 과정, 영향 등이 조선의 측면에서만 서술되어 있다. 이러한 서술은 학생들이 역사적 사건을 세계사적 관점에서 입체적으로 바라보지 못하게 한다.
셋째, 강화도 조약에 대한 학계의 최근 연구 동향이 반영되지 않았다. 1970년대 이후 연구 동향은 조선의 개항을 일본의 침략에 따른 외부적인 측면과 조선 내부의 자율적 개화 의지가 결합하여 이루어진 것으로 보는 관점이 강조되고 있다. 하지만 현행 교과서에서는 이러한 서술을 반영하지 못하고 있으며 여전히 조약의 불평등성에 치중한 서술이 이루어지고 있다.
넷째, 강화도 조약의 전문을 제시하고 있지 않다. 교과서 내의 조약문은 총 12관 중 불평등 조약과 관련된 조항만을 선별하여 제시하고 있다. 이는 학생들이 강화도 조약을 총체적으로 파악하는 것을 어렵게 한다.
다섯째, 강화도 조약 관련 서술의 분량이 6차 교육과정 이후 지속적으로 줄어들고 있다. 특히, 2009개정 교육과정에서 사회과 탐구가 사라짐에 따라 관련 자료의 제시가 매우 부족한 실정이다.
이상의 결론을 바탕으로 향후 강화도 조약 서술 방향에 대해 아래와 같이 제언하고자 한다.
첫째, 강화도 조약의 전반적인 서술이 균형적으로 제시되어야 한다. 현재의 강화도 조약 서술은 운요호 사건으로 대표되는 일본의 포함외교의 과정과 조약의 불평등한 결과만을 다루는데 치우쳐져 있다. 하지만 강화도 조약을 통해 조선이 종래의 중화 질서에서 벗어나 주권 국가로서 세계에 첫 걸음을 시작했다는 것 또한 강화도 조약의 중요한 역사적 의미 중 하나이다. 따라서 향후 서술에 있어 사건의 다양한 측면을 파악할 수 있는 균형적인 서술이 필요하다.
둘째, 강화도 조약 관련 서술을 세계사와 한국사를 연계하여 입체적으로 제시해야 한다. 강화도 조약은 조․일 양국만의 사건이 아니라 전통적인 동아시아의 국제질서가 재편되는 과정 속에서 이해되어야 한다. 초등학교 사회과 교과서의 분량과 학습자의 발달 수준에 따라 내용의 양과 수준의 적정화는 꾀해야겠지만 초․중․고 역사교육의 연계와 세계사적 관점에서의 역사 이해를 위해 조약의 다양한 측면을 제시해야 한다.
셋째, 강화도 조약과 관련한 최근 학계의 연구 동향에 따라 강화도 조약 전후 조선 내부의 자율적 개화 의지에 대한 서술이 이루어져야 한다. 당시 고종과 조선 정부의 개항․개화에 대한 의지에 대해 서술하는 것은 학생들이 우리 역사에 대해 올바른 인식을 갖게 하는데 매우 중요하다.
넷째, 강화도 조약 체결의 결과인 총 12관의 전문이 제시되어야 한다. 조약문의 일부만으로는 학생들이 조약을 전체적으로 이해하는데 어려움이 있고, 조약문 중 불평등 요소와 관계된 조약문만 선별적으로 제시하는 것은 학생들이 조약의 의미를 편협하게 이해할 위험이 있기에 조약의 전문을 제시하는 것이 필요하다.
다섯째, 초등학교 사회 교과서 내 강화도 조약의 서술 분량이 증대되어야 한다. 교과서 분량을 무한정으로 늘릴 수도 없을뿐더러 분량의 증대가 항상 바람직하다고는 할 수 없으나 현재의 서술 분량은 학생들이 역사적 이해를 돕는데 부족한 수준으로 판단된다. 역사적 사건의 올바른 이해를 통해 역사 교육을 강화하기 위해서는 초등 교육 내 역사 영역에 대한 일정 분량의 확보가 필요하다.
이상의 연구가 향후 초등 사회과 교과서에서 강화도 조약을 서술하는데 하나의 기초적인 자료로서 활용되어 강화도 조약 관련 서술 내용의 개선에 도움이 될 수 있을 것으로 기대된다.
