평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성, 협력적 거버넌스 성과 간의 구조적 관계 Structural Relationship Between Shared Leadership of Lifelong Education Institution Department Head and Director in Lifelong Learning City Network, Partnership Between Lifelong Education Institution Practitioners, Cooperative Communication, Organizational Effectiveness and Collaborative Governance Performance원문보기
본 연구의 목적은 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성, 협력적 거버넌스 성과 변인 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성이 협력적 ...
본 연구의 목적은 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성, 협력적 거버넌스 성과 변인 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성이 협력적 거버넌스 성과에 영향을 미치는가? 둘째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통이 조직효과성에 영향을 미치는가? 셋째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십이 실무자 간 협력적 의사소통에 영향을 미치는가? 넷째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십이 평생교육 실무자 간의 파트너십에 영향을 미치는가? 연구목적을 달성하기 위해 관계된 문헌 고찰을 바탕으로 연구모델을 설정하고 자료의 수집은 설문방법을 사용하였다. 주요 조사대상은 전국에 분포되어 있는 비형식 평생교육기관 실무자이다. 설문지는 총 1000부가 배포되어 그 중 978부가 회수되었으며, 최종적으로 934부의 설문지가 분석에 사용되었다. 연구모델의 통계적 검증을 위해 AMOS 20.0, SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였고, 구조방정식 모형을 이용하였다. 최종 구조방정식 모델의 구조 관계 분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 협력적 거버넌스 성과에 간접적인 정(+)의 영향을 가지는 것으로 나타났으며, 평생교육 실무자 간의 파트너십, 실무자 간의 협력적 의사소통, 조직효과성을 매개로 협력적 거버넌스 성과에 간접적으로 긍정적이고 유의미한 정(+)의 영향관계를 보였다. 둘째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 조직효과성에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었고, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통을 매개로 하여 조직효과성에 간접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 평생교육 실무자 간의 협력적 의사소통에 긍정적이고 유의미한 정(+)의 직접적인 영향을 보였으며, 평생교육 실무자 간의 파트너십을 매개로 협력적 의사소통에 간접적으로 정(+)의 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 넷째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 평생교육 실무자 간의 파트너십에 긍정적이고 유의미한 정(+)의 직접적인 영향을 보였다. 이상의 연구결과를 통해 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성, 협력적 거버넌스 성과 변인 간의 구조적 관계가 입증되었다. 특히 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 협력적 거버넌스 성과에 직접적 효과보다 간접적 효과를 나타내는 변인으로 확인되었고, 평생교육 실무자 간 협력적 의사소통은 협력적 거버넌스 성과에 가장 큰 영향력을 미치는 변인으로 확인되었다. 평생교육 실무자 간 파트너십과 평생교육기관 조직효과성 또한 협력적 거버넌스 성과에 매우 유의미한 긍정적 영향관계가 있다는 것이 입증되었다.
