한국어를 공부하기 위해 한국에 오는 유학생의 수가 계속 증가하고 있으며 외국인 학습자들이 일상생활에서 수많은 한국어 자료를 접하고 필요한 정보를 취득하고 있음을 보면 한국어 읽기 교육의 중요성이 자명하다. 외국인 유학생이 한국 대학이나 대학원에 입학하려면 일정 수준 이상의 한국어 능력이 필수적이다. 이로 인해 대부분의 대학에서 한국어능력시험의 등급을 기준으로 유학생의 한국어 능력을 평가하고 있다. 따라서 한국어능력시험에 출제된 읽기 텍스트는 학습자의 읽기 능력을 적절하게 측정하고 균형이 있고 다양한 유형으로 구성되어 있는지를 연구를 통해 파악할 필요가 있다. 본 논문의 목적은 한국어능력시험(TOPIK Ⅱ) 읽기 영역 텍스트가 가지고 있는 특징을 파악하는 데에 있다. 현재까지 공개된 10회의 한국어능력시험(TOPIK Ⅱ) 기출 문제 중 총 390개의 읽기 지문의 텍스트를 ...
한국어를 공부하기 위해 한국에 오는 유학생의 수가 계속 증가하고 있으며 외국인 학습자들이 일상생활에서 수많은 한국어 자료를 접하고 필요한 정보를 취득하고 있음을 보면 한국어 읽기 교육의 중요성이 자명하다. 외국인 유학생이 한국 대학이나 대학원에 입학하려면 일정 수준 이상의 한국어 능력이 필수적이다. 이로 인해 대부분의 대학에서 한국어능력시험의 등급을 기준으로 유학생의 한국어 능력을 평가하고 있다. 따라서 한국어능력시험에 출제된 읽기 텍스트는 학습자의 읽기 능력을 적절하게 측정하고 균형이 있고 다양한 유형으로 구성되어 있는지를 연구를 통해 파악할 필요가 있다. 본 논문의 목적은 한국어능력시험(TOPIK Ⅱ) 읽기 영역 텍스트가 가지고 있는 특징을 파악하는 데에 있다. 현재까지 공개된 10회의 한국어능력시험(TOPIK Ⅱ) 기출 문제 중 총 390개의 읽기 지문의 텍스트를 분석 대상으로 삼아 텍스트 유형 분석을 위해 텍스트 기능, 주제, 구조를 나누어서 분석하고 그 유형들이 어떻게 나타나고 각 유형 간의 관계를 살펴보았다. 본 논문은 연구 목적을 이루기 위해 우선 제1장에서 한국어 읽기 텍스트에 대한 연구의 현황 및 한계점을 살펴보았다. 대부분의 선행 연구에서 텍스트 기능과 질문 문항을 연구하였고 텍스트 기능, 주제, 구조의 전체적인 구성을 동시에 분석한 연구는 많지 않았다. 그리고 2014년부터 개편된 한국어능력시험 읽기 텍스트 유형에 대한 연구는 아직 미흡하다. 제2장에서 읽기 텍스트 기능, 주제, 구조 유형 개념을 선행 연구를 바탕으로 정리하고 공통점을 발견하여 명칭을 통일하였다. 제3장은 구체적인 연구 방법을 제시하고 있는데 우선 총 10회의 TOPIK Ⅱ 읽기 영역 텍스트를 선정하고, 연구 범위는 총 390편 텍스트이다. 다음에 텍스트 기능을 정보전달과 이해를 위한 텍스트, 비판적 분석과 설득을 위한 텍스트, 문학적 반응과 정서 표현을 위한 텍스트, 사회적 상호작용을 위한 텍스트 4가지 유형으로 분류하고 각각의 기능 유형에 따른 하위 유형 또한 제시하였다. 