주요어 : 강화도 조약, 조일수호조규, 초등 사회과 교과서
* 본 논문은 2018년 7월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
19세기 중엽 조선의 역사는 우리가 몸담은 근․현대 사회의 형성에 직접적인 영향을 미치고 있어 역사 교육에서 반드시 이해해야 할 부분이다. 특히 강화도 조약의 체결은 조선이 최초로 독립국가간에 맺은 조약으로 수 백 년 동안 지켜왔던 전통적인 동아시아의 조공 질서에서 벗어나 새로운 근대 국제 질서에 진입했다는 점에서 중요한 의미가 있다. 기존의 강화도 조약에 대한 연구에서는 대체로 운요호 사건과 그 이듬해 강화도 조약 체결을 일본의 본격적인 한국침략의 신호탄으로 분석하는 연구 경향으로 인해 부정적 측면들만을 부각시켰다. 하지만 최근 연구에 따르면 강화도 조약의 의미를 국제적인 관점에서 분석하거나 고종과 조선 정부가 강화도 조약의 체결에 주도적으로 임했다는 사실들이 주목받고 있다. 하지만 여전히 교과서의 서술은 당시 국제 정세에 무지했던 조선이 일본의 무력에 의해 불평등한 조약을 강요받았던 측면만을 강조하여 설명하고 있는 실정이다.
본 논문은 강화도 조약에 관한 연구 동향과 관련된 논의점들을 고찰해보고, 이를 바탕으로 제1차 교육과정부터 2009개정 교육과정까지 초등학교 사회과 교과서에 나타난 강화도 조약에 관한 서술 실태를 구조적으로 파악하였다. 또한 향후 초등 사회과 교과서 내에서 강화도 조약 관련 서술의 개선점을 제언하였다. 이를 위해 외적분석과 내적분석을 통하여 강화도 조약과 관련된 단원명, 서술 분량, 시각 자료, 서술 내용 등이 어떻게 변화해 가는 지를 검토하였다. 이상의 연구를 통해 초등 사회과 교과서 내 강화도 조약 관련 서술에 대해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 강화도 조약이 조선의 근대 주권 국가로서의 출발점이라는 역사적 의미를 파악하기 힘들다. 교과서에 서술된 강화도 조약의 주된 내용은 일본의 강압에 의한 조약의 불평등한 결과를 밝히는 데에만 치우쳐져 있다. 하지만 이러한 불균형적 서술은 강화도 조약의 다양한 의미를 파악하는 것을 어렵게 한다는 문제점이 있다.
둘째, 강화도 조약의 서술이 세계사와 연계되지 못하고 자국 중심으로 서술되어 있다. 조약의 배경과 전개 과정, 영향 등이 조선의 측면에서만 서술되어 있다. 이러한 서술은 학생들이 역사적 사건을 세계사적 관점에서 입체적으로 바라보지 못하게 한다.
셋째, 강화도 조약에 대한 학계의 최근 연구 동향이 반영되지 않았다. 1970년대 이후 연구 동향은 조선의 개항을 일본의 침략에 따른 외부적인 측면과 조선 내부의 자율적 개화 의지가 결합하여 이루어진 것으로 보는 관점이 강조되고 있다. 하지만 현행 교과서에서는 이러한 서술을 반영하지 못하고 있으며 여전히 조약의 불평등성에 치중한 서술이 이루어지고 있다.
넷째, 강화도 조약의 전문을 제시하고 있지 않다. 교과서 내의 조약문은 총 12관 중 불평등 조약과 관련된 조항만을 선별하여 제시하고 있다. 이는 학생들이 강화도 조약을 총체적으로 파악하는 것을 어렵게 한다.
다섯째, 강화도 조약 관련 서술의 분량이 6차 교육과정 이후 지속적으로 줄어들고 있다. 특히, 2009개정 교육과정에서 사회과 탐구가 사라짐에 따라 관련 자료의 제시가 매우 부족한 실정이다.
이상의 결론을 바탕으로 향후 강화도 조약 서술 방향에 대해 아래와 같이 제언하고자 한다.
