우리나라의 1990년대 도로교통안전 정책은 차대차 사고 감소를 위한 정책 위주로 전개되다가 2010년 이후 보행자 안전의 중요성이 부각되면서 차대사람 사고의 감소로 확대되어 시행되고 있다. 차대차 사고와 차대사람 사고는 우리나라 전체 교통사고의 약 95%, 사망자수의 약 80%를 차지하고 있어 (2015년기준). 국가의 이러한 교통안전 정책 방향은 적절하다고 할 수 있다. 그러나 상대적으로 차량단독사고에 대한 안전정책에 대하여서는 정책적 비중이 크지 않았다. 차량단독사고는 발생건수가 전체 교통사고의 4.9% 수준으로 차대차 및 차대사람 사고에 비하여 비중이 높지는 않으나 사망자수의 약 20%를 차지하고 있어(2015년기준), 교통안전정책 분야에서 결코 소홀히 할 수 없다. 본 논문은 차량단독사고 중 도로변 고정 장애물 충돌 교통사고 ...
우리나라의 1990년대 도로교통안전 정책은 차대차 사고 감소를 위한 정책 위주로 전개되다가 2010년 이후 보행자 안전의 중요성이 부각되면서 차대사람 사고의 감소로 확대되어 시행되고 있다. 차대차 사고와 차대사람 사고는 우리나라 전체 교통사고의 약 95%, 사망자수의 약 80%를 차지하고 있어 (2015년기준). 국가의 이러한 교통안전 정책 방향은 적절하다고 할 수 있다. 그러나 상대적으로 차량단독사고에 대한 안전정책에 대하여서는 정책적 비중이 크지 않았다. 차량단독사고는 발생건수가 전체 교통사고의 4.9% 수준으로 차대차 및 차대사람 사고에 비하여 비중이 높지는 않으나 사망자수의 약 20%를 차지하고 있어(2015년기준), 교통안전정책 분야에서 결코 소홀히 할 수 없다. 본 논문은 차량단독사고 중 도로변 고정 장애물 충돌 교통사고 심각도에 대한 영향요인을 분석하여, 도로변 고정 장애물 충돌사고의 심각도를 줄일 수 있는 대안 수립을 위한 방법론을 제시하고 한다. 이를 위하여, 국도에서 발생한 도로변 고정 장애물 충돌사고 223건의 사고자료와 고정 장애물 관련 변수, 도로 기하구조 관련 변수 등을 수집하였다. 기존 교통사고 심각도 분석모형에서 사용된 순서형 프로빗 회귀모형과 독립변수들의 인관관계를 반영하지 못하는 회귀모형의 단점을 보완할 수 있는 베이지안 네트워크 모형(나이브, 트리형)을 이용하여 도로변 고정 장애물 충돌사고의 심각도 예측모형을 구축하였다. 모형 구축 결과 순서형 프로빗 회귀모형보다 베이지안 네트워크 모형의 예측력이 상대적으로 우수한 것으로 나타났다. 이는 트리형 베이지안 네트워크 모형에서는 독립변수들의 인과관계가 고려될 수 있기 때문인 것으로 판단된다. 또한 CoO(Cost of Omission)을 이용하여 변수의 크기가 도로변 고정 장애물 충돌사고 심각도에 영향을 미치는 정도를 분석하였다. 분석결과, 종단경사가 4% 이상이거나 곡선반경이 250m 이상일 경우와 그리고 장애물과 차로의 이격거리가 3m 미만이거나 장애물 설치 밀도가 10m당 2개 초과인 경우, 도로변 고정 장애물 충돌 교통사고 심각도가 급격히 증가하는 것으로 나타났다. 도로의 기하구조를 개선하는 것은 현실적으로 한계가 있으므로, 도로변 시설물 설치 시 안전요소를 고려하는 것이 보다 현실적일 것이다. 도로와 고정 장애물의 수평거리는 3m 이상을 확보하는 것이 바람직하며, 고정 장애물의 밀도는 10m당 2개 이하로 하는 것이 교통사고 심각도를 효율적으로 줄일 수 있는 방안으로 나타났다. 이 설치기준을 준수하는 것이 어려울 경우에는 breakaway 시설, 가드레일등의 방호시설 설치 등으로 통하여 교통사고 심각도를 감소시킬 수 있도록 하여야 할 것이다.
