성공적인 치료 서비스를 위해서 치료사들의 협력과 같은 긍정적인 자세는 필수적인 것이라 생각된다. 각 영역의 치료사들이 아동에 대한 정보와 서로의 치료 분야에서 추구하는 목표를 공유함으로써 치료사와 아동, 보호자 모두에게 긍정적인 상호작용을 이끌어 낼 수 있으므로 치료 서비스의 성공을 결정짓는 유력한 변인이라고 할 수 있다. 본 연구는 부산·경남지역 심리치료사 134명을 대상으로 의사소통장애에 대한 심리치료사들의 인식과 의사소통장애에 대한 대처방법, 언어치료에 대한 정보인식을 알아보고 의사소통장애 및 언어치료에 대한 전문교육 참여 경험 및 욕구는 어떠한가를 알아보았다. 첫째, 심리치료사들은 언어발달장애와 ...
성공적인 치료 서비스를 위해서 치료사들의 협력과 같은 긍정적인 자세는 필수적인 것이라 생각된다. 각 영역의 치료사들이 아동에 대한 정보와 서로의 치료 분야에서 추구하는 목표를 공유함으로써 치료사와 아동, 보호자 모두에게 긍정적인 상호작용을 이끌어 낼 수 있으므로 치료 서비스의 성공을 결정짓는 유력한 변인이라고 할 수 있다. 본 연구는 부산·경남지역 심리치료사 134명을 대상으로 의사소통장애에 대한 심리치료사들의 인식과 의사소통장애에 대한 대처방법, 언어치료에 대한 정보인식을 알아보고 의사소통장애 및 언어치료에 대한 전문교육 참여 경험 및 욕구는 어떠한가를 알아보았다. 첫째, 심리치료사들은 언어발달장애와 조음장애를 많이 알고 있었으며, 언어치료를 받는 원인으로는 ‘발음문제’가 가장 많이 나타났고, 언어 의사소통 어려움을 보이는 아동의 언어 하위영역에 대해 잘 알고 있었다. 둘째, 심리치료사들은 정서발달과 사회성 발달을 중요하게 생각하고 있었으며, 언어 의사소통 문제 아동 대처방법으로 ‘심리치료 영역에서 더 많은 언어자극을 준다’는 응답이 가장 많았으며, 바람직한 대처방법으로는 ‘전문기관에서 전문가의 치료를 받도록 한다’고 조사 되었다. 셋째, 심리치료사들은 언어치료에 대해 잘 알고 있거나 들어본 적이 있다고 조사 되었으며, 언어치료 기관과 행정적 지원에 대하여 대부분 알고 있었지만 언어치료 평가방법이나 중재방법에 대한 인식은 부족한 것으로 나타났다. 넷째, 절반 이상의 심리치료사들은 의사소통장애 및 언어치료 관련 교육 경험이 있었으며, 아직 교육 경험이 없는 심리치료사들 대부분이 앞으로 의사소통장애 및 언어치료 관련 주제의 교육이 있다면 참여하겠다는 의사를 나타냈다. 본 연구는 의사소통장애 및 언어치료서비스에 대한 심리치료사의 인식 향상과 언어치료서비스와의 협력 방안을 모색하여 언어치료의 유용성을 알리는데 그 목적이 있다.
