사회적 지지와 자기주도학습력이 중학생의 진로태도성숙에 미치는 영향 The Influence of Social Support and Self-Directed Learning Ability on Career Attitude Maturity of Middle School Students원문보기
중학생 시기는 미래에 대한 불안감을 가진 채로 정신적, 육체적으로 빠른 성장을 하게 된다. 청소년 시기는 진로를 탐색하고 준비하면서 개인의 목표를 설정하는 단계로 진로와 관련된 문제를 해결하기 위하여 각 발달단계에 적합한 진로태도성숙을 가지는 것은 필요하다. 따라서 본 연구에서는 진로태도성숙에 영향을 미치는 사회적 지지와 자기주도학습력이 중학생 시기 진로태도성숙의 형성에 영향을 미칠 것으로 가정하여서 사회적 지지와 자기주도학습력, 그리고 진로태도성숙의 영향 관계를 밝히는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하여 확인하고자 하였다. 사회적 지지가 중학생의 진로태도성숙에 어떠한 영향을 미치고 있는지, 자기주도학습력이 중학생의 진로태도성숙에 영향을 어떠한 영향을 미치고 있는지를 확인하며, 사회적 지지와 자기주도학습력, 진로태도성숙 간의 관계는 있는지, 개인 배경에 따라서 사회적 지지, 자기주도학습력, 진로태도성숙의 차이가 있는지를 연구문제로 설정하여 밝히고자 하였다. 이를 위하여 중학교 1, 2, 3학년 302명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 연구를 위하여 사회적 지지검사(조준한, 2010), 자기주도학습력검사(양영모, 이경화, 김수연, 2018), 진로태도성숙도검사(임언 외, 2012)를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 사회적 지지는 진로태도성숙에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.특히 사회적 지지는 진로태도성숙의 하위요인인 계획성, 독립성, 직업에 대한 태도, 자기이해, 정보탐색, 합리적 ...
중학생 시기는 미래에 대한 불안감을 가진 채로 정신적, 육체적으로 빠른 성장을 하게 된다. 청소년 시기는 진로를 탐색하고 준비하면서 개인의 목표를 설정하는 단계로 진로와 관련된 문제를 해결하기 위하여 각 발달단계에 적합한 진로태도성숙을 가지는 것은 필요하다. 따라서 본 연구에서는 진로태도성숙에 영향을 미치는 사회적 지지와 자기주도학습력이 중학생 시기 진로태도성숙의 형성에 영향을 미칠 것으로 가정하여서 사회적 지지와 자기주도학습력, 그리고 진로태도성숙의 영향 관계를 밝히는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하여 확인하고자 하였다. 사회적 지지가 중학생의 진로태도성숙에 어떠한 영향을 미치고 있는지, 자기주도학습력이 중학생의 진로태도성숙에 영향을 어떠한 영향을 미치고 있는지를 확인하며, 사회적 지지와 자기주도학습력, 진로태도성숙 간의 관계는 있는지, 개인 배경에 따라서 사회적 지지, 자기주도학습력, 진로태도성숙의 차이가 있는지를 연구문제로 설정하여 밝히고자 하였다. 이를 위하여 중학교 1, 2, 3학년 302명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 연구를 위하여 사회적 지지검사(조준한, 2010), 자기주도학습력검사(양영모, 이경화, 김수연, 2018), 진로태도성숙도검사(임언 외, 2012)를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 사회적 지지는 진로태도성숙에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.특히 사회적 지지는 진로태도성숙의 하위요인인 계획성, 독립성, 직업에 대한 태도, 자기이해, 정보탐색, 합리적 의사결정에 정적인 영향을 미치므로 중학생의 진로태도성숙을 증진 시키기 위하여 사회적 지지에 대한 정확한 인식이 필요할 것이다. 둘째 자기주도학습력은 중학생의 진로태도성숙에 영향력을 미침이 확인되었다. 따라서 학교에서는 자기주도학습력과 직업에 대한 중요성을 바르게 인식할 수 있는 전문적인 프로그램을 만들고 가정에서는 자기주도적인 학습자가 되도록 분위기를 조성하여 학습활동뿐만 아니라 진로와 진학까지도 스스로 고려할 수 있도록 양육할 필요가 있다. 셋째 사회적 지지, 자기주도학습력, 진로태도성숙은 간에는 상관관계가 있다. 부모, 교사와 친구는 가정과 학교에서 학생의 자기주도성을 키우도록 정서적, 물질적, 환경적인 지지를 하고 진로태도성숙을 증진시키도록 한다. 넷째 중학생의 성, 학년별 사회적 지지, 자기주도학습력과 진로태도성숙의 유의미한 차이가 있음을 확인하였다. 학년이 올라갈수록 진로에 관한 태도가 더욱 성숙 되고 있음을 의미하므로 학년에 따른 체계적이고 전문적인 진로교육과 수업이 더욱 요구되고 있다.
