마을신문 활동을 통한 지역공동체 형성 과정 연구 : 시흥시 마을신문 ‘본동생각’ 중심으로 A Study of Community formation process with the Community Newspaper: Focused on 'Borndong thinking' in Siheung city village newspaper원문보기
본 연구는 시흥시 정왕본동의 마을신문인 ‘본동생각’을 매개로/ 지역공동체 형성의 주민참여와 실천 활동의 전개과정에서/ 주민 또는 지역공동체가 어떻게 형성되고 변화되었는지를 연구하기 위한 목적으로 시작하였다. 이와 같은 목적을 위하여 크게 두 가지 질문을 할 수 있다. 첫째, 마을신문을 매개로 한 마을활동가의 지역공동체 참여 실천 과정은 어떻게 전개되어 왔는가? 둘째, 마을신문을 매개로 하는 지역공동체가 주민과 지역사회에 어떠한 변화를 가져 왔는가? 지역공동체는 지역 단위에서 주민간의 화합, 협력, 배려 등의 상호작용으로 인한 친밀한 관계를 형성한다. 이러한 관계를 통해 지역 공공성의 가치를 수반하는 생활 밀착형 과제 해결을 모색할 수 있다. 또한 지역에서의 실천 활동으로 이어져 주민 삶의 개선과 지역사회 변화를 이끌 수 있도록 하는 취지의 지역공동체를 지향한다. 그러나 지역공동체의 중요한 실천 요소인 마을의 주체를 참여연구자들로 한정함으로서 다양한 행위자의 참여와 활동 기회를 구체적으로 보여주지 못한 한계를 드러냈다. 본 연구에서 마을신문을 통한 지역공동체 참여 실천의 전개과정을 살펴보고자 한다. 이를 위해 시흥시 정왕본동을 연구지역으로 선정하였고 이 지역의 마을신문인 ‘본동생각’을 활용하였다. 정왕본동은 다세대 주거 밀집지역이며 3~6개월 주기로 인구 유입이 잦다, 결혼이주민과 외국인이 시흥시 전체의 43%이다. 또한 복지수혜대상자가 많고 생활 쓰레기 문제, 교육, 문화, 경제 등의 지역 격차와 함께 다양한 현안과 과제가 산재한 지역특성을 가지고 있다. 2017년 5월 희망마을 만들기 사업으로 참여한 주민 5명이 주축이 되어 지역특성을 기반으로 6월부터 예비 창간호 마을신문 ‘본동생각’이 발간되었다. 이후 2018년 정왕본동 행정복지센터 주민참여 예산 사업으로 민_관 연계의 공동발행처로 마을신문 ‘본동생각’ 이 매 월 1회 연속으로 발간되고 있다. 신문의 발행 초기에 마을신문이 주민에게 관심과 참여를 촉진하는 매개체로 역할을 다할 것이란 기대를 갖고 발간이 시작되었다. 상기 언급한 정왕본동의 지역특성에 따라 주민의 많은 관심과 참여하에 마을활동으로 이어 가야 한다는 의견에 공감하였다. 따라서 주민참여를 촉구하기 위해 마을을 새롭게 인식할 수 있는 마을의 역사, 유래, 자원 등을 조사하고 파악하여 주민의 역량을 강화하고 마을 활동가를 양성할 수 있도록 교육하였다. 이러한 실무교육을 통해 훈련받은 활동가들이 마을에서 실천으로 참여할 수 있도록 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 문헌자료 수집, 현장에서 생성된 자료, 마을활동가 들 간의 대화를 통해 자료를 수집하였다. 수집한 자료는 마을활동가 교육, 마을기획, 마을실천 활동의 전개과정에 활용되었고 공동체의 변화하는 모습을 확인할 수 있었다. 첫 번째 마을활동가 양성과정은 지역사회의 고민과 과제를 해결하기 위한 주민의 역량강화의 교육으로써 마을기자, 마을축제, 마을해설 순으로 진행되었으며, 3개의 과정은 실제 마을활동으로 이어져 현장에서 실천 할 수 있는 실무 능력을 갖추도록 하였다. 두 번째는 마을활동가 교육을 통해 ...
