본 연구에서는 노인장기요양기관의 관리자, 요양보호사, 입소노인을 대상으로 하여 기관의 평가등급, 요양보호사의 서비스 질, 입소노인의 거주만족도 간의 관계를 밝히는데 연구의 목적이 있었다. 구체적으로 첫째, 관리자의 개인적 특성 및 기관의 특성에 따른 기관평가등급의 차이를 알아보고, 둘째, 요양보호사의 사회・인구학적 특성 및 직무특성에 따른 서비스 질의 차이를 파악하며, 셋째, 입소노인의 사회・인구학적 특성 및 기관입소특성에 따른 거주만족도를 파...
본 연구에서는 노인장기요양기관의 관리자, 요양보호사, 입소노인을 대상으로 하여 기관의 평가등급, 요양보호사의 서비스 질, 입소노인의 거주만족도 간의 관계를 밝히는데 연구의 목적이 있었다. 구체적으로 첫째, 관리자의 개인적 특성 및 기관의 특성에 따른 기관평가등급의 차이를 알아보고, 둘째, 요양보호사의 사회・인구학적 특성 및 직무특성에 따른 서비스 질의 차이를 파악하며, 셋째, 입소노인의 사회・인구학적 특성 및 기관입소특성에 따른 거주만족도를 파악하며, 마지막으로, 기관평가등급 및 서비스의 질이 입소노인의 거주만족도에 미치는 영향을 파악하는데 연구의 목적이 있었다. 이를 위해 2018년 1월, 2월에 전국에 있는 79개의 노인 장기요양기관을 대상으로 직접 내방하여 기관의 시설장 및 관리자에게 본 연구의 목적 및 내용을 설명하여 이해를 구한 후 설문조사를 실시하였으며, 관리자와 요양보호사는 본인들이 직접 설문지를 작성하였고, 입소노인은 면대면 설문조사를 하였다. 최종적으로 관리자 79명(79개 기관), 요양보호사 381명, 입소노인 381명의 자료를 분석에 사용하였다. 주요결과를 중심으로 요약을 하면, 첫째, 관리자의 개인적 특성에 따른 기관평가등급의 차이는 유의미하지 않았으나, 기관규모 및 운영기간, 평가등급의 변화에 따른 평가등급의 차이는 유의미하였다. 즉, 기관규모가 클수록, 운영기간이 길수록 평가등급이 좋았다. 둘째, 요양보호사의 학력이 고졸인 경우 초·중졸인 경우에 비해 요양보호사의 서비스 질(신뢰성)이 높았다. 또한 직업선택 동기에 따라서는 요양보호사의 신뢰성과 대응성의 차이가 유의미했는데, 가계에 보탬이 되기 위해 요양보호사가 된 경우 신뢰성이 높았고, 보람된 일을 하고 싶어서 요양보호사가 된 경우에는 대응성이 높았다. 셋째, 남자노인의 거주만족도가 여자노인의 거주만족도보다 높았고, 배우자가 있는 노인의 거주만족도가 배우자가 없는 노인의 거주만족도 보다 높았다. 또한, 입소동기와 거주만족도 간의 관계도 유의미했는데, 가족권유로 입소하였을 경우, 시설을 선호해서 입소하였을 경우에 거주만족도가 높았다. 넷째, 입소노인의 거주만족도는 요양보호사의 서비스의 질보다는 기관평가에 더 큰 영향을 받는 것으로 나타났다. 구체적으로 시설을 선호해서 입소하였을수록, 시설입소 노인과 가족 간의 관계가 긍정적으로 변화하였을수록, 평가등급이 긍정적으로 변화하였을수록 입소노인의 거주만족도가 높아지는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 노인장기요양기관의 관리자, 요양보호사, 입소노인을 대상으로 하여 기관의 평가등급, 요양보호사의 서비스 질, 입소노인의 거주만족도 간의 관계를 밝히는데 연구의 목적이 있었다. 구체적으로 첫째, 관리자의 개인적 특성 및 기관의 특성에 따른 기관평가등급의 차이를 알아보고, 둘째, 요양보호사의 사회・인구학적 특성 및 직무특성에 따른 서비스 질의 차이를 파악하며, 셋째, 입소노인의 사회・인구학적 특성 및 기관입소특성에 따른 거주만족도를 파악하며, 마지막으로, 기관평가등급 및 서비스의 질이 입소노인의 거주만족도에 미치는 영향을 파악하는데 연구의 목적이 있었다. 이를 위해 2018년 1월, 2월에 전국에 있는 79개의 노인 장기요양기관을 대상으로 직접 내방하여 기관의 시설장 및 관리자에게 본 연구의 목적 및 내용을 설명하여 이해를 구한 후 설문조사를 실시하였으며, 관리자와 요양보호사는 본인들이 직접 설문지를 작성하였고, 입소노인은 면대면 설문조사를 하였다. 최종적으로 관리자 79명(79개 기관), 요양보호사 381명, 입소노인 381명의 자료를 분석에 사용하였다. 주요결과를 중심으로 요약을 하면, 첫째, 관리자의 개인적 특성에 따른 기관평가등급의 차이는 유의미하지 않았으나, 기관규모 및 운영기간, 평가등급의 변화에 따른 평가등급의 차이는 유의미하였다. 즉, 기관규모가 클수록, 운영기간이 길수록 평가등급이 좋았다. 둘째, 요양보호사의 학력이 고졸인 경우 초·중졸인 경우에 비해 요양보호사의 서비스 질(신뢰성)이 높았다. 또한 직업선택 동기에 따라서는 요양보호사의 신뢰성과 대응성의 차이가 유의미했는데, 가계에 보탬이 되기 위해 요양보호사가 된 경우 신뢰성이 높았고, 보람된 일을 하고 싶어서 요양보호사가 된 경우에는 대응성이 높았다. 셋째, 남자노인의 거주만족도가 여자노인의 거주만족도보다 높았고, 배우자가 있는 노인의 거주만족도가 배우자가 없는 노인의 거주만족도 보다 높았다. 또한, 입소동기와 거주만족도 간의 관계도 유의미했는데, 가족권유로 입소하였을 경우, 시설을 선호해서 입소하였을 경우에 거주만족도가 높았다. 넷째, 입소노인의 거주만족도는 요양보호사의 서비스의 질보다는 기관평가에 더 큰 영향을 받는 것으로 나타났다. 구체적으로 시설을 선호해서 입소하였을수록, 시설입소 노인과 가족 간의 관계가 긍정적으로 변화하였을수록, 평가등급이 긍정적으로 변화하였을수록 입소노인의 거주만족도가 높아지는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the evaluation level of the institution, the service quality of careworkers, and the residence satisfaction of the elderly residents. Secondly, the differences of the service quality according to social and demographic characteris...
The purpose of this study was to investigate the relationship between the evaluation level of the institution, the service quality of careworkers, and the residence satisfaction of the elderly residents. Secondly, the differences of the service quality according to social and demographic characteristics and job characteristics of the careworkers are analyzed. Third, the social and demographic characteristics of the elderly The purpose of this study was to investigate the effect of institutional rating and quality of service on residents' satisfaction. For this purpose, 79 elderly long - term care facilities in Korea were interviewed in January and February 2018, and the purpose and contents of the study were explained to the facility managers and supervisors of the institutions. Managers and nursing care workers filled out questionnaires themselves and interviewed elderly people. Finally, 79 people (79 institutions), 381 careworkers and 381 elderly people were used for analysis. The results of this study are summarized as follows: