[학위논문]한국영화<클래식>과 중국영화<산사나무 아래>의 멜로 영화적 특징에 대한 연구 A study on the melodic characteristics of the Korean film Classic and the Chinese film Under the Hawthorn Tree원문보기
영화작품이 선호하는 주제로서의 사랑이야기는 영화에서 자주 표현되고 있다. 마음에 새겨진 사랑과 생사 이별의 비극으로 이루어진 이야기는 영화 발전사에 있어서 가장 빛나는 조합이기도 하다. 예를 들어 한국에서 많은 호평과 인기를 받은 영화 <클래식>, 그리고 역사상 가장 아름다운 사랑으로 알려지였던 중국 영화 <산사나무 아래>는 바로 이러한 사랑이야기로 구성된 영화로서 관객에게 큰 사랑을 받았다. 두 영화 모두 서사에 있어 큰 성공을 거두었다. 사랑을 다룬 두 영화를 비교해 봤을 때 우리는 한중 영화의 차이에서 한중 양국의 문화 차이를 볼 수 있다. 중국 전통문화는 고대 수많은 성현들의 경험과 지혜의 결실물이며 도덕 교육은 그의 핵심이었다. 그러나 한국의 사랑 문화는 낭만을 추구하기 위한 이상적인 아름다운 분위기를 중요시 한 것이다. 그러면서도 슬픔, 이별, 반항 등 문화적 특징이 들어 있다. 뿐만 아니라 한중 양국 두 대표작의 서사 방법에서 양국 문화가 생사와 사랑에 대한 태도 차이를 비추어 볼 수 있으며 여기서 양국 경제 수준과 양국 영화산업의 발전, 그리고 전통문화에 대한 계승과 발전의 차이도 비교해 볼 수 있다. ...
영화작품이 선호하는 주제로서의 사랑이야기는 영화에서 자주 표현되고 있다. 마음에 새겨진 사랑과 생사 이별의 비극으로 이루어진 이야기는 영화 발전사에 있어서 가장 빛나는 조합이기도 하다. 예를 들어 한국에서 많은 호평과 인기를 받은 영화 <클래식>, 그리고 역사상 가장 아름다운 사랑으로 알려지였던 중국 영화 <산사나무 아래>는 바로 이러한 사랑이야기로 구성된 영화로서 관객에게 큰 사랑을 받았다. 두 영화 모두 서사에 있어 큰 성공을 거두었다. 사랑을 다룬 두 영화를 비교해 봤을 때 우리는 한중 영화의 차이에서 한중 양국의 문화 차이를 볼 수 있다. 중국 전통문화는 고대 수많은 성현들의 경험과 지혜의 결실물이며 도덕 교육은 그의 핵심이었다. 그러나 한국의 사랑 문화는 낭만을 추구하기 위한 이상적인 아름다운 분위기를 중요시 한 것이다. 그러면서도 슬픔, 이별, 반항 등 문화적 특징이 들어 있다. 뿐만 아니라 한중 양국 두 대표작의 서사 방법에서 양국 문화가 생사와 사랑에 대한 태도 차이를 비추어 볼 수 있으며 여기서 양국 경제 수준과 양국 영화산업의 발전, 그리고 전통문화에 대한 계승과 발전의 차이도 비교해 볼 수 있다. 한국 영화 <클래식>은 한국 멜로 영화의 든든한 실력으로 사랑의 진리를 이야기하며 세계를 놀라게 하는 영화가 되었다. 장예모 감독이 연출한 중국의 멜로 영화 <산사나무 아래>는 중국사회로 하여금 사랑에 대하여 다시 한 번 생각하게 하였다. 따라서 두 영화는 문화와 감독의 스타일 차이가 있겠지만 좋은 영화가 되기 위해서는 스스로의 전통문화를 토대로 가장 진실적이고, 가장 예술적이고 가장 생명력을 가져야 한다. 본 연구에서는 서사학, 영화학, 심리학, 미학 등 여러 분야에 걸쳐 관련된 기존연구를 검토해 보며, 한국 영화 <클래식>과 중국 영화 <산사나무 아래>를 분석하여 비교할 것이다. 한중 양국 영화의 주체, 객체, 그리고 서사 방법에 대한 비교를 통하여 새로운 시각에서의 한중 양국 멜로 영화의 서사 기법의 차이를 찾아내고 양국 멜로 영화 서사 기법의 발전방향에 대해서 대안을 제시하고자 한다. 본 연구는 모두 7장으로 구성되어 있다. 제 1장 서론에서는 본 연구의 연구 목적, 연구의 의미, 연구의 범위, 연구의 방법과 기존 연구 검토로 구성되어 있다. 한중 사랑에 대한 문화의 차이 부분에서 주로 문화 배경에 대해 분석할 것이다. 한중 양국에서 사랑에 대한 문화적 차이점과 양국 멜로 영화의 가치 취향 변천을 통해서 사랑에 대한 문화적 차이를 분석하겠다. 인물 설정의 비교분석, 서사 방식의 비교분석 등 구체적으로 <클래식>과 <산사나무 아래>의 서사 표현에 대해서 비교 분석할 것이다. 제 6장에서는 이야기 비교, 인물 이미지 비교, 내용구성 비교를 통해 두 영화의 시나리오에 대하여 비교 분석할 것이다. 특히 여성 이미지의 변화를 통해 설명할 것이다. 제 7장에서는 순정적 감정 표현의 방식, 언어의 매력, 고전음악의 부각, 생활화된 대사 등 내용 비교를 통해서 두 영화의 심미적 특징에 대해서 살펴볼 것이다.
영화작품이 선호하는 주제로서의 사랑이야기는 영화에서 자주 표현되고 있다. 마음에 새겨진 사랑과 생사 이별의 비극으로 이루어진 이야기는 영화 발전사에 있어서 가장 빛나는 조합이기도 하다. 예를 들어 한국에서 많은 호평과 인기를 받은 영화 <클래식>, 그리고 역사상 가장 아름다운 사랑으로 알려지였던 중국 영화 <산사나무 아래>는 바로 이러한 사랑이야기로 구성된 영화로서 관객에게 큰 사랑을 받았다. 두 영화 모두 서사에 있어 큰 성공을 거두었다. 사랑을 다룬 두 영화를 비교해 봤을 때 우리는 한중 영화의 차이에서 한중 양국의 문화 차이를 볼 수 있다. 중국 전통문화는 고대 수많은 성현들의 경험과 지혜의 결실물이며 도덕 교육은 그의 핵심이었다. 그러나 한국의 사랑 문화는 낭만을 추구하기 위한 이상적인 아름다운 분위기를 중요시 한 것이다. 그러면서도 슬픔, 이별, 반항 등 문화적 특징이 들어 있다. 뿐만 아니라 한중 양국 두 대표작의 서사 방법에서 양국 문화가 생사와 사랑에 대한 태도 차이를 비추어 볼 수 있으며 여기서 양국 경제 수준과 양국 영화산업의 발전, 그리고 전통문화에 대한 계승과 발전의 차이도 비교해 볼 수 있다. 한국 영화 <클래식>은 한국 멜로 영화의 든든한 실력으로 사랑의 진리를 이야기하며 세계를 놀라게 하는 영화가 되었다. 