이 연구는 긍정심리학을 기반으로 한 원예활동이 유아의 정서지능과 문제행동에 미치는 효과를 알아보았다. 정서지능검사와 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)이 사용되었으며 원예 활동은 서울시 마포구에 소재한 어린이집의 만 3세반 유아 28명을 대상으로 하였고, 주 1회 총 10회기로 실시하였다. 한국판 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)으로 사전검사를 진행하여 문제행동 그룹 13명과 정상범주에 속하는 그룹 15명으로 구분하였다. 원예프로그램은 긍정심리학을 기반으로 하여 6가지 핵심 덕목과 24개 성격 강점 중에서 어린이집 재원 유아들에게 적용할 수 있는 10개의 항목을 임의 선발하여 실시하였다. 또한 매 회기마다 유아가 자신의 성격 강점에 대해 이야기하고 긍정정서를 표현해볼 수 있도록 구성하였다. 원예프로그램에 참여한 전체 유아의 정서지능 검사 결과에서 ...
이 연구는 긍정심리학을 기반으로 한 원예활동이 유아의 정서지능과 문제행동에 미치는 효과를 알아보았다. 정서지능검사와 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)이 사용되었으며 원예 활동은 서울시 마포구에 소재한 어린이집의 만 3세반 유아 28명을 대상으로 하였고, 주 1회 총 10회기로 실시하였다. 한국판 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)으로 사전검사를 진행하여 문제행동 그룹 13명과 정상범주에 속하는 그룹 15명으로 구분하였다. 원예프로그램은 긍정심리학을 기반으로 하여 6가지 핵심 덕목과 24개 성격 강점 중에서 어린이집 재원 유아들에게 적용할 수 있는 10개의 항목을 임의 선발하여 실시하였다. 또한 매 회기마다 유아가 자신의 성격 강점에 대해 이야기하고 긍정정서를 표현해볼 수 있도록 구성하였다. 원예프로그램에 참여한 전체 유아의 정서지능 검사 결과에서 자기인식, 자기조절, 타인인식, 타인조절의 4개 하위영역에서 정서지능 점수가 향상되었다(P<0.001). 한편 문제행동 그룹 유아들의 경우 원예 프로그램 실시 후 정서지능 점수가 향상되었으며 특히 자기인식 영역을 제외한 영역에서 정상 그룹의 유아보다 평균점수가 높아 이 연구에서 실시한 원예프로그램이 문제행동을 나타내는 유아의 정서지능 향상에 효과가 있음이 확인되었다. 유아의 문제행동에 미치는 원예활동의 영향을 알아보고자 원예프로그램 실시 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)을 분석한 결과 문제행동 그룹 유아들이 정상집단의 유아들보다 문제 행동 감소률이 높게 나타났다. 긍정심리학을 기반으로 한 원예프로그램을 진행하면서 문제행동을 보였던 유아들이 자신의 긍정정서를 원예활동으로 표현할 수 있었으며 프로그램 참여에 저 관심을 보이고 질문하는 적극적인 행동을 나타냈다. 이를 통해 긍정심리학을 기반으로 한 원예프로그램이 유아들의 문제행동 또한 감소시켰다. 따라서 긍정심리학을 기반으로 한 원예프로그램이 유아의 정서지능 향상과 문제행동 감소 효과가 인정되어 긍정심리학 기반 원예프로그램의 적극 활용이 요구된다. 주요어 : 긍정심리학, 원예활동, 유아, 정서지능, 문제행동
이 연구는 긍정심리학을 기반으로 한 원예활동이 유아의 정서지능과 문제행동에 미치는 효과를 알아보았다. 정서지능검사와 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)이 사용되었으며 원예 활동은 서울시 마포구에 소재한 어린이집의 만 3세반 유아 28명을 대상으로 하였고, 주 1회 총 10회기로 실시하였다. 한국판 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)으로 사전검사를 진행하여 문제행동 그룹 13명과 정상범주에 속하는 그룹 15명으로 구분하였다. 원예프로그램은 긍정심리학을 기반으로 하여 6가지 핵심 덕목과 24개 성격 강점 중에서 어린이집 재원 유아들에게 적용할 수 있는 10개의 항목을 임의 선발하여 실시하였다. 또한 매 회기마다 유아가 자신의 성격 강점에 대해 이야기하고 긍정정서를 표현해볼 수 있도록 구성하였다. 원예프로그램에 참여한 전체 유아의 정서지능 검사 결과에서 자기인식, 자기조절, 타인인식, 타인조절의 4개 하위영역에서 정서지능 점수가 향상되었다(P<0.001). 한편 문제행동 그룹 유아들의 경우 원예 프로그램 실시 후 정서지능 점수가 향상되었으며 특히 자기인식 영역을 제외한 영역에서 정상 그룹의 유아보다 평균점수가 높아 이 연구에서 실시한 원예프로그램이 문제행동을 나타내는 유아의 정서지능 향상에 효과가 있음이 확인되었다. 유아의 문제행동에 미치는 원예활동의 영향을 알아보고자 원예프로그램 실시 유아 행동평가척도 교사용(C-TRF)을 분석한 결과 문제행동 그룹 유아들이 정상집단의 유아들보다 문제 행동 감소률이 높게 나타났다. 긍정심리학을 기반으로 한 원예프로그램을 진행하면서 문제행동을 보였던 유아들이 자신의 긍정정서를 원예활동으로 표현할 수 있었으며 프로그램 참여에 저 관심을 보이고 질문하는 적극적인 행동을 나타냈다. 이를 통해 긍정심리학을 기반으로 한 원예프로그램이 유아들의 문제행동 또한 감소시켰다. 따라서 긍정심리학을 기반으로 한 원예프로그램이 유아의 정서지능 향상과 문제행동 감소 효과가 인정되어 긍정심리학 기반 원예프로그램의 적극 활용이 요구된다. 주요어 : 긍정심리학, 원예활동, 유아, 정서지능, 문제행동
This study would investigate the effect of horticultural activities based on positive psychology on young children’s emotional intelligence and problem behavior. Emotional intelligence testing and Caregiver-Teacher Report Form(C-TRF) were used, and the horticultural activities were conducted with 28...
