본 논문은 조선시대 交織을 주제로 연구하였다. 교직 연구는 직물의 과학적 분석을 통해 주목을 받았으며, 다른 직물에 비해 늦게 시작되었다. 이는 현재 전승되고 있는 전통 직조 기술로는 조선시대 교직을 이해할 수 없었기 때문이다. 이러한 배경 속에서 교직 연구는 문헌 기록과 유물을 통한 종합적 연구가 시도되었다. 그럼에도 선행 연구는 일부시기에 머물러 있으며 조선시대 전체를 관통한 연구는 이루어지지 않았다. 본 연구는 조선시대 교직의 출현 배경과 의미 변화에 대해 주목하였다. 그리고 다양했던 조선시대 교직 문화를 문헌 기록과 유물을 통해 재구성하고자 하였다. 또한 실제 교직을 재현함으로써 다양했던 조선시대 교직 문화를 가늠해보고 현대에도 활용할 수 있는 가치와 가능성을 확인하고자 하였다. 조선시대 이전 교직은 毛施, 黑麻布가 있었다. 이 두 직물의 변화 과정은 조선시대 교직 탄생의 중요한 배경이 된다. 모시에서 施는 絲苧교직을 의미하였다. 모시에서 사저교직의 의미를 확인할 수 있는 시기는 10세기 초에서 13세기 초까지로 추측된다. 이후 사저교직의 의미는 흑마포로 바뀌게 되며 조선시대까지 이어진다. 모시, 흑마포를 통해본 조선 이전의 교직의 중심 소재는 苧였다. 고려 말 棉의 도입은 중심 소재를 면으로 바뀌며 교직의 품종이 분화하게 된다. 이때 다양하게 분화하는 품종의 의미를 수용할 수 있는 새로운 명칭이 등장하게 되는데 바로 교직이다. 교직 명칭은 조선시대 처음 등장하였다. 조선 초기 교직 명칭은 사용한 소재와 결합한 형태로 경사와 위사의 구조를 알 수 있다. 이러한 명칭은 다른 나라에서 용례를 찾아 볼 수 없는 고유한 특징이다. 조선시대 교직의 흐름은 사면교직과 흑마포가 중심이 되어 전개된다. 교직은 연산군 이후부터 사면교직을 의미하면서 고유 명사화 된다. 그리고 사치품으로 인식되어 국가에서 강력하게 금지한다. 면업의 발달과 ...
본 논문은 조선시대 交織을 주제로 연구하였다. 교직 연구는 직물의 과학적 분석을 통해 주목을 받았으며, 다른 직물에 비해 늦게 시작되었다. 이는 현재 전승되고 있는 전통 직조 기술로는 조선시대 교직을 이해할 수 없었기 때문이다. 이러한 배경 속에서 교직 연구는 문헌 기록과 유물을 통한 종합적 연구가 시도되었다. 그럼에도 선행 연구는 일부시기에 머물러 있으며 조선시대 전체를 관통한 연구는 이루어지지 않았다. 본 연구는 조선시대 교직의 출현 배경과 의미 변화에 대해 주목하였다. 그리고 다양했던 조선시대 교직 문화를 문헌 기록과 유물을 통해 재구성하고자 하였다. 또한 실제 교직을 재현함으로써 다양했던 조선시대 교직 문화를 가늠해보고 현대에도 활용할 수 있는 가치와 가능성을 확인하고자 하였다. 조선시대 이전 교직은 毛施, 黑麻布가 있었다. 이 두 직물의 변화 과정은 조선시대 교직 탄생의 중요한 배경이 된다. 모시에서 施는 絲苧교직을 의미하였다. 모시에서 사저교직의 의미를 확인할 수 있는 시기는 10세기 초에서 13세기 초까지로 추측된다. 이후 사저교직의 의미는 흑마포로 바뀌게 되며 조선시대까지 이어진다. 모시, 흑마포를 통해본 조선 이전의 교직의 중심 소재는 苧였다. 고려 말 棉의 도입은 중심 소재를 면으로 바뀌며 교직의 품종이 분화하게 된다. 이때 다양하게 분화하는 품종의 의미를 수용할 수 있는 새로운 명칭이 등장하게 되는데 바로 교직이다. 교직 명칭은 조선시대 처음 등장하였다. 조선 초기 교직 명칭은 사용한 소재와 결합한 형태로 경사와 위사의 구조를 알 수 있다. 