본 연구의 목적은 증강현실그림책 읽기 활동 집단과 일반그림책 읽기활동 집단에 있어서 유아의 언어표현능력에 어떤 차이가 있는지 증강현실 그림책의 효과를 검증하는 것을 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 이야기 구조개념에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 상상력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 어휘력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 문장수준에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시에 있는 L어린이집 재원중인 만 3세 유아 10명을 실험집단으로, Y어린이집 만 3세 유아 10명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 실험집단과 통제집단 유아들의 언어표현능력검사를 2018. 7. 16∼ 7. 20 5일간 20명의 만3세 유아 대상으로 검사 실시하였다. 적용처치는 2018년 8월 16일부터 10월17일까지 진행하였다. 8차시로 실험처치 하였다. 만3세의 유아들과 일반 그림책 읽기활동을 하는 집단과 증강현실그림책활동 집단 두 집단으로 실시하였다. 통제집단은 20분정도 대집단 활동으로 이루어졌다. 실험집단은 25분정도 대집단활동으로 계획 및 실행하고 태블릿pc와 스마트 기법을 활용한 모니터화면을 통해 그림책을 들려주고 추가되는 사후활동은 별도의 시간을 할애하여 이루어졌다. 사후활동은 그림그리기, 관찰실험, 동극, 끝말잇기, 이야기 그림꾸미기 등 대략 총 50분~1시간 소요 되었다. 활동이 끝난 후 책은 언어영역에 비치하여 유아가 자유롭게 읽을 수 있도록 하였으며 교사의 지도아래 태블릿pc 활동할 수 있게 하였다. 통제집단은 25분정도 대집단활동으로 그림책 읽기 활동을 하고 사후활동으로 대부분 표현하기, 그림그리기 등 활동으로 이루어졌다.
연구 도구로는 정남이(1996)가 개발한 Visual Que Writing(VQ)검사 도구를 바탕으로 하여 이지연(1999)이 수정 제작한 사전사후용 그림 자료를 사용하였다. 증강현실그림책을 활용한 실험집단과 실시하지 않은 통제집단 간의 유아의 언어표현능력이 미치는 효과를 알아보기 위해 평균과 ...
본 연구의 목적은 증강현실그림책 읽기 활동 집단과 일반그림책 읽기활동 집단에 있어서 유아의 언어표현능력에 어떤 차이가 있는지 증강현실 그림책의 효과를 검증하는 것을 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 이야기 구조개념에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 상상력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 어휘력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 문장수준에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시에 있는 L어린이집 재원중인 만 3세 유아 10명을 실험집단으로, Y어린이집 만 3세 유아 10명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 실험집단과 통제집단 유아들의 언어표현능력검사를 2018. 7. 16∼ 7. 20 5일간 20명의 만3세 유아 대상으로 검사 실시하였다. 적용처치는 2018년 8월 16일부터 10월17일까지 진행하였다. 8차시로 실험처치 하였다. 만3세의 유아들과 일반 그림책 읽기활동을 하는 집단과 증강현실그림책활동 집단 두 집단으로 실시하였다. 통제집단은 20분정도 대집단 활동으로 이루어졌다. 실험집단은 25분정도 대집단활동으로 계획 및 실행하고 태블릿pc와 스마트 기법을 활용한 모니터화면을 통해 그림책을 들려주고 추가되는 사후활동은 별도의 시간을 할애하여 이루어졌다. 사후활동은 그림그리기, 관찰실험, 동극, 끝말잇기, 이야기 그림꾸미기 등 대략 총 50분~1시간 소요 되었다. 활동이 끝난 후 책은 언어영역에 비치하여 유아가 자유롭게 읽을 수 있도록 하였으며 교사의 지도아래 태블릿pc 활동할 수 있게 하였다. 통제집단은 25분정도 대집단활동으로 그림책 읽기 활동을 하고 사후활동으로 대부분 표현하기, 그림그리기 등 활동으로 이루어졌다.