본 연구는 시흥시 정왕본동의 마을신문인 ‘본동생각’을 매개로/ 지역공동체 형성의 주민참여와 실천 활동의 전개과정에서/ 주민 또는 지역공동체가 어떻게 형성되고 변화되었는지를 연구하기 위한 목적으로 시작하였다. 이와 같은 목적을 위하여 크게 두 가지 질문을 할 수 있다. 첫째, 마을신문을 매개로 한 마을활동가의 지역공동체 참여 실천 과정은 어떻게 전개되어 왔는가? 둘째, 마을신문을 매개로 하는 지역공동체가 주민과 지역사회에 어떠한 변화를 가져 왔는가? 지역공동체는 지역 단위에서 주민간의 화합, 협력, 배려 등의 상호작용으로 인한 친밀한 관계를 형성한다. 이러한 관계를 통해 지역 공공성의 가치를 수반하는 생활 밀착형 과제 해결을 모색할 수 있다. 또한 지역에서의 실천 활동으로 이어져 주민 삶의 개선과 지역사회 변화를 이끌 수 있도록 하는 취지의 지역공동체를 지향한다. 그러나 지역공동체의 중요한 실천 요소인 마을의 주체를 참여연구자들로 한정함으로서 다양한 행위자의 참여와 활동 기회를 구체적으로 보여주지 못한 한계를 드러냈다. 본 연구에서 마을신문을 통한 지역공동체 참여 실천의 전개과정을 살펴보고자 한다. 이를 위해 시흥시 정왕본동을 연구지역으로 선정하였고 이 지역의 마을신문인 ‘본동생각’을 활용하였다. 정왕본동은 다세대 주거 밀집지역이며 3~6개월 주기로 인구 유입이 잦다, 결혼이주민과 외국인이 시흥시 전체의 43%이다. 또한 복지수혜대상자가 많고 생활 쓰레기 문제, 교육, 문화, 경제 등의 지역 격차와 함께 다양한 현안과 과제가 산재한 지역특성을 가지고 있다. 2017년 5월 희망마을 만들기 사업으로 참여한 주민 5명이 주축이 되어 지역특성을 기반으로 6월부터 예비 창간호 마을신문 ‘본동생각’이 발간되었다. 이후 2018년 정왕본동 행정복지센터 주민참여 예산 사업으로 민_관 연계의 공동발행처로 마을신문 ‘본동생각’ 이 매 월 1회 연속으로 발간되고 있다. 신문의 발행 초기에 마을신문이 주민에게 관심과 참여를 촉진하는 매개체로 역할을 다할 것이란 기대를 갖고 발간이 시작되었다. 상기 언급한 정왕본동의 지역특성에 따라 주민의 많은 관심과 참여하에 마을활동으로 이어 가야 한다는 의견에 공감하였다. 따라서 주민참여를 촉구하기 위해 마을을 새롭게 인식할 수 있는 마을의 역사, 유래, 자원 등을 조사하고 파악하여 주민의 역량을 강화하고 마을 활동가를 양성할 수 있도록 교육하였다. 이러한 실무교육을 통해 훈련받은 활동가들이 마을에서 실천으로 참여할 수 있도록 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 문헌자료 수집, 현장에서 생성된 자료, 마을활동가 들 간의 대화를 통해 자료를 수집하였다. 