코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램 개발 및 적용에 관한 실행연구 An Action Research Study of the Development and Application of a Flower Design Program for Coaches' Competency원문보기
본 연구의 목적은 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램을 개발, 적용하여 성찰한 후, 코치의 역량 강화를 위한 프로그램을 제시하는 데에 있다. 연구를 위해 기존 플라워 디자인의 과정을 4차시로 나누어 인증 코치 4명의 연구 참여자를 모집하고 참여자는 매 차시마다 프로그램 참여, 관찰, 성찰을 통해 코치의 역량의 변화와 코칭 시연의 사례를 보고서로 정리하여 제출하였다. 연구자는 사전 질문지에서 연구 참여자의 강화하고 싶은 역량을 작성하여 ...
본 연구의 목적은 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램을 개발, 적용하여 성찰한 후, 코치의 역량 강화를 위한 프로그램을 제시하는 데에 있다. 연구를 위해 기존 플라워 디자인의 과정을 4차시로 나누어 인증 코치 4명의 연구 참여자를 모집하고 참여자는 매 차시마다 프로그램 참여, 관찰, 성찰을 통해 코치의 역량의 변화와 코칭 시연의 사례를 보고서로 정리하여 제출하였다. 연구자는 사전 질문지에서 연구 참여자의 강화하고 싶은 역량을 작성하여 사후 질문지를 통해 결과를 알아보고 보고서와 연구 참여자의 인터뷰를 통한 자료 수집의 결과를 분석하였다. 본 연구를 위해 연구자가 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램 개발 과정은 어떠한가? 둘째, 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램 적용 결과는 어떠한가? 셋째, 연구 결과의 분석을 통해 제시되는 프로그램은 어떠한가? 앞에서 살펴본 연구 문제를 토대로 1-4차의 연구 프로그램 관련 결과는 다음과 같다. 첫째, 1-4차시 프로그램은 플라워 디자인의 분류별 디자인 요소 등의 내용으로 구성하여 진행하였으며 매 차시마다 연구자의 관찰 보고서, 연구 참여자의 연구 참여 보고서, 인터뷰를 통해 수집된 자료를 기반으로 다음 차시에 반영하여 진행하였다. 둘째, 연구 참여자가 사전 보고서를 통해 강화되기 원하는 역량에 대하여 작성하였고 사후 보고서를 통해 확인한 결과 4명중 3명이 유의미한 결과를 얻었다. 1-4차 연구 보고서를 통해 정리된 결과의 하위범주에 속하는 연관성을 보였다. 1-4차 연구를 통한 역량강화의 유의미한 결과는 다음과 같다. 11가지 핵심코칭 역량의 범주에 따른 관계의 공동구축, 효과적으로 소통하기, 학습 결과를 촉진하기의 결과가 나왔다. 관계의 공동구축에서 3. 고객과 신뢰와 친분 쌓기, 4. 코치다운 태도의 역량의 강화를 볼 수 있다. 효과적 소통하기에서는 5. 적극적 경청, 6. 강력한 질문하기의 역량 강화를 볼 수 있다. 학습 결과를 촉진하기에서는 11. 과정과 책무 관리 역량의 강화를 볼 수 있다. 이 중 4. 코치다운 태도와 6. 강력한 질문하기 역량에 가장 많은 결과를 보였으며 5. 적극적 경청, 3. 고객과 신뢰와 친분 쌓기, 11. 과정과 책무 관리 순으로 결과가 나타났다. 셋째, 연구 결과를 토대로 가장 많은 역량강화의 결과를 보인 관계의 공동구축 역량 강화에 도움이 되는 완성된 프로그램을 제시하였다.
본 연구의 목적은 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램을 개발, 적용하여 성찰한 후, 코치의 역량 강화를 위한 프로그램을 제시하는 데에 있다. 연구를 위해 기존 플라워 디자인의 과정을 4차시로 나누어 인증 코치 4명의 연구 참여자를 모집하고 참여자는 매 차시마다 프로그램 참여, 관찰, 성찰을 통해 코치의 역량의 변화와 코칭 시연의 사례를 보고서로 정리하여 제출하였다. 연구자는 사전 질문지에서 연구 참여자의 강화하고 싶은 역량을 작성하여 사후 질문지를 통해 결과를 알아보고 보고서와 연구 참여자의 인터뷰를 통한 자료 수집의 결과를 분석하였다. 본 연구를 위해 연구자가 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램 개발 과정은 어떠한가? 둘째, 코치의 역량강화를 위한 플라워디자인 프로그램 적용 결과는 어떠한가? 셋째, 연구 결과의 분석을 통해 제시되는 프로그램은 어떠한가? 앞에서 살펴본 연구 문제를 토대로 1-4차의 연구 프로그램 관련 결과는 다음과 같다. 첫째, 1-4차시 프로그램은 플라워 디자인의 분류별 디자인 요소 등의 내용으로 구성하여 진행하였으며 매 차시마다 연구자의 관찰 보고서, 연구 참여자의 연구 참여 보고서, 인터뷰를 통해 수집된 자료를 기반으로 다음 차시에 반영하여 진행하였다. 둘째, 연구 참여자가 사전 보고서를 통해 강화되기 원하는 역량에 대하여 작성하였고 사후 보고서를 통해 확인한 결과 4명중 3명이 유의미한 결과를 얻었다. 1-4차 연구 보고서를 통해 정리된 결과의 하위범주에 속하는 연관성을 보였다. 1-4차 연구를 통한 역량강화의 유의미한 결과는 다음과 같다. 11가지 핵심코칭 역량의 범주에 따른 관계의 공동구축, 효과적으로 소통하기, 학습 결과를 촉진하기의 결과가 나왔다. 관계의 공동구축에서 3. 고객과 신뢰와 친분 쌓기, 4. 코치다운 태도의 역량의 강화를 볼 수 있다. 효과적 소통하기에서는 5. 적극적 경청, 6. 강력한 질문하기의 역량 강화를 볼 수 있다. 학습 결과를 촉진하기에서는 11. 과정과 책무 관리 역량의 강화를 볼 수 있다. 이 중 4. 코치다운 태도와 6. 강력한 질문하기 역량에 가장 많은 결과를 보였으며 5. 적극적 경청, 3. 고객과 신뢰와 친분 쌓기, 11. 과정과 책무 관리 순으로 결과가 나타났다. 셋째, 연구 결과를 토대로 가장 많은 역량강화의 결과를 보인 관계의 공동구축 역량 강화에 도움이 되는 완성된 프로그램을 제시하였다.
