객실승무원의 갈등관리 유형이 직무스트레스, 직무성과, 이직의도에 미치는 영향 : 국내 항공사와 외국 항공사 간의 비교 연구 The effects of flight attendants' conflict management types on job stress, job performance, turnover intention : a comparison between domestic airlines and foreign airlines원문보기
본 연구는 국내 항공사와 외국 항공사 (대형 항공사, 저비용 항공사 모두 포함) 현직 승무원을 대상으로 갈등관리 유형과 직무 성과, 직무 스트레스, 이직의도 요인을 실증적으로 분석하여 각 개인의 갈등 관리 유형과의 요인별 영향 관계를 파악하여 서비스 품질을 높일 수 있는 시사점을 제공함으로써, 과열화된 항공업계에서 기업의 경쟁력을 높이고 기업 성과를 성공적으로 이루어내기 위한 기초 자료로서 향후 경영 전략과 인적 자원 관리 차원에서 실질적으로 도움이 될 것이라고 예상하고 연구하였다. 이를 위해 국내 항공사와 외국 항공사에 재직 중에 있는 객실승무원을 대상으로 설문지를 배포하여 조사하였고, 예비조사를 거쳐 본 조사는 2017년 5월 22일부터 6월30일까지 실시하였다. 총 319부를 배포하여 무응답한 항목이 있는 설문지 4부와 일률적으로 답변한 설문지 3부를 제외한 총 312부가 연구에 사용되었다. 수집된 유효 자료는 통계 패키지 ...
본 연구는 국내 항공사와 외국 항공사 (대형 항공사, 저비용 항공사 모두 포함) 현직 승무원을 대상으로 갈등관리 유형과 직무 성과, 직무 스트레스, 이직의도 요인을 실증적으로 분석하여 각 개인의 갈등 관리 유형과의 요인별 영향 관계를 파악하여 서비스 품질을 높일 수 있는 시사점을 제공함으로써, 과열화된 항공업계에서 기업의 경쟁력을 높이고 기업 성과를 성공적으로 이루어내기 위한 기초 자료로서 향후 경영 전략과 인적 자원 관리 차원에서 실질적으로 도움이 될 것이라고 예상하고 연구하였다. 이를 위해 국내 항공사와 외국 항공사에 재직 중에 있는 객실승무원을 대상으로 설문지를 배포하여 조사하였고, 예비조사를 거쳐 본 조사는 2017년 5월 22일부터 6월30일까지 실시하였다. 총 319부를 배포하여 무응답한 항목이 있는 설문지 4부와 일률적으로 답변한 설문지 3부를 제외한 총 312부가 연구에 사용되었다. 수집된 유효 자료는 통계 패키지 SPSS 23.0을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 갈등관리유형과 직무스트레스 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사는 갈등관리유형 중 회피형이 직무스트레스에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 외국 항공사는 갈등관리유형 중 순응형이 직무스트레스에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 국내 항공사에서 근무하는 승무원들 중 갈등을 대처하는 방식이 회피형인 사람이 직무스트레스가 높다는 것을 의미하고, 외국 항공사에서 근무하는 승무원들 중 순응형인 사람이 직무스트레스가 낮다는 것을 의미한다. 국내 항공사는 상하 서열 관계가 뚜렷한 수직적인 문화 속에서 갈등이 생길 경우 회피를 함으로써 의견 충돌은 피하지만 그만큼 직무스트레스는 많이 받는 것으로 사료되어 진다. 설문지에 응답한 외국 항공사에서 근무하는 승무원들은 연구자가 속하여 있는 특정 외국 항공사의 한국인 승무원들이 대부분이기 때문에 모든 외국 항공사를 대변할 수 없다고 사료되어지나, 본 연구 결과에서는 상대적으로 외국 항공사는 외국인 승무원으로서 직급이나 지위가 따로 없고 맡은 바 duty만 비행 시간 내에 끝내면 상당히 자유롭기 때문에 갈등이 생길 경우 상대방을 따르고 순응함으로써 직무스트레스를 받지 않는 것으로 사료되어 진다. 둘째, 갈등관리유형과 직무성과 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사는 갈등관리유형 중 타협형, 통합협이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형, 순응형은 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외국 항공사는 갈등관리유형 중 통합형, 지배형이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형이 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 국내 항공사와 외국 항공사 모두 갈등관리유형 중 통합형이 직무성과에 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 국내 항공사와 외국 항공사 모두 갈등이 생길 경우 상대방과 자신의 입장과 의견을 최대한 고려하여 통합적으로 양측 다 만족시키고자 하는 유형인 사람이 직무성과 또한 높다는 것을 의미한다. 이는 혼자서 업무를 하며 개인적으로 성과를 내는 다른 직종과는 달리 팀으로 다 같이 일을 하는 항공사 승무원의 업무 환경과 특성이 반영된 결과로, 각기 다른 성향과 성격을 가진 동료 및 선후배들과의 다른 의견 속에서도 최대한 종합적인 대안을 제안하며 모두를 만족시키는 것이 서비스 성과도 높다고 보여 진다. 세부적으로 비교하자면, 국내항공사는 타협형, 통합형이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형, 순응형이 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 국내 항공사에서는 통합적으로 문제를 해결하는 유형 뿐만 아니라, 서로 부분적인 희생과 양보를 통해 중도적인 대안을 찾고자 하는 타협형인 사람도 직무성과가 높다는 것을 의미한다. 그리고, 갈등을 회피하는 유형과 순응하는 유형이 직무성과가 낮은 것으로 나타났는데 이는 문제 해결에 그만큼 적극적이지 않기 때문에 업무의 성과도 그에 따라 낮아지는 것으로 사료되어 진다. 