그린마케팅과 그린워싱이 구매의도에 미치는 영향 : 기업이미지의 매개효과 중심으로 The Effects of Green Marketing and Greenwashing on Buying Intention: Focused on the Mediation Effects of Corporate Image원문보기
세계화, 글로벌화 되는 오늘, 지구 온난화에 따라, 각 국가별로 쓰레기, 온실가스 등 유해물의 배출 모두 국제규범에 따라해야 한다. 기준보다 많은 유해물 배출하면 세계적으로 지적받기 때문에 기업 운영 과정에 더욱더 조심해야 할 부분이 있다. 환경문제의 심각성이 대두되면서 제품의 친환경성이 제품 광고 및 기업홍보의 중요한 전략 포인트로 이용되고 있다. 그러나 이에 대한 부작용으로 그린워싱 사례 또한 증가하고 있다. 기업이 시장에서 경쟁할 때 환경보호 측면의 마케팅 수단을 사용해 홍보하여 제품 매출을 올리려는 목적을 달성한다. 하지만 어떤 기업은 이 마케팅 수단을 악용해 본인의 이익만 추구하면서 소비자, 사회, 심지어 지구에 만회할 수 없는 큰 손실을 가져다준다. 이제 그린소비에 대한 관심은 환경보호 가치는 이룰 뿐만 아니라 에너지 비용까지 줄이자는 트렌드다. 서울시 친환경 콘텐싱 보일러로 교체하는 데만 2020년 환경부 예산 및 기금은 9조 5,394억원, 전년 대비 21.5% 증가된 것으로 결정되었다. 국민들이 늘 깨끗한 공기와 물 즐기면서, 좋은 ...
세계화, 글로벌화 되는 오늘, 지구 온난화에 따라, 각 국가별로 쓰레기, 온실가스 등 유해물의 배출 모두 국제규범에 따라해야 한다. 기준보다 많은 유해물 배출하면 세계적으로 지적받기 때문에 기업 운영 과정에 더욱더 조심해야 할 부분이 있다. 환경문제의 심각성이 대두되면서 제품의 친환경성이 제품 광고 및 기업홍보의 중요한 전략 포인트로 이용되고 있다. 그러나 이에 대한 부작용으로 그린워싱 사례 또한 증가하고 있다. 기업이 시장에서 경쟁할 때 환경보호 측면의 마케팅 수단을 사용해 홍보하여 제품 매출을 올리려는 목적을 달성한다. 하지만 어떤 기업은 이 마케팅 수단을 악용해 본인의 이익만 추구하면서 소비자, 사회, 심지어 지구에 만회할 수 없는 큰 손실을 가져다준다. 이제 그린소비에 대한 관심은 환경보호 가치는 이룰 뿐만 아니라 에너지 비용까지 줄이자는 트렌드다. 서울시 친환경 콘텐싱 보일러로 교체하는 데만 2020년 환경부 예산 및 기금은 9조 5,394억원, 전년 대비 21.5% 증가된 것으로 결정되었다. 국민들이 늘 깨끗한 공기와 물 즐기면서, 좋은 황경에서 살게 보장하기 위한 것이다. 트렌드에 맞아 국민건강과 심각한 환경 문제를 해결하려는 집중한 태도가 눈에 띈다. 기업을 운영할 때 SCR등의 활동을 점점 강조하는 요즘, 기업이 제품매출을 통해 수익을 얻는 동시에 기업의 의무도 철저히 지켜야 하며, 소비자에게 진정 고품질의 상품과 올바른 소비관념을 전달해야 한다. 4차 산업혁명, 빅데이터 시대, 이 세상 모든 것은 우리의 상상 이상의 빠른 속도로 퍼지고, 특히 나쁜 소식은 더 빨리 퍼지고 사람들의 관심을 끌고, 숨기려고 해도 절대 못 숨기는 것이다. 그래서 일이 나쁜 방향으로 한번 터지면 만회하기가 거의 불가능하다고 봐야 한다. 기업은 만약에 단시간의 이익만 생각하면서 틀린 결정을 했으면 기업의 이미지도 큰 손상될 것이며 부정적인 영향은 절대 만회할 수 없다. 이에 따라 기업들이 올바른 결정을 해야 하며 그린워싱 등 마케팅 수단을 택하지 말아야 한다. 본 연구는 그린 마케팅과 그린워싱이 브랜드에 대해 얼마나 큰 영향을 미치는지를 검토하고, 특히 기업이미지의 매개역할을 알아보려고 한다. 이를 통해 그린 마케팅과 그린워싱이 기업이미지, 구매의도 간의 상관관계를 파악하고 특히 그린워싱은 기업에 피해를 가져온다는 것을 설명하려고 한다.
