본 연구는 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연구의 경향을 살펴보고, 현 시점에서의 진단과 향후 이루어져야 할 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연구의 방향에 대한 객관적인 근거 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 본 연구의 분석 대상 논문은 2004년 3월부터 2018년 2월까지 발표된 놀이와 관련된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 하였다. 본 연구를 위한 자료 검색은 대학도서관의 국내 데이타 베이스 사이트를 통해 이루어졌으며, 수집된 논문 중에서 제목과 초록을 바탕으로 검토하여 0세∼만 5세 유아를 대상으로 하고, 연구 제목과 내용을 살펴보아 사회성의 하위 개념인 ...
본 연구는 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연구의 경향을 살펴보고, 현 시점에서의 진단과 향후 이루어져야 할 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연구의 방향에 대한 객관적인 근거 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 본 연구의 분석 대상 논문은 2004년 3월부터 2018년 2월까지 발표된 놀이와 관련된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 하였다. 본 연구를 위한 자료 검색은 대학도서관의 국내 데이타 베이스 사이트를 통해 이루어졌으며, 수집된 논문 중에서 제목과 초록을 바탕으로 검토하여 0세∼만 5세 유아를 대상으로 하고, 연구 제목과 내용을 살펴보아 사회성의 하위 개념인 또래 유능성, 사회적 상호작용, 친 사회적 행동, 놀이라는 용어가 들어갔을 경우 수집 논문에 포함시켰고, 학위논문의 연구를 다시 학술지에 게재한 경우 연구가 중복되므로 학술지 논문을 제외하였다. 키워드와 관련된 연구내용과 제목을 기준으로 학위논문 544편과 학술지 145편의 논문목록을 수집하였으며, 2004년 3월 이전 학위논문 162편, 학술지 논문 42편을 제외한 학위논문 382편, 학술지논문 103편으로 총 485편을 추출하였다. 논문의 연구대상 확인을 통하여 0세~ 만 5세아를 대상, 또래 유능성, 사회적 상호작용, 친사회적 행동, 놀이에 관련된 연구내용과 제목을 기준으로 놀이치료와 동향 또는 경향, 메타분석과 같이 문헌연구를 제외한 학위논문 86편, 학술지 논문 10편으로 추출하여 총 96편의 논문을 분석 대상 논문으로 선정하였다. 놀이를 통한 유아의 사회성 발달에 관한 동향을 분석하기 위하여 예비 조사 과정을 거쳐 연도별 동향, 놀이 유형별 동향, 연구 방법의 동향, 연구자료 수집방법 유형 분석을 기준으로 하여 범주화 하였으며, 연구문제 검증을 위한 자료 분석방법은 빈도와 백분율로 처리하였다. 분석대상 논문을 분류표에 근거하여 본 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연도별 연구 동향은 2015 개정 교육과정 이후 누리교육과정으로 개정 시기에 주로 연구가 이루어졌음을 보였다. 둘째, 놀이를 통한 유아 사회성 발달 관련 놀이 유형별 동향은 2015 개정 교육과정 이후 누리교육과정의 구성 방향에 따라 우리 문화 이해, 인간 존중 등 사회성 발달과 관련된 다양한 놀이 영역의 결과로 유아 놀이 관련 논문의 다양한 유형이 나타나고 있음을 보였다. 셋째, 사회성 발달 관련 놀이의 연구가 유아 시기에 개인에서 집단생활로 사회화 과정의 변화 과정을 살펴보는 데에 따라 효과성 검증 연구방법이 주로 검사 방법의 결과를 나타냈으며, 질적연구는 미흡한 수준을 보였다. 넷째, 연구 자료수집 방법이 양적 연구의 결과가 주로 나타났지만 질적연구 방법과 같이 현상을 이해하려는 연구가 필요하고, 다양한 놀이 환경 안에서의 연구가 필요한 것으로 나타났다. 이러한 결론을 통해 얻을 수 있는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 교육과정 이후 유치원교육과정이 누리교육과정으로 새롭게 형성되면서 유치원이나 어린이집에 적용한 이후의 유아교육기관별에 따른 놀이 유형, 사회성 발달 관련 연구가 필요하다. 둘째, 유아 놀이 관련 연구에 있어 유아들에게 다양한 영역과 활동 속에서 놀이의 가치를 발견하고 놀이의 중요성을 깨달음으로서 유아의 놀이와 학습 간의 괴리감을 없앨 수 있도록 다양한 놀이 유형과 새로운 놀이 프로그램을 개발할 필요성이 있다. 