연구 도구로는 정남이(1996)가 개발한 Visual Que Writing(VQ)검사 도구를 바탕으로 하여 이지연(1999)이 수정 제작한 사전사후용 그림 자료를 사용하였다. 증강현실그림책을 활용한 실험집단과 실시하지 않은 통제집단 간의 유아의 언어표현능력이 미치는 효과를 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 실험집단과 통제집단의 집단 간 차이가 있는지 알아보기 위해 비모수 검정방법인 독립표본 맨-휘트니(Mann-Whitney)의 U검정을 이용하였다.
본 연구의 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째, 증강현실그림책 활동이 그림책활동 보다 이야기 구조개념을 향상시킨다. 유아가 관련된 정보를 얻어 개념을 형성하며 적절한 어휘와 문장표현에 익숙해지게 하고 다양한 상황이나 적절한 표현하는 것을 배움으로써 이야기 구조개념을 발달하도록 돕는다. 둘째, 증강현실그림책 활동은 그림책활동 보다 만3세 유아의 상상력을 증대시킨다. 상상력의 확대는 유아의 확산적 사고에 긍정적인 영향을 미치며, 경험에 의해 저장된 인상을 분석하고 재결합할 수 있도록 하여 언어표현능력의 향상을 가져온다.
셋째, 문장수준은 증강현실그림책 읽어주기 활동을 통해 보다 더 향상되어 유아는 다양한 문장을 구사하면서 두 개 이상의 연결어미로 이어지는 문장을 구사할 수 있게 된다.
결과적으로, 일반 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동이 유아 의 이야기 구조개념, 상상력, 문장수준을 증진시키는데 있어서 효과적인 교수 방법임을 확인할 수 있었다. 이는 증강현실 그림책이 유아교육 현장에서 언어표현능력 증진을 도모하기 위한 교수매체로서 가치가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 증강현실그림책 읽기 활동 집단과 일반그림책 읽기활동 집단에 있어서 유아의 언어표현능력에 어떤 차이가 있는지 증강현실 그림책의 효과를 검증하는 것을 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 이야기 구조개념에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 상상력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 어휘력에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실그림책활동이 만3세 유아의 문장수준에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시에 있는 L어린이집 재원중인 만 3세 유아 10명을 실험집단으로, Y어린이집 만 3세 유아 10명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 실험집단과 통제집단 유아들의 언어표현능력검사를 2018. 7. 16∼ 7. 20 5일간 20명의 만3세 유아 대상으로 검사 실시하였다. 적용처치는 2018년 8월 16일부터 10월17일까지 진행하였다. 8차시로 실험처치 하였다. 만3세의 유아들과 일반 그림책 읽기활동을 하는 집단과 증강현실그림책활동 집단 두 집단으로 실시하였다. 통제집단은 20분정도 대집단 활동으로 이루어졌다. 실험집단은 25분정도 대집단활동으로 계획 및 실행하고 태블릿pc와 스마트 기법을 활용한 모니터화면을 통해 그림책을 들려주고 추가되는 사후활동은 별도의 시간을 할애하여 이루어졌다. 사후활동은 그림그리기, 관찰실험, 동극, 끝말잇기, 이야기 그림꾸미기 등 대략 총 50분~1시간 소요 되었다. 활동이 끝난 후 책은 언어영역에 비치하여 유아가 자유롭게 읽을 수 있도록 하였으며 교사의 지도아래 태블릿pc 활동할 수 있게 하였다. 통제집단은 25분정도 대집단활동으로 그림책 읽기 활동을 하고 사후활동으로 대부분 표현하기, 그림그리기 등 활동으로 이루어졌다.
연구 도구로는 정남이(1996)가 개발한 Visual Que Writing(VQ)검사 도구를 바탕으로 하여 이지연(1999)이 수정 제작한 사전사후용 그림 자료를 사용하였다. 증강현실그림책을 활용한 실험집단과 실시하지 않은 통제집단 간의 유아의 언어표현능력이 미치는 효과를 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 실험집단과 통제집단의 집단 간 차이가 있는지 알아보기 위해 비모수 검정방법인 독립표본 맨-휘트니(Mann-Whitney)의 U검정을 이용하였다.