수집한 자료는 마을활동가 교육, 마을기획, 마을실천 활동의 전개과정에 활용되었고 공동체의 변화하는 모습을 확인할 수 있었다. 첫 번째 마을활동가 양성과정은 지역사회의 고민과 과제를 해결하기 위한 주민의 역량강화의 교육으로써 마을기자, 마을축제, 마을해설 순으로 진행되었으며, 3개의 과정은 실제 마을활동으로 이어져 현장에서 실천 할 수 있는 실무 능력을 갖추도록 하였다. 두 번째는 마을활동가 교육을 통해 상황학습에서 익힌 지식과 기술은, 마을에 대한 이해와 특성을 기반으로 마을을 상상하며 만들어 가는 과정에서의 마을기획을 실천하도록 하였다. 마을활동가를 중심으로 주민조직을 구축하여 의견수렴 과정을 통해 활동을 지원하고 개선할 수 있도록 준비과정을 마련하였다. 마을기획은 공동체 활동으로 이어 가는데 있어 마을매체 기획, 마을신문 특성, 마을인식, 매체활용, 마을기록으로 구체적인 전략을 추진하였다. 세 번째로 마을기획 과정에서는 현장에서 실천으로 이어갈 수 있는 마을활동가들 간의 회의 구조를 만들었다. 또한 실천 활동에서 습득한 새로운 인식은 연대활동으로 이어지고, 마을활동가의 역량강화에 따른 마을 자치의 경쟁력을 확보할 수 있었다. 또한 마을신문을 매개로 하여 마을활동가 참여의 학습 상황의 전개과정에서 이룬 자신의 능력을 스스로 찾아가면서 역할과 능력에 맞는 연대활동이 지역사회로 확대되었다. 공동체형성 전개과정에서 학습 활동으로 성장하려는 변화를 스스로 체득하면서 지역공동체 구성원으로써 개인 또는 마을에 대한 정체성을 찾았다. 마을활동가들간의 상호작용의 밀착된 관계를 형성으로 마을프로그램 운영, 공유공간을 활용한 학습 활동, 마을소식을 알리고 주민참여를 독려하는 마을신문 발간 등은 마을활동가의 활동과 역할을 확대하였다. 이로 인한 지역공동체 참여와 실천의 전개과정에서 이룬 지역사회 변화를 살펴보면 첫 번째는 지역공동체의 활성화 및 안정화를 위한 지역공동체 운영체계를 구축하고 지역사회 핵심 주체간의 네트워크 망을 조성하였다. 두 번째는 지역공동체 전개과정에서 주민 참여의 학습 상황에 따른 새로운 지식과 기술을 현장에 적용 하고 실천하는데 있어 공유공간의 학습의 장이 마련되었다. 또한 마을활동가 전용 공간이 마련됨으로써 주민 누구나 언제나 필요한 학습과 활동의 역할이 확대되고 역량을 개발할 수 있는 여건이 조성되었다. 세 번째는 지속가능한 마을공동체 실현은 주민참여의 학습 성장과 함께 마을의 비전이 제시되고 마을활동가의 공유가치 문화를 조성함으로써 주민주도의 마을 자치력을 갖추었다. 마을신문 ‘본동생각’을 매개체로 지역공동체 변화는 지역에 대한 전체와 부분을 이해함과 동시에 참여 실천 과정에서 이루려 했던 마을에 대한 새로운 인식과 함께 외부 인식으로부터 나와 내 가족, 지역사회을 안전하게 지키기 위한 지역공동체를 형성하는 변화의 과정이었다.
