본 연구는 임상적 의사결정능력 및 전문직 자율성과 간호업무성과 간의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 확인함으로써 간호업무성과를 향상시키기 위해 간호사의 셀프리더십을 강화하기 위한 프로그램 개발 및 간호사의 간호업무성과 증진을 위한 중재 개발 연구에 기초 자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 자료수집은 2018년 3월 1일부터 4월 30일까지였으며, 연구대상은 전라북도에 소재하고 있는 종합병원 4곳의 근무 중인 간호사 230명을 편의표집하였고, 총 220명의 설문지를 최종 ...
본 연구는 임상적 의사결정능력 및 전문직 자율성과 간호업무성과 간의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 확인함으로써 간호업무성과를 향상시키기 위해 간호사의 셀프리더십을 강화하기 위한 프로그램 개발 및 간호사의 간호업무성과 증진을 위한 중재 개발 연구에 기초 자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 자료수집은 2018년 3월 1일부터 4월 30일까지였으며, 연구대상은 전라북도에 소재하고 있는 종합병원 4곳의 근무 중인 간호사 230명을 편의표집하였고, 총 220명의 설문지를 최종 자료분석에 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 임상적 의사결정능력, 전문직 자율성, 셀프리더십 및 간호업무성과 정도에서 임상적 의사결정능력은 200점 만점에 평균 130.9점, 전문직 자율성은 240점 만점에 평균 166.4점, 셀프리더십은 5점 만점에 평균 3.56점, 간호업무성과는 5점 만점에 평균 3.87점으로 나타났다.
2. 대상자 특성에 따른 간호업무성과 차이를 분석한 결과 연령(F=11.42, p<.001), 결혼상태(t=2.76, p<.001), 종교(t=-3.55, p<.001), 총 임상 경력(F=8.43, p<.001), 보수교육 수행 정도(t=-2.54, p=.012)에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
3. 대상자의 간호업무성과는 임상적 의사결정능력(r=.53, p<.001), 전문직 자율성(r=.41, p<.001) 및 셀프리더십(r=.54, p<.001)과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
4. 셀프리더십의 매개효과는 임상적 의사결정능력(Z=3.120, p=.002) 및 전문직 자율성(Z=2.841, p=.004)과 간호업무성과 간의 관계에서 셀프리더십이 부분매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 설명력은 44.6%였다. 즉, 임상적 의사결정능력과 전문직 자율성이 높을수록, 간호업무성과가 높았으며 또한 임상적 의사결정능력과 전문직 자율성은 셀프리더십을 매개로 간호업무성과에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 간호업무성과는 임상적 의사결정능력, 전문직 자율성 및 셀프리더십과 정적 상관관계가 있었고, 셀프리더십은 간호업무성과에 유의한 영향을 주었으며 간호사의 임상적 의사결정능력 및 전문직 자율성과 간호업무성과 간에 관계를 부분 매개함으로써 간호업무성과를 증진시키고 있음을 확인하였다. 따라서 간호사의 간호업무성과를 향상시키기 위해서는 간호사의 내적역량 및 실천적 역량을 강화시킬 수 있는 교육 및 중재 프로그램 개발이 필요하겠다.
본 연구는 임상적 의사결정능력 및 전문직 자율성과 간호업무성과 간의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 확인함으로써 간호업무성과를 향상시키기 위해 간호사의 셀프리더십을 강화하기 위한 프로그램 개발 및 간호사의 간호업무성과 증진을 위한 중재 개발 연구에 기초 자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 자료수집은 2018년 3월 1일부터 4월 30일까지였으며, 연구대상은 전라북도에 소재하고 있는 종합병원 4곳의 근무 중인 간호사 230명을 편의표집하였고, 총 220명의 설문지를 최종 자료분석에 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 임상적 의사결정능력, 전문직 자율성, 셀프리더십 및 간호업무성과 정도에서 임상적 의사결정능력은 200점 만점에 평균 130.9점, 전문직 자율성은 240점 만점에 평균 166.4점, 셀프리더십은 5점 만점에 평균 3.56점, 간호업무성과는 5점 만점에 평균 3.87점으로 나타났다.
2. 대상자 특성에 따른 간호업무성과 차이를 분석한 결과 연령(F=11.42, p<.001), 결혼상태(t=2.76, p<.001), 종교(t=-3.55, p<.001), 총 임상 경력(F=8.43, p<.001), 보수교육 수행 정도(t=-2.54, p=.012)에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
3. 대상자의 간호업무성과는 임상적 의사결정능력(r=.53, p<.001), 전문직 자율성(r=.41, p<.001) 및 셀프리더십(r=.54, p<.001)과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
4. 셀프리더십의 매개효과는 임상적 의사결정능력(Z=3.120, p=.002) 및 전문직 자율성(Z=2.841, p=.004)과 간호업무성과 간의 관계에서 셀프리더십이 부분매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 설명력은 44.6%였다. 즉, 임상적 의사결정능력과 전문직 자율성이 높을수록, 간호업무성과가 높았으며 또한 임상적 의사결정능력과 전문직 자율성은 셀프리더십을 매개로 간호업무성과에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 간호업무성과는 임상적 의사결정능력, 전문직 자율성 및 셀프리더십과 정적 상관관계가 있었고, 셀프리더십은 간호업무성과에 유의한 영향을 주었으며 간호사의 임상적 의사결정능력 및 전문직 자율성과 간호업무성과 간에 관계를 부분 매개함으로써 간호업무성과를 증진시키고 있음을 확인하였다. 따라서 간호사의 간호업무성과를 향상시키기 위해서는 간호사의 내적역량 및 실천적 역량을 강화시킬 수 있는 교육 및 중재 프로그램 개발이 필요하겠다.