이러한 명칭은 다른 나라에서 용례를 찾아 볼 수 없는 고유한 특징이다. 조선시대 교직의 흐름은 사면교직과 흑마포가 중심이 되어 전개된다. 교직은 연산군 이후부터 사면교직을 의미하면서 고유 명사화 된다. 그리고 사치품으로 인식되어 국가에서 강력하게 금지한다. 면업의 발달과 임진왜란 이후 교직의 가치는 하락하게 된다. 교직의 일반화는 조선말기까지 지속된다. 흑마포는 사저교직물이다. 고려시대에 처음 출현하여 조선 말기까지 지속된 직물이다. 흑마포는 외교에 있어 매우 중요한 요소로 국가에서 관리, 생산하였다. 주요 생산 기관은 내자시, 내섬시, 제용감이 있었다. 임진왜란 이후 관영 생산 체계는 붕괴되었지만 흑마포의 지위는 바뀌지 않고 유지된다. 하지만 조선 후기 정조 때에 관영 생산 체계는 공식적으로 폐지된다. 이후 교직의 생산 체계는 민간 영역으로 넘어가며 소비된다. 조선시대 교직은 개항기를 전후로 큰 변화를 맞이한다. 개항기에 유입된 기계 방직물은 조선의 전통 면직물 산업에 큰 타격을 준다. 이때 면과 관련된 교직은 급격하게 사라진다. 반면 기계화가 어려운 모시, 삼베는 영향을 덜 받게 된다. 이러한 배경 속에 면저교직인 春布는 명칭만 남고 의미가 사라진다. 그리고 흑마포는 사저교직의 의미만 남고 명칭이 사라진다. 1900년을 기점으로 춘포와 흑마포의 명칭과 의미가 교차하게 된다. 근대에 탄생한 춘포는 현재까지 사저교직의 의미로 사용되고 있다. 조선시대 교직은 문헌 기록과 유물을 통해 확인할 수 있다. 문헌 기록에서는 교직의 다양한 명칭과 의미를 읽을 수 있다. 유물은 문헌 기록에서 볼 수 없는 교직의 유형을 확인 할 수 있었다. 본 연구에서는 문헌 기록과 유물을 정리해 조선시대 교직의 유형과 특징을 파악하였다. 앞서 파악한 조선시대 교직의 유형을 통해 실제 제작을 하였다. 실물 제작을 통해 조선시대 교직의 현대적 활용 가능성을 확인하고자 하였다. 문헌 유형 9종, 유물 유형 7종을 선정하였고 수공 제사, 수공 제직으로 진행하였다. 본 연구는 기존 연구 방식을 벗어나 조선시대 교직의 출현 배경과 흐름에 대해 살펴보았다. 그리고 교직의 유형을 분류하고 실제 제작을 하였다. 그 결과 다양하고 풍부했던 조선시대 교직 문화를 이해할 수 있었다. 이번 연구를 통해 조선시대 교직 문화가 현대에도 활용될 수 있기를 기대한다.
본 논문은 조선시대 交織을 주제로 연구하였다. 교직 연구는 직물의 과학적 분석을 통해 주목을 받았으며, 다른 직물에 비해 늦게 시작되었다. 이는 현재 전승되고 있는 전통 직조 기술로는 조선시대 교직을 이해할 수 없었기 때문이다. 이러한 배경 속에서 교직 연구는 문헌 기록과 유물을 통한 종합적 연구가 시도되었다. 그럼에도 선행 연구는 일부시기에 머물러 있으며 조선시대 전체를 관통한 연구는 이루어지지 않았다. 본 연구는 조선시대 교직의 출현 배경과 의미 변화에 대해 주목하였다. 그리고 다양했던 조선시대 교직 문화를 문헌 기록과 유물을 통해 재구성하고자 하였다. 또한 실제 교직을 재현함으로써 다양했던 조선시대 교직 문화를 가늠해보고 현대에도 활용할 수 있는 가치와 가능성을 확인하고자 하였다. 조선시대 이전 교직은 毛施, 黑麻布가 있었다. 이 두 직물의 변화 과정은 조선시대 교직 탄생의 중요한 배경이 된다. 모시에서 施는 絲苧교직을 의미하였다. 모시에서 사저교직의 의미를 확인할 수 있는 시기는 10세기 초에서 13세기 초까지로 추측된다. 