최근 학교폭력의 빈도와 정도가 심해지면서 학교폭력 문제는 개인과 가족, 학교문제를 넘어 사회적으로 반드시 해결해야 할 문제로 여겨지고 있다. 학교폭력 가해 및 피해 청소년 모두 정신건강 문제를 경험할 가능성이 높고, 가해 청소년에게 적절한 도움과 지원이 없다면 이들이 성장하면서 상습 범죄자가 될 가능성이 높은 것으로 알려져 있어 가해 청소년을 위한 체계적인 프로그램이 필요한 실정이다. 청소년의 사회적, 정서적 발달이 긍정적으로 이루어질 수 있도록 사회정서학습이 제안되어 왔으며, 사회정서적 역량 강화를 통해 비행문제와 공격적인 행동이 감소하고, 친사회적 행동, 사회기술 및 정신건강 향상이 보고되고 있다. 이에 본 연구는 학교폭력 가해 중학생을 대상으로 사회정서적 역량 강화 프로그램을 개발하고 그 효과를 파악하기 위하여 시도되었다. 연구방법은 프로그램 개발과 프로그램 적용 및 효과 검증의 2단계로 구성하였다. 사회정서적 역량 강화 프로그램은 Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2013)에서 제시한 내용을 기초로 국내외 문헌고찰, 전문가 자문, 예비 프로그램 적용 및 평가를 통해 개발하였다. 또한 프로그램의 효과를 검증하 기 위해 비동등성 대조군 사전-사후설계를 설계되었고, 학교폭력을 경험한 가해 중학생 실험군 36명, 대조군 36명, 총 72명을 대상으로 시행되었다. 프로그램은 총 10회기이며 각 회기는 45분씩, 1일 2회, 연속된 5일 동안 집중적으로 제공되었다. 효과를 평가하기 위한 측정변수는 사회정서적 역량, 학교폭력 가해행동, 정신건강이고, 자료수집은 총 3회로 프로그램 전, 프로그램 직후, 프로그램 종료 후 1개월에 이루어졌으며 시간에 따른 실험군과 대조군의 차이는 ...
최근 학교폭력의 빈도와 정도가 심해지면서 학교폭력 문제는 개인과 가족, 학교문제를 넘어 사회적으로 반드시 해결해야 할 문제로 여겨지고 있다. 학교폭력 가해 및 피해 청소년 모두 정신건강 문제를 경험할 가능성이 높고, 가해 청소년에게 적절한 도움과 지원이 없다면 이들이 성장하면서 상습 범죄자가 될 가능성이 높은 것으로 알려져 있어 가해 청소년을 위한 체계적인 프로그램이 필요한 실정이다. 청소년의 사회적, 정서적 발달이 긍정적으로 이루어질 수 있도록 사회정서학습이 제안되어 왔으며, 사회정서적 역량 강화를 통해 비행문제와 공격적인 행동이 감소하고, 친사회적 행동, 사회기술 및 정신건강 향상이 보고되고 있다. 이에 본 연구는 학교폭력 가해 중학생을 대상으로 사회정서적 역량 강화 프로그램을 개발하고 그 효과를 파악하기 위하여 시도되었다. 연구방법은 프로그램 개발과 프로그램 적용 및 효과 검증의 2단계로 구성하였다. 사회정서적 역량 강화 프로그램은 Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2013)에서 제시한 내용을 기초로 국내외 문헌고찰, 전문가 자문, 예비 프로그램 적용 및 평가를 통해 개발하였다. 또한 프로그램의 효과를 검증하 기 위해 비동등성 대조군 사전-사후설계를 설계되었고, 학교폭력을 경험한 가해 중학생 실험군 36명, 대조군 36명, 총 72명을 대상으로 시행되었다. 프로그램은 총 10회기이며 각 회기는 45분씩, 1일 2회, 연속된 5일 동안 집중적으로 제공되었다. 효과를 평가하기 위한 측정변수는 사회정서적 역량, 학교폭력 가해행동, 정신건강이고, 자료수집은 총 3회로 프로그램 전, 프로그램 직후, 프로그램 종료 후 1개월에 이루어졌으며 시간에 따른 실험군과 대조군의 차이는 선형 혼합모형을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 가설 검정 결과는 다음과 같다. 제 1 가설: 사회정서적 역량 강화 프로그램을 적용한 실험군은 대조군에 비해 사회정서적 역량이 증가하였으며, 이는 시간과 군의 교호작용에 유의한 차이(F=5.83, p=.018)가 있어 지지되었다. 제 2 가설: 사회정서적 역량 강화 프로그램을 적용한 실험군은 대조군에 비해 학교폭력 가해행동이 감소하였으며, 이는 시간과 군의 교호작용에 유의한 차이(F=20.30, p<.000)가 있어 지지되었다. 제 3 가설: 사회정서적 역량 강화 프로그램을 적용한 실험군은 대조군에 비해 정신건강이 증진되었으나, 이는 시간과 군의 교호작용에 유의한 차이(F=0.194, p=.661)가 나타나지 않아 기각되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 사회정서적 역량 강화 프로그램은 학교폭력 가해 중학생의 사회정서적 역량을 증가시키고 학교폭력 가해행동을 줄이는데 기여하였다. 또한 통계적으로 유의하지는 않았지만, 정신건강 증진에도 의미 있는 변화를 나타냈다. 이에 본 프로그램은 학교폭력 가해를 경험한 청소년에게 효과적인 중재가 될 것으로 여겨진다. 또한 본 프로그램은 문헌고찰을 통해 학교폭력 가해 청소년에게 요구되는 역량을 통합적으로 제공하고자 체계적인 절차를 거쳐 개발하였으며, 프로그램의 지속적인 효과를 검증한 것에 의의가 있다. 또한 현실을 반영하여단기간에 운영할 수 있도록 개발하여 효과를 검증하였으므로 임상현장에서 활용하기 용이할 것으로 기대한다.