외국 항공사는 통합형, 지배형이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형이 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 외국 항공사에서는 통합적으로 문제를 해결 하는 유형 뿐만 아니라, 자신의 의견을 주장하며 이끄는 지배형인 사람도 직무성과가 높다는 것을 의미한다. 이는 외국 항공사에서 근무하는 한국인 승무원들이 외국인 승무원으로서 상대적으로 의견을 더 자유롭게 피력하고 리드 할 수 있는 특유의 항공사 환경과 분위기가 녹아있기 때문으로 사료되어 진다. 그리고, 갈등을 회피하는 유형이 직무성과가 낮은 것으로 나타났는데 이는 문제 해결에 그만큼 적극적이지 않기 때문에 업무의 성과도 그에 따라 낮아지는 것으로 사료되어 진다. 따라서, 항공사 기업에서는 갈등관리유형의 중요성을 자각하고 더 적극적으로 관심을 기울여야 할 필요가 있다. 조직 내 갈등을 자연스러운 현상으로 인식하고 문제를 해결하는데 각 기업의 문화와 분위기 속에서 어떠한 갈등관리유형이 가장 효과적인지 파악하여 현실적으로 실전 업무에서 응용할 수 있는 교육 프로그램 개발과 인재 육성에 중점을 두어야 할 것이다. 셋째, 직무스트레스와 직무성과 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사, 외국 항공사 모두 직무스트레스가 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 직무스트레스와 이직의도 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사, 외국 항공사 모두 직무스트레스가 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 이직의도와 직무성과 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사, 외국 항공사 모두 이직의도가 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상으로 위의 연구 결과를 요약하자면, 직무스트레스가 높으면 개인의 직무성과는 낮고, 이직의도는 높다는 것을 의미한다. 이는 결국 최종적인 기업의 경영 성과에도 영향을 미치므로, 기업들은 객실 승무원의 직무스트레스와 이직의도를 낮추고 개인의 직무성과를 높이기 위하여 회사의 시스템이나 정책을 새로 반영할 필요성이 제기된다. 1:1로 멘토-멘티를 정하여 갈등 상황에서의 힘듦을 토로하고 조언을 받을 수 있는 멘토링 시스템이나 일하면서 겪는 고충을 회사에 피드백 할 수 있는 익명 제언란 등을 만들어 적극 활용할 필요가 있다.
본 연구는 국내 항공사와 외국 항공사 (대형 항공사, 저비용 항공사 모두 포함) 현직 승무원을 대상으로 갈등관리 유형과 직무 성과, 직무 스트레스, 이직의도 요인을 실증적으로 분석하여 각 개인의 갈등 관리 유형과의 요인별 영향 관계를 파악하여 서비스 품질을 높일 수 있는 시사점을 제공함으로써, 과열화된 항공업계에서 기업의 경쟁력을 높이고 기업 성과를 성공적으로 이루어내기 위한 기초 자료로서 향후 경영 전략과 인적 자원 관리 차원에서 실질적으로 도움이 될 것이라고 예상하고 연구하였다. 이를 위해 국내 항공사와 외국 항공사에 재직 중에 있는 객실승무원을 대상으로 설문지를 배포하여 조사하였고, 예비조사를 거쳐 본 조사는 2017년 5월 22일부터 6월30일까지 실시하였다. 총 319부를 배포하여 무응답한 항목이 있는 설문지 4부와 일률적으로 답변한 설문지 3부를 제외한 총 312부가 연구에 사용되었다. 수집된 유효 자료는 통계 패키지 SPSS 23.0을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 갈등관리유형과 직무스트레스 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사는 갈등관리유형 중 회피형이 직무스트레스에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 외국 항공사는 갈등관리유형 중 순응형이 직무스트레스에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 국내 항공사에서 근무하는 승무원들 중 갈등을 대처하는 방식이 회피형인 사람이 직무스트레스가 높다는 것을 의미하고, 외국 항공사에서 근무하는 승무원들 중 순응형인 사람이 직무스트레스가 낮다는 것을 의미한다. 국내 항공사는 상하 서열 관계가 뚜렷한 수직적인 문화 속에서 갈등이 생길 경우 회피를 함으로써 의견 충돌은 피하지만 그만큼 직무스트레스는 많이 받는 것으로 사료되어 진다. 설문지에 응답한 외국 항공사에서 근무하는 승무원들은 연구자가 속하여 있는 특정 외국 항공사의 한국인 승무원들이 대부분이기 때문에 모든 외국 항공사를 대변할 수 없다고 사료되어지나, 본 연구 결과에서는 상대적으로 외국 항공사는 외국인 승무원으로서 직급이나 지위가 따로 없고 맡은 바 duty만 비행 시간 내에 끝내면 상당히 자유롭기 때문에 갈등이 생길 경우 상대방을 따르고 순응함으로써 직무스트레스를 받지 않는 것으로 사료되어 진다. 둘째, 갈등관리유형과 직무성과 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사는 갈등관리유형 중 타협형, 통합협이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형, 순응형은 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외국 항공사는 갈등관리유형 중 통합형, 지배형이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형이 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 국내 항공사와 외국 항공사 모두 갈등관리유형 중 통합형이 직무성과에 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 국내 항공사와 외국 항공사 모두 갈등이 생길 경우 상대방과 자신의 입장과 의견을 최대한 고려하여 통합적으로 양측 다 만족시키고자 하는 유형인 사람이 직무성과 또한 높다는 것을 의미한다. 