First, there was no significant difference in institutional rating according to manager 's personal characteristics. That is, the larger the institution size, the longer the operation period, the better the evaluation grade. Second, the service quality (reliability) of careworkers was higher than that of elementary and junior college graduates. In addition, there was a significant difference between the reliability and responsiveness of careworkers according to career choice motive. When they became a caregiver to be a contributor to the household, they were highly reliable, and they were more responsive when they became careworkers because they wanted to do rewarding work . Third, residence satisfaction of male elderly was higher than that of female elderly, and residence satisfaction of elderly with spouse was higher than that of elderly without spouse. Also, the relationship between entrance motivation and residence satisfaction was significant. When the family was invited by the recommendation, the residence satisfaction was higher when the institution was preferred. Fourth, the residents' satisfaction of the elderly residents was more influenced by institutional evaluation than the quality of service of careworkers. Specifically, it was found that the preference for the facility, the relationship between the elderly and the family, the satisfaction level of the elderly residents increased as the evaluation level changed positively.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the evaluation level of the institution, the service quality of careworkers, and the residence satisfaction of the elderly residents. Secondly, the differences of the service quality according to social and demographic characteristics and job characteristics of the careworkers are analyzed. Third, the social and demographic characteristics of the elderly The purpose of this study was to investigate the effect of institutional rating and quality of service on residents' satisfaction. For this purpose, 79 elderly long - term care facilities in Korea were interviewed in January and February 2018, and the purpose and contents of the study were explained to the facility managers and supervisors of the institutions. Managers and nursing care workers filled out questionnaires themselves and interviewed elderly people. Finally, 79 people (79 institutions), 381 careworkers and 381 elderly people were used for analysis. The results of this study are summarized as follows: First, there was no significant difference in institutional rating according to manager 's personal characteristics. That is, the larger the institution size, the longer the operation period, the better the evaluation grade. Second, the service quality (reliability) of careworkers was higher than that of elementary and junior college graduates. In addition, there was a significant difference between the reliability and responsiveness of careworkers according to career choice motive. When they became a caregiver to be a contributor to the household, they were highly reliable, and they were more responsive when they became careworkers because they wanted to do rewarding work . Third, residence satisfaction of male elderly was higher than that of female elderly, and residence satisfaction of elderly with spouse was higher than that of elderly without spouse. Also, the relationship between entrance motivation and residence satisfaction was significant. When the family was invited by the recommendation, the residence satisfaction was higher when the institution was preferred. Fourth, the residents' satisfaction of the elderly residents was more influenced by institutional evaluation than the quality of service of careworkers. Specifically, it was found that the preference for the facility, the relationship between the elderly and the family, the satisfaction level of the elderly residents increased as the evaluation level changed positively.
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