하이브리드전기 자동차는 구동원으로 전기모터와 엔진을 모두 이용한다. 저속 영역에서는 모터가 엔진보다 효율적이므로, 모터를 이용해 주행하고, 중속 또는 고속 영역에서는 모터와 엔진을 적절히 결합하여 구동한다. 따라서 엔진과 모터는 각각 더 효율적인 영역에서 최적화 될 수 있다. 또한 ...
하이브리드전기 자동차는 구동원으로 전기모터와 엔진을 모두 이용한다. 저속 영역에서는 모터가 엔진보다 효율적이므로, 모터를 이용해 주행하고, 중속 또는 고속 영역에서는 모터와 엔진을 적절히 결합하여 구동한다. 따라서 엔진과 모터는 각각 더 효율적인 영역에서 최적화 될 수 있다. 또한 하이브리드 자동차는 전기 모터를 장착함으로써 아이들 스탑 및 회생제동이 가능해 일반 내연기관차량보다 에너지 효율이 높다. 플러그인 하이브리드 전기자동차는 하이브리드 자동차와 같은 구성이지만, 더 큰 고전압 배터리를 장착함으로써 외부에서 추가적으로 전기에너지를 충전해, 전기자동차와 같이 구동할 수 있다(충전소모모드; CD모드). 외부에서 충전된 전기에너지를 모두 소진하면 일반 하이브리드 차량과 같이 구동된다(충전유지모드; CS모드). 플러그인 하이브리드 자동차는 두 가지 모드로 작동할 수 있기 때문에, PHEV의 에너지소비효율을 평가할 때에는 각 모드의 주행 비율을 적용할 수 있어야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국과 미국을 대상으로 일평균 주행거리 설문 결과를 이용해 PHEV의 Utiltiy Factor를 산정하였다. 또한 다양한 Utility Factor를 이용해 복합 에너지소비효율을 계산하였다. 본 연구 결과 CD모드 주행거리에 따른 Utility Factor의 차이가 복합 에너지 소비 효율에 미치는 영향을 알 수 있었다.
하이브리드 전기 자동차는 구동원으로 전기모터와 엔진을 모두 이용한다. 저속 영역에서는 모터가 엔진보다 효율적이므로, 모터를 이용해 주행하고, 중속 또는 고속 영역에서는 모터와 엔진을 적절히 결합하여 구동한다. 따라서 엔진과 모터는 각각 더 효율적인 영역에서 최적화 될 수 있다. 또한 하이브리드 자동차는 전기 모터를 장착함으로써 아이들 스탑 및 회생제동이 가능해 일반 내연기관차량보다 에너지 효율이 높다. 플러그인 하이브리드 전기자동차는 하이브리드 자동차와 같은 구성이지만, 더 큰 고전압 배터리를 장착함으로써 외부에서 추가적으로 전기에너지를 충전해, 전기자동차와 같이 구동할 수 있다(충전소모모드; CD모드). 외부에서 충전된 전기에너지를 모두 소진하면 일반 하이브리드 차량과 같이 구동된다(충전유지모드; CS모드). 플러그인 하이브리드 자동차는 두 가지 모드로 작동할 수 있기 때문에, PHEV의 에너지소비효율을 평가할 때에는 각 모드의 주행 비율을 적용할 수 있어야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국과 미국을 대상으로 일평균 주행거리 설문 결과를 이용해 PHEV의 Utiltiy Factor를 산정하였다. 또한 다양한 Utility Factor를 이용해 복합 에너지소비효율을 계산하였다. 본 연구 결과 CD모드 주행거리에 따른 Utility Factor의 차이가 복합 에너지 소비 효율에 미치는 영향을 알 수 있었다.
Hybrid electric vehicle(HEV) uses both electric motor and internal combustion engine for driving. It uses electric motor only in low driving speed where electric motor is more efficient than engine. In the middle or high driving speed range, HEV combine electric motor with engine for driving which m...
Hybrid electric vehicle(HEV) uses both electric motor and internal combustion engine for driving. It uses electric motor only in low driving speed where electric motor is more efficient than engine. In the middle or high driving speed range, HEV combine electric motor with engine for driving which means HEV has optimized driving characteristics than general internal combustion engine vehicle. Furthermore, HEV has improvement on fuel efficiency because of idle stop&go and regenerative brake system via mounting electric motors. Plug-in hybrid vehicle(PHEV) is same as the way HEV works but has larger high voltage battery, so it can charge additional electric energy which enables driving like electric vehicle(Charge Depleting mode; CD mode). After using up remaining extra electric energy, it drives like general HEV(Charge Sustaining mode; CS mode). Because of having two driving modes; CD mode and CS mode, it is essential to apply driving ratio of each mode in evaluating energy efficiency of PHEV. In this study, Utility Factor of PHEV was calculated using daily travel distance distribution, and Korean Utility Factor was compared with US Utility Factor. Also, combined energy efficiency was calculated using various utility factor. The result of this study showed that the effect of difference in Utility Factor on combined energy efficiency according to CD range.
Hybrid electric vehicle(HEV) uses both electric motor and internal combustion engine for driving. It uses electric motor only in low driving speed where electric motor is more efficient than engine. In the middle or high driving speed range, HEV combine electric motor with engine for driving which means HEV has optimized driving characteristics than general internal combustion engine vehicle. Furthermore, HEV has improvement on fuel efficiency because of idle stop&go and regenerative brake system via mounting electric motors. Plug-in hybrid vehicle(PHEV) is same as the way HEV works but has larger high voltage battery, so it can charge additional electric energy which enables driving like electric vehicle(Charge Depleting mode; CD mode). After using up remaining extra electric energy, it drives like general HEV(Charge Sustaining mode; CS mode). Because of having two driving modes; CD mode and CS mode, it is essential to apply driving ratio of each mode in evaluating energy efficiency of PHEV. In this study, Utility Factor of PHEV was calculated using daily travel distance distribution, and Korean Utility Factor was compared with US Utility Factor. Also, combined energy efficiency was calculated using various utility factor. The result of this study showed that the effect of difference in Utility Factor on combined energy efficiency according to CD range.
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