This study would investigate the effect of horticultural activities based on positive psychology on young children’s emotional intelligence and problem behavior. Emotional intelligence testing and Caregiver-Teacher Report Form(C-TRF) were used, and the horticultural activities were conducted with 28 children in classes for three years old at a daycare center located in Mapo-gu Seoul and one time for 10 sessions. A pre-test was conducted with the C-TRF to classify the subjects into a problem behavior group of 13 children and a normal behavior group of 15 children. A horticulture program was implemented by randomly choosing six key virtues based on positive psychology and 10 items that could be applied to children at a daycare center out of 23 character strengths. Also, each session was structured so that the children could talk about their own character strengths and express their positive emotions. In the result of the test of the emotional intelligence of all the children who participated in the horticulture program, their emotional intelligence scores improved in four sub-domains, including self-awareness, self-control, awareness of others, and control over others (P<0.001). In the meantime, emotional intelligence improved in children in the problem behavior group after the implementation of the horticulture program, and especially, their average emotional intelligence scores were higher than those in the normal behavior group in all domains except for the self-awareness domain. Thus, it was found out that the horticultural program implemented in this study had an effect on the improvement of the emotional intelligence of the children with problem behavior. As a result of an analysis of the C-TRF for the children with which the horticultural program was implemented in order to examine the impact of horticultural activities on their problem behavior, it turned out that the reduction ratio of problem behavior was higher in children in the problem behavior group than in those in the normal behavior group. As the horticultural program based on positive psychology was implemented, the children who had shown problem behaviors could express their positive emotions with horticultural activities showed active behaviors, e.g. They were interested more in participation in the program and asked questions. Through this, the horticultural program based on positive psychology also reduced the children’s problem behaviors. Therefore, it is necessary to utilize the horticultural program based on positive psychology actively, since its effects on the improvement of children’s emotional intelligence and the reduction of their problem behavior have been recognized.
Key words: Positive psychology, Horticultural activities, Emotional intelligence, Problem behavior
This study would investigate the effect of horticultural activities based on positive psychology on young children’s emotional intelligence and problem behavior. Emotional intelligence testing and Caregiver-Teacher Report Form(C-TRF) were used, and the horticultural activities were conducted with 28 children in classes for three years old at a daycare center located in Mapo-gu Seoul and one time for 10 sessions. A pre-test was conducted with the C-TRF to classify the subjects into a problem behavior group of 13 children and a normal behavior group of 15 children. A horticulture program was implemented by randomly choosing six key virtues based on positive psychology and 10 items that could be applied to children at a daycare center out of 23 character strengths. Also, each session was structured so that the children could talk about their own character strengths and express their positive emotions. In the result of the test of the emotional intelligence of all the children who participated in the horticulture program, their emotional intelligence scores improved in four sub-domains, including self-awareness, self-control, awareness of others, and control over others (P<0.001). In the meantime, emotional intelligence improved in children in the problem behavior group after the implementation of the horticulture program, and especially, their average emotional intelligence scores were higher than those in the normal behavior group in all domains except for the self-awareness domain. Thus, it was found out that the horticultural program implemented in this study had an effect on the improvement of the emotional intelligence of the children with problem behavior. As a result of an analysis of the C-TRF for the children with which the horticultural program was implemented in order to examine the impact of horticultural activities on their problem behavior, it turned out that the reduction ratio of problem behavior was higher in children in the problem behavior group than in those in the normal behavior group. As the horticultural program based on positive psychology was implemented, the children who had shown problem behaviors could express their positive emotions with horticultural activities showed active behaviors, e.g. They were interested more in participation in the program and asked questions. Through this, the horticultural program based on positive psychology also reduced the children’s problem behaviors. Therefore, it is necessary to utilize the horticultural program based on positive psychology actively, since its effects on the improvement of children’s emotional intelligence and the reduction of their problem behavior have been recognized.
Key words: Positive psychology, Horticultural activities, Emotional intelligence, Problem behavior
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