This study is a descriptive research for the purpose of providing a fundamental basis for the research on the development of nursing intervention for increased nursing performance and developing programs to enhance nursing performance by improving self-leadership of nurses through identifying th...
This study is a descriptive research for the purpose of providing a fundamental basis for the research on the development of nursing intervention for increased nursing performance and developing programs to enhance nursing performance by improving self-leadership of nurses through identifying the mediating effect of self-leadership between the ability of clinical decision making, professional autonomy, and nursing performance. Data in this study were collected from Mar. 3 to Apr. 30, 2018. Respondents consisted of 230 nurses at work convenience sampled in four general hospital in Jeollabuk-do Province, and thus the total of final data were 220 questionnaires.
The results of this study are as follows.
1. In terms of the level of ability of clinical decision making, professional autonomy, and nursing performance of respondents, the mean of clinical decision making was 130.93 out of 200, the mean of professional autonomy was 166.45 ou fo 240, the mean of self-leadership was 3.56 out of 5, and the mean of nursing performance was 3.87 out of 5.
2. Differences of nursing performance between groups according to the characteristics of respondents were investigated, and thus age (F=11.42, p<.001), marital status (t=2.76, p<.001), religion (t=-3.55, p<.001), period of clinical career(F=8.43, p<.001), and in-service education (t=-2.54, p=.012) were statistically significant.
3. Nursing performance positively correlated with clinical decision making (r=.53, p<.001), professional autonomy (r=.41, p<.001) and self-leadership (r=.54, p<.001).
4. Mediating effect of self-leadership showed partial influence on the relation between clinical decision making (Z=3.120, p=.004), the performance in nursing and professional autonomy (Z=2.841, p=.004) with 44.6% of qualified explanation power of the data revealed. That is, self-leadership had the indirect effect between clinical decision making and professional autonomy and nursing performance as well as clinical decision making and professional autonomy had the direct effect on nursing performance, as a result, in this relationship the mediating effect was found.
This study concluded that nursing performance positively correlated with clinical decision making professional autonomy and self-leadership, self leadership had the significant effect on nursing performance, and had the mediating effect between clinical decision making and professional autonomy and nursing performance, which lead to enhancing nursing performance. Therefore, this study suggested that to improve nursing performance education and intervention program and project which could cultivate both internal and practical competency should be developed and evaluated in the future study.
This study is a descriptive research for the purpose of providing a fundamental basis for the research on the development of nursing intervention for increased nursing performance and developing programs to enhance nursing performance by improving self-leadership of nurses through identifying the mediating effect of self-leadership between the ability of clinical decision making, professional autonomy, and nursing performance. Data in this study were collected from Mar. 3 to Apr. 30, 2018. Respondents consisted of 230 nurses at work convenience sampled in four general hospital in Jeollabuk-do Province, and thus the total of final data were 220 questionnaires.
The results of this study are as follows.
1. In terms of the level of ability of clinical decision making, professional autonomy, and nursing performance of respondents, the mean of clinical decision making was 130.93 out of 200, the mean of professional autonomy was 166.45 ou fo 240, the mean of self-leadership was 3.56 out of 5, and the mean of nursing performance was 3.87 out of 5.
2. Differences of nursing performance between groups according to the characteristics of respondents were investigated, and thus age (F=11.42, p<.001), marital status (t=2.76, p<.001), religion (t=-3.55, p<.001), period of clinical career(F=8.43, p<.001), and in-service education (t=-2.54, p=.012) were statistically significant.
3. Nursing performance positively correlated with clinical decision making (r=.53, p<.001), professional autonomy (r=.41, p<.001) and self-leadership (r=.54, p<.001).
4. Mediating effect of self-leadership showed partial influence on the relation between clinical decision making (Z=3.120, p=.004), the performance in nursing and professional autonomy (Z=2.841, p=.004) with 44.6% of qualified explanation power of the data revealed. That is, self-leadership had the indirect effect between clinical decision making and professional autonomy and nursing performance as well as clinical decision making and professional autonomy had the direct effect on nursing performance, as a result, in this relationship the mediating effect was found.
This study concluded that nursing performance positively correlated with clinical decision making professional autonomy and self-leadership, self leadership had the significant effect on nursing performance, and had the mediating effect between clinical decision making and professional autonomy and nursing performance, which lead to enhancing nursing performance. Therefore, this study suggested that to improve nursing performance education and intervention program and project which could cultivate both internal and practical competency should be developed and evaluated in the future study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.