셋째, 유아 놀이 관련 연구에 있어 대체적으로 양적인 연구방법을 사용하였다는 결과를 볼 때, 유아를 가족과의 맥락 및 지역사회와의 맥락에서 유아의 다양한 변인과 환경을 고려하여 사회성 발달을 위한 유아 놀이프로그램을 개발․접근하면서 그들의 놀이를 바라볼 수 있는 질적인 연구 방법을 사용한 연구가 많이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연구의 경향을 살펴보고, 현 시점에서의 진단과 향후 이루어져야 할 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연구의 방향에 대한 객관적인 근거 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 본 연구의 분석 대상 논문은 2004년 3월부터 2018년 2월까지 발표된 놀이와 관련된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 하였다. 본 연구를 위한 자료 검색은 대학도서관의 국내 데이타 베이스 사이트를 통해 이루어졌으며, 수집된 논문 중에서 제목과 초록을 바탕으로 검토하여 0세∼만 5세 유아를 대상으로 하고, 연구 제목과 내용을 살펴보아 사회성의 하위 개념인 또래 유능성, 사회적 상호작용, 친 사회적 행동, 놀이라는 용어가 들어갔을 경우 수집 논문에 포함시켰고, 학위논문의 연구를 다시 학술지에 게재한 경우 연구가 중복되므로 학술지 논문을 제외하였다. 키워드와 관련된 연구내용과 제목을 기준으로 학위논문 544편과 학술지 145편의 논문목록을 수집하였으며, 2004년 3월 이전 학위논문 162편, 학술지 논문 42편을 제외한 학위논문 382편, 학술지논문 103편으로 총 485편을 추출하였다. 논문의 연구대상 확인을 통하여 0세~ 만 5세아를 대상, 또래 유능성, 사회적 상호작용, 친사회적 행동, 놀이에 관련된 연구내용과 제목을 기준으로 놀이치료와 동향 또는 경향, 메타분석과 같이 문헌연구를 제외한 학위논문 86편, 학술지 논문 10편으로 추출하여 총 96편의 논문을 분석 대상 논문으로 선정하였다. 놀이를 통한 유아의 사회성 발달에 관한 동향을 분석하기 위하여 예비 조사 과정을 거쳐 연도별 동향, 놀이 유형별 동향, 연구 방법의 동향, 연구자료 수집방법 유형 분석을 기준으로 하여 범주화 하였으며, 연구문제 검증을 위한 자료 분석방법은 빈도와 백분율로 처리하였다. 분석대상 논문을 분류표에 근거하여 본 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 놀이를 통한 유아의 사회성 발달 관련 연도별 연구 동향은 2015 개정 교육과정 이후 누리교육과정으로 개정 시기에 주로 연구가 이루어졌음을 보였다. 둘째, 놀이를 통한 유아 사회성 발달 관련 놀이 유형별 동향은 2015 개정 교육과정 이후 누리교육과정의 구성 방향에 따라 우리 문화 이해, 인간 존중 등 사회성 발달과 관련된 다양한 놀이 영역의 결과로 유아 놀이 관련 논문의 다양한 유형이 나타나고 있음을 보였다. 셋째, 사회성 발달 관련 놀이의 연구가 유아 시기에 개인에서 집단생활로 사회화 과정의 변화 과정을 살펴보는 데에 따라 효과성 검증 연구방법이 주로 검사 방법의 결과를 나타냈으며, 질적연구는 미흡한 수준을 보였다. 넷째, 연구 자료수집 방법이 양적 연구의 결과가 주로 나타났지만 질적연구 방법과 같이 현상을 이해하려는 연구가 필요하고, 다양한 놀이 환경 안에서의 연구가 필요한 것으로 나타났다. 이러한 결론을 통해 얻을 수 있는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 교육과정 이후 유치원교육과정이 누리교육과정으로 새롭게 형성되면서 유치원이나 어린이집에 적용한 이후의 유아교육기관별에 따른 놀이 유형, 사회성 발달 관련 연구가 필요하다. 둘째, 유아 놀이 관련 연구에 있어 유아들에게 다양한 영역과 활동 속에서 놀이의 가치를 발견하고 놀이의 중요성을 깨달음으로서 유아의 놀이와 학습 간의 괴리감을 없앨 수 있도록 다양한 놀이 유형과 새로운 놀이 프로그램을 개발할 필요성이 있다. 셋째, 유아 놀이 관련 연구에 있어 대체적으로 양적인 연구방법을 사용하였다는 결과를 볼 때, 유아를 가족과의 맥락 및 지역사회와의 맥락에서 유아의 다양한 변인과 환경을 고려하여 사회성 발달을 위한 유아 놀이프로그램을 개발․접근하면서 그들의 놀이를 바라볼 수 있는 질적인 연구 방법을 사용한 연구가 많이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the tendency of young children's social development through play and to provide objective specific data on the direction of research on the social development of young children through the present diagnosis and future play. The papers to be analyzed by...