본 연구는 시흥시 정왕본동의 마을신문인 ‘본동생각’을 매개로/ 지역공동체 형성의 주민참여와 실천 활동의 전개과정에서/ 주민 또는 지역공동체가 어떻게 형성되고 변화되었는지를 연구하기 위한 목적으로 시작하였다. 이와 같은 목적을 위하여 크게 두 가지 질문을 할 수 있다. 첫째, 마을신문을 매개로 한 마을활동가의 지역공동체 참여 실천 과정은 어떻게 전개되어 왔는가? 둘째, 마을신문을 매개로 하는 지역공동체가 주민과 지역사회에 어떠한 변화를 가져 왔는가? 지역공동체는 지역 단위에서 주민간의 화합, 협력, 배려 등의 상호작용으로 인한 친밀한 관계를 형성한다. 이러한 관계를 통해 지역 공공성의 가치를 수반하는 생활 밀착형 과제 해결을 모색할 수 있다. 또한 지역에서의 실천 활동으로 이어져 주민 삶의 개선과 지역사회 변화를 이끌 수 있도록 하는 취지의 지역공동체를 지향한다. 그러나 지역공동체의 중요한 실천 요소인 마을의 주체를 참여연구자들로 한정함으로서 다양한 행위자의 참여와 활동 기회를 구체적으로 보여주지 못한 한계를 드러냈다. 본 연구에서 마을신문을 통한 지역공동체 참여 실천의 전개과정을 살펴보고자 한다. 이를 위해 시흥시 정왕본동을 연구지역으로 선정하였고 이 지역의 마을신문인 ‘본동생각’을 활용하였다. 정왕본동은 다세대 주거 밀집지역이며 3~6개월 주기로 인구 유입이 잦다, 결혼이주민과 외국인이 시흥시 전체의 43%이다. 또한 복지수혜대상자가 많고 생활 쓰레기 문제, 교육, 문화, 경제 등의 지역 격차와 함께 다양한 현안과 과제가 산재한 지역특성을 가지고 있다. 2017년 5월 희망마을 만들기 사업으로 참여한 주민 5명이 주축이 되어 지역특성을 기반으로 6월부터 예비 창간호 마을신문 ‘본동생각’이 발간되었다. 이후 2018년 정왕본동 행정복지센터 주민참여 예산 사업으로 민_관 연계의 공동발행처로 마을신문 ‘본동생각’ 이 매 월 1회 연속으로 발간되고 있다. 신문의 발행 초기에 마을신문이 주민에게 관심과 참여를 촉진하는 매개체로 역할을 다할 것이란 기대를 갖고 발간이 시작되었다. 상기 언급한 정왕본동의 지역특성에 따라 주민의 많은 관심과 참여하에 마을활동으로 이어 가야 한다는 의견에 공감하였다. 따라서 주민참여를 촉구하기 위해 마을을 새롭게 인식할 수 있는 마을의 역사, 유래, 자원 등을 조사하고 파악하여 주민의 역량을 강화하고 마을 활동가를 양성할 수 있도록 교육하였다. 이러한 실무교육을 통해 훈련받은 활동가들이 마을에서 실천으로 참여할 수 있도록 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 문헌자료 수집, 현장에서 생성된 자료, 마을활동가 들 간의 대화를 통해 자료를 수집하였다. 수집한 자료는 마을활동가 교육, 마을기획, 마을실천 활동의 전개과정에 활용되었고 공동체의 변화하는 모습을 확인할 수 있었다. 첫 번째 마을활동가 양성과정은 지역사회의 고민과 과제를 해결하기 위한 주민의 역량강화의 교육으로써 마을기자, 마을축제, 마을해설 순으로 진행되었으며, 3개의 과정은 실제 마을활동으로 이어져 현장에서 실천 할 수 있는 실무 능력을 갖추도록 하였다. 두 번째는 마을활동가 교육을 통해 상황학습에서 익힌 지식과 기술은, 마을에 대한 이해와 특성을 기반으로 마을을 상상하며 만들어 가는 과정에서의 마을기획을 실천하도록 하였다. 마을활동가를 중심으로 주민조직을 구축하여 의견수렴 과정을 통해 활동을 지원하고 개선할 수 있도록 준비과정을 마련하였다. 마을기획은 공동체 활동으로 이어 가는데 있어 마을매체 기획, 마을신문 특성, 마을인식, 매체활용, 마을기록으로 구체적인 전략을 추진하였다. 세 번째로 마을기획 과정에서는 현장에서 실천으로 이어갈 수 있는 마을활동가들 간의 회의 구조를 만들었다. 또한 실천 활동에서 습득한 새로운 인식은 연대활동으로 이어지고, 마을활동가의 역량강화에 따른 마을 자치의 경쟁력을 확보할 수 있었다. 또한 마을신문을 매개로 하여 마을활동가 참여의 학습 상황의 전개과정에서 이룬 자신의 능력을 스스로 찾아가면서 역할과 능력에 맞는 연대활동이 지역사회로 확대되었다. 공동체형성 전개과정에서 학습 활동으로 성장하려는 변화를 스스로 체득하면서 지역공동체 구성원으로써 개인 또는 마을에 대한 정체성을 찾았다. 마을활동가들간의 상호작용의 밀착된 관계를 형성으로 마을프로그램 운영, 공유공간을 활용한 학습 활동, 마을소식을 알리고 주민참여를 독려하는 마을신문 발간 등은 마을활동가의 활동과 역할을 확대하였다. 이로 인한 지역공동체 참여와 실천의 전개과정에서 이룬 지역사회 변화를 살펴보면 첫 번째는 지역공동체의 활성화 및 안정화를 위한 지역공동체 운영체계를 구축하고 지역사회 핵심 주체간의 네트워크 망을 조성하였다. 두 번째는 지역공동체 전개과정에서 주민 참여의 학습 상황에 따른 새로운 지식과 기술을 현장에 적용 하고 실천하는데 있어 공유공간의 학습의 장이 마련되었다. 또한 마을활동가 전용 공간이 마련됨으로써 주민 누구나 언제나 필요한 학습과 활동의 역할이 확대되고 역량을 개발할 수 있는 여건이 조성되었다. 세 번째는 지속가능한 마을공동체 실현은 주민참여의 학습 성장과 함께 마을의 비전이 제시되고 마을활동가의 공유가치 문화를 조성함으로써 주민주도의 마을 자치력을 갖추었다. 마을신문 ‘본동생각’을 매개체로 지역공동체 변화는 지역에 대한 전체와 부분을 이해함과 동시에 참여 실천 과정에서 이루려 했던 마을에 대한 새로운 인식과 함께 외부 인식으로부터 나와 내 가족, 지역사회을 안전하게 지키기 위한 지역공동체를 형성하는 변화의 과정이었다.
This research has a purpose that how residents and community has changed and made throughout the local community activity and the residents’ involvement based on the local newspaper from Jungwhangbon-Dong, Siheung-Si. For achieving the purpose, these two things can be questionable. First, how d...
This research has a purpose that how residents and community has changed and made throughout the local community activity and the residents’ involvement based on the local newspaper from Jungwhangbon-Dong, Siheung-Si. For achieving the purpose, these two things can be questionable. First, how do the residents encourage themselves to be involved in their community with the locals based on the local newspaper? Second, What changes did the local community bring up towards the residents and the local society? The local community has made a close relationship with the residents through a harmony, cooperation and a support. Throughout this relationship, the solution that values a positive public influence can be found in a