평생학습 지속성에 미치는 자기주도학습력, 다중지능, 자기결정성의 영향 The Effects of Self-Directed Learning Ability, Multiple Intelligences and Self-Determination on Lifelong Leaning Continuity원문보기
사회변화가 가속화되는 미래사회에 대처하기 위하여 학문 분야 간의 융합을 통한 새로운 지식의 생산이 요구되고 있다. 이러한 사회 속에서 개인이 경쟁력을 갖추기 위해서는 새로운 지식을 빠르게 습득해야 하므로, 학습을 지속적으로 이어나갈 수 있는 능력이 더욱 중요해지고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 평생학습 지속성을 평생에 걸쳐 학습을 지속해 나아가려는 개인의 특성이라고 정의하였다. 특히 초등교사의 경우 매년 교육과정과 담당 교과가 변화하므로 높은 평생학습 지속성이 요구되는 집단이다. 따라서 초등교사를 대상으로 평생학습 지속성에 자기주도학습력, ...
사회변화가 가속화되는 미래사회에 대처하기 위하여 학문 분야 간의 융합을 통한 새로운 지식의 생산이 요구되고 있다. 이러한 사회 속에서 개인이 경쟁력을 갖추기 위해서는 새로운 지식을 빠르게 습득해야 하므로, 학습을 지속적으로 이어나갈 수 있는 능력이 더욱 중요해지고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 평생학습 지속성을 평생에 걸쳐 학습을 지속해 나아가려는 개인의 특성이라고 정의하였다. 특히 초등교사의 경우 매년 교육과정과 담당 교과가 변화하므로 높은 평생학습 지속성이 요구되는 집단이다. 따라서 초등교사를 대상으로 평생학습 지속성에 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성이 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다. 본 연구를 위하여 두 차례에 걸쳐 도구 타당화를 위한 조사와 변인 간 영향관계 분석을 위한 조사를 실시하였다. 도구 타당화를 위한 조사는 성인학습자 600명을 대상으로 하였다. 변인 간 영향관계 분석을 위한 조사 대상은 서울과 경기지역의 초등학교를 동부, 서부, 북부, 남부 4개 구역으로 나누어 유층표집하여 20개의 초등학교를 무선 선정하였다. 해당 학교의 초등교사를 대상으로 무선표집하여 총 350부의 설문지를 우편으로 배부하였으며, 수집된 344부 중 305명의 응답을 분석에 활용하였다. 수집된 자료의 처리는 SPSS 23.0 및 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 분석되었다. 본 연구를 위해 첫째, ‘평생학습 지속성’ 측정도구의 타당성 확인을 위한 전문가 내용타당도 확인, 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 둘째, 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성이 평생학습 지속성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 전문가 내용타당도 검토를 거쳐 ‘평생학습 지속성’ 의 개념을 정의하고, 평생학습 지속성이 자기관리전략, 학습지속의지, 성취만족의 세 개 구인에 여덟 개의 하위변인을 가진 것으로 확인되었다. 또한 평생학습 지속성 측정도구 또한 최종 31개 문항으로 신뢰롭고 타당하게 개발되었다. 둘째, 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성은 평생학습 지속성과 세 가지 하위영역인 자기관리전략, 학습지속의지, 성취만족에 정적인 영향을 미쳤다. 자기주도학습력 하위변인 중 자기효능감, 시간관리가 평생학습 지속성과 그 하위영역에 유의한 정적 영향을 미치고, 다중지능 중에서는 개인이해지능이 평생학습 지속성과 그 하위영역 모두에 직접 영향을 보였다. 자기결정성의 하위영역 중에서 유능성과 관계성이 평생학습 지속성과 그 하위영역에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 본 연구를 통해 첫째, 미래사회에 적응하기 위해 필요한 개인 특성인 평생학습 지속성의 구인이 확인되고, 그 측정도구가 개발되었으므로 학습자 스스로 자신의 평생학습 지속성을 확인하는 데 유용하게 활용될 것이라 기대된다. 둘째, 초등교사들의 평생학습 지속성을 강화하기 위해서는 교사들에게 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성을 고려한 다양한 연수 프로그램이 마련되어야 한다는 시사점을 제공할 수 있다.