본 연구의 목적은 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성, 협력적 거버넌스 성과 변인 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성이 협력적 거버넌스 성과에 영향을 미치는가? 둘째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통이 조직효과성에 영향을 미치는가? 셋째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십이 실무자 간 협력적 의사소통에 영향을 미치는가? 넷째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십이 평생교육 실무자 간의 파트너십에 영향을 미치는가? 연구목적을 달성하기 위해 관계된 문헌 고찰을 바탕으로 연구모델을 설정하고 자료의 수집은 설문방법을 사용하였다. 주요 조사대상은 전국에 분포되어 있는 비형식 평생교육기관 실무자이다. 설문지는 총 1000부가 배포되어 그 중 978부가 회수되었으며, 최종적으로 934부의 설문지가 분석에 사용되었다. 연구모델의 통계적 검증을 위해 AMOS 20.0, SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였고, 구조방정식 모형을 이용하였다. 최종 구조방정식 모델의 구조 관계 분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 협력적 거버넌스 성과에 간접적인 정(+)의 영향을 가지는 것으로 나타났으며, 평생교육 실무자 간의 파트너십, 실무자 간의 협력적 의사소통, 조직효과성을 매개로 협력적 거버넌스 성과에 간접적으로 긍정적이고 유의미한 정(+)의 영향관계를 보였다. 둘째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 조직효과성에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었고, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통을 매개로 하여 조직효과성에 간접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 평생교육 실무자 간의 협력적 의사소통에 긍정적이고 유의미한 정(+)의 직접적인 영향을 보였으며, 평생교육 실무자 간의 파트너십을 매개로 협력적 의사소통에 간접적으로 정(+)의 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 넷째, 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 평생교육 실무자 간의 파트너십에 긍정적이고 유의미한 정(+)의 직접적인 영향을 보였다. 이상의 연구결과를 통해 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십, 평생교육 실무자 간의 파트너십과 협력적 의사소통, 조직효과성, 협력적 거버넌스 성과 변인 간의 구조적 관계가 입증되었다. 특히 평생학습도시 네트워크에서 평생교육 부서장과 기관장의 공유리더십은 협력적 거버넌스 성과에 직접적 효과보다 간접적 효과를 나타내는 변인으로 확인되었고, 평생교육 실무자 간 협력적 의사소통은 협력적 거버넌스 성과에 가장 큰 영향력을 미치는 변인으로 확인되었다. 평생교육 실무자 간 파트너십과 평생교육기관 조직효과성 또한 협력적 거버넌스 성과에 매우 유의미한 긍정적 영향관계가 있다는 것이 입증되었다.
The purpose of this study was to analyze the structural relationship between shared leadership of lifelong education institution department head and director, the partnership between lifelong education institution practitioners, cooperative communication, organizational effectiveness, and collaborat...
The purpose of this study was to analyze the structural relationship between shared leadership of lifelong education institution department head and director, the partnership between lifelong education institution practitioners, cooperative communication, organizational effectiveness, and collaborative governance performance variable in lifelong learning city network. Specific research questions were as follows. First, in the lifelong learning city network, did the shared leadership of lifelong education institution department head and director, the partnership between the lifelong education institution practitioners, the cooperative communication and the organizational effectiveness affect the collaborative governance performance? Second, in the lifelong learning city network, did the shared leadership of lifelong education institution department head and director, and partnership and cooperative communication among lifelong education institution practitioners affect the organizational effectiveness? Third, did the shared leadership of the head of the lifelong learning institute and the director in the lifelong learning city network and the partnership between the practitioners of the lifelong education institution affect the cooperative communication among the practitioners? Fourth, did the shared leadership of the department head and the director of the institution influence the partnership among the practitioners in the lifelong learning city network? To achieve the purpose of the study, research model was set up based on the related literature review and the questionnaire method was used for data collection. The main research subject was the non-formal lifelong learning institution practitioner distributed throughout the country. We conducted a questionnaire survey on 1,000 practitioners extracted by random sampling. A total of 1,000 questionnaires were distributed, of which 978 were collected. Finally, 934 questionnaires were used for analysis. For the statistical test of the study model, AMOS 20.0, SPSS 23.0 program were used to analyze data and structural equation model was used. The following results were derived from the structural relationship analysis of the final structural equation model. First, in the lifelong learning city network, the shared leadership of lifelong education institution department head and director had a indirect positive (+) influence on the cooperative governance performance, and the partnership among the practitioners of the lifelong education institution, and indirectly and significant positive effects on cooperative governance performance through organizational effectiveness. Second, in the lifelong learning city network, the shared leadership of the head of the department of lifelong education and the director of the institution had a direct positive effect on the organizational effectiveness, and the organizational effect was indirectly positive influenced by the partnership and cooperative communication among the lifelong education institution practitioners. Third, in the lifelong learning city network, the shared leadership of the head of the department of lifelong education and the director of the institute showed a positive and significant positive(+) influence on the cooperative communication among the practitioners of the lifelong education institution, and positive influence indirectly on cooperative communication. Fourth, the shared leadership of lifelong education institution department head and director in the lifelong learning city network showed a positive and significant positive(+) effect on the partnership among the lifelong educational institution practitioners. The results of this study confirmed the structural relationship between the shared leadership of lifelong education department head and the director of institution, partnership between lifelong education practitioners, collaborative communication, organizational effectiveness and cooperative governance performance variables in the lifelong learning city network. In particular, in the lifelong learning city network, the shared leadership of the head of the department of lifelong education and the head of the institution was identified as variables that had indirect effects rather than the direct effects on cooperative governance performance, and cooperative communication among lifelong education practitioners has the greatest influence on cooperative governance performance. The partnership among lifelong education practitioners and organizational effectiveness of lifelong education institutions have been also proved to have a very significant positive impact on cooperative governance performance.