텍스트 주제를 건강, 과학, 교육, 뉴스/시사 문제, 물건 사기, 미디어, 생활, 예술, 인사, 일과 직업, 전문 분야, 책과 문학, 취미와 여가, 휴일 14가지 유형으로 분류하고 각각의 대범주에 따른 구체적인 항목을 제시하였다. 텍스트 구조를 인과, 나열, 비교와 대조, 문제 해결, 시간 순서, 정의와 예시, 논증 7가지 유형으로 분류하였다. 이러한 틀에 맞춰 기능 유형화 방법, 주제 유형화 방법, 구조 유형화 방법 3부분으로 나눠서 각 유형의 텍스트 예시를 제시하여 TOPIK Ⅱ 읽기 텍스트의 기능, 주제, 구조 유형을 어떻게 판단하는지를 설명하였다. 제4장에서 분석 결과를 표와 그림을 통해 제시하였다. 첫째, 텍스트 기능 유형을 전체 시험에서의 분포 양상으로 살펴보면 ‘정보 전달과 이해를 위한 텍스트’는 가장 높은 비율(65%)로 나타나고 있고, 그 다음 ‘비판적 분석과 설득을 위한 텍스트’(21%), ‘문학적 반응과 정서 표현을 위한 텍스트’(14%), ‘사회적 상호작용을 위한 텍스트’(0.27%)인 것으로 나타났다. 텍스트 주제 유형의 경우는 ‘전문 분야’(33%) 주제와 ‘생활’(23%) 주제가 절반 이상의 큰 비중을 차지하고 있는데 ‘휴일’, ‘인사’ 주제는 가장 낮은 비율로 나타난다. 텍스트 구조 유형은 전체 시험에서 가장 큰 비중을 차지한 유형으로 ‘논증 관계’(21%), 두 번째로 많은 것은 ‘나열 관계’(19%)이다. ‘문제 해결 관계’(16%)는 3위로, ‘인과 관계’(14%)는 4위, ‘정의와 예시 관계’(12%)는 5위, ‘시간 순서 관계’(12%)는 6위로, 마지막으로 ‘비교와 대조 관계’(6%)는 가장 낮은 비율로 나타나고 있다. 그리고 분석 결과에 의하면 회차 간 텍스트 유형 분포 차이가 존재하는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 텍스트 기능, 주제, 구조 각 유형 간의 관계를 분석한 결과를 정리하면 대부분 기능 유형 텍스트와 구조 유형 텍스트에 나타난 주제 유형은 모두 생활과 전문 분야 주제임을 확인할 수 있다. 이는 한국어능력시험Ⅱ 읽기 텍스트 각 주제 유형에 나타난 기능과 구조 유형은 다양하지 못한 특성을 반영한다. 앞의 분석 결과를 종합해 총괄적으로 살펴보면 정보전달 기능 유형, 생활 주제 유형, 전문 분야 주제 유형, 논증 구조 유형은 한국어능력시험Ⅱ 읽기 영역에 많이 나타나는데 이 유형들에 비해 사회적 상호작용 기능 유형, 휴일 주제 유형, 인사 주제 유형, 비교와 대조 구조 유형 등 다른 유형은 상대적으로 부족하다. 마지막으로 분석 결과를 바탕으로 한국어능력시험Ⅱ 읽기 텍스트 기능, 주제, 구조 유형 구성의 문제점을 제시였고, 이런 결과가 향후 한국어능력시험의 개선 방향이나 한국어 읽기 교재 개발에는 도움이 되기를 기대한다.