The purpose of this research is to develop and apply the flower-design program purposed to strengthen coach’s ability, then introspect on it to propose program for strengthening coach’s ability. For the purpose of research, we divided the existing flower design process into four phase and recruited ...
The purpose of this research is to develop and apply the flower-design program purposed to strengthen coach’s ability, then introspect on it to propose program for strengthening coach’s ability. For the purpose of research, we divided the existing flower design process into four phase and recruited research participants of four certified coaches. Then, the participants participated, observed, introspected on each phase of the program and made reports based on change in capability of coach and trial performance of coaching. The researcher wrote out the capabilities that the participants wanted to reinforce from the previous questionnaire and reviewed on results through questionnaire completed afterwards. We analyzed the results of the data collected through reports and interview of the participants. The questionnaires that the researcher had set up for the research is like the following. First, how is the flower-design program development process that is purposed for strengthening coach’s ability? Second, how is the result for applying flower-design program to strengthen coach’s ability? Third, how is the program overall proposed through the analysis of the research outcome? Based on the questions mentioned ahead, the 1-4 phase results of the program research is like the following. First, phase one through four of the program was progressed after being consisted of contents such as classification design elements of the flower-design. Data collected based on the observation report of the researcher and the research participants’ reports and interviews were used in progress of each phase and reflected on every next phase. Second, the research participants wrote out the ability they wanted to strengthen through preliminary report. Confirming through the result of the post-research report, three out of four participants found results helpful. It showed correlation to that was within the subcategory of the finalized results through 1-4 phase research reports. The helpful results of strengthening capability through phase 1-4 research are like the followings: Building commonality association to eleven core coaching ability range, communicating effectively, and boosting education results. Building commonality association of relations showed reinforcements in 3. Building credibility and intimacy with clients, 4. Coach-like attitude capability. In communicating effectively, 5. Active listening, 6. Assertive questioning were shown as reinforcements. 11. Strengthening capability of process and duty management were shown in boosting education results. Out of all the results, 4. Coach-like attitude, 6. Assertive questioning showed the most amount of results and 5. Active listening, 3. Building credibility and intimacy with clients, 11. Process and duty management came in following order. Third, based on the result of the research, we proposed complete program that helps strengthen capability of building commonality relations, which took the most amount of resulting outcome.
The purpose of this research is to develop and apply the flower-design program purposed to strengthen coach’s ability, then introspect on it to propose program for strengthening coach’s ability. For the purpose of research, we divided the existing flower design process into four phase and recruited research participants of four certified coaches. Then, the participants participated, observed, introspected on each phase of the program and made reports based on change in capability of coach and trial performance of coaching. The researcher wrote out the capabilities that the participants wanted to reinforce from the previous questionnaire and reviewed on results through questionnaire completed afterwards. We analyzed the results of the data collected through reports and interview of the participants. The questionnaires that the researcher had set up for the research is like the following. First, how is the flower-design program development process that is purposed for strengthening coach’s ability? Second, how is the result for applying flower-design program to strengthen coach’s ability? Third, how is the program overall proposed through the analysis of the research outcome? Based on the questions mentioned ahead, the 1-4 phase results of the program research is like the following. First, phase one through four of the program was progressed after being consisted of contents such as classification design elements of the flower-design. Data collected based on the observation report of the researcher and the research participants’ reports and interviews were used in progress of each phase and reflected on every next phase. Second, the research participants wrote out the ability they wanted to strengthen through preliminary report. Confirming through the result of the post-research report, three out of four participants found results helpful. It showed correlation to that was within the subcategory of the finalized results through 1-4 phase research reports. The helpful results of strengthening capability through phase 1-4 research are like the followings: Building commonality association to eleven core coaching ability range, communicating effectively, and boosting education results. Building commonality association of relations showed reinforcements in 3. Building credibility and intimacy with clients, 4. Coach-like attitude capability. In communicating effectively, 5. Active listening, 6. Assertive questioning were shown as reinforcements. 11. Strengthening capability of process and duty management were shown in boosting education results. Out of all the results, 4. Coach-like attitude, 6. Assertive questioning showed the most amount of results and 5. Active listening, 3. Building credibility and intimacy with clients, 11. Process and duty management came in following order. Third, based on the result of the research, we proposed complete program that helps strengthen capability of building commonality relations, which took the most amount of resulting outcome.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.