장예모 감독이 연출한 중국의 멜로 영화 <산사나무 아래>는 중국사회로 하여금 사랑에 대하여 다시 한 번 생각하게 하였다. 따라서 두 영화는 문화와 감독의 스타일 차이가 있겠지만 좋은 영화가 되기 위해서는 스스로의 전통문화를 토대로 가장 진실적이고, 가장 예술적이고 가장 생명력을 가져야 한다. 본 연구에서는 서사학, 영화학, 심리학, 미학 등 여러 분야에 걸쳐 관련된 기존연구를 검토해 보며, 한국 영화 <클래식>과 중국 영화 <산사나무 아래>를 분석하여 비교할 것이다. 한중 양국 영화의 주체, 객체, 그리고 서사 방법에 대한 비교를 통하여 새로운 시각에서의 한중 양국 멜로 영화의 서사 기법의 차이를 찾아내고 양국 멜로 영화 서사 기법의 발전방향에 대해서 대안을 제시하고자 한다. 본 연구는 모두 7장으로 구성되어 있다. 제 1장 서론에서는 본 연구의 연구 목적, 연구의 의미, 연구의 범위, 연구의 방법과 기존 연구 검토로 구성되어 있다. 한중 사랑에 대한 문화의 차이 부분에서 주로 문화 배경에 대해 분석할 것이다. 한중 양국에서 사랑에 대한 문화적 차이점과 양국 멜로 영화의 가치 취향 변천을 통해서 사랑에 대한 문화적 차이를 분석하겠다. 인물 설정의 비교분석, 서사 방식의 비교분석 등 구체적으로 <클래식>과 <산사나무 아래>의 서사 표현에 대해서 비교 분석할 것이다. 제 6장에서는 이야기 비교, 인물 이미지 비교, 내용구성 비교를 통해 두 영화의 시나리오에 대하여 비교 분석할 것이다. 특히 여성 이미지의 변화를 통해 설명할 것이다. 제 7장에서는 순정적 감정 표현의 방식, 언어의 매력, 고전음악의 부각, 생활화된 대사 등 내용 비교를 통해서 두 영화의 심미적 특징에 대해서 살펴볼 것이다.
As the eternal theme of movies, love has always been a frequent visitor in movies. The unforgettable love and the intertwined tragedies become the golden way of film development. Then, the two films, "The classic" and "Under the hawthorn tree", which are called "the most beautiful love in history", ...
As the eternal theme of movies, love has always been a frequent visitor in movies. The unforgettable love and the intertwined tragedies become the golden way of film development. Then, the two films, "The classic" and "Under the hawthorn tree", which are called "the most beautiful love in history", are all highly praised by the audience, and they have made a more successful attempt in the narrative performance. Comparing two films of the same theme, we can see that the differences between Korean and Chinese love movies reflect the differences between Korean culture and Chinese culture, and reflect different national cultural traditions. China's traditional culture is the crystallization of thousands of years' experience and wisdom of ancient Chinese sages. Its core is moral education. Korea's love culture is a romantic atmosphere that pursues romance and idealism. There are many cultural characteristics such as sadness, alienation and rebellion. The difference between the two countries' outlook on life and death and the view of love from the narrative expression techniques of the two representative love films in Korea and China, not only see the gap between the development of the two countries' film industry, and the gap between the two countries' current economic and cultural level, and at the same time, the difference between the two countries is poor in the inheritance and development of the traditional culture. It's not so big. Korean love movie "The classic", with the deep meaning of Korean love film, the true meaning of love, the amazing world, is a classic. Zhang Yimou's love of hawthorn is intended to awaken the whole society to reexamine its love. It can be seen