한국어를 공부하기 위해 한국에 오는 유학생의 수가 계속 증가하고 있으며 외국인 학습자들이 일상생활에서 수많은 한국어 자료를 접하고 필요한 정보를 취득하고 있음을 보면 한국어 읽기 교육의 중요성이 자명하다. 외국인 유학생이 한국 대학이나 대학원에 입학하려면 일정 수준 이상의 한국어 능력이 필수적이다. 이로 인해 대부분의 대학에서 한국어능력시험의 등급을 기준으로 유학생의 한국어 능력을 평가하고 있다. 따라서 한국어능력시험에 출제된 읽기 텍스트는 학습자의 읽기 능력을 적절하게 측정하고 균형이 있고 다양한 유형으로 구성되어 있는지를 연구를 통해 파악할 필요가 있다. 본 논문의 목적은 한국어능력시험(TOPIK Ⅱ) 읽기 영역 텍스트가 가지고 있는 특징을 파악하는 데에 있다. 현재까지 공개된 10회의 한국어능력시험(TOPIK Ⅱ) 기출 문제 중 총 390개의 읽기 지문의 텍스트를 분석 대상으로 삼아 텍스트 유형 분석을 위해 텍스트 기능, 주제, 구조를 나누어서 분석하고 그 유형들이 어떻게 나타나고 각 유형 간의 관계를 살펴보았다. 본 논문은 연구 목적을 이루기 위해 우선 제1장에서 한국어 읽기 텍스트에 대한 연구의 현황 및 한계점을 살펴보았다. 대부분의 선행 연구에서 텍스트 기능과 질문 문항을 연구하였고 텍스트 기능, 주제, 구조의 전체적인 구성을 동시에 분석한 연구는 많지 않았다. 그리고 2014년부터 개편된 한국어능력시험 읽기 텍스트 유형에 대한 연구는 아직 미흡하다. 제2장에서 읽기 텍스트 기능, 주제, 구조 유형 개념을 선행 연구를 바탕으로 정리하고 공통점을 발견하여 명칭을 통일하였다. 제3장은 구체적인 연구 방법을 제시하고 있는데 우선 총 10회의 TOPIK Ⅱ 읽기 영역 텍스트를 선정하고, 연구 범위는 총 390편 텍스트이다. 다음에 텍스트 기능을 정보전달과 이해를 위한 텍스트, 비판적 분석과 설득을 위한 텍스트, 문학적 반응과 정서 표현을 위한 텍스트, 사회적 상호작용을 위한 텍스트 4가지 유형으로 분류하고 각각의 기능 유형에 따른 하위 유형 또한 제시하였다. 텍스트 주제를 건강, 과학, 교육, 뉴스/시사 문제, 물건 사기, 미디어, 생활, 예술, 인사, 일과 직업, 전문 분야, 책과 문학, 취미와 여가, 휴일 14가지 유형으로 분류하고 각각의 대범주에 따른 구체적인 항목을 제시하였다. 텍스트 구조를 인과, 나열, 비교와 대조, 문제 해결, 시간 순서, 정의와 예시, 논증 7가지 유형으로 분류하였다. 이러한 틀에 맞춰 기능 유형화 방법, 주제 유형화 방법, 구조 유형화 방법 3부분으로 나눠서 각 유형의 텍스트 예시를 제시하여 TOPIK Ⅱ 읽기 텍스트의 기능, 주제, 구조 유형을 어떻게 판단하는지를 설명하였다. 제4장에서 분석 결과를 표와 그림을 통해 제시하였다. 첫째, 텍스트 기능 유형을 전체 시험에서의 분포 양상으로 살펴보면 ‘정보 전달과 이해를 위한 텍스트’는 가장 높은 비율(65%)로 나타나고 있고, 그 다음 ‘비판적 분석과 설득을 위한 텍스트’(21%), ‘문학적 반응과 정서 표현을 위한 텍스트’(14%), ‘사회적 상호작용을 위한 텍스트’(0.27%)인 것으로 나타났다. 텍스트 주제 유형의 경우는 ‘전문 분야’(33%) 주제와 ‘생활’(23%) 주제가 절반 이상의 큰 비중을 차지하고 있는데 ‘휴일’, ‘인사’ 주제는 가장 낮은 비율로 나타난다. 텍스트 구조 유형은 전체 시험에서 가장 큰 비중을 차지한 유형으로 ‘논증 관계’(21%), 두 번째로 많은 것은 ‘나열 관계’(19%)이다. ‘문제 해결 관계’(16%)는 3위로, ‘인과 관계’(14%)는 4위, ‘정의와 예시 관계’(12%)는 5위, ‘시간 순서 관계’(12%)는 6위로, 마지막으로 ‘비교와 대조 관계’(6%)는 가장 낮은 비율로 나타나고 있다. 그리고 분석 결과에 의하면 회차 간 텍스트 유형 분포 차이가 존재하는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 텍스트 기능, 주제, 구조 각 유형 간의 관계를 분석한 결과를 정리하면 대부분 기능 유형 텍스트와 구조 유형 텍스트에 나타난 주제 유형은 모두 생활과 전문 분야 주제임을 확인할 수 있다. 이는 한국어능력시험Ⅱ 읽기 텍스트 각 주제 유형에 나타난 기능과 구조 유형은 다양하지 못한 특성을 반영한다. 앞의 분석 결과를 종합해 총괄적으로 살펴보면 정보전달 기능 유형, 생활 주제 유형, 전문 분야 주제 유형, 논증 구조 유형은 한국어능력시험Ⅱ 읽기 영역에 많이 나타나는데 이 유형들에 비해 사회적 상호작용 기능 유형, 휴일 주제 유형, 인사 주제 유형, 비교와 대조 구조 유형 등 다른 유형은 상대적으로 부족하다. 마지막으로 분석 결과를 바탕으로 한국어능력시험Ⅱ 읽기 텍스트 기능, 주제, 구조 유형 구성의 문제점을 제시였고, 이런 결과가 향후 한국어능력시험의 개선 방향이나 한국어 읽기 교재 개발에는 도움이 되기를 기대한다.