우리나라의 1990년대 도로교통안전 정책은 차대차 사고 감소를 위한 정책 위주로 전개되다가 2010년 이후 보행자 안전의 중요성이 부각되면서 차대사람 사고의 감소로 확대되어 시행되고 있다. 차대차 사고와 차대사람 사고는 우리나라 전체 교통사고의 약 95%, 사망자수의 약 80%를 차지하고 있어 (2015년기준). 국가의 이러한 교통안전 정책 방향은 적절하다고 할 수 있다. 그러나 상대적으로 차량단독사고에 대한 안전정책에 대하여서는 정책적 비중이 크지 않았다. 차량단독사고는 발생건수가 전체 교통사고의 4.9% 수준으로 차대차 및 차대사람 사고에 비하여 비중이 높지는 않으나 사망자수의 약 20%를 차지하고 있어(2015년기준), 교통안전정책 분야에서 결코 소홀히 할 수 없다. 본 논문은 차량단독사고 중 도로변 고정 장애물 충돌 교통사고 심각도에 대한 영향요인을 분석하여, 도로변 고정 장애물 충돌사고의 심각도를 줄일 수 있는 대안 수립을 위한 방법론을 제시하고 한다. 이를 위하여, 국도에서 발생한 도로변 고정 장애물 충돌사고 223건의 사고자료와 고정 장애물 관련 변수, 도로 기하구조 관련 변수 등을 수집하였다. 기존 교통사고 심각도 분석모형에서 사용된 순서형 프로빗 회귀모형과 독립변수들의 인관관계를 반영하지 못하는 회귀모형의 단점을 보완할 수 있는 베이지안 네트워크 모형(나이브, 트리형)을 이용하여 도로변 고정 장애물 충돌사고의 심각도 예측모형을 구축하였다. 모형 구축 결과 순서형 프로빗 회귀모형보다 베이지안 네트워크 모형의 예측력이 상대적으로 우수한 것으로 나타났다. 이는 트리형 베이지안 네트워크 모형에서는 독립변수들의 인과관계가 고려될 수 있기 때문인 것으로 판단된다. 또한 CoO(Cost of Omission)을 이용하여 변수의 크기가 도로변 고정 장애물 충돌사고 심각도에 영향을 미치는 정도를 분석하였다. 분석결과, 종단경사가 4% 이상이거나 곡선반경이 250m 이상일 경우와 그리고 장애물과 차로의 이격거리가 3m 미만이거나 장애물 설치 밀도가 10m당 2개 초과인 경우, 도로변 고정 장애물 충돌 교통사고 심각도가 급격히 증가하는 것으로 나타났다. 도로의 기하구조를 개선하는 것은 현실적으로 한계가 있으므로, 도로변 시설물 설치 시 안전요소를 고려하는 것이 보다 현실적일 것이다. 도로와 고정 장애물의 수평거리는 3m 이상을 확보하는 것이 바람직하며, 고정 장애물의 밀도는 10m당 2개 이하로 하는 것이 교통사고 심각도를 효율적으로 줄일 수 있는 방안으로 나타났다. 이 설치기준을 준수하는 것이 어려울 경우에는 breakaway 시설, 가드레일등의 방호시설 설치 등으로 통하여 교통사고 심각도를 감소시킬 수 있도록 하여야 할 것이다.
The traffic safety policy from 1990’s had focused on the reduction of vehicle-to-vehicle accident. The focus has expanded to the reduction of vehicle-to-pedestrian accidents after 2010’s. These accidents occupies 95% of total traffic accidents and 80% of traffic accident fatalities (2015), then the ...