이후 사저교직의 의미는 흑마포로 바뀌게 되며 조선시대까지 이어진다. 모시, 흑마포를 통해본 조선 이전의 교직의 중심 소재는 苧였다. 고려 말 棉의 도입은 중심 소재를 면으로 바뀌며 교직의 품종이 분화하게 된다. 이때 다양하게 분화하는 품종의 의미를 수용할 수 있는 새로운 명칭이 등장하게 되는데 바로 교직이다. 교직 명칭은 조선시대 처음 등장하였다. 조선 초기 교직 명칭은 사용한 소재와 결합한 형태로 경사와 위사의 구조를 알 수 있다. 이러한 명칭은 다른 나라에서 용례를 찾아 볼 수 없는 고유한 특징이다. 조선시대 교직의 흐름은 사면교직과 흑마포가 중심이 되어 전개된다. 교직은 연산군 이후부터 사면교직을 의미하면서 고유 명사화 된다. 그리고 사치품으로 인식되어 국가에서 강력하게 금지한다. 면업의 발달과 임진왜란 이후 교직의 가치는 하락하게 된다. 교직의 일반화는 조선말기까지 지속된다. 흑마포는 사저교직물이다. 고려시대에 처음 출현하여 조선 말기까지 지속된 직물이다. 흑마포는 외교에 있어 매우 중요한 요소로 국가에서 관리, 생산하였다. 주요 생산 기관은 내자시, 내섬시, 제용감이 있었다. 임진왜란 이후 관영 생산 체계는 붕괴되었지만 흑마포의 지위는 바뀌지 않고 유지된다. 하지만 조선 후기 정조 때에 관영 생산 체계는 공식적으로 폐지된다. 이후 교직의 생산 체계는 민간 영역으로 넘어가며 소비된다. 조선시대 교직은 개항기를 전후로 큰 변화를 맞이한다. 개항기에 유입된 기계 방직물은 조선의 전통 면직물 산업에 큰 타격을 준다. 이때 면과 관련된 교직은 급격하게 사라진다. 반면 기계화가 어려운 모시, 삼베는 영향을 덜 받게 된다. 이러한 배경 속에 면저교직인 春布는 명칭만 남고 의미가 사라진다. 그리고 흑마포는 사저교직의 의미만 남고 명칭이 사라진다. 1900년을 기점으로 춘포와 흑마포의 명칭과 의미가 교차하게 된다. 근대에 탄생한 춘포는 현재까지 사저교직의 의미로 사용되고 있다. 조선시대 교직은 문헌 기록과 유물을 통해 확인할 수 있다. 문헌 기록에서는 교직의 다양한 명칭과 의미를 읽을 수 있다. 유물은 문헌 기록에서 볼 수 없는 교직의 유형을 확인 할 수 있었다. 본 연구에서는 문헌 기록과 유물을 정리해 조선시대 교직의 유형과 특징을 파악하였다. 앞서 파악한 조선시대 교직의 유형을 통해 실제 제작을 하였다. 실물 제작을 통해 조선시대 교직의 현대적 활용 가능성을 확인하고자 하였다. 문헌 유형 9종, 유물 유형 7종을 선정하였고 수공 제사, 수공 제직으로 진행하였다. 본 연구는 기존 연구 방식을 벗어나 조선시대 교직의 출현 배경과 흐름에 대해 살펴보았다. 그리고 교직의 유형을 분류하고 실제 제작을 하였다. 그 결과 다양하고 풍부했던 조선시대 교직 문화를 이해할 수 있었다. 이번 연구를 통해 조선시대 교직 문화가 현대에도 활용될 수 있기를 기대한다.
This is a study on Gyojik [交織, mixed weaving fabric] of the Joseon dynasty. Studies on Gyojik have had a late start compared to those regarding other fabrics, but they have received academic attention through scientific analyses conducted in recent years. Weaving traditions that have been passed dow...
