오늘날 환경문제는 전지구적 문제로, 해결을 위해서 일부가 아닌 인류공동의 협력과 관심이 필요하다. 따라서 미래사회를 대비하는 시민을 길러내기 위한 핵심역량 교육에서 환경에 대한 고려가 한 부분을 차지한다. 개인 생활의 한 부분을 차지하는 소비는 사회적․환경적 측면에서 미치는 영향력이 크고, 현재 소비자에게 잘못된 환경 정보를 제공해 이윤을 추구하는 그린워싱 상품이 시장에 상당수 존재하나 이에 대한 인식과 교육은 미비한 편이다. 본 연구...
오늘날 환경문제는 전지구적 문제로, 해결을 위해서 일부가 아닌 인류공동의 협력과 관심이 필요하다. 따라서 미래사회를 대비하는 시민을 길러내기 위한 핵심역량 교육에서 환경에 대한 고려가 한 부분을 차지한다. 개인 생활의 한 부분을 차지하는 소비는 사회적․환경적 측면에서 미치는 영향력이 크고, 현재 소비자에게 잘못된 환경 정보를 제공해 이윤을 추구하는 그린워싱 상품이 시장에 상당수 존재하나 이에 대한 인식과 교육은 미비한 편이다. 본 연구는 2015 개정 교육과정의 환경교과 핵심역량과 그린워싱 교육에 대해 알아보고 초등학교 4-6학년 학생들을 대상으로 학생들의 환경 핵심역량을 함양할 그린워싱 교육 수업 예시안을 구안하였다. 문헌연구를 통해 초등 환경교육 핵심역량과 한국 초등교육 내 그린워싱 교육의 필요성과 방향을 도출한 본 연구를 통해 얻은 결론은 아래와 같다. 첫째, 그린워싱 교육은 환경 핵심역량의 개념과 성격을 만족시키는, 역량의 교실내 학습을 구현하는 실제적이고 통합적인 주제 통합 활동으로 환경 핵심역량 강화를 추구하는 2015 개정 초등 환경교육에 적합한 활동주제이다. 둘째, 그린워싱 교육은 학생의 실제 환경 생활을 소재로 친환경 소비를 위한 정보의 분석, 공유, 사고 기능을 익히는 과정으로 2015 개정 교육과정의 환경교과 핵심역량을 모두 충족시키는 수업이 가능하며 이를 학생 수준과 특성에 맞게 교사가 다양하게 적용시킬 수 있다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론을 종합하면, 그린워싱 교육 프로그램은 초등학생들의 환경 핵심역량 함양에 긍정적인 효과를 주는 효과적인 학습방안중의 하나이다. 그러므로 앞으로 초등 환경교육 현장에서 그린워싱 교육이 적절하게 사용될 수 있도록 다양한 교수·학습 활동안 및 수업 소재 개발 등의 후속 연구가 필요할 것으로 보인다.