사회변화가 가속화되는 미래사회에 대처하기 위하여 학문 분야 간의 융합을 통한 새로운 지식의 생산이 요구되고 있다. 이러한 사회 속에서 개인이 경쟁력을 갖추기 위해서는 새로운 지식을 빠르게 습득해야 하므로, 학습을 지속적으로 이어나갈 수 있는 능력이 더욱 중요해지고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 평생학습 지속성을 평생에 걸쳐 학습을 지속해 나아가려는 개인의 특성이라고 정의하였다. 특히 초등교사의 경우 매년 교육과정과 담당 교과가 변화하므로 높은 평생학습 지속성이 요구되는 집단이다. 따라서 초등교사를 대상으로 평생학습 지속성에 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성이 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다. 본 연구를 위하여 두 차례에 걸쳐 도구 타당화를 위한 조사와 변인 간 영향관계 분석을 위한 조사를 실시하였다. 도구 타당화를 위한 조사는 성인학습자 600명을 대상으로 하였다. 변인 간 영향관계 분석을 위한 조사 대상은 서울과 경기지역의 초등학교를 동부, 서부, 북부, 남부 4개 구역으로 나누어 유층표집하여 20개의 초등학교를 무선 선정하였다. 해당 학교의 초등교사를 대상으로 무선표집하여 총 350부의 설문지를 우편으로 배부하였으며, 수집된 344부 중 305명의 응답을 분석에 활용하였다. 수집된 자료의 처리는 SPSS 23.0 및 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 분석되었다. 본 연구를 위해 첫째, ‘평생학습 지속성’ 측정도구의 타당성 확인을 위한 전문가 내용타당도 확인, 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 둘째, 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성이 평생학습 지속성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 전문가 내용타당도 검토를 거쳐 ‘평생학습 지속성’ 의 개념을 정의하고, 평생학습 지속성이 자기관리전략, 학습지속의지, 성취만족의 세 개 구인에 여덟 개의 하위변인을 가진 것으로 확인되었다. 또한 평생학습 지속성 측정도구 또한 최종 31개 문항으로 신뢰롭고 타당하게 개발되었다. 둘째, 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성은 평생학습 지속성과 세 가지 하위영역인 자기관리전략, 학습지속의지, 성취만족에 정적인 영향을 미쳤다. 자기주도학습력 하위변인 중 자기효능감, 시간관리가 평생학습 지속성과 그 하위영역에 유의한 정적 영향을 미치고, 다중지능 중에서는 개인이해지능이 평생학습 지속성과 그 하위영역 모두에 직접 영향을 보였다. 자기결정성의 하위영역 중에서 유능성과 관계성이 평생학습 지속성과 그 하위영역에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 본 연구를 통해 첫째, 미래사회에 적응하기 위해 필요한 개인 특성인 평생학습 지속성의 구인이 확인되고, 그 측정도구가 개발되었으므로 학습자 스스로 자신의 평생학습 지속성을 확인하는 데 유용하게 활용될 것이라 기대된다. 둘째, 초등교사들의 평생학습 지속성을 강화하기 위해서는 교사들에게 자기주도학습력, 다중지능과 자기결정성을 고려한 다양한 연수 프로그램이 마련되어야 한다는 시사점을 제공할 수 있다.
The purpose of this study was to define the concept of lifelong learning continuity, which means the individual characteristics to continue learning throughout life, and identify the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on the lifelong learning continuity ...
