학원강사의 역할수행과 교육서비스 품질에 대한 인식이 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향 The Effects of the Perception of Role Performance and Educational Service Quality on the Organizational Commitment and Turnover Intention of private tutoring Instructors원문보기
본 연구는 학원강사의 역할수행과 교육서비스 품질에 대한 인식을 분석하고 이러한 인식이 학원강사의 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 또한 이를 통하여 학원강사의 전문성 제고 및 교육서비스 품질의 향상에 기여하는 것을 기대하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 보습학원, 입시학원, 어학원, 종합학원에서 근무하는 학원강사, 학원에서 강의하는 관리자, 학원장을 대상으로 설문조사를 하였다. 자료 분석은 516명의 응답내용을 바탕으로 수행하였고, ...
본 연구는 학원강사의 역할수행과 교육서비스 품질에 대한 인식을 분석하고 이러한 인식이 학원강사의 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 또한 이를 통하여 학원강사의 전문성 제고 및 교육서비스 품질의 향상에 기여하는 것을 기대하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 보습학원, 입시학원, 어학원, 종합학원에서 근무하는 학원강사, 학원에서 강의하는 관리자, 학원장을 대상으로 설문조사를 하였다. 자료 분석은 516명의 응답내용을 바탕으로 수행하였고, 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 IBM SPSS Statistics 24버전을 사용하였다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학원강사의 역할수행에 대한 인식과 교육서비스의 품질에 대한 인식 및 개인배경에 따른 차이를 살펴본 결과, 학원강사의 역할수행에 대한 ‘가치인식’은 학급운영(4.47) > 교습지도(4.43) > 생활지도(4.26) > 보충지도(4.07) > 진로지도(3.81) > 상담지도(3.7) 순이었고, ‘수행인식’은 학급운영(4.37) > 교습지도(4.27) > 생활지도(4.25) > 보충지도(3.99) > 진로지도(3.73) > 상담지도(3.56) 순이었다. 교육서비스 품질에 대한 가치인식은 신뢰성(4.42) > 응답성(4.04) > 유형성(3.93) > 공감성(3.87) 순이었고, 수행인식은 신뢰성(4.34) > 공감성(4.07) > 응답성(3.96) > 유형성(3.67) 순이었다. 개인배경 특성인 성별, 학원유형, 담당과정, 직급, 소득, 직업정체성에 따라 분석한 결과 특히 직업정체성에서는 ‘매우 그렇다’가 학원강사의 역할수행과 교육서비스 품질에 대한 가치인식과 수행인식의 모든 하위 영역에서 높게 나타났다. 둘째, 학원강사 역할수행에 대한 가치인식과 수행인식의 차이는 모든 요인에서 가치인식이 수행인식보다 높은 것으로 나타났다. 또한 가치인식이 높은 요인들은 수행인식도 높게 나타났으며, 높은 역할 수행을 위해서는 높은 가치인식을 필요로 함을 알 수 있었다. 교육서비스 품질에서는 공감성을 제외한 모든 하위요인에서 가치인식이 수행인식보다 높았다. 셋째, 학원강사의 조직몰입과 이직의도에 대한 인식을 분석한 결과, ‘역할몰입’ 그룹이 다른 그룹에 비하여 정서적 몰입, 규범적 몰입, 현학원 잔류에서 높은 것으로 나타났다. ‘역할포기’ 그룹은 타직종 이직이 높게 나타났다. 교육서비스 품질의 역할인식 그룹에 따른 조직몰입과 이직의도의 차이는 ‘역할모호’, ‘역할몰입’ 그룹이 ‘역할갈등’, ‘역할포기’ 그룹보다 정서적 몰입, 규범적 몰입, 현학원 잔류가 더 높게 나타났다. 전체인식 그룹에서는 역할몰입 그룹과 역할갈등 그룹은 정서적 몰입이 높았고, 역할몰입 그룹은 규범적 몰입과 현학원 잔류에서 다른 역할인식그룹 보다 높게 나타났다. 역할포기 그룹은 타직종 이직에서 높게 나타났다. 넷째, 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향요인을 분석한 결과 정서적 몰입에는 직업정체성, 상담지도, 생활지도, 유형성, 신뢰성이 영향을 미쳤다. 근속적 몰입에는 학원규모, 교습지도가 영향을 미치고, 규범적 몰입에는 생활지도, 진로지도, 신뢰성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현학원 잔류에는 소득, 직업정체성, 신뢰성이 영향을 미치고, 타학원 이직에는 경력, 학원규모, 직업정체성, 교습지도, 진로지도, 신뢰성이 영향을 미쳤다. 타직종 이직에는 연령, 경력, 학원규모, 직업정체성, 진로지도, 신뢰성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학원강사는 자신의 역할수행에 대한 인식을 새롭게 하고, 교육전문성을 가지고 학생들을 지도해야 한다. 더불어 학원장은 학원강사의 가치인식과 수행인식을 높이고, 학원강사의 조직몰입 수준을 높이기 위해서 노력하여야 하며, 경영의 안정성을 확보하기 위해서 강사의 이직관리를 체계적으로 해야 한다.