that the gap between the two love films is of course culture and the difference between the creative style of the two directors, but a good film, perhaps only the most true, the most artistic, the most natural and the most original life state and the ideological horizon that exist on the basis of its cultural tradition. This study involves narratology, film science, psychology, aesthetics and other disciplines. It uses literature review, case analysis and comparative study. From the perspective of comparative study of the subject, object and narrative strategy of Korean and Chinese love films, it tries to analyze and compare the narrative expression of Korean and Chinese love movies from a new angle. Differences, and put forward the future development of narrative strategies in Korean and Chinese love films. This article is divided into seven parts: the first chapter "Introduction" mainly aims at the purpose and significance of the study, research scope and method, and the first research. "The outline of the love movies in Korea" is to make a whole understanding through the overview of the love film, the development of love movies in Korea and China, and the characteristics of the love movies in Korea and China. It lays the foundation for the study of the fourth, fifth, sixth chapter. "The difference in love culture between Korea and China" mainly carries on the analysis of cultural background, focusing on the difference between Korean and Chinese love culture by comparing the differences of love culture between Korea and China and the evolution of the cultural value orientation of love movies in Korea and China. The cognitive differences between Korean and Chinese love psychological level mainly carry on the analysis of the love psychological background of Korea and China, the difference of psychology and the difference of love ethics in Korean and Chinese, and analyze the cognitive differences of the love psychological level in the Korean and Chinese. Through the comparison and analysis of the character setting and the contrast and analysis of the narrative mode, this paper makes a specific analysis of the comparison of the narrative expression of the representative works of two love films in Korea, such as "The classic" and "Under the hawthorn tree". The sixth chapter, through the comparison of the stories, the comparison of the characters, and the comparison of the story's plot structure, analyzes the plays of two love films in "The classic" and "Under the hawthorn tree". Especially through the change of the female image. The seventh chapter analyzes the aesthetic characteristics of the two love films in Korea, such as "The classic" and "Under the hawthorn tree", by comparing the emotional mode of pure love, charm of euphemism, the dyeing and intensification of classical music elements and living lines.