The traffic safety policy from 1990’s had focused on the reduction of vehicle-to-vehicle accident. The focus has expanded to the reduction of vehicle-to-pedestrian accidents after 2010’s. These accidents occupies 95% of total traffic accidents and 80% of traffic accident fatalities (2015), then the traffic safety policy can be regarded to be appropriate. On the other hand, the effort has not been given to reduce the single vehicle accidents. The single vehicle accidents occupy only 4.9% of total traffic accidents, but 20% of the traffic accident fatalities results from this type of accident. Therefore, it is supposed to give more efforts in the field of traffic safety. The objective of this study is to provide the methodology to reduce the losses by the traffic accidents to the roadside fixed objects in rural area by analyzing the influencing factors to the severity of roadside accidents to the fixed objects. The collected data were the informations on 223 accidents, and the fixed objects and the geometric features on the national highways. The roadside accident severity estimations were based on the Ordered Probit Model and the Bayesian Network Models (naive and tree). The Bayesian Network Model provided better goodness of fit than the Ordered Probit Model. It is resulted from the fact that the Bayesian Network Model can consider the cause-and-effect relationship between the independent variables. The accident severities by the magnitudes of the independent variables were estimated with the Cost of Omission. According to the results of the analysis, the severity increased abnormally by greater than 4% of down gradient, greater than 250m of horizontal radius and less than 3m of distance between the roadway and the fixed object. The improvement of highway alignment is not common practical countermeasure, then the attention to the installation of the fixed objects is required. It is then recommended to provide greater than 3m of distance between roadway and the fixed objects, and the density should be less than 2.0 per 10 meters. When the roadside does not permit these recommendations, the other countermeasures to reduce the severity of the accidents are necessary such as the breakaway type objects or the guard rails.
The traffic safety policy from 1990’s had focused on the reduction of vehicle-to-vehicle accident. The focus has expanded to the reduction of vehicle-to-pedestrian accidents after 2010’s. These accidents occupies 95% of total traffic accidents and 80% of traffic accident fatalities (2015), then the traffic safety policy can be regarded to be appropriate. On the other hand, the effort has not been given to reduce the single vehicle accidents. The single vehicle accidents occupy only 4.9% of total traffic accidents, but 20% of the traffic accident fatalities results from this type of accident. Therefore, it is supposed to give more efforts in the field of traffic safety. The objective of this study is to provide the methodology to reduce the losses by the traffic accidents to the roadside fixed objects in rural area by analyzing the influencing factors to the severity of roadside accidents to the fixed objects. The collected data were the informations on 223 accidents, and the fixed objects and the geometric features on the national highways. The roadside accident severity estimations were based on the Ordered Probit Model and the Bayesian Network Models (naive and tree). The Bayesian Network Model provided better goodness of fit than the Ordered Probit Model. It is resulted from the fact that the Bayesian Network Model can consider the cause-and-effect relationship between the independent variables. The accident severities by the magnitudes of the independent variables were estimated with the Cost of Omission. According to the results of the analysis, the severity increased abnormally by greater than 4% of down gradient, greater than 250m of horizontal radius and less than 3m of distance between the roadway and the fixed object. The improvement of highway alignment is not common practical countermeasure, then the attention to the installation of the fixed objects is required. It is then recommended to provide greater than 3m of distance between roadway and the fixed objects, and the density should be less than 2.0 per 10 meters. When the roadside does not permit these recommendations, the other countermeasures to reduce the severity of the accidents are necessary such as the breakaway type objects or the guard rails.
주제어
#도로변 고정 장애물 교통사고 심각도 모형 순서형 프로빗 모형 베이지안 네트워크 모형 민감도 분석
학위논문 정보
저자
김경태
학위수여기관
서울시립대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
교통공학과
지도교수
이수범
발행연도
2018
총페이지
v, 125p.
키워드
도로변 고정 장애물 교통사고 심각도 모형 순서형 프로빗 모형 베이지안 네트워크 모형 민감도 분석
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