본 연구의 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째, 증강현실그림책 활동이 그림책활동 보다 이야기 구조개념을 향상시킨다. 유아가 관련된 정보를 얻어 개념을 형성하며 적절한 어휘와 문장표현에 익숙해지게 하고 다양한 상황이나 적절한 표현하는 것을 배움으로써 이야기 구조개념을 발달하도록 돕는다. 둘째, 증강현실그림책 활동은 그림책활동 보다 만3세 유아의 상상력을 증대시킨다. 상상력의 확대는 유아의 확산적 사고에 긍정적인 영향을 미치며, 경험에 의해 저장된 인상을 분석하고 재결합할 수 있도록 하여 언어표현능력의 향상을 가져온다.
셋째, 문장수준은 증강현실그림책 읽어주기 활동을 통해 보다 더 향상되어 유아는 다양한 문장을 구사하면서 두 개 이상의 연결어미로 이어지는 문장을 구사할 수 있게 된다.
결과적으로, 일반 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동이 유아 의 이야기 구조개념, 상상력, 문장수준을 증진시키는데 있어서 효과적인 교수 방법임을 확인할 수 있었다. 이는 증강현실 그림책이 유아교육 현장에서 언어표현능력 증진을 도모하기 위한 교수매체로서 가치가 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to verify the effect of the augmented reality picture books and whether or not there is any difference in the language expression ability of infants in the augmented reality picture book reading activity group and the general picture book reading activity group.
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The purpose of this study is to verify the effect of the augmented reality picture books and whether or not there is any difference in the language expression ability of infants in the augmented reality picture book reading activity group and the general picture book reading activity group.
The research questions selected for this study are as follows. Research Question 1. How is the effect of the augmented reality picture books activity on the story structure concept of three – year- old children? Research Question 2. How is the effect of the augmented reality picture book activity on the imagination of three – year- old children? Research Question 3. How is the effect of the augmented reality picture book activity on the vocabulary of three – year- old children? Research Question 4. How is the effect of the augmented reality picture book activity on the sentence level of three-year-old children?
As for the subjects of this study, 10 three-year-old children in L daycare center in S city were randomly assigned as the experimental group, and 10 three-year-old children in Y daycare center were done as the control group. The language expression ability test of the children in the experimental group and the control group was conducted for 20 three-year-old children for 5 days from July 16 to July 20, 2018. Application treatment was carried out from Aug 16 to Oct 17, 2018. Experimental treatment was done eight times. The experiment was conducted with three-year-old children in the group where they do general picture book reading activity and where they do the augmented reality picture book activity. A large group activity was conducted for about 20 minutes in the control group. In the experimental group, the large group activity was planned and implemented for about 25 minutes, the children were let to listen to picture books through a monitor screen using Tablet PCs and smart techniques, and follow-up activities were done in the assigned extra time. The follow-up activities were made up of painting, observation experiment, children's play, word chain, story picture decoration, etc., which took about from 50min to 1hr in total.
After the activities finished, books were stocked in the language area, and children were allowed to read them freely and to perform tablet PC activities under the guidance of a teacher. The control group conducted a picture reading activity as a large group activity for about 25 min and did expressing, painting, etc. as follow-up activities. Picture materials for pretest and posttest which Lee Ji Yeon(1999) revised and made, based on Visual Que Writing(VQ) test tool developed by Jung Nam Yi(1996), were used as a study tool. In order to examine the effect of language expression ability of children between the experimental group which used the augmented reality picture books and the control group which didn't use them, the mean and standard deviation were yielded. In addition, to inquire whether or not there is difference between the experimental group and the control group, U test of Independent Sample Mann-Whitney, a nonparametric test, was used. The results of this study are summarized as follows. First, the augmented reality picture book activity improves the story structure concept more than picture book one. That is, it makes the children form the concept and get used to the proper vocabulary and sentence expression by getting the relevant information, and helps them develop the story structure concept by learning a variety of situations and how to express properly.