The number of foreign students who are coming to Korea to study Korean now is increasing, and it is obvious that the importance of Korean reading education is evident when foreign learners have access to a lot of Korean data in daily life and obtain necessary information. A certain level of Korean p...
The number of foreign students who are coming to Korea to study Korean now is increasing, and it is obvious that the importance of Korean reading education is evident when foreign learners have access to a lot of Korean data in daily life and obtain necessary information. A certain level of Korean proficiency is essential for international students to enter a Korean university or graduate school. As a result, most universities are evaluating the Korean language proficiency of international students based on the grade of the Korean Proficiency Test. Therefore, it is necessary to investigate whether reading text prepared in the Korean language proficiency test adequately measures the learner's reading ability and is composed of various types and equilibrium. The purpose of this paper is to understand the characteristics of reading area texts in TOPIK II. A total of 390 reading texts of TOPIK II were analyzed. The text functions, topics, and structures were divided and analyzed for text type analysis. In order to achieve the purpose of this study, this thesis first examined the current status and limitations of the research on Korean reading text in Chapter 1. In most of the previous studies, text function and question items were studied and there were not many studies that simultaneously analyzed the overall composition of text function, topic, and structure. There is still a lack of research on textbook types that have been reorganized since 2014. In chapter 2, the concept of reading text function, topic and structure type were summarized based on previous research, and common names were unified. Chapter 3 presents a concrete research method. First, TOPIK II reading texts are selected 10 times in total. The total range of research is 390 reading texts. Next, the text function is divided into four types: text for information transmission and understanding, text for critical analysis and persuasion, text for literary response and emotional expression, and text for social interaction. The text topics are classified into 14 categories of health, science, education, news / current affairs, shopping, media, life, art, greetings, work and profession, professional field , book and literature, hobby and leisure, and vacation. Text structure is categorized into causation, enumeration, comparison and contrast, problem solving, chronological order, definition and example, and argument. In this section, we explain how to judge the function, topic, and structure type of TOPIK Ⅱ reading text by dividing it into those types. In Chapter 4, the analysis results are presented in tables and figures. First, the type of text function is represented by the distribution of the whole test. The text for information and understanding is the highest rate (65%), followed by the 'text for critical analysis and persuasion' (21%). 'Text for literary reaction and emotional expression' (14%) and 'text for social interaction' (0.27%). In the case of the text topic type, the topics 'professional field' (33%) and 'life' (23%) are more than half of the total, and 'vacation' and 'greetings' are the lowest. The type of text structure is the most important type in the whole test, namely 'demonstration relation' (21%) and the second most 'list relation' (19%). 'Problem-solving relationship' (16%) ranked third, 'causality' (14%) ranked fourth, 'definition and example relationship' (12% (6%) are the lowest rates. According to the analysis results, there is a difference in the text type distribution between the circles. Second, the results of analyzing the relationship between text function, topic, and structure reveal that most subject types in functional type text and structure type text are both life and specialty subjects. This is because the function and structure type shown in each subject type of the TOPIK II reading text reflects various characteristics. The results of the previous analysis show that the information transfer function type, the life topic type, the professional field topic type, and the argument structure type are found in the TOPIK Ⅱ reading area. The types of social interaction function, Other types are relatively scarce, including text for social interaction types, types of vacation topics, greeting topics and comparison and contrast structure types. Finally, based on the results of the analysis, I pointed out the problems of TOPIK Ⅱ reading texts, topics, and structure types. I hope that these results will contribute to the improvement of the Korean language proficiency test and the development of Korean reading materials in the future.