본 연구는 학원강사의 역할수행과 교육서비스 품질에 대한 인식을 분석하고 이러한 인식이 학원강사의 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 또한 이를 통하여 학원강사의 전문성 제고 및 교육서비스 품질의 향상에 기여하는 것을 기대하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 보습학원, 입시학원, 어학원, 종합학원에서 근무하는 학원강사, 학원에서 강의하는 관리자, 학원장을 대상으로 설문조사를 하였다. 자료 분석은 516명의 응답내용을 바탕으로 수행하였고, 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 IBM SPSS Statistics 24버전을 사용하였다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학원강사의 역할수행에 대한 인식과 교육서비스의 품질에 대한 인식 및 개인배경에 따른 차이를 살펴본 결과, 학원강사의 역할수행에 대한 ‘가치인식’은 학급운영(4.47) > 교습지도(4.43) > 생활지도(4.26) > 보충지도(4.07) > 진로지도(3.81) > 상담지도(3.7) 순이었고, ‘수행인식’은 학급운영(4.37) > 교습지도(4.27) > 생활지도(4.25) > 보충지도(3.99) > 진로지도(3.73) > 상담지도(3.56) 순이었다. 교육서비스 품질에 대한 가치인식은 신뢰성(4.42) > 응답성(4.04) > 유형성(3.93) > 공감성(3.87) 순이었고, 수행인식은 신뢰성(4.34) > 공감성(4.07) > 응답성(3.96) > 유형성(3.67) 순이었다. 개인배경 특성인 성별, 학원유형, 담당과정, 직급, 소득, 직업정체성에 따라 분석한 결과 특히 직업정체성에서는 ‘매우 그렇다’가 학원강사의 역할수행과 교육서비스 품질에 대한 가치인식과 수행인식의 모든 하위 영역에서 높게 나타났다. 둘째, 학원강사 역할수행에 대한 가치인식과 수행인식의 차이는 모든 요인에서 가치인식이 수행인식보다 높은 것으로 나타났다. 또한 가치인식이 높은 요인들은 수행인식도 높게 나타났으며, 높은 역할 수행을 위해서는 높은 가치인식을 필요로 함을 알 수 있었다. 교육서비스 품질에서는 공감성을 제외한 모든 하위요인에서 가치인식이 수행인식보다 높았다. 셋째, 학원강사의 조직몰입과 이직의도에 대한 인식을 분석한 결과, ‘역할몰입’ 그룹이 다른 그룹에 비하여 정서적 몰입, 규범적 몰입, 현학원 잔류에서 높은 것으로 나타났다. ‘역할포기’ 그룹은 타직종 이직이 높게 나타났다. 교육서비스 품질의 역할인식 그룹에 따른 조직몰입과 이직의도의 차이는 ‘역할모호’, ‘역할몰입’ 그룹이 ‘역할갈등’, ‘역할포기’ 그룹보다 정서적 몰입, 규범적 몰입, 현학원 잔류가 더 높게 나타났다. 전체인식 그룹에서는 역할몰입 그룹과 역할갈등 그룹은 정서적 몰입이 높았고, 역할몰입 그룹은 규범적 몰입과 현학원 잔류에서 다른 역할인식그룹 보다 높게 나타났다. 역할포기 그룹은 타직종 이직에서 높게 나타났다. 넷째, 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향요인을 분석한 결과 정서적 몰입에는 직업정체성, 상담지도, 생활지도, 유형성, 신뢰성이 영향을 미쳤다. 근속적 몰입에는 학원규모, 교습지도가 영향을 미치고, 규범적 몰입에는 생활지도, 진로지도, 신뢰성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 현학원 잔류에는 소득, 직업정체성, 신뢰성이 영향을 미치고, 타학원 이직에는 경력, 학원규모, 직업정체성, 교습지도, 진로지도, 신뢰성이 영향을 미쳤다. 타직종 이직에는 연령, 경력, 학원규모, 직업정체성, 진로지도, 신뢰성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학원강사는 자신의 역할수행에 대한 인식을 새롭게 하고, 교육전문성을 가지고 학생들을 지도해야 한다. 더불어 학원장은 학원강사의 가치인식과 수행인식을 높이고, 학원강사의 조직몰입 수준을 높이기 위해서 노력하여야 하며, 경영의 안정성을 확보하기 위해서 강사의 이직관리를 체계적으로 해야 한다.
The objective of this study was to analyze the private tutoring instructors' perception of role performance and educational service quality, and also to understand the effects of such perception on their organizational commitment and turnover intention. This study also aimed to contribute to the imp...
The objective of this study was to analyze the private tutoring instructors' perception of role performance and educational service quality, and also to understand the effects of such perception on their organizational commitment and turnover intention. This study also aimed to contribute to the improvement of educational service quality and professionalism of private tutoring instructors. To achieve the objective of this study, a survey was conducted targeting the academy directors, managers providing lectures at academy, and private tutoring instructors working for supplementary educational academy, preparatory academy, language academy, and general academy. The data analysis was performed based on total 516 questionnaires, which was verified in the significance level(p instruction guidance(4.43) > discipline guidance(4.26) > compensatory guidance(4.07) > career education(3.81) > counseling guidance(3.7). The‘performance perception’was in the order of class operation(4.37) > instruction guidance(4.27) > discipline guidance(4.25) > compensatory guidance(3.99) > career education(3.73) > counseling guidance(3.56). The value perception of educational service quality was in the