중학생 시기는 미래에 대한 불안감을 가진 채로 정신적, 육체적으로 빠른 성장을 하게 된다. 청소년 시기는 진로를 탐색하고 준비하면서 개인의 목표를 설정하는 단계로 진로와 관련된 문제를 해결하기 위하여 각 발달단계에 적합한 진로태도성숙을 가지는 것은 필요하다. 따라서 본 연구에서는 진로태도성숙에 영향을 미치는 사회적 지지와 자기주도학습력이 중학생 시기 진로태도성숙의 형성에 영향을 미칠 것으로 가정하여서 사회적 지지와 자기주도학습력, 그리고 진로태도성숙의 영향 관계를 밝히는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하여 확인하고자 하였다. 사회적 지지가 중학생의 진로태도성숙에 어떠한 영향을 미치고 있는지, 자기주도학습력이 중학생의 진로태도성숙에 영향을 어떠한 영향을 미치고 있는지를 확인하며, 사회적 지지와 자기주도학습력, 진로태도성숙 간의 관계는 있는지, 개인 배경에 따라서 사회적 지지, 자기주도학습력, 진로태도성숙의 차이가 있는지를 연구문제로 설정하여 밝히고자 하였다. 이를 위하여 중학교 1, 2, 3학년 302명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 연구를 위하여 사회적 지지검사(조준한, 2010), 자기주도학습력검사(양영모, 이경화, 김수연, 2018), 진로태도성숙도검사(임언 외, 2012)를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 사회적 지지는 진로태도성숙에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.특히 사회적 지지는 진로태도성숙의 하위요인인 계획성, 독립성, 직업에 대한 태도, 자기이해, 정보탐색, 합리적 의사결정에 정적인 영향을 미치므로 중학생의 진로태도성숙을 증진 시키기 위하여 사회적 지지에 대한 정확한 인식이 필요할 것이다. 둘째 자기주도학습력은 중학생의 진로태도성숙에 영향력을 미침이 확인되었다. 따라서 학교에서는 자기주도학습력과 직업에 대한 중요성을 바르게 인식할 수 있는 전문적인 프로그램을 만들고 가정에서는 자기주도적인 학습자가 되도록 분위기를 조성하여 학습활동뿐만 아니라 진로와 진학까지도 스스로 고려할 수 있도록 양육할 필요가 있다. 셋째 사회적 지지, 자기주도학습력, 진로태도성숙은 간에는 상관관계가 있다. 부모, 교사와 친구는 가정과 학교에서 학생의 자기주도성을 키우도록 정서적, 물질적, 환경적인 지지를 하고 진로태도성숙을 증진시키도록 한다. 넷째 중학생의 성, 학년별 사회적 지지, 자기주도학습력과 진로태도성숙의 유의미한 차이가 있음을 확인하였다. 학년이 올라갈수록 진로에 관한 태도가 더욱 성숙 되고 있음을 의미하므로 학년에 따른 체계적이고 전문적인 진로교육과 수업이 더욱 요구되고 있다.
The middle school period is a period of experiencing rapid mental and physical growth with anxiety of future. The juvenile period is a period to prepare the career exploration and to set personal target. To solve the issues related to career, it is necessary to have career attitude maturity suitable...