The number of foreign students who are coming to Korea to study Korean now is increasing, and it is obvious that the importance of Korean reading education is evident when foreign learners have access to a lot of Korean data in daily life and obtain necessary information. A certain level of Korean proficiency is essential for international students to enter a Korean university or graduate school. As a result, most universities are evaluating the Korean language proficiency of international students based on the grade of the Korean Proficiency Test. Therefore, it is necessary to investigate whether reading text prepared in the Korean language proficiency test adequately measures the learner's reading ability and is composed of various types and equilibrium. The purpose of this paper is to understand the characteristics of reading area texts in TOPIK II. A total of 390 reading texts of TOPIK II were analyzed. The text functions, topics, and structures were divided and analyzed for text type analysis. In order to achieve the purpose of this study, this thesis first examined the current status and limitations of the research on Korean reading text in Chapter 1. In most of the previous studies, text function and question items were studied and there were not many studies that simultaneously analyzed the overall composition of text function, topic, and structure. There is still a lack of research on textbook types that have been reorganized since 2014. In chapter 2, the concept of reading text function, topic and structure type were summarized based on previous research, and common names were unified. Chapter 3 presents a concrete research method. First, TOPIK II reading texts are selected 10 times in total. The total range of research is 390 reading texts. Next, the text function is divided into four types: text for information transmission and understanding, text for critical analysis and persuasion, text for literary response and emotional expression, and text for social interaction. The text topics are classified into 14 categories of health, science, education, news / current affairs, shopping, media, life, art, greetings, work and profession, professional field , book and literature, hobby and leisure, and vacation. Text structure is categorized into causation, enumeration, comparison and contrast, problem solving, chronological order, definition and example, and argument. In this section, we explain how to judge the function, topic, and structure type of TOPIK Ⅱ reading text by dividing it into those types. In Chapter 4, the analysis results are presented in tables and figures. First, the type of text function is represented by the distribution of the whole test. The text for information and understanding is the highest rate (65%), followed by the 'text for critical analysis and persuasion' (21%). 'Text for literary reaction and emotional expression' (14%) and 'text for social interaction' (0.27%). In the case of the text topic type, the topics 'professional field' (33%) and 'life' (23%) are more than half of the total, and 'vacation' and 'greetings' are the lowest. The type of text structure is the most important type in the whole test, namely 'demonstration relation' (21%) and the second most 'list relation' (19%). 'Problem-solving relationship' (16%) ranked third, 'causality' (14%) ranked fourth, 'definition and example relationship' (12% (6%) are the lowest rates. According to the analysis results, there is a difference in the text type distribution between the circles. Second, the results of analyzing the relationship between text function, topic, and structure reveal that most subject types in functional type text and structure type text are both life and specialty subjects. This is because the function and structure type shown in each subject type of the TOPIK II reading text reflects various characteristics. The results of the previous analysis show that the information transfer function type, the life topic type, the professional field topic type, and the argument structure type are found in the TOPIK Ⅱ reading area. The types of social interaction function, Other types are relatively scarce, including text for social interaction types, types of vacation topics, greeting topics and comparison and contrast structure types. Finally, based on the results of the analysis, I pointed out the problems of TOPIK Ⅱ reading texts, topics, and structure types. I hope that these results will contribute to the improvement of the Korean language proficiency test and the development of Korean reading materials in the future.
주제어
#한국어능력시험 읽기 텍스트 텍스트 기능 유형 텍스트 주제 유형 텍스트 구조 유형 TOPIK Ⅱ reading text function type topic type structure type
학위논문 정보
저자
두우동
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국학협동과정
지도교수
원미진
발행연도
2019
총페이지
vi, 100 p.
키워드
한국어능력시험 읽기 텍스트 텍스트 기능 유형 텍스트 주제 유형 텍스트 구조 유형 TOPIK Ⅱ reading text function type topic type structure type
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.