오늘날 환경문제는 전지구적 문제로, 해결을 위해서 일부가 아닌 인류공동의 협력과 관심이 필요하다. 따라서 미래사회를 대비하는 시민을 길러내기 위한 핵심역량 교육에서 환경에 대한 고려가 한 부분을 차지한다. 개인 생활의 한 부분을 차지하는 소비는 사회적․환경적 측면에서 미치는 영향력이 크고, 현재 소비자에게 잘못된 환경 정보를 제공해 이윤을 추구하는 그린워싱 상품이 시장에 상당수 존재하나 이에 대한 인식과 교육은 미비한 편이다. 본 연구는 2015 개정 교육과정의 환경교과 핵심역량과 그린워싱 교육에 대해 알아보고 초등학교 4-6학년 학생들을 대상으로 학생들의 환경 핵심역량을 함양할 그린워싱 교육 수업 예시안을 구안하였다. 문헌연구를 통해 초등 환경교육 핵심역량과 한국 초등교육 내 그린워싱 교육의 필요성과 방향을 도출한 본 연구를 통해 얻은 결론은 아래와 같다. 첫째, 그린워싱 교육은 환경 핵심역량의 개념과 성격을 만족시키는, 역량의 교실내 학습을 구현하는 실제적이고 통합적인 주제 통합 활동으로 환경 핵심역량 강화를 추구하는 2015 개정 초등 환경교육에 적합한 활동주제이다. 둘째, 그린워싱 교육은 학생의 실제 환경 생활을 소재로 친환경 소비를 위한 정보의 분석, 공유, 사고 기능을 익히는 과정으로 2015 개정 교육과정의 환경교과 핵심역량을 모두 충족시키는 수업이 가능하며 이를 학생 수준과 특성에 맞게 교사가 다양하게 적용시킬 수 있다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론을 종합하면, 그린워싱 교육 프로그램은 초등학생들의 환경 핵심역량 함양에 긍정적인 효과를 주는 효과적인 학습방안중의 하나이다. 그러므로 앞으로 초등 환경교육 현장에서 그린워싱 교육이 적절하게 사용될 수 있도록 다양한 교수·학습 활동안 및 수업 소재 개발 등의 후속 연구가 필요할 것으로 보인다.
Today, environmental problems are not part of global problems, but need common cooperation and attention. Therefore, consideration of the environment is a part of core competency education to raise citizens who prepare for future society. Consumption that is a part of personal life has a great impac...
Today, environmental problems are not part of global problems, but need common cooperation and attention. Therefore, consideration of the environment is a part of core competency education to raise citizens who prepare for future society. Consumption that is a part of personal life has a great impact on social and environmental aspects. There are many green washing products that are profitable by presenting false environmental information to consumers. However, awareness and education about it are insufficient. This study examines the core competencies of the 2015 environmental education curriculum and the study of green washing education, and develops an example of the Greenwashing education activity class to improve the environmental key competencies of students in grades 4-6 of elementary school. The results of this study are as follows. First, the core competencies of elementary school education and the necessity and direction of green –washing. First, Green washing education is a practical and integrated thematic integration activity that realizes classroom learning of competency that satisfies the concept and character of environmental key competency. Second, the Green-Washing education activity is a process of analyzing, sharing, and thinking about information for environmentally friendly consumption based on the student's actual environmental life. It is possible to meet all the key competencies of the 2015 Environmental Education Course. Teachers can be applied in a variety of ways. Based on the conclusions obtained through this study, the Green-Washing Education is one of the effective learning methods that positively affects elementary school students' environmental key competencies. Therefore, it is necessary to carry out various studies such as teaching and learning activities and development of teaching materials so that the Green-washing Education can be appropriately used in elementary school environment education.
Today, environmental problems are not part of global problems, but need common cooperation and attention. Therefore, consideration of the environment is a part of core competency education to raise citizens who prepare for future society. Consumption that is a part of personal life has a great impact on social and environmental aspects. There are many green washing products that are profitable by presenting false environmental information to consumers. However, awareness and education about it are insufficient. This study examines the core competencies of the 2015 environmental education curriculum and the study of green washing education, and develops an example of the Greenwashing education activity class to improve the environmental key competencies of students in grades 4-6 of elementary school. The results of this study are as follows. First, the core competencies of elementary school education and the necessity and direction of green –washing. First, Green washing education is a practical and integrated thematic integration activity that realizes classroom learning of competency that satisfies the concept and character of environmental key competency. Second, the Green-Washing education activity is a process of analyzing, sharing, and thinking about information for environmentally friendly consumption based on the student's actual environmental life. It is possible to meet all the key competencies of the 2015 Environmental Education Course. Teachers can be applied in a variety of ways. Based on the conclusions obtained through this study, the Green-Washing Education is one of the effective learning methods that positively affects elementary school students' environmental key competencies. Therefore, it is necessary to carry out various studies such as teaching and learning activities and development of teaching materials so that the Green-washing Education can be appropriately used in elementary school environment education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.