The purpose of this study is to investigate the tendency of young children's social development through play and to provide objective specific data on the direction of research on the social development of young children through the present diagnosis and future play. The papers to be analyzed by this study include dissertations and journals related to plays which were published from March 2004 to February 2018. The data retrieval for this study was conducted through the domestic database site of the university library. Based oo the titles and abstracts, the collected papers were reviewed, and the subjects were young children who are 0 to 5 year old. After reviewing their titles and contents, they are included as the collected papers, when the sub-concepts of sociality, the terms "peer competence", "social interaction", "pro-social behavior" and "play" are included. If the paper is published again in a journal, it is excluded because it is duplicated. Based on the research contents and title related to the keywords, 544 theses and 145 academic journals are collected. A total of 485 pieces are extracted, including 382 theses and 103 academic journals except for 162 theses and 42 academic journals prior to March, 2004. By excluding literature research, such as play therapy, trends, and meta-analysis, based on studies related to peer skills, social interactions, pro-social behavior, and play, a total of 96 papers are selected as the papers to be analyzed by extracting 86 theses and 10 journals, targeting 0-to-5-year-old infants through the identification of research subjects. In order to analyze trends in the social development of young children through play, through preliminary research, the papers are categorized based on trend by year, trend by type of play, trend of research method, and type of research data collection method analysis. Data analysis methods for verifying research problems were treated as frequency and percentage. Based on the classification table of the papers to be analyzed, the results obtained from this study are as follows. First, the study trend of young children's social development through play is that the papers were mainly studied at the revision period due to Nuri curriculum after 2015 Educational Curriculum Revision. Second, the trend of play types related to young children's social development through play is that according to the direction of the Nuri curriculum after 2015 Educational Curriculum Revision, various types of articles related to infant play have emerged as a result of various fields of play related to social development such as cultural understanding and respect for human beings. Third, as social development studies examine the process of socialization from an individual to a collective life in young childhood, effectiveness verification methods indicated primarily the results of inspection methods, and qualitative studies showed insufficient levels. Fourth, as the method of collecting research data was mainly based on quantitative research, research is needed to understand the phenomenon, such as qualitative research methods, and research in various play environments is needed. The implications of this conclusion are as follows. First, since the kindergarten curriculum was newly formed as the Nuri curriculum after 2015 Educational Curriculum Revision and it has been applied to kindergarten and daycare centers, research on the type of play and social development of young children education institutes is needed. Second, there is a need to develop various types of play and new play programs to eliminate the gap between young children’s play and learning by discovering the value of play and realizing the importance of play in various areas and activities for infants in the study of infant play. Third, based on the results that quantitative research was generally used in infant play research, many studies should be conducted by using qualitative research methods to view young children's play while developing and accessing an infant play program for social development, taking into account the diverse variables and circumstances of infants in the context of family and community.
The purpose of this study is to investigate the tendency of young children's social development through play and to provide objective specific data on the direction of research on the social development of young children through the present diagnosis and future play. The papers to be analyzed by this study include dissertations and journals related to plays which were published from March 2004 to February 2018. The data retrieval for this study was conducted through the domestic database site of the university library. Based oo the titles and abstracts, the collected papers were reviewed, and the subjects were young children who are 0 to 5 year old. After reviewing their titles and contents, they are included as the collected papers, when the sub-concepts of sociality, the terms "peer competence", "social interaction", "pro-social behavior" and "play" are included. If the paper is published again in a journal, it is excluded because it is duplicated. Based on the research contents and title related to the keywords, 544 theses and 145 academic journals are collected. A total of 485 pieces are extracted, including 382 theses and 103 academic journals except for 162 theses and 42 academic journals prior to March, 2004. By excluding literature research, such as play therapy, trends, and meta-analysis, based on studies related to peer skills, social interactions, pro-social behavior, and play, a total of 96 papers are selected as the papers to be analyzed by extracting 86 theses and 10 journals, targeting 0-to-5-year-old infants through the identification of research subjects. In order to analyze trends in the social development of young children through play, through preliminary research, the papers are categorized based on trend by year, trend by type of play, trend of research method, and type of research data collection method analysis. Data analysis methods for verifying research problems were treated as frequency and percentage. Based on the classification table of the papers to be analyzed, the results obtained from this study are as follows. First, the study trend of young children's social development through play is that the papers were mainly studied at the revision period due to Nuri curriculum after 2015 Educational Curriculum Revision. Second, the trend of play types related to young children's social development through play is that according to the direction of the Nuri curriculum after 2015 Educational Curriculum Revision, various types of articles related to infant play have emerged as a result of various fields of play related to social development such as cultural understanding and respect for human beings. Third, as social development studies examine the process of socialization from an individual to a collective life in young childhood, effectiveness verification methods indicated primarily the results of inspection methods, and qualitative studies showed insufficient levels. Fourth, as the method of collecting research data was mainly based on quantitative research, research is needed to understand the phenomenon, such as qualitative research methods, and research in various play environments is needed. The implications of this conclusion are as follows. First, since the kindergarten curriculum was newly formed as the Nuri curriculum after 2015 Educational Curriculum Revision and it has been applied to kindergarten and daycare centers, research on the type of play and social development of young children education institutes is needed. Second, there is a need to develop various types of play and new play programs to eliminate the gap between young children’s play and learning by discovering the value of play and realizing the importance of play in various areas and activities for infants in the study of infant play. Third, based on the results that quantitative research was generally used in infant play research, many studies should be conducted by using qualitative research methods to view young children's play while developing and accessing an infant play program for social development, taking into account the diverse variables and circumstances of infants in the context of family and community.
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