close-up on life. Besides, It is aimed at changing more qualitative life towards the residents and their society. By limiting the subject of the village, which is an important element of the community, to the participating researchers, it showed the limitation of showing various actors' participation and opportunities. This paper will describe the participation of the local community based on the local newspaper. For this, the specific place has set as a research area and the local newspaper ‘BonDing SaengGak’. JungWangBonDong has 3 to 6 months’ cycle of the huge influx of people and many residents. The percentage of immigrants and foreigners who are living in the area is 43% out of the area’s population. This area has many welfare receivers who live in. They also have recycling, educational, cultural and economic issues that have arised. Since May 2015,The local newspaper,‘BonDongSaengGak’, has been published when the five residents were involved in order to make a positive outcome of their area. Since 2018, this becomes as a local community business. It has been issuing monthly in order to promote the area towards others. This paper is sponsored by the Government and the local residents. Both parties agree that this promotion should be run by the residents with a high interests and participation. Therefore, the residents were educated in this area’s history, custom and resources in order to lead the positives as well as to train the activists for this area’s development. Throughout this education, the activists have participated. To solve this research issues, a lot of literature, resources and the activists’ comments were collected. This collected resources were used for the further developments such as the local events, participating activities and the activitist’s education. The first process of training the local activist is to solve the concerns of the local society as building the basic knowledge of the residents such as the local reporter, the local festival and the local interpretation. They managed a resident’s organization building on the local activists and prepared a process to support and develop activities through the process of collecting opinions. The local planning carried forward several strategies including the local material planning and the local newspaper, the local knowledgement, the material application, the local document. The third is that the meeting among the locals has made. Also, the new knowledge of the practical activity carries on the further movement and that supports the residents to expand their activities. By gaining the knowledge, the further movement that the activists try to seek their jobs expanded the local society in a positive way. As issuing the local newspaper, the local community has found that the development in the local system, the educational activity and the local news would be able to increase the role of the activists in the local. Looking at the achievement and the change that the local society has made of the increased locals’ positive movement, the local community system and the social network have established at first. Second, the sharing moment where the residents and the activists are able to applicate and practice the new knowledge and skill depending on the circumstances that they have got. Also, there are conditions for the residents and activists that they can use for their local development to take place. Third, the local area also has developed as the activists and the residents’ participation. The change of the local community that has the understanding of the whole part of the local society with new acknowledgement. As well, it was the change of process to keep me and my family and my local society safe.