세계화, 글로벌화 되는 오늘, 지구 온난화에 따라, 각 국가별로 쓰레기, 온실가스 등 유해물의 배출 모두 국제규범에 따라해야 한다. 기준보다 많은 유해물 배출하면 세계적으로 지적받기 때문에 기업 운영 과정에 더욱더 조심해야 할 부분이 있다. 환경문제의 심각성이 대두되면서 제품의 친환경성이 제품 광고 및 기업홍보의 중요한 전략 포인트로 이용되고 있다. 그러나 이에 대한 부작용으로 그린워싱 사례 또한 증가하고 있다. 기업이 시장에서 경쟁할 때 환경보호 측면의 마케팅 수단을 사용해 홍보하여 제품 매출을 올리려는 목적을 달성한다. 하지만 어떤 기업은 이 마케팅 수단을 악용해 본인의 이익만 추구하면서 소비자, 사회, 심지어 지구에 만회할 수 없는 큰 손실을 가져다준다. 이제 그린소비에 대한 관심은 환경보호 가치는 이룰 뿐만 아니라 에너지 비용까지 줄이자는 트렌드다. 서울시 친환경 콘텐싱 보일러로 교체하는 데만 2020년 환경부 예산 및 기금은 9조 5,394억원, 전년 대비 21.5% 증가된 것으로 결정되었다. 국민들이 늘 깨끗한 공기와 물 즐기면서, 좋은 황경에서 살게 보장하기 위한 것이다. 트렌드에 맞아 국민건강과 심각한 환경 문제를 해결하려는 집중한 태도가 눈에 띈다. 기업을 운영할 때 SCR등의 활동을 점점 강조하는 요즘, 기업이 제품매출을 통해 수익을 얻는 동시에 기업의 의무도 철저히 지켜야 하며, 소비자에게 진정 고품질의 상품과 올바른 소비관념을 전달해야 한다. 4차 산업혁명, 빅데이터 시대, 이 세상 모든 것은 우리의 상상 이상의 빠른 속도로 퍼지고, 특히 나쁜 소식은 더 빨리 퍼지고 사람들의 관심을 끌고, 숨기려고 해도 절대 못 숨기는 것이다. 그래서 일이 나쁜 방향으로 한번 터지면 만회하기가 거의 불가능하다고 봐야 한다. 기업은 만약에 단시간의 이익만 생각하면서 틀린 결정을 했으면 기업의 이미지도 큰 손상될 것이며 부정적인 영향은 절대 만회할 수 없다. 이에 따라 기업들이 올바른 결정을 해야 하며 그린워싱 등 마케팅 수단을 택하지 말아야 한다. 본 연구는 그린 마케팅과 그린워싱이 브랜드에 대해 얼마나 큰 영향을 미치는지를 검토하고, 특히 기업이미지의 매개역할을 알아보려고 한다. 이를 통해 그린 마케팅과 그린워싱이 기업이미지, 구매의도 간의 상관관계를 파악하고 특히 그린워싱은 기업에 피해를 가져온다는 것을 설명하려고 한다.
We all live as consumers today in globalization, and we certainly hope our market is free, in order and organized. As environmental problems are serious, companies begin to profit through green marketing with minimal burden on the environment. Green marketing has also been more and more praised by c...
We all live as consumers today in globalization, and we certainly hope our market is free, in order and organized. As environmental problems are serious, companies begin to profit through green marketing with minimal burden on the environment. Green marketing has also been more and more praised by consumers, because at the same time as the consumption as we also contribute to the environment. But in recent years, more and more unscrupulous businesses have misrepresented the meaning of green marketing and begun to abuse green marketing, which is greenwashing. These businesses just use green marketing as a means of profit, and do not really contribute to the environment, even brought the counter effect. However, with the development of online information, SNS, once these companies that are becoming profitable through greenwashing are exposed, their corporate image will be greatly reduced, and people will no longer buy their products. They hurt consumers and also bring themselves irreparable damage. Therefore, this study mainly understand the impact of green marketing and greenwashing on purchase intention, and figure out if the corporate image have a mediation when green marketing and greenwashing influence on purchase intention, so that companies can see how important the corporate image is and how feasible marketing means greenwashing is, and let them spontaneously put an end to greenwashing. The results of this study are as follows: Green marketing has a positive impact on both the corporate image and purchase intention, the mediation of corporate image is confirmed in this study only green price have a effect on purchase intention the mediation of corporate image is a not enough. And the corporate image also has a positive impact on the purchase intention, The mediation of corporate image is also confirmed in this study, it has the partial mediation when greenwashing makes effect on purchase intention. Many consumers don't really know about greenwashing but most of them have the experience of buying greenwashing products and want the green product market to be managed at the same time the government should teach our consumers to recognize and distinguish the green marketing product and greenwashing product too protect ourselves and our family. Consumers are very disgusted and strongly reflect on greenwashing and really hope companies can no longer implement it. We all hope the government, companies, consumers work together to create a real green and high quality market.
We all live as consumers today in globalization, and we certainly hope our market is free, in order and organized. As environmental problems are serious, companies begin to profit through green marketing with minimal burden on the environment. Green marketing has also been more and more praised by consumers, because at the same time as the consumption as we also contribute to the environment. But in recent years, more and more unscrupulous businesses have misrepresented the meaning of green marketing and begun to abuse green marketing, which is greenwashing. These businesses just use green marketing as a means of profit, and do not really contribute to the environment, even brought the counter effect. However, with the development of online information, SNS, once these companies that are becoming profitable through greenwashing are exposed, their corporate image will be greatly reduced, and people will no longer buy their products. They hurt consumers and also bring themselves irreparable damage. Therefore, this study mainly understand the impact of green marketing and greenwashing on purchase intention, and figure out if the corporate image have a mediation when green marketing and greenwashing influence on purchase intention, so that companies can see how important the corporate image is and how feasible marketing means greenwashing is, and let them spontaneously put an end to greenwashing. The results of this study are as follows: Green marketing has a positive impact on both the corporate image and purchase intention, the mediation of corporate image is confirmed in this study only green price have a effect on purchase intention the mediation of corporate image is a not enough. And the corporate image also has a positive impact on the purchase intention, The mediation of corporate image is also confirmed in this study, it has the partial mediation when greenwashing makes effect on purchase intention. Many consumers don't really know about greenwashing but most of them have the experience of buying greenwashing products and want the green product market to be managed at the same time the government should teach our consumers to recognize and distinguish the green marketing product and greenwashing product too protect ourselves and our family. Consumers are very disgusted and strongly reflect on greenwashing and really hope companies can no longer implement it. We all hope the government, companies, consumers work together to create a real green and high quality market.
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