본 연구에서는 유아의 창의성과 다문화인식을 향상 시키는데 다문화 체험활동이 효과적이라는 것을 가정하고 실험을 통해서 이를 확인하였다. 1년간 다문화 체험활동을 통해서 다문화 교육을 하는 어린이집 집단과 일반적 누리과정에서 제시하고 있는 다문화 교육을 하는 집단 간의 차이를 비교하여 다문화 체험활동의 효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 대상은 부천시에 소재한 S, Y 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명이었다. 통제집단으로는 부천시에 소재한 C, Y어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명이었으며 실험집단 에서는 다문화 체험활동 프로그램을 2017년 3월부터 2018년 2월까지 1년 동안 12회 실시하였고, 통제집단에서는 만 5세 누리과정에 기초한 프로그램을 1년 동안 진행하였다. 본 연구의 검사도구는 이경화(2014) ‘유아통합 창의성 검사’를 다문화인식검사는 다문화 인식에 영향을 미치는지를 검증하기위해 ...
본 연구에서는 유아의 창의성과 다문화인식을 향상 시키는데 다문화 체험활동이 효과적이라는 것을 가정하고 실험을 통해서 이를 확인하였다. 1년간 다문화 체험활동을 통해서 다문화 교육을 하는 어린이집 집단과 일반적 누리과정에서 제시하고 있는 다문화 교육을 하는 집단 간의 차이를 비교하여 다문화 체험활동의 효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 대상은 부천시에 소재한 S, Y 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명이었다. 통제집단으로는 부천시에 소재한 C, Y어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명이었으며 실험집단 에서는 다문화 체험활동 프로그램을 2017년 3월부터 2018년 2월까지 1년 동안 12회 실시하였고, 통제집단에서는 만 5세 누리과정에 기초한 프로그램을 1년 동안 진행하였다. 본 연구의 검사도구는 이경화(2014) ‘유아통합 창의성 검사’를 다문화인식검사는 다문화 인식에 영향을 미치는지를 검증하기위해 SPSSWIN 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였고 고효석(2012)의 다문화 인식 검사 도구를 사용하였다. 검사를 실시한 후 수집된 자료는 t-test를 통해 두 집단 간 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 다문화 체험활동이 언어 창의성의 모든 요인에서 실험집단이 통제집단보다 높은 것으로 p<.001 수준에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내고 있다. 둘째, 다문화 체험활동이 도형 창의성의 연속성 및 연결성과 비관습성을 제외하고 실험집단이 통제집단보다 높은 것으로 집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 셋째, 다문화 체험활동이 창의적 성격, 호기심, 모험심에서 실험집단의 창의적 성격이 통제집단에 비해 향상 되었다. 넷째, 다문화 체험활동이 유아의 다문화에 대한 수용성, 공감하는 태도, 개방성, 유능성 향상에 효과적으로 나타났다. 따라서 다문화 체험활동이 유아의 창의적 성격향상과 창의적 능력 향상에 영향을 주었고 다문화에 대한 수용성, 공감 하는 태도, 개방성, 유능성 향상에 효과적 이었다. 다문화 체험활동이 유아들에게 긍정적인 변화가 나타난 것은 1년 동안 지속적으로 실행함으로써 다양한 체험과 역할놀이를 해 본 것이 단기간 실시한 프로그램보다 훨씬 더 효과적으로 나타난 것 같다.
본 연구에서는 유아의 창의성과 다문화인식을 향상 시키는데 다문화 체험활동이 효과적이라는 것을 가정하고 실험을 통해서 이를 확인하였다. 1년간 다문화 체험활동을 통해서 다문화 교육을 하는 어린이집 집단과 일반적 누리과정에서 제시하고 있는 다문화 교육을 하는 집단 간의 차이를 비교하여 다문화 체험활동의 효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 대상은 부천시에 소재한 S, Y 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명이었다. 통제집단으로는 부천시에 소재한 C, Y어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 30명이었으며 실험집단 에서는 다문화 체험활동 프로그램을 2017년 3월부터 2018년 2월까지 1년 동안 12회 실시하였고, 통제집단에서는 만 5세 누리과정에 기초한 프로그램을 1년 동안 진행하였다. 본 연구의 검사도구는 이경화(2014) ‘유아통합 창의성 검사’를 다문화인식검사는 다문화 인식에 영향을 미치는지를 검증하기위해 SPSS WIN 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였고 고효석(2012)의 다문화 인식 검사 도구를 사용하였다. 검사를 실시한 후 수집된 자료는 t-test를 통해 두 집단 간 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 다문화 체험활동이 언어 창의성의 모든 요인에서 실험집단이 통제집단보다 높은 것으로 p<.001 수준에서 통계적으로 유의한 차이를 나타내고 있다. 둘째, 다문화 체험활동이 도형 창의성의 연속성 및 연결성과 비관습성을 제외하고 실험집단이 통제집단보다 높은 것으로 집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 셋째, 다문화 체험활동이 창의적 성격, 호기심, 모험심에서 실험집단의 창의적 성격이 통제집단에 비해 향상 되었다. 넷째, 다문화 체험활동이 유아의 다문화에 대한 수용성, 공감하는 태도, 개방성, 유능성 향상에 효과적으로 나타났다. 따라서 다문화 체험활동이 유아의 창의적 성격향상과 창의적 능력 향상에 영향을 주었고 다문화에 대한 수용성, 공감 하는 태도, 개방성, 유능성 향상에 효과적 이었다. 다문화 체험활동이 유아들에게 긍정적인 변화가 나타난 것은 1년 동안 지속적으로 실행함으로써 다양한 체험과 역할놀이를 해 본 것이 단기간 실시한 프로그램보다 훨씬 더 효과적으로 나타난 것 같다.