이는 혼자서 업무를 하며 개인적으로 성과를 내는 다른 직종과는 달리 팀으로 다 같이 일을 하는 항공사 승무원의 업무 환경과 특성이 반영된 결과로, 각기 다른 성향과 성격을 가진 동료 및 선후배들과의 다른 의견 속에서도 최대한 종합적인 대안을 제안하며 모두를 만족시키는 것이 서비스 성과도 높다고 보여 진다. 세부적으로 비교하자면, 국내항공사는 타협형, 통합형이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형, 순응형이 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 국내 항공사에서는 통합적으로 문제를 해결하는 유형 뿐만 아니라, 서로 부분적인 희생과 양보를 통해 중도적인 대안을 찾고자 하는 타협형인 사람도 직무성과가 높다는 것을 의미한다. 그리고, 갈등을 회피하는 유형과 순응하는 유형이 직무성과가 낮은 것으로 나타났는데 이는 문제 해결에 그만큼 적극적이지 않기 때문에 업무의 성과도 그에 따라 낮아지는 것으로 사료되어 진다. 외국 항공사는 통합형, 지배형이 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 회피형이 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 외국 항공사에서는 통합적으로 문제를 해결 하는 유형 뿐만 아니라, 자신의 의견을 주장하며 이끄는 지배형인 사람도 직무성과가 높다는 것을 의미한다. 이는 외국 항공사에서 근무하는 한국인 승무원들이 외국인 승무원으로서 상대적으로 의견을 더 자유롭게 피력하고 리드 할 수 있는 특유의 항공사 환경과 분위기가 녹아있기 때문으로 사료되어 진다. 그리고, 갈등을 회피하는 유형이 직무성과가 낮은 것으로 나타났는데 이는 문제 해결에 그만큼 적극적이지 않기 때문에 업무의 성과도 그에 따라 낮아지는 것으로 사료되어 진다. 따라서, 항공사 기업에서는 갈등관리유형의 중요성을 자각하고 더 적극적으로 관심을 기울여야 할 필요가 있다. 조직 내 갈등을 자연스러운 현상으로 인식하고 문제를 해결하는데 각 기업의 문화와 분위기 속에서 어떠한 갈등관리유형이 가장 효과적인지 파악하여 현실적으로 실전 업무에서 응용할 수 있는 교육 프로그램 개발과 인재 육성에 중점을 두어야 할 것이다. 셋째, 직무스트레스와 직무성과 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사, 외국 항공사 모두 직무스트레스가 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 직무스트레스와 이직의도 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사, 외국 항공사 모두 직무스트레스가 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 이직의도와 직무성과 간의 영향관계에 대한 분석 결과 국내 항공사, 외국 항공사 모두 이직의도가 직무성과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상으로 위의 연구 결과를 요약하자면, 직무스트레스가 높으면 개인의 직무성과는 낮고, 이직의도는 높다는 것을 의미한다. 이는 결국 최종적인 기업의 경영 성과에도 영향을 미치므로, 기업들은 객실 승무원의 직무스트레스와 이직의도를 낮추고 개인의 직무성과를 높이기 위하여 회사의 시스템이나 정책을 새로 반영할 필요성이 제기된다. 1:1로 멘토-멘티를 정하여 갈등 상황에서의 힘듦을 토로하고 조언을 받을 수 있는 멘토링 시스템이나 일하면서 겪는 고충을 회사에 피드백 할 수 있는 익명 제언란 등을 만들어 적극 활용할 필요가 있다.
This study empirically analyzed conflict management type, job performance, job stress, and factors of turnover intention on current flight attendants of domestic airline and foreign airline(including both major airline and low-cost airline) to provide substantial help in future management strategy a...
This study empirically analyzed conflict management type, job performance, job stress, and factors of turnover intention on current flight attendants of domestic airline and foreign airline(including both major airline and low-cost airline) to provide substantial help in future management strategy and human resource management as basic data for raising business competitive power and achieving business results successfully in overheating airline industry by identifying influencing relationship between conflict management type of each individual by factor and providing implications that can improve service quality. To this end, this study distributed questionnaire to cabin attendants who are