The purpose of this study was to analyze the structural relationship between shared leadership of lifelong education institution department head and director, the partnership between lifelong education institution practitioners, cooperative communication, organizational effectiveness, and collaborative governance performance variable in lifelong learning city network. Specific research questions were as follows. First, in the lifelong learning city network, did the shared leadership of lifelong education institution department head and director, the partnership between the lifelong education institution practitioners, the cooperative communication and the organizational effectiveness affect the collaborative governance performance? Second, in the lifelong learning city network, did the shared leadership of lifelong education institution department head and director, and partnership and cooperative communication among lifelong education institution practitioners affect the organizational effectiveness? Third, did the shared leadership of the head of the lifelong learning institute and the director in the lifelong learning city network and the partnership between the practitioners of the lifelong education institution affect the cooperative communication among the practitioners? Fourth, did the shared leadership of the department head and the director of the institution influence the partnership among the practitioners in the lifelong learning city network? To achieve the purpose of the study, research model was set up based on the related literature review and the questionnaire method was used for data collection. The main research subject was the non-formal lifelong learning institution practitioner distributed throughout the country. We conducted a questionnaire survey on 1,000 practitioners extracted by random sampling. A total of 1,000 questionnaires were distributed, of which 978 were collected. Finally, 934 questionnaires were used for analysis. For the statistical test of the study model, AMOS 20.0, SPSS 23.0 program were used to analyze data and structural equation model was used. The following results were derived from the structural relationship analysis of the final structural equation model. First, in the lifelong learning city network, the shared leadership of lifelong education institution department head and director had a indirect positive (+) influence on the cooperative governance performance, and the partnership among the practitioners of the lifelong education institution, and indirectly and significant positive effects on cooperative governance performance through organizational effectiveness. Second, in the lifelong learning city network, the shared leadership of the head of the department of lifelong education and the director of the institution had a direct positive effect on the organizational effectiveness, and the organizational effect was indirectly positive influenced by the partnership and cooperative communication among the lifelong education institution practitioners. Third, in the lifelong learning city network, the shared leadership of the head of the department of lifelong education and the director of the institute showed a positive and significant positive(+) influence on the cooperative communication among the practitioners of the lifelong education institution, and positive influence indirectly on cooperative communication. Fourth, the shared leadership of lifelong education institution department head and director in the lifelong learning city network showed a positive and significant positive(+) effect on the partnership among the lifelong educational institution practitioners. The results of this study confirmed the structural relationship between the shared leadership of lifelong education department head and the director of institution, partnership between lifelong education practitioners, collaborative communication, organizational effectiveness and cooperative governance performance variables in the lifelong learning city network. In particular, in the lifelong learning city network, the shared leadership of the head of the department of lifelong education and the head of the institution was identified as variables that had indirect effects rather than the direct effects on cooperative governance performance, and cooperative communication among lifelong education practitioners has the greatest influence on cooperative governance performance. The partnership among lifelong education practitioners and organizational effectiveness of lifelong education institutions have been also proved to have a very significant positive impact on cooperative governance performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.