order of reliability(4.42) > responsiveness(4.04) > tangibility(3.93) > empathy(3.87). The performance perception was in the order of reliability(4.34) > empathy(4.07) > responsiveness(3.96) > tangibility(3.67). In the results of analysis in accordance with the characteristics of personal background such as sex, academy type, course in charge, position, income, and occupational identity, especially, in the occupational identity, the response like 'very much likely' was highly shown in all the sub-areas of value perception and performance perception of role performance and educational service quality of private tutoring instructors. Second, regarding the differences in value perception and performance perception of role performance of private tutoring instructors, the value perception was higher in all the factors than the performance perception. Also, the factors with high value perception also showed the high performance perception. For the high role performance, the high value perception would be needed. In the educational service quality, the value perception was higher in all the sub-factors except for empathy than the performance perception. Third, in the results of analyzing the private tutoring instructors' perception of organizational commitment and turnover intention, the group of‘role commitment’showed the higher affective commitment, normative commitment, and remaining in the current academy than other groups. The group of‘role abandonment’showed the higher turnover to other occupational types. Regarding the differences in organizational commitment and turnover intention in accordance with the groups of role perception of educational service quality, the groups of‘role ambiguity’and‘role commitment' showed the higher affective commitment, normative commitment, and remaining in the current academy than the groups of‘role conflict’and‘role abandonment'. In the whole groups of perception, the groups of role commitment and role conflict showed the high affective commitment while the group of role commitment showed the higher normative commitment and remaining in the current academy than other groups. The group of role abandonment showed the high turnover to other occupational types. Fourth, in the results of analyzing the influence factors having effects on the organizational commitment and turnover intention, the affective commitment was influenced by the occupational identity, counseling guidance, discipline guidance, tangibility, and reliability. The continuance commitment was influenced by the size of academy and instruction guidance while the normative commitment was influenced by the discipline guidance, career guidance, and reliability. The remaining in the current academy was influenced by the income, occupational identity, and reliability while the turnover to other academy was influenced by the career experience, size of academy, occupational identity, instruction guidance, career guidance, and reliability. The turnover to other occupational types was influenced by the age, career experience, size of academy, occupational identity, career guidance, and reliability. In conclusion, the private tutoring instructors should teach their students with educational professionalism based on the new perception of their role performance. Moreover, the academy directors should put efforts to increase the value/performance perception and the level of organizational commitment of private tutoring instructors. To secure the stability of management, the instructors' turnover should be systematically managed.