최근 학교폭력의 빈도와 정도가 심해지면서 학교폭력 문제는 개인과 가족, 학교문제를 넘어 사회적으로 반드시 해결해야 할 문제로 여겨지고 있다. 학교폭력 가해 및 피해 청소년 모두 정신건강 문제를 경험할 가능성이 높고, 가해 청소년에게 적절한 도움과 지원이 없다면 이들이 성장하면서 상습 범죄자가 될 가능성이 높은 것으로 알려져 있어 가해 청소년을 위한 체계적인 프로그램이 필요한 실정이다. 청소년의 사회적, 정서적 발달이 긍정적으로 이루어질 수 있도록 사회정서학습이 제안되어 왔으며, 사회정서적 역량 강화를 통해 비행문제와 공격적인 행동이 감소하고, 친사회적 행동, 사회기술 및 정신건강 향상이 보고되고 있다. 이에 본 연구는 학교폭력 가해 중학생을 대상으로 사회정서적 역량 강화 프로그램을 개발하고 그 효과를 파악하기 위하여 시도되었다. 연구방법은 프로그램 개발과 프로그램 적용 및 효과 검증의 2단계로 구성하였다. 사회정서적 역량 강화 프로그램은 Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2013)에서 제시한 내용을 기초로 국내외 문헌고찰, 전문가 자문, 예비 프로그램 적용 및 평가를 통해 개발하였다. 또한 프로그램의 효과를 검증하 기 위해 비동등성 대조군 사전-사후설계를 설계되었고, 학교폭력을 경험한 가해 중학생 실험군 36명, 대조군 36명, 총 72명을 대상으로 시행되었다. 프로그램은 총 10회기이며 각 회기는 45분씩, 1일 2회, 연속된 5일 동안 집중적으로 제공되었다. 효과를 평가하기 위한 측정변수는 사회정서적 역량, 학교폭력 가해행동, 정신건강이고, 자료수집은 총 3회로 프로그램 전, 프로그램 직후, 프로그램 종료 후 1개월에 이루어졌으며 시간에 따른 실험군과 대조군의 차이는 선형 혼합모형을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 가설 검정 결과는 다음과 같다. 제 1 가설: 사회정서적 역량 강화 프로그램을 적용한 실험군은 대조군에 비해 사회정서적 역량이 증가하였으며, 이는 시간과 군의 교호작용에 유의한 차이(F=5.83, p=.018)가 있어 지지되었다. 제 2 가설: 사회정서적 역량 강화 프로그램을 적용한 실험군은 대조군에 비해 학교폭력 가해행동이 감소하였으며, 이는 시간과 군의 교호작용에 유의한 차이(F=20.30, p<.000)가 있어 지지되었다. 제 3 가설: 사회정서적 역량 강화 프로그램을 적용한 실험군은 대조군에 비해 정신건강이 증진되었으나, 이는 시간과 군의 교호작용에 유의한 차이(F=0.194, p=.661)가 나타나지 않아 기각되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 사회정서적 역량 강화 프로그램은 학교폭력 가해 중학생의 사회정서적 역량을 증가시키고 학교폭력 가해행동을 줄이는데 기여하였다. 또한 통계적으로 유의하지는 않았지만, 정신건강 증진에도 의미 있는 변화를 나타냈다. 이에 본 프로그램은 학교폭력 가해를 경험한 청소년에게 효과적인 중재가 될 것으로 여겨진다. 또한 본 프로그램은 문헌고찰을 통해 학교폭력 가해 청소년에게 요구되는 역량을 통합적으로 제공하고자 체계적인 절차를 거쳐 개발하였으며, 프로그램의 지속적인 효과를 검증한 것에 의의가 있다. 또한 현실을 반영하여단기간에 운영할 수 있도록 개발하여 효과를 검증하였으므로 임상현장에서 활용하기 용이할 것으로 기대한다.