The middle school period is a period of experiencing rapid mental and physical growth with anxiety of future. The juvenile period is a period to prepare the career exploration and to set personal target. To solve the issues related to career, it is necessary to have career attitude maturity suitable to each development stage. Accordingly, this study assumed that the social support and self-directed learning ability affecting the career attitude maturity would affect the career attitude maturity of the middle school students, and the aim of this study is to examine the influence relationship between the social support, self-directed learning ability and career attitude maturity. For this purpose, the study set the following research topics. The research topics are: the effect of social support on career attitude maturity of the middle school students, the effect of self-directed learning ability on career attitude maturity of the middle school students, the relationship between social support and self-directed learning ability and career attitude maturity, the differences between social support, self-directed learning ability and career attitude maturity. For this purpose, a questionnaire survey was carried out to 302 students in middle school grade 1, 2 and 3. The Social Support Test(Jo Jun Han, 2010), Self-Directed Learning Ability Test(Yang Young Mo, Lee Gyeong Hwa, Kim Su Yeon, 2018), and The Career Attitude Maturity Test(Lim Eon et., al, 2012) were used. The results are as follows. Firstly, it was proved that social support had an influence on career attitude maturity. In particular, social support had positive effect on the sub-factors of career attitude maturity including plan, independence, attitude to job, self-understanding, information search and reasonable decision making. Thus, it is required to have accurate recognition of social support to improve career attitude maturity of the middle school students. Secondly, it was proved that self-directed learning ability had an influence on career attitude maturity of the middle school students. Therefore, it is necessary to make special program for a proper recognition of self-directed learning ability and significance of job, and to develop an environment to be self-directed learners at home. And, it needs to consider the career and progress to further education as well as the learning activities independently. Thirdly, there are correlation between social support, self-directed learning ability and career attitude maturity. Parents, teachers and friends need to improve career attitude maturity so that students can develop self-directedness by means of mental, material and environmental support. Fourthly, it was found that there was a significant difference on social support, self-directed learning ability and career attitude maturity by gender and grade of students. As students progress to higher grade, they become more mature in the attitude to their career, which requires systematic and professional career education and class by grade of students.
The middle school period is a period of experiencing rapid mental and physical growth with anxiety of future. The juvenile period is a period to prepare the career exploration and to set personal target. To solve the issues related to career, it is necessary to have career attitude maturity suitable to each development stage. Accordingly, this study assumed that the social support and self-directed learning ability affecting the career attitude maturity would affect the career attitude maturity of the middle school students, and the aim of this study is to examine the influence relationship between the social support, self-directed learning ability and career attitude maturity. For this purpose, the study set the following research topics. The research topics are: the effect of social support on career attitude maturity of the middle school students, the effect of self-directed learning ability on career attitude maturity of the middle school students, the relationship between social support and self-directed learning ability and career attitude maturity, the differences between social support, self-directed learning ability and career attitude maturity. For this purpose, a questionnaire survey was carried out to 302 students in middle school grade 1, 2 and 3. The Social Support Test(Jo Jun Han, 2010), Self-Directed Learning Ability Test(Yang Young Mo, Lee Gyeong Hwa, Kim Su Yeon, 2018), and The Career Attitude Maturity Test(Lim Eon et., al, 2012) were used. The results are as follows. Firstly, it was proved that social support had an influence on career attitude maturity. In particular, social support had positive effect on the sub-factors of career attitude maturity including plan, independence, attitude to job, self-understanding, information search and reasonable decision making. Thus, it is required to have accurate recognition of social support to improve career attitude maturity of the middle school students. Secondly, it was proved that self-directed learning ability had an influence on career attitude maturity of the middle school students. Therefore, it is necessary to make special program for a proper recognition of self-directed learning ability and significance of job, and to develop an environment to be self-directed learners at home. And, it needs to consider the career and progress to further education as well as the learning activities independently. Thirdly, there are correlation between social support, self-directed learning ability and career attitude maturity. Parents, teachers and friends need to improve career attitude maturity so that students can develop self-directedness by means of mental, material and environmental support. Fourthly, it was found that there was a significant difference on social support, self-directed learning ability and career attitude maturity by gender and grade of students. As students progress to higher grade, they become more mature in the attitude to their career, which requires systematic and professional career education and class by grade of students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.