This is a study on Gyojik [交織, mixed weaving fabric] of the Joseon dynasty. Studies on Gyojik have had a late start compared to those regarding other fabrics, but they have received academic attention through scientific analyses conducted in recent years. Weaving traditions that have been passed down to the present generation did not lend insight into Gyojik of the Joseon dynasty. Under these circumstances, research studies on this fabric have been attempted in comprehensive ways, including through studies of historical records and artifacts. However, these preceding studies have only covered certain periods; studies covering the entire period of the Joseon dynasty have not been conducted. This study focuses on the circumstances surrounding the emergence of Gyojik in the Joseon dynasty and changes in its signification. Additionally, there has been an attempt to reconstruct the diverse culture of Gyojik during the Joseon dynasty through historical records and artifacts. Moreover, inferences regarding the culture have been drawn by reproducing Gyojik in its original form and evaluating its applicability in modern settings. Mosi [毛施, ramie fabric] and Heungmapo [黑麻布, silk and ramie mixed weaving fabric] are types of Gyojik that predate the Joseon dynasty. The changes made to these two fabrics over the years provide important references to the emergence of Gyojik in the Joseon era. Si [施] in Mosi refers to Sajeogyojik [絲苧交織, another silk and ramie mixed weaving fabric]; its origin can be traced to a time between the early 10th century and the early 13th century. After this period, Sajeogyojik came to be referred to as Heungmapo; this continued to the Joseon dynasty. The use of Mosi and Heungmapo suggests that the fabric mainly used in Gyojik prior to the Joseon era was Jeo [苧, ramie]. Later, the fabric primarily used was myeon [棉, cotton]; it was introduced in the latter years of Goryeo. The diversification of Gyojik was also evident at this time; the term Gyojik emerged during this period to encompass these diverse varieties. Thus, the term emerged for the first time during the Joseon era. The structure of the warp and weft threads can be conjectured through the names of each Gyojik variety, which reflect the types of fabrics used and the ways in which they are combined. This is a unique characteristic found only in Korean culture. The major varieties of Gyojik in the Joseon era consisted of Samyeongyojik [絲綿交織, silk and cotton mixed weaving fabric] and Heungmapo. Following the reign of Yeonsangun, the term Gyojik came to refer to Samyeongyojik and became a proper noun. It also came to be perceived as a luxury item and was strictly banned by the government. However, its value declined with the development of the cotton industry after the Imjin Japanese invasions. The use of Gyojik became increasingly universalized until the end of the Joseon era. Heungmapo refers to a variety of Sajeogyojik. It was introduced in the Goryeo era and was used until the late Joseon period. Heungmapo played an important role in foreigndiplomacy; therefore, it was produced and monitored by the government. Naejasi, Naeseomsi, and Jaeyongam were the government departments mainly responsible for its production. The government-led production system was abandoned after the Imjin Japanese invasions. Nevertheless, Heungmapo retained its unchanged status. Further, the public production system was not officially abolished until the reign of Jeongjo. Thereafter, the production and consumption of Gyojik transitioned to the private sector. The Gyojik of the Joseon dynasty underwent major changes around the Open Port Period. The influx of factory-made textile goods during this period significantly impacted the traditional cotton industry. Cotton-based Gyojik disappeared abruptly during this period. On the contrary, the production of Mosi and hemp cloth was more difficult to mechanize and its impact was small. Hence, Chunpo [春布, cotton and ramie mixed weaving fabric], a variety of Myeonjeogyojik [棉苧交織, cotton and ramie mixed weaving fabric], would survive only as a term (eventually losing its meaning). The term Heungmapo would no longer be used, leaving behind only its reference to Sajeogyojik. Beginning in 1900, the terms and definitions of Chunpo and Heungmapo became interchangeable. The term Chunpo, which was introduced in the modern era, is used today to refer to Sajeogyojik. The Gyojik of the Joseon era can be researched through a study of historical records and artifacts. Historical records lend insight into the varied terms and definitions of Gyojik. Artifacts demonstrate their actual forms, which cannot be referenced through records. In this study, varieties and characteristics of Gyojik in the Joseon dynasty were examined by compiling data on historical records and artifacts. Moreover, this study reproduced a number of varieties of Gyojik in their traditional forms using the knowledge obtained. The purpose of the reproductions was to evaluate their applicability in the modern world. Nine varieties were selected for reproduction from historical records and seven were selected from artifacts. Spinning and weaving processes were conducted by handicraft artisans. This study deviated from existing research with the exploration of circumstances surrounding the emergence of Gyojik in the Joseon dynasty and the changes it underwent over the years. As previously mentioned, we classified its different varieties and reproduced them in their traditional forms. These steps provided insight into the luscious and diversified culture of Gyojik in the Joseon dynasty. Hopefully, this study will help reintroduce Gyojik of the Joseon era to the modern world.