Second, the augmented reality picture activity increases the imagination of three- year- old children more than picture book one. The expansion of imagination has a positive effect on the divergent thinking of children, and brings about the improvement in language expression ability by making them analyze the impression stored by experience and reconnect it.
Third, sentence level gets improved further through the augmented reality picture book reading activity. As the children have a command of a variety of sentences, they come to do the sentence which is connected by over two connective endings.
As a result, it was identified that doing the augmented reality picture book reading activity is a more effective teaching method in improving the story structure concept, imagination and sentence level of children than doing only the general picture book reading activity.
This suggests that the augmented reality picture books are worth as teaching media for promoting language expression ability in the field of the children education.
The purpose of this study is to verify the effect of the augmented reality picture books and whether or not there is any difference in the language expression ability of infants in the augmented reality picture book reading activity group and the general picture book reading activity group.
The research questions selected for this study are as follows. Research Question 1. How is the effect of the augmented reality picture books activity on the story structure concept of three – year- old children? Research Question 2. How is the effect of the augmented reality picture book activity on the imagination of three – year- old children? Research Question 3. How is the effect of the augmented reality picture book activity on the vocabulary of three – year- old children? Research Question 4. How is the effect of the augmented reality picture book activity on the sentence level of three-year-old children?
As for the subjects of this study, 10 three-year-old children in L daycare center in S city were randomly assigned as the experimental group, and 10 three-year-old children in Y daycare center were done as the control group. The language expression ability test of the children in the experimental group and the control group was conducted for 20 three-year-old children for 5 days from July 16 to July 20, 2018. Application treatment was carried out from Aug 16 to Oct 17, 2018. Experimental treatment was done eight times. The experiment was conducted with three-year-old children in the group where they do general picture book reading activity and where they do the augmented reality picture book activity. A large group activity was conducted for about 20 minutes in the control group. In the experimental group, the large group activity was planned and implemented for about 25 minutes, the children were let to listen to picture books through a monitor screen using Tablet PCs and smart techniques, and follow-up activities were done in the assigned extra time. The follow-up activities were made up of painting, observation experiment, children's play, word chain, story picture decoration, etc., which took about from 50min to 1hr in total.
After the activities finished, books were stocked in the language area, and children were allowed to read them freely and to perform tablet PC activities under the guidance of a teacher. The control group conducted a picture reading activity as a large group activity for about 25 min and did expressing, painting, etc. as follow-up activities. Picture materials for pretest and posttest which Lee Ji Yeon(1999) revised and made, based on Visual Que Writing(VQ) test tool developed by Jung Nam Yi(1996), were used as a study tool. In order to examine the effect of language expression ability of children between the experimental group which used the augmented reality picture books and the control group which didn't use them, the mean and standard deviation were yielded. In addition, to inquire whether or not there is difference between the experimental group and the control group, U test of Independent Sample Mann-Whitney, a nonparametric test, was used. The results of this study are summarized as follows. First, the augmented reality picture book activity improves the story structure concept more than picture book one. That is, it makes the children form the concept and get used to the proper vocabulary and sentence expression by getting the relevant information, and helps them develop the story structure concept by learning a variety of situations and how to express properly.
Second, the augmented reality picture activity increases the imagination of three- year- old children more than picture book one. The expansion of imagination has a positive effect on the divergent thinking of children, and brings about the improvement in language expression ability by making them analyze the impression stored by experience and reconnect it.
Third, sentence level gets improved further through the augmented reality picture book reading activity. As the children have a command of a variety of sentences, they come to do the sentence which is connected by over two connective endings.
As a result, it was identified that doing the augmented reality picture book reading activity is a more effective teaching method in improving the story structure concept, imagination and sentence level of children than doing only the general picture book reading activity.
This suggests that the augmented reality picture books are worth as teaching media for promoting language expression ability in the field of the children education.
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