성공적인 치료 서비스를 위해서 치료사들의 협력과 같은 긍정적인 자세는 필수적인 것이라 생각된다. 각 영역의 치료사들이 아동에 대한 정보와 서로의 치료 분야에서 추구하는 목표를 공유함으로써 치료사와 아동, 보호자 모두에게 긍정적인 상호작용을 이끌어 낼 수 있으므로 치료 서비스의 성공을 결정짓는 유력한 변인이라고 할 수 있다. 본 연구는 부산·경남지역 심리치료사 134명을 대상으로 의사소통장애에 대한 심리치료사들의 인식과 의사소통장애에 대한 대처방법, 언어치료에 대한 정보인식을 알아보고 의사소통장애 및 언어치료에 대한 전문교육 참여 경험 및 욕구는 어떠한가를 알아보았다. 첫째, 심리치료사들은 언어발달장애와 조음장애를 많이 알고 있었으며, 언어치료를 받는 원인으로는 ‘발음문제’가 가장 많이 나타났고, 언어 의사소통 어려움을 보이는 아동의 언어 하위영역에 대해 잘 알고 있었다. 둘째, 심리치료사들은 정서발달과 사회성 발달을 중요하게 생각하고 있었으며, 언어 의사소통 문제 아동 대처방법으로 ‘심리치료 영역에서 더 많은 언어자극을 준다’는 응답이 가장 많았으며, 바람직한 대처방법으로는 ‘전문기관에서 전문가의 치료를 받도록 한다’고 조사 되었다. 셋째, 심리치료사들은 언어치료에 대해 잘 알고 있거나 들어본 적이 있다고 조사 되었으며, 언어치료 기관과 행정적 지원에 대하여 대부분 알고 있었지만 언어치료 평가방법이나 중재방법에 대한 인식은 부족한 것으로 나타났다. 넷째, 절반 이상의 심리치료사들은 의사소통장애 및 언어치료 관련 교육 경험이 있었으며, 아직 교육 경험이 없는 심리치료사들 대부분이 앞으로 의사소통장애 및 언어치료 관련 주제의 교육이 있다면 참여하겠다는 의사를 나타냈다. 본 연구는 의사소통장애 및 언어치료서비스에 대한 심리치료사의 인식 향상과 언어치료서비스와의 협력 방안을 모색하여 언어치료의 유용성을 알리는데 그 목적이 있다.
For a successful treatment, it is essential for therapists to cooperate in a positive way. By sharing information of children and their treatment objective depending on the sector, therapists can bring positive interaction among children, care givers and therapists. This is a crucial factor in deter...
For a successful treatment, it is essential for therapists to cooperate in a positive way. By sharing information of children and their treatment objective depending on the sector, therapists can bring positive interaction among children, care givers and therapists. This is a crucial factor in determining the success of the treatment. This study focuses on the perception and treatment of communication disorders of 134 therapists in Busan and Gyeongnam area. Furthermore, this study will look at how therapists interpret information regarding speech-language therapy and their experiences and needs to participate in professional training on communication disorder and speech-language therapy. First, psychotherapists were aware of delay in language development and phonological disorder. The most common reason for receiving treatment was ‘problem with pronunciation.’ Psychotherapists knew of various reasons causing children to have language problems. Second, psychotherapists knew the importance of emotional and social development. The most response given in the treatment of children with language disorders was ‘to provide more language stimulation regarding psychological treatment.’ The most desirable treatment was ‘to provide professional help at a specialist institute.’ Third, psychotherapists heard of or knew of speech-language therapy and most of them were aware of speech language therapy institutes and administrative support available. However, they were not aware of evaluation of speech-language therapy or intervention methods. Fourth, more than half of psychotherapists had professional training on communication disorder and therapy. Those who did not receive training replied that they would participate in a communication disorder and therapy course if available. The purpose of this study is to raise the awareness of communication disorder and therapy service of psychotherapists and find ways to cooperate between speech and language therapy services and to disseminate the usefulness of the therapy.
For a successful treatment, it is essential for therapists to cooperate in a positive way. By sharing information of children and their treatment objective depending on the sector, therapists can bring positive interaction among children, care givers and therapists. This is a crucial factor in determining the success of the treatment. This study focuses on the perception and treatment of communication disorders of 134 therapists in Busan and Gyeongnam area. Furthermore, this study will look at how therapists interpret information regarding speech-language therapy and their experiences and needs to participate in professional training on communication disorder and speech-language therapy. First, psychotherapists were aware of delay in language development and phonological disorder. The most common reason for receiving treatment was ‘problem with pronunciation.’ Psychotherapists knew of various reasons causing children to have language problems. Second, psychotherapists knew the importance of emotional and social development. The most response given in the treatment of children with language disorders was ‘to provide more language stimulation regarding psychological treatment.’ The most desirable treatment was ‘to provide professional help at a specialist institute.’ Third, psychotherapists heard of or knew of speech-language therapy and most of them were aware of speech language therapy institutes and administrative support available. However, they were not aware of evaluation of speech-language therapy or intervention methods. Fourth, more than half of psychotherapists had professional training on communication disorder and therapy. Those who did not receive training replied that they would participate in a communication disorder and therapy course if available. The purpose of this study is to raise the awareness of communication disorder and therapy service of psychotherapists and find ways to cooperate between speech and language therapy services and to disseminate the usefulness of the therapy.
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