This research has a purpose that how residents and community has changed and made throughout the local community activity and the residents’ involvement based on the local newspaper from Jungwhangbon-Dong, Siheung-Si. For achieving the purpose, these two things can be questionable. First, how do the residents encourage themselves to be involved in their community with the locals based on the local newspaper? Second, What changes did the local community bring up towards the residents and the local society? The local community has made a close relationship with the residents through a harmony, cooperation and a support. Throughout this relationship, the solution that values a positive public influence can be found in a close-up on life. Besides, It is aimed at changing more qualitative life towards the residents and their society. By limiting the subject of the village, which is an important element of the community, to the participating researchers, it showed the limitation of showing various actors' participation and opportunities. This paper will describe the participation of the local community based on the local newspaper. For this, the specific place has set as a research area and the local newspaper ‘BonDing SaengGak’. JungWangBonDong has 3 to 6 months’ cycle of the huge influx of people and many residents. The percentage of immigrants and foreigners who are living in the area is 43% out of the area’s population. This area has many welfare receivers who live in. They also have recycling, educational, cultural and economic issues that have arised. Since May 2015,The local newspaper,‘BonDongSaengGak’, has been published when the five residents were involved in order to make a positive outcome of their area. Since 2018, this becomes as a local community business. It has been issuing monthly in order to promote the area towards others. This paper is sponsored by the Government and the local residents. Both parties agree that this promotion should be run by the residents with a high interests and participation. Therefore, the residents were educated in this area’s history, custom and resources in order to lead the positives as well as to train the activists for this area’s development. Throughout this education, the activists have participated. To solve this research issues, a lot of literature, resources and the activists’ comments were collected. This collected resources were used for the further developments such as the local events, participating activities and the activitist’s education. The first process of training the local activist is to solve the concerns of the local society as building the basic knowledge of the residents such as the local reporter, the local festival and the local interpretation. They managed a resident’s organization building on the local activists and prepared a process to support and develop activities through the process of collecting opinions. The local planning carried forward several strategies including the local material planning and the local newspaper, the local knowledgement, the material application, the local document. The third is that the meeting among the locals has made. Also, the new knowledge of the practical activity carries on the further movement and that supports the residents to expand their activities. By gaining the knowledge, the further movement that the activists try to seek their jobs expanded the local society in a positive way. As issuing the local newspaper, the local community has found that the development in the local system, the educational activity and the local news would be able to increase the role of the activists in the local. Looking at the achievement and the change that the local society has made of the increased locals’ positive movement, the local community system and the social network have established at first. Second, the sharing moment where the residents and the activists are able to applicate and practice the new knowledge and skill depending on the circumstances that they have got. Also, there are conditions for the residents and activists that they can use for their local development to take place. Third, the local area also has developed as the activists and the residents’ participation. The change of the local community that has the understanding of the whole part of the local society with new acknowledgement. As well, it was the change of process to keep me and my family and my local society safe.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.