과제 지향적 이중과제훈련이 뇌졸중 환자의 인지기능과 일상생활수행 능력에 미치는 효과 The Effects of Task-oriented Dual Task Training on the Cognitive Function and Daily Living Ability of Stroke Patients원문보기
본 연구는 과제 지향적 이중과제훈련이 뇌졸중 환자의 인지기능과 일상생활수행 능력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2018년 1월부터 2018년 3월까지 대구광역시에 소재한 K병원에서 실시하였다. 연구 대상자 선정 기준에 따라 뇌졸중 진단을 받은 환자를 대상으로 일반적 작업치료와 과제 지향적 이중과제훈련을 받는 실험군 15명, 일반적 작업치료와 단일과제훈련을 받는 대조군 15명으로 나누어 진행하였으며, 중재는 주 3회, 1일 30분씩 8주에 걸쳐 실시하였다. 중재 전·후 인지기능과 일상생활수행 능력을 비교하기 위해 MoCA-K, ...
본 연구는 과제 지향적 이중과제훈련이 뇌졸중 환자의 인지기능과 일상생활수행 능력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2018년 1월부터 2018년 3월까지 대구광역시에 소재한 K병원에서 실시하였다. 연구 대상자 선정 기준에 따라 뇌졸중 진단을 받은 환자를 대상으로 일반적 작업치료와 과제 지향적 이중과제훈련을 받는 실험군 15명, 일반적 작업치료와 단일과제훈련을 받는 대조군 15명으로 나누어 진행하였으며, 중재는 주 3회, 1일 30분씩 8주에 걸쳐 실시하였다. 중재 전·후 인지기능과 일상생활수행 능력을 비교하기 위해 MoCA-K, K-CWST, Digit Span, MBI-K를 시행한 후 결과를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 MoCA-K의 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 둘째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 K-CWST의 각 세부항목 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 셋째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 Digit Span의 각 세부항목 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 넷째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 MBI-K의 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 다섯째, 인지기능과 일상생활수행 능력은 통계학적으로 유의한 상관관계를 보였다(p< .05).
이상의 결과를 종합하여 볼 때 뇌졸중 환자에게 일반적 작업치료와 더불어 과제 지향적 이중과제훈련을 적용할 경우 인지기능과 일상생활수행 능력을 향상시키는 것을 알 수 있었으며, 인지기능과 관련된 일상생활수행 능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 과제 지향적 이중과제훈련이 뇌졸중 환자의 인지기능 회복과 일상생활수행 능력 향상을 위한 치료중재로서 임상에서 유용하게 적용될 수 있을 것이라 사료되며, 향후 연구에서 기능적이고 좀 더 다양한 프로그램을 이용한 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 과제 지향적 이중과제훈련이 뇌졸중 환자의 인지기능과 일상생활수행 능력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 기간은 2018년 1월부터 2018년 3월까지 대구광역시에 소재한 K병원에서 실시하였다. 연구 대상자 선정 기준에 따라 뇌졸중 진단을 받은 환자를 대상으로 일반적 작업치료와 과제 지향적 이중과제훈련을 받는 실험군 15명, 일반적 작업치료와 단일과제훈련을 받는 대조군 15명으로 나누어 진행하였으며, 중재는 주 3회, 1일 30분씩 8주에 걸쳐 실시하였다. 중재 전·후 인지기능과 일상생활수행 능력을 비교하기 위해 MoCA-K, K-CWST, Digit Span, MBI-K를 시행한 후 결과를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 MoCA-K의 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 둘째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 K-CWST의 각 세부항목 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 셋째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 Digit Span의 각 세부항목 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 넷째, 실험군과 대조군의 집단 내 중재 전·후 MBI-K의 점수에서 통계학적으로 유의한 차이를 보였으며(p< .05), 실험군과 대조군의 집단 간 전·후 값 차이 비교 결과 실험군이 대조군에 비해 통계학적으로 유의하게 증가하였다(p< .05). 다섯째, 인지기능과 일상생활수행 능력은 통계학적으로 유의한 상관관계를 보였다(p< .05).
이상의 결과를 종합하여 볼 때 뇌졸중 환자에게 일반적 작업치료와 더불어 과제 지향적 이중과제훈련을 적용할 경우 인지기능과 일상생활수행 능력을 향상시키는 것을 알 수 있었으며, 인지기능과 관련된 일상생활수행 능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 과제 지향적 이중과제훈련이 뇌졸중 환자의 인지기능 회복과 일상생활수행 능력 향상을 위한 치료중재로서 임상에서 유용하게 적용될 수 있을 것이라 사료되며, 향후 연구에서 기능적이고 좀 더 다양한 프로그램을 이용한 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of task-oriented dual task training on cognitive function and the daily life performance of stroke patients. The study period was from January 2018 to March 2018 at K hospital located in Daegu. The study group consisted of 15 patients who were...
The purpose of this study was to investigate the effects of task-oriented dual task training on cognitive function and the daily life performance of stroke patients. The study period was from January 2018 to March 2018 at K hospital located in Daegu. The study group consisted of 15 patients who were treated with general occupational therapy and task-oriented dual task training, and 15 patients who received general occupational therapy and single task training. The trial lasted for 30 minutes per day for 8 weeks. Intervention before and after cognitive function was conducted to compare the participants daily living skills MoCA-K, K-CWST, Digit span, MBI-K results are as follows:
First, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the MoCA-K(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05).
Second, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the K-CWST(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05). Third, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the Digit Span(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05).
Fourth, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the MBI-K(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05).
Fifth, Cognitive function and activities of daily living were statistically significant(p< .05).
These results suggest that the general occupational therapy and task-oriented dual task training improves the cognitive function and the daily life performance of the stroke patients, and it affects the ability to perform daily activities related to cognitive function. Therefore, it is considered that the task-oriented dual task training is useful for the clinic as a therapeutic intervention to improve the cognitive function and the daily life performance of the stroke patients. Also, that further research should be carried out using a wide variety of research criteria in order to further explore this area.
The purpose of this study was to investigate the effects of task-oriented dual task training on cognitive function and the daily life performance of stroke patients. The study period was from January 2018 to March 2018 at K hospital located in Daegu. The study group consisted of 15 patients who were treated with general occupational therapy and task-oriented dual task training, and 15 patients who received general occupational therapy and single task training. The trial lasted for 30 minutes per day for 8 weeks. Intervention before and after cognitive function was conducted to compare the participants daily living skills MoCA-K, K-CWST, Digit span, MBI-K results are as follows:
First, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the MoCA-K(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05).
Second, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the K-CWST(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05). Third, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the Digit Span(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05).
Fourth, The results showed a statistically significant difference between the experimental groups and the control groups after each therapeutic intervention in the MBI-K(p< .05), and the experimental groups are statistically significant increase in comparison before and after the difference value of each group(p< .05).
Fifth, Cognitive function and activities of daily living were statistically significant(p< .05).
These results suggest that the general occupational therapy and task-oriented dual task training improves the cognitive function and the daily life performance of the stroke patients, and it affects the ability to perform daily activities related to cognitive function. Therefore, it is considered that the task-oriented dual task training is useful for the clinic as a therapeutic intervention to improve the cognitive function and the daily life performance of the stroke patients. Also, that further research should be carried out using a wide variety of research criteria in order to further explore this area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.