The purpose of this study was to define the concept of lifelong learning continuity, which means the individual characteristics to continue learning throughout life, and identify the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on the lifelong learning continuity of elementary school teachers. Survey for this study was conducted twice. First, 600 adults were assigned for validation of lifelong learning continuity measurement tool. Collected data were randomly divided into two groups for exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Second, to investigate the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on lifelong learning continuity, the elementary school teachers were selected by stratified sampling. Elementary schools in Seoul and Gyeonggi area were divided into four areas in eastern, western, northern and southern areas, and 20 elementary schools were randomly selected. A total of 350 teachers participated for this study. 344 questionnaires were collected and 305 were used for analysis. The collected data were statistically processed using the SPSS 22.0 and AMOS 23.0 program. First, two rounds of content-validity survey was conducted and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed to validate the ‘life-long learning continuity’ measurement tool. Second, regression analysis was conducted to investigate the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on lifelong learning continuity. The results of the study are summarized as follows. First, the lifelong learning continuity was defined and its three sub-factors and eight sub-variables were identified. The validity of lifelong learning continuity measurement tool was also confirmed. Second, self-directed learning ability directly affected lifelong learning continuity and its sub-factors(self-management strategy, learning persistence, achievement satisfaction). Self-efficiency, and time management had a significant effect on lifelong learning continuity and its sub-factors. Also future-oriented motivation affected sub-factors of lifelong learning continuity except for self-management strategy. Third, multiple intelligences affected lifelong learning continuity and its sub-factors(self-management strategy, learning persistence, achievement satisfaction). Especially, intrapersonal intelligence affected both lifelong learning continuity and its sub-factors. Forth, self-determination affected lifelong learning continuity and its sub-factors(self-management strategy, learning persistence, achievement satisfaction). Competence and relationship especially had a significant effects on lifelong learning continuity and its sub-domains. Based on the results of this study, two suggestions can be provided. First, The lifelong learning continuity measurement tool can be used for checking adult learner’s continuity of learning. Second, it is necessary to consider self-directed learning ability and multiple intelligences, besides self-determination, in order to improve the life-long learning continuity of elementary school teachers. Therefore, various training programs should be provided to increase teachers' self-directed learning ability, multiple intelligences and self-determination.
The purpose of this study was to define the concept of lifelong learning continuity, which means the individual characteristics to continue learning throughout life, and identify the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on the lifelong learning continuity of elementary school teachers. Survey for this study was conducted twice. First, 600 adults were assigned for validation of lifelong learning continuity measurement tool. Collected data were randomly divided into two groups for exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Second, to investigate the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on lifelong learning continuity, the elementary school teachers were selected by stratified sampling. Elementary schools in Seoul and Gyeonggi area were divided into four areas in eastern, western, northern and southern areas, and 20 elementary schools were randomly selected. A total of 350 teachers participated for this study. 344 questionnaires were collected and 305 were used for analysis. The collected data were statistically processed using the SPSS 22.0 and AMOS 23.0 program. First, two rounds of content-validity survey was conducted and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed to validate the ‘life-long learning continuity’ measurement tool. Second, regression analysis was conducted to investigate the effects of self-directed learning, multiple intelligences and self-determination on lifelong learning continuity. The results of the study are summarized as follows. First, the lifelong learning continuity was defined and its three sub-factors and eight sub-variables were identified. The validity of lifelong learning continuity measurement tool was also confirmed. Second, self-directed learning ability directly affected lifelong learning continuity and its sub-factors(self-management strategy, learning persistence, achievement satisfaction). Self-efficiency, and time management had a significant effect on lifelong learning continuity and its sub-factors. Also future-oriented motivation affected sub-factors of lifelong learning continuity except for self-management strategy. Third, multiple intelligences affected lifelong learning continuity and its sub-factors(self-management strategy, learning persistence, achievement satisfaction). Especially, intrapersonal intelligence affected both lifelong learning continuity and its sub-factors. Forth, self-determination affected lifelong learning continuity and its sub-factors(self-management strategy, learning persistence, achievement satisfaction). Competence and relationship especially had a significant effects on lifelong learning continuity and its sub-domains. Based on the results of this study, two suggestions can be provided. First, The lifelong learning continuity measurement tool can be used for checking adult learner’s continuity of learning. Second, it is necessary to consider self-directed learning ability and multiple intelligences, besides self-determination, in order to improve the life-long learning continuity of elementary school teachers. Therefore, various training programs should be provided to increase teachers' self-directed learning ability, multiple intelligences and self-determination.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.