첫째, 강화도 조약의 전반적인 서술이 균형적으로 제시되어야 한다. 현재의 강화도 조약 서술은 운요호 사건으로 대표되는 일본의 포함외교의 과정과 조약의 불평등한 결과만을 다루는데 치우쳐져 있다. 하지만 강화도 조약을 통해 조선이 종래의 중화 질서에서 벗어나 주권 국가로서 세계에 첫 걸음을 시작했다는 것 또한 강화도 조약의 중요한 역사적 의미 중 하나이다. 따라서 향후 서술에 있어 사건의 다양한 측면을 파악할 수 있는 균형적인 서술이 필요하다.
둘째, 강화도 조약 관련 서술을 세계사와 한국사를 연계하여 입체적으로 제시해야 한다. 강화도 조약은 조․일 양국만의 사건이 아니라 전통적인 동아시아의 국제질서가 재편되는 과정 속에서 이해되어야 한다. 초등학교 사회과 교과서의 분량과 학습자의 발달 수준에 따라 내용의 양과 수준의 적정화는 꾀해야겠지만 초․중․고 역사교육의 연계와 세계사적 관점에서의 역사 이해를 위해 조약의 다양한 측면을 제시해야 한다.
셋째, 강화도 조약과 관련한 최근 학계의 연구 동향에 따라 강화도 조약 전후 조선 내부의 자율적 개화 의지에 대한 서술이 이루어져야 한다. 당시 고종과 조선 정부의 개항․개화에 대한 의지에 대해 서술하는 것은 학생들이 우리 역사에 대해 올바른 인식을 갖게 하는데 매우 중요하다.
넷째, 강화도 조약 체결의 결과인 총 12관의 전문이 제시되어야 한다. 조약문의 일부만으로는 학생들이 조약을 전체적으로 이해하는데 어려움이 있고, 조약문 중 불평등 요소와 관계된 조약문만 선별적으로 제시하는 것은 학생들이 조약의 의미를 편협하게 이해할 위험이 있기에 조약의 전문을 제시하는 것이 필요하다.
다섯째, 초등학교 사회 교과서 내 강화도 조약의 서술 분량이 증대되어야 한다. 교과서 분량을 무한정으로 늘릴 수도 없을뿐더러 분량의 증대가 항상 바람직하다고는 할 수 없으나 현재의 서술 분량은 학생들이 역사적 이해를 돕는데 부족한 수준으로 판단된다. 역사적 사건의 올바른 이해를 통해 역사 교육을 강화하기 위해서는 초등 교육 내 역사 영역에 대한 일정 분량의 확보가 필요하다.
이상의 연구가 향후 초등 사회과 교과서에서 강화도 조약을 서술하는데 하나의 기초적인 자료로서 활용되어 강화도 조약 관련 서술 내용의 개선에 도움이 될 수 있을 것으로 기대된다.
주요어 : 강화도 조약, 조일수호조규, 초등 사회과 교과서
* 본 논문은 2018년 7월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The history of Chosun in the middle of the 19th century has a direct impact on the formation of modern Korean society. In particular, the signing of the Ganghwa treaty was the first treaty signed by Chosun as an independent country. There is an important meaning in breaking away from the traditional...
The history of Chosun in the middle of the 19th century has a direct impact on the formation of modern Korean society. In particular, the signing of the Ganghwa treaty was the first treaty signed by Chosun as an independent country. There is an important meaning in breaking away from the traditional East Asian order and entering into a new modern international order.
In the previous studies on the Ganghwa Treaty, only the negative aspects of the Ganghwa treaty were emphasized due to the trend of analyzing the Unyo incident and the Ganghwa treaty as the starting point of Japan 's invasion of Korea. According to recent studies, it has been noticed that the meaning of the Ganghwa treaty was analyzed from an international perspective, and that the Gojong and Chosun governments took the initiative in signing the Ganghwa treaty based on their own logic. However, the textbook only highlights the aspects in which Joseon, which was still ignorant of international affairs, was forced to make unequal treaties by Japan by force.
This thesis looked at the discussion points related to the research trends of the Ganghwa treaty and appeared in the elementary school society and textbooks from the 1st curriculum to the revision curriculum in 2009. In addition, it was also intended to suggest improvements in the description of the Ganghwa treaty within the elementary society and textbooks.
To do this, it considered unit name, description amount, visual data, and narrative contents of the Ganghwa treaty were changed through external analysis and content analysis. The following conclusions can be drawn about the description of the Ganghwa treaty in the textbooks of elementary social studies.