As the eternal theme of movies, love has always been a frequent visitor in movies. The unforgettable love and the intertwined tragedies become the golden way of film development. Then, the two films, "The classic" and "Under the hawthorn tree", which are called "the most beautiful love in history", are all highly praised by the audience, and they have made a more successful attempt in the narrative performance. Comparing two films of the same theme, we can see that the differences between Korean and Chinese love movies reflect the differences between Korean culture and Chinese culture, and reflect different national cultural traditions. China's traditional culture is the crystallization of thousands of years' experience and wisdom of ancient Chinese sages. Its core is moral education. Korea's love culture is a romantic atmosphere that pursues romance and idealism. There are many cultural characteristics such as sadness, alienation and rebellion. The difference between the two countries' outlook on life and death and the view of love from the narrative expression techniques of the two representative love films in Korea and China, not only see the gap between the development of the two countries' film industry, and the gap between the two countries' current economic and cultural level, and at the same time, the difference between the two countries is poor in the inheritance and development of the traditional culture. It's not so big. Korean love movie "The classic", with the deep meaning of Korean love film, the true meaning of love, the amazing world, is a classic. Zhang Yimou's love of hawthorn is intended to awaken the whole society to reexamine its love. It can be seen that the gap between the two love films is of course culture and the difference between the creative style of the two directors, but a good film, perhaps only the most true, the most artistic, the most natural and the most original life state and the ideological horizon that exist on the basis of its cultural tradition. This study involves narratology, film science, psychology, aesthetics and other disciplines. It uses literature review, case analysis and comparative study. From the perspective of comparative study of the subject, object and narrative strategy of Korean and Chinese love films, it tries to analyze and compare the narrative expression of Korean and Chinese love movies from a new angle. Differences, and put forward the future development of narrative strategies in Korean and Chinese love films. This article is divided into seven parts: the first chapter "Introduction" mainly aims at the purpose and significance of the study, research scope and method, and the first research. "The outline of the love movies in Korea" is to make a whole understanding through the overview of the love film, the development of love movies in Korea and China, and the characteristics of the love movies in Korea and China. It lays the foundation for the study of the fourth, fifth, sixth chapter. "The difference in love culture between Korea and China" mainly carries on the analysis of cultural background, focusing on the difference between Korean and Chinese love culture by comparing the differences of love culture between Korea and China and the evolution of the cultural value orientation of love movies in Korea and China. The cognitive differences between Korean and Chinese love psychological level mainly carry on the analysis of the love psychological background of Korea and China, the difference of psychology and the difference of love ethics in Korean and Chinese, and analyze the cognitive differences of the love psychological level in the Korean and Chinese. Through the comparison and analysis of the character setting and the contrast and analysis of the narrative mode, this paper makes a specific analysis of the comparison of the narrative expression of the representative works of two love films in Korea, such as "The classic" and "Under the hawthorn tree". The sixth chapter, through the comparison of the stories, the comparison of the characters, and the comparison of the story's plot structure, analyzes the plays of two love films in "The classic" and "Under the hawthorn tree". Especially through the change of the female image. The seventh chapter analyzes the aesthetic characteristics of the two love films in Korea, such as "The classic" and "Under the hawthorn tree", by comparing the emotional mode of pure love, charm of euphemism, the dyeing and intensification of classical music elements and living lines.
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