As the frequency and severity of school bullying has increased recently, school bullying is regarded as a problem that must be resolved socially beyond individual, family, and school problems. Victims and bullies were likely to experience mental health problems. Without appropriate help and support ...
As the frequency and severity of school bullying has increased recently, school bullying is regarded as a problem that must be resolved socially beyond individual, family, and school problems. Victims and bullies were likely to experience mental health problems. Without appropriate help and support for the bullies, it was predicted that they would become habitual criminals as they grew. Therefore, a systematic program for bullies is needed. Social emotional learning has been proposed so that the social and emotional development of adolescents can be positively achieved. Social emotional competence has been reported to reduce conduct problems and aggressive behavior, improve prosocial behavior, social skills and mental health. The purpose of this study was to develop a program to enhance social emotional competence for middle school students who were subjected to school bullying. Procedure of this study consisted of two phase that is the program development and evaluation of the program. This program based on the social and emotional competence of the ‘Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning’ (2013) was developed the final program through literature review, expert supervision, a pilot study, modifying and supplementing as appropriate. A non-equivalent control group pretest-posttest design was used to evaluate the program’s effect. A total of 72 middle school students participating in the school bullying, 36 in experimental group and 36 in control group, were enrolled in this study. The program was a total of 10 sessions. Each session was 45 minutes, and was provided intensively for 5 consecutive days. Measuring variables for evaluating effects were social emotional competence, school bullying behavior, and mental health. The data were collected three times, before the program, immediately after the program, and one month after the program. Changes in outcome measure over time between groups were analyzed using a linear mixed model. The effect of this program was significant group-by-time interaction effects for social emotional competence(F=5.83, p=.018), and school bullying behavior(F=20.30, p<.000) at 1-month follow-up. Although mental health was not statistically significant in group-by-time interaction, mental health of the experimental group was improved compared to the control group. The results indicate that a social emotional competence enhancement program is effective in improving social emotional competence and reducing school bullying behavior in the school bullies.
As the frequency and severity of school bullying has increased recently, school bullying is regarded as a problem that must be resolved socially beyond individual, family, and school problems. Victims and bullies were likely to experience mental health problems. Without appropriate help and support for the bullies, it was predicted that they would become habitual criminals as they grew. Therefore, a systematic program for bullies is needed. Social emotional learning has been proposed so that the social and emotional development of adolescents can be positively achieved. Social emotional competence has been reported to reduce conduct problems and aggressive behavior, improve prosocial behavior, social skills and mental health. The purpose of this study was to develop a program to enhance social emotional competence for middle school students who were subjected to school bullying. Procedure of this study consisted of two phase that is the program development and evaluation of the program. This program based on the social and emotional competence of the ‘Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning’ (2013) was developed the final program through literature review, expert supervision, a pilot study, modifying and supplementing as appropriate. A non-equivalent control group pretest-posttest design was used to evaluate the program’s effect. A total of 72 middle school students participating in the school bullying, 36 in experimental group and 36 in control group, were enrolled in this study. The program was a total of 10 sessions. Each session was 45 minutes, and was provided intensively for 5 consecutive days. Measuring variables for evaluating effects were social emotional competence, school bullying behavior, and mental health. The data were collected three times, before the program, immediately after the program, and one month after the program. Changes in outcome measure over time between groups were analyzed using a linear mixed model. The effect of this program was significant group-by-time interaction effects for social emotional competence(F=5.83, p=.018), and school bullying behavior(F=20.30, p<.000) at 1-month follow-up. Although mental health was not statistically significant in group-by-time interaction, mental health of the experimental group was improved compared to the control group. The results indicate that a social emotional competence enhancement program is effective in improving social emotional competence and reducing school bullying behavior in the school bullies.
주제어
#학교폭력 따돌림 가해자 가해 행동 사회정서적 역량 정신건강 School violence Bullying Bully Bullying behavior Social emotional competence Mental health
학위논문 정보
저자
송열매
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
간호학과
지도교수
김선아
발행연도
2019
총페이지
vi, 112 p.
키워드
학교폭력 따돌림 가해자 가해 행동 사회정서적 역량 정신건강 School violence Bullying Bully Bullying behavior Social emotional competence Mental health
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.