First, It is difficult to grasp the historical significance of the Ganghwa Treaty as the starting point of Joseon's modern sovereign state. The main content of the Ganghwa treaty described in the textbook is focused only on revealing the unequal results of the treaty under Japanese coercion. However, Such an asymmetric description makes it difficult to grasp the various meanings of the Ganghwa Treaty.
Second, the narrative of the Ganghwa treaty is not linked to world history and is described in terms of its own country. The background of the treaty, its development process, and its impacts are described only in the Chosun side. These narratives prevent students from looking at historical events in a multifaceted dimensional perspective from a world history perspective.
Third, recent academic research on the Ganghwa treaty was not reflected. Since the 1970s, the research trend has focused on the view that the open a port of Chosun Dynasty is a combination of external aspects of the Japanese invasion and the will to voluntarily bloom within the Chosun dynasty. The current textbooks, however, do not reflect this description and are still focused on the inequality of the treaty.
Fourth, it does not present the entire Ganghwa treaty. The textbook contains a selection of clauses related to the unequal treaty out of 12 clauses. This makes it difficult for students to get a comprehensive understanding of the Ganghwa treaty.
Fifth, the amount of description of the Ganghwa treaty has been decreasing steadily since the 6th curriculum. In particular, the presentation of related materials is very insufficient due to the disappearance of auxiliary textbooks from the revised curriculum in 2009.
Based on the above conclusions, this thesis proposes the direction of the Ganghwa treaty description as follows.
First, the overall description of the Ganghwa treaty should be presented in a balanced way. The current Ganghwa treaty description is biased towards explaining the process of inclusion diplomacy in Japan and the unequal outcome of the treaty. But it is one of the important historical meanings of the Ganghwa Treaty that through the Ganghwa Treaty, Chosun emerged from the existing china's order and emerged as a sovereign state in the international community. Therefore, in the future description, a balanced description that can grasp various aspects of the event will be needed.
Second, the Ganghwa treaty should be presented in a multifaceted way in connection with world history and Korean history. The Ganghwa treaty is not just an event in Korea and Japan, but in the process of reorganizing the international order of traditional East Asia. Of course, it is necessary to optimize the amount and level of content according to the amount of textbooks of elementary social studies and the level of development of learners. However, it should be presented in various aspects of the treaty for the linkage of elementary, middle and high school history education and understanding of history from the perspective of world history.
Third, according to recent research trends related to the Ganghwa treaty, it is necessary to describe the willingness to flow inside the Chosun before and after the Ganghwa treaty. Having the will of the Gojong and Chosun government at that time will be a very important statement for students to have a proper understanding of our history.
Fourth, a total of twelve clauses should be presented as a result of the Ganghwa treaty. It is difficult for students to understand the treaty as a whole with only a part of the treaty. It is necessary to present the whole of the treaty because it is possible for students to narrowly understand the meaning of the treaty by presenting only the treaty statements related to inequality.
Fifth, the amount of the Ganghwa treaty should be increased in elementary social studies textbooks. The amount of textbooks can not be increased unlimitedly, and the increase in the amount of textbooks is not always desirable. But the present amount of textbooks is not sufficient for students to help with historical understanding. To reinforce history education, it is necessary to secure a certain amount of history in elementary education.
It is expected that the above thesis will be used as a basic data to describe the Ganghwa treaty in the textbooks of elementary social studies, and it will help improve the textbook description related to the Ganghwa treaty.
Keywords : Ganghwa treaty, Textbooks of elementary social studies
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of education.
The history of Chosun in the middle of the 19th century has a direct impact on the formation of modern Korean society. In particular, the signing of the Ganghwa treaty was the first treaty signed by Chosun as an independent country. There is an important meaning in breaking away from the traditional East Asian order and entering into a new modern international order.
In the previous studies on the Ganghwa Treaty, only the negative aspects of the Ganghwa treaty were emphasized due to the trend of analyzing the Unyo incident and the Ganghwa treaty as the starting point of Japan 's invasion of Korea. According to recent studies, it has been noticed that the meaning of the Ganghwa treaty was analyzed from an international perspective, and that the Gojong and Chosun governments took the initiative in signing the Ganghwa treaty based on their own logic. However, the textbook only highlights the aspects in which Joseon, which was still ignorant of international affairs, was forced to make unequal treaties by Japan by force.