In this study, an experiment was conducted under the assumption that multicultural experience activity is effective in promoting creativity and multicultural awareness of young children. For one year, differences between a childcare center where provides a multicultural education through multicultur...
In this study, an experiment was conducted under the assumption that multicultural experience activity is effective in promoting creativity and multicultural awareness of young children. For one year, differences between a childcare center where provides a multicultural education through multicultural experience activity and another childcare center where provides a general Nuri curriculum were compared and the effect of multicultural experience activity was studied. 30 six-year old children at S and Y childcare centers and other 30 six-year old children at C and Y childcare centers in Bucheon participated in this study as the control group and the experimental group respectively. For one year March 2017 to February 2018, the experimental group was given a multicultural experience activity program 12 times, whereas the control group was given a program based on the Nuri curriculum for six-year-old children for one year. K-ICT (Korean-Integrative Creativity Test, Lee Gyung-Hwa; 2014) for verifying the effect on the multucultural awareness was analyzed using SPSS WIN 24.0 program, and the Multicultural Awareness Scale (Go Hyo-Seok; 2012) was used. After the experiment, the data collected was analyzed using t-test to verify the differences between the two groups.
The result of this study has shown as follows. First, on all factors of linguistic creativity, the experimental group was found with a greater effect through the multicultural experience activity compared to the control group, which shows a statistically significant difference at the p<.001 level. Second, on the figure creativity (except continuity, connectivity, and non-habitual), the experimental group was found with a greater effect through the multicultural experience activity comapred to the control group, which shows a statistically significant difference. Third, the creative personality (out of several factors including curiosity and adventure) in the experimental group got improved through the multicultural experience activity, compared to the control group. Fourth, the multicultural experience activity was effective in the enhancement of acceptance, empathy, openness, and competence of young children. Therefore, this study results show that the multicultural experience activity not only helped improve creativity ability and creative personality of young children, but was effective in the enhancement of acceptance, empathy, openness, and competence toward the multiculture. As continuously implementing the multicultural experience activity (various experiences and role playing) all the year, positive changes and greater effect to young children are deemed to have been observed rather than a short-term program.
In this study, an experiment was conducted under the assumption that multicultural experience activity is effective in promoting creativity and multicultural awareness of young children. For one year, differences between a childcare center where provides a multicultural education through multicultural experience activity and another childcare center where provides a general Nuri curriculum were compared and the effect of multicultural experience activity was studied. 30 six-year old children at S and Y childcare centers and other 30 six-year old children at C and Y childcare centers in Bucheon participated in this study as the control group and the experimental group respectively. For one year March 2017 to February 2018, the experimental group was given a multicultural experience activity program 12 times, whereas the control group was given a program based on the Nuri curriculum for six-year-old children for one year. K-ICT (Korean-Integrative Creativity Test, Lee Gyung-Hwa; 2014) for verifying the effect on the multucultural awareness was analyzed using SPSS WIN 24.0 program, and the Multicultural Awareness Scale (Go Hyo-Seok; 2012) was used. After the experiment, the data collected was analyzed using t-test to verify the differences between the two groups.
The result of this study has shown as follows. First, on all factors of linguistic creativity, the experimental group was found with a greater effect through the multicultural experience activity compared to the control group, which shows a statistically significant difference at the p<.001 level. Second, on the figure creativity (except continuity, connectivity, and non-habitual), the experimental group was found with a greater effect through the multicultural experience activity comapred to the control group, which shows a statistically significant difference. Third, the creative personality (out of several factors including curiosity and adventure) in the experimental group got improved through the multicultural experience activity, compared to the control group. Fourth, the multicultural experience activity was effective in the enhancement of acceptance, empathy, openness, and competence of young children. Therefore, this study results show that the multicultural experience activity not only helped improve creativity ability and creative personality of young children, but was effective in the enhancement of acceptance, empathy, openness, and competence toward the multiculture. As continuously implementing the multicultural experience activity (various experiences and role playing) all the year, positive changes and greater effect to young children are deemed to have been observed rather than a short-term program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.