The objective of this study was to analyze the private tutoring instructors' perception of role performance and educational service quality, and also to understand the effects of such perception on their organizational commitment and turnover intention. This study also aimed to contribute to the improvement of educational service quality and professionalism of private tutoring instructors. To achieve the objective of this study, a survey was conducted targeting the academy directors, managers providing lectures at academy, and private tutoring instructors working for supplementary educational academy, preparatory academy, language academy, and general academy. The data analysis was performed based on total 516 questionnaires, which was verified in the significance level(p instruction guidance(4.43) > discipline guidance(4.26) > compensatory guidance(4.07) > career education(3.81) > counseling guidance(3.7). The‘performance perception’was in the order of class operation(4.37) > instruction guidance(4.27) > discipline guidance(4.25) > compensatory guidance(3.99) > career education(3.73) > counseling guidance(3.56). The value perception of educational service quality was in the order of reliability(4.42) > responsiveness(4.04) > tangibility(3.93) > empathy(3.87). The performance perception was in the order of reliability(4.34) > empathy(4.07) > responsiveness(3.96) > tangibility(3.67). In the results of analysis in accordance with the characteristics of personal background such as sex, academy type, course in charge, position, income, and occupational identity, especially, in the occupational identity, the response like 'very much likely' was highly shown in all the sub-areas of value perception and performance perception of role performance and educational service quality of private tutoring instructors. Second, regarding the differences in value perception and performance perception of role performance of private tutoring instructors, the value perception was higher in all the factors than the performance perception. Also, the factors with high value perception also showed the high performance perception. For the high role performance, the high value perception would be needed. In the educational service quality, the value perception was higher in all the sub-factors except for empathy than the performance perception. Third, in the results of analyzing the private tutoring instructors' perception of organizational commitment and turnover intention, the group of‘role commitment’showed the higher affective commitment, normative commitment, and remaining in the current academy than other groups. The group of‘role abandonment’showed the higher turnover to other occupational types. Regarding the differences in organizational commitment and turnover intention in accordance with the groups of role perception of educational service quality, the groups of‘role ambiguity’and‘role commitment' showed the higher affective commitment, normative commitment, and remaining in the current academy than the groups of‘role conflict’and‘role abandonment'. In the whole groups of perception, the groups of role commitment and role conflict showed the high affective commitment while the group of role commitment showed the higher normative commitment and remaining in the current academy than other groups. The group of role abandonment showed the high turnover to other occupational types. Fourth, in the results of analyzing the influence factors having effects on the organizational commitment and turnover intention, the affective commitment was influenced by the occupational identity, counseling guidance, discipline guidance, tangibility, and reliability. The continuance commitment was influenced by the size of academy and instruction guidance while the normative commitment was influenced by the discipline guidance, career guidance, and reliability. The remaining in the current academy was influenced by the income, occupational identity, and reliability while the turnover to other academy was influenced by the career experience, size of academy, occupational identity, instruction guidance, career guidance, and reliability. The turnover to other occupational types was influenced by the age, career experience, size of academy, occupational identity, career guidance, and reliability. In conclusion, the private tutoring instructors should teach their students with educational professionalism based on the new perception of their role performance. Moreover, the academy directors should put efforts to increase the value/performance perception and the level of organizational commitment of private tutoring instructors. To secure the stability of management, the instructors' turnover should be systematically managed.
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