본 연구는 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 어떤 영향을 미치는가와 교사가 인식하는 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라서 조직몰입에 차이가 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 연구문제 1. 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십은 보육교사의 조직몰입에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2. 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라 보육 교사의 조직몰입에는 차이가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 서울시 지역에 소재한 어린이집 재직 중인 교사 285명이었다. 서번트 리더십은 신숙희(2011)의 분류기준을 적용한 설문지를 사용하였으며, 조직몰입은 이재영(2012)이 번안하고 수정한 조사도구를 사용하였다. 수집된 자료는 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 미치는 영향을 확인하기 위하여 중다회귀분석을 실시하였으며, 교사가 인식한 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따른 조직몰입도의 차이를 확인하기 위해 서번트 리더십 수준을 평균(M)과 표준편차(±0.5 ...
본 연구는 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 어떤 영향을 미치는가와 교사가 인식하는 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라서 조직몰입에 차이가 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 연구문제 1. 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십은 보육교사의 조직몰입에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2. 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라 보육 교사의 조직몰입에는 차이가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 서울시 지역에 소재한 어린이집 재직 중인 교사 285명이었다. 서번트 리더십은 신숙희(2011)의 분류기준을 적용한 설문지를 사용하였으며, 조직몰입은 이재영(2012)이 번안하고 수정한 조사도구를 사용하였다. 수집된 자료는 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 미치는 영향을 확인하기 위하여 중다회귀분석을 실시하였으며, 교사가 인식한 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따른 조직몰입도의 차이를 확인하기 위해 서번트 리더십 수준을 평균(M)과 표준편차(±0.5 SD)를 기준으로 하여 상, 하 집단으로 분류한 뒤 두 독립집단 t-test를 실시하였다. 본 연구결과는 첫째로 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 유의한 미치는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째로 교사가 인식한 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라 조직몰입에 차이가 있었는데 중간관리자의 서번트 리더십 수준이 ‘상’일 때 교사의 조직몰입이 더 높다는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과에서 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십의 발휘와 함양 수준에 따라 보육교사의 조직몰입 정도가 결정됨을 알 수 있었다. 따라서 중간관리자는 서번트 리더십의 중요성을 인식하고 섬김 리더십 함양과 수준을 높이려는 노력이 더 필요하며 이를 통해 교사의 조직 몰입도가 높아진다면 영유아교육기관 서비스의 질적인 향상과 보육의 안정성을 확보할 수 있을 것이다.
본 연구는 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 어떤 영향을 미치는가와 교사가 인식하는 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라서 조직몰입에 차이가 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 연구문제 1. 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십은 보육교사의 조직몰입에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2. 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라 보육 교사의 조직몰입에는 차이가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 서울시 지역에 소재한 어린이집 재직 중인 교사 285명이었다. 서번트 리더십은 신숙희(2011)의 분류기준을 적용한 설문지를 사용하였으며, 조직몰입은 이재영(2012)이 번안하고 수정한 조사도구를 사용하였다. 수집된 자료는 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 미치는 영향을 확인하기 위하여 중다회귀분석을 실시하였으며, 교사가 인식한 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따른 조직몰입도의 차이를 확인하기 위해 서번트 리더십 수준을 평균(M)과 표준편차(±0.5 SD)를 기준으로 하여 상, 하 집단으로 분류한 뒤 두 독립집단 t-test를 실시하였다. 본 연구결과는 첫째로 중간관리자의 서번트 리더십이 교사의 조직몰입에 유의한 미치는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째로 교사가 인식한 중간관리자의 서번트 리더십 수준에 따라 조직몰입에 차이가 있었는데 중간관리자의 서번트 리더십 수준이 ‘상’일 때 교사의 조직몰입이 더 높다는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과에서 어린이집 중간관리자의 서번트 리더십의 발휘와 함양 수준에 따라 보육교사의 조직몰입 정도가 결정됨을 알 수 있었다. 따라서 중간관리자는 서번트 리더십의 중요성을 인식하고 섬김 리더십 함양과 수준을 높이려는 노력이 더 필요하며 이를 통해 교사의 조직 몰입도가 높아진다면 영유아교육기관 서비스의 질적인 향상과 보육의 안정성을 확보할 수 있을 것이다.
The purpose of this research lies in discovering how the middle manger’s servant leadership in a childcare center affect the organizational commitment of nursery teachers and its degree of effects depending on the leadership levels. The following research questions were selected for this study: ...
The purpose of this research lies in discovering how the middle manger’s servant leadership in a childcare center affect the organizational commitment of nursery teachers and its degree of effects depending on the leadership levels. The following research questions were selected for this study: Research Question 1 Does the middle manager’s servant leadership in a childcare center affect the organizational commitment of the nursery teachers? Research Question 2 Is there different degrees of organizational commitment of the nursery teachers depending on the level of servant leadership by the middle manager? The subjective of this research is 285 teachers working in childcare centers in Seoul. For measuring the servant leadership, the survey questionnaire which the categorical standard made by Shin Suk Hee (2011) was used while the organizational commitment was measured by the research tool adapted and revised by Lee Jae Yeong (2012). The collected materials went through multiple regression analysis to check the effects of the servant leadership of the middle manager on the teachers’ organizational commitment. The degree of commitment depending on the level of leadership was confirmed by categorizing the data into high and low by the average (M) and standard deviation (± 0.5 SD), and two independent group t-test was conducted. The result of this research shows that; first, the servant leadership of the middle manager in the childcare center has a significant impact on the organizational commitment of the nursery teachers. Second, depending on the level of middle manger’s servant leadership in a childcare center, there was the difference in organizational commitment of nursery teachers. As the level of leadership was ‘high’, the organizational commitment was higher. From these results, it is confirmed that the level of servant leadership of middle managers decides the nursery teacher’s organizational commitment. Therefore, the middle managers should be aware of the importance of the servant leadership and put efforts in increasing the skills. By doing so, it would be easier to secure the quality improvement and stability of the service through the increased organizational commitment of the nursery teachers.
The purpose of this research lies in discovering how the middle manger’s servant leadership in a childcare center affect the organizational commitment of nursery teachers and its degree of effects depending on the leadership levels. The following research questions were selected for this study: Research Question 1 Does the middle manager’s servant leadership in a childcare center affect the organizational commitment of the nursery teachers? Research Question 2 Is there different degrees of organizational commitment of the nursery teachers depending on the level of servant leadership by the middle manager? The subjective of this research is 285 teachers working in childcare centers in Seoul. For measuring the servant leadership, the survey questionnaire which the categorical standard made by Shin Suk Hee (2011) was used while the organizational commitment was measured by the research tool adapted and revised by Lee Jae Yeong (2012). The collected materials went through multiple regression analysis to check the effects of the servant leadership of the middle manager on the teachers’ organizational commitment. The degree of commitment depending on the level of leadership was confirmed by categorizing the data into high and low by the average (M) and standard deviation (± 0.5 SD), and two independent group t-test was conducted. The result of this research shows that; first, the servant leadership of the middle manager in the childcare center has a significant impact on the organizational commitment of the nursery teachers. Second, depending on the level of middle manger’s servant leadership in a childcare center, there was the difference in organizational commitment of nursery teachers. As the level of leadership was ‘high’, the organizational commitment was higher. From these results, it is confirmed that the level of servant leadership of middle managers decides the nursery teacher’s organizational commitment. Therefore, the middle managers should be aware of the importance of the servant leadership and put efforts in increasing the skills. By doing so, it would be easier to secure the quality improvement and stability of the service through the increased organizational commitment of the nursery teachers.
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