This is a study on Gyojik [交織, mixed weaving fabric] of the Joseon dynasty. Studies on Gyojik have had a late start compared to those regarding other fabrics, but they have received academic attention through scientific analyses conducted in recent years. Weaving traditions that have been passed down to the present generation did not lend insight into Gyojik of the Joseon dynasty. Under these circumstances, research studies on this fabric have been attempted in comprehensive ways, including through studies of historical records and artifacts. However, these preceding studies have only covered certain periods; studies covering the entire period of the Joseon dynasty have not been conducted. This study focuses on the circumstances surrounding the emergence of Gyojik in the Joseon dynasty and changes in its signification. Additionally, there has been an attempt to reconstruct the diverse culture of Gyojik during the Joseon dynasty through historical records and artifacts. Moreover, inferences regarding the culture have been drawn by reproducing Gyojik in its original form and evaluating its applicability in modern settings. Mosi [毛施, ramie fabric] and Heungmapo [黑麻布, silk and ramie mixed weaving fabric] are types of Gyojik that predate the Joseon dynasty. The changes made to these two fabrics over the years provide important references to the emergence of Gyojik in the Joseon era. Si [施] in Mosi refers to Sajeogyojik [絲苧交織, another silk and ramie mixed weaving fabric]; its origin can be traced to a time between the early 10th century and the early 13th century. After this period, Sajeogyojik came to be referred to as Heungmapo; this continued to the Joseon dynasty. The use of Mosi and Heungmapo suggests that the fabric mainly used in Gyojik prior to the Joseon era was Jeo [苧, ramie]. Later, the fabric primarily used was myeon [棉, cotton]; it was introduced in the latter years of Goryeo. The diversification of Gyojik was also evident at this time; the term Gyojik emerged during this period to encompass these diverse varieties. Thus, the term emerged for the first time during the Joseon era. The structure of the warp and weft threads can be conjectured through the names of each Gyojik variety, which reflect the types of fabrics used and the ways in which they are combined. This is a unique characteristic found only in Korean culture. The major varieties of Gyojik in the Joseon era consisted of Samyeongyojik [絲綿交織, silk and cotton mixed weaving fabric] and Heungmapo. Following the reign of Yeonsangun, the term Gyojik came to refer to Samyeongyojik and became a proper noun. It also came to be perceived as a luxury item and was strictly banned by the government. However, its value declined with the development of the cotton industry after the Imjin Japanese invasions. The use of Gyojik became increasingly universalized until the end of the Joseon era. Heungmapo refers to a variety of Sajeogyojik. It was introduced in the Goryeo era and was used until the late Joseon period. Heungmapo played an important role in foreigndiplomacy; therefore, it was produced and monitored by the government. Naejasi, Naeseomsi, and Jaeyongam were the government departments mainly responsible for its production. The government-led production system was abandoned after the Imjin Japanese invasions. Nevertheless, Heungmapo retained its unchanged status. Further, the public production system was not officially abolished until the reign of Jeongjo. Thereafter, the production and consumption of Gyojik transitioned to the private sector. The Gyojik of the Joseon dynasty underwent major changes around the Open Port Period. The influx of factory-made textile goods during this period significantly impacted the traditional cotton industry. Cotton-based Gyojik disappeared abruptly during this period. On the contrary, the production of Mosi and hemp cloth was more difficult to mechanize and its impact was small. Hence, Chunpo [春布, cotton and ramie mixed weaving fabric], a variety of Myeonjeogyojik [棉苧交織, cotton and ramie mixed weaving fabric], would survive only as a term (eventually losing its meaning). The term Heungmapo would no longer be used, leaving behind only its reference to Sajeogyojik. Beginning in 1900, the terms and definitions of Chunpo and Heungmapo became interchangeable. The term Chunpo, which was introduced in the modern era, is used today to refer to Sajeogyojik. The Gyojik of the Joseon era can be researched through a study of historical records and artifacts. Historical records lend insight into the varied terms and definitions of Gyojik. Artifacts demonstrate their actual forms, which cannot be referenced through records. In this study, varieties and characteristics of Gyojik in the Joseon dynasty were examined by compiling data on historical records and artifacts. Moreover, this study reproduced a number of varieties of Gyojik in their traditional forms using the knowledge obtained. The purpose of the reproductions was to evaluate their applicability in the modern world. Nine varieties were selected for reproduction from historical records and seven were selected from artifacts. Spinning and weaving processes were conducted by handicraft artisans. This study deviated from existing research with the exploration of circumstances surrounding the emergence of Gyojik in the Joseon dynasty and the changes it underwent over the years. As previously mentioned, we classified its different varieties and reproduced them in their traditional forms. These steps provided insight into the luscious and diversified culture of Gyojik in the Joseon dynasty. Hopefully, this study will help reintroduce Gyojik of the Joseon era to the modern world.
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