This thesis looked at the discussion points related to the research trends of the Ganghwa treaty and appeared in the elementary school society and textbooks from the 1st curriculum to the revision curriculum in 2009. In addition, it was also intended to suggest improvements in the description of the Ganghwa treaty within the elementary society and textbooks.
To do this, it considered unit name, description amount, visual data, and narrative contents of the Ganghwa treaty were changed through external analysis and content analysis. The following conclusions can be drawn about the description of the Ganghwa treaty in the textbooks of elementary social studies.
First, It is difficult to grasp the historical significance of the Ganghwa Treaty as the starting point of Joseon's modern sovereign state. The main content of the Ganghwa treaty described in the textbook is focused only on revealing the unequal results of the treaty under Japanese coercion. However, Such an asymmetric description makes it difficult to grasp the various meanings of the Ganghwa Treaty.
Second, the narrative of the Ganghwa treaty is not linked to world history and is described in terms of its own country. The background of the treaty, its development process, and its impacts are described only in the Chosun side. These narratives prevent students from looking at historical events in a multifaceted dimensional perspective from a world history perspective.
Third, recent academic research on the Ganghwa treaty was not reflected. Since the 1970s, the research trend has focused on the view that the open a port of Chosun Dynasty is a combination of external aspects of the Japanese invasion and the will to voluntarily bloom within the Chosun dynasty. The current textbooks, however, do not reflect this description and are still focused on the inequality of the treaty.
Fourth, it does not present the entire Ganghwa treaty. The textbook contains a selection of clauses related to the unequal treaty out of 12 clauses. This makes it difficult for students to get a comprehensive understanding of the Ganghwa treaty.
Fifth, the amount of description of the Ganghwa treaty has been decreasing steadily since the 6th curriculum. In particular, the presentation of related materials is very insufficient due to the disappearance of auxiliary textbooks from the revised curriculum in 2009.
Based on the above conclusions, this thesis proposes the direction of the Ganghwa treaty description as follows.
First, the overall description of the Ganghwa treaty should be presented in a balanced way. The current Ganghwa treaty description is biased towards explaining the process of inclusion diplomacy in Japan and the unequal outcome of the treaty. But it is one of the important historical meanings of the Ganghwa Treaty that through the Ganghwa Treaty, Chosun emerged from the existing china's order and emerged as a sovereign state in the international community. Therefore, in the future description, a balanced description that can grasp various aspects of the event will be needed.
Second, the Ganghwa treaty should be presented in a multifaceted way in connection with world history and Korean history. The Ganghwa treaty is not just an event in Korea and Japan, but in the process of reorganizing the international order of traditional East Asia. Of course, it is necessary to optimize the amount and level of content according to the amount of textbooks of elementary social studies and the level of development of learners. However, it should be presented in various aspects of the treaty for the linkage of elementary, middle and high school history education and understanding of history from the perspective of world history.
Third, according to recent research trends related to the Ganghwa treaty, it is necessary to describe the willingness to flow inside the Chosun before and after the Ganghwa treaty. Having the will of the Gojong and Chosun government at that time will be a very important statement for students to have a proper understanding of our history.
Fourth, a total of twelve clauses should be presented as a result of the Ganghwa treaty. It is difficult for students to understand the treaty as a whole with only a part of the treaty. It is necessary to present the whole of the treaty because it is possible for students to narrowly understand the meaning of the treaty by presenting only the treaty statements related to inequality.
Fifth, the amount of the Ganghwa treaty should be increased in elementary social studies textbooks. The amount of textbooks can not be increased unlimitedly, and the increase in the amount of textbooks is not always desirable. But the present amount of textbooks is not sufficient for students to help with historical understanding. To reinforce history education, it is necessary to secure a certain amount of history in elementary education.
It is expected that the above thesis will be used as a basic data to describe the Ganghwa treaty in the textbooks of elementary social studies, and it will help improve the textbook description related to the Ganghwa treaty.
Keywords : Ganghwa treaty, Textbooks of elementary social studies
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of education.
주제어
#강화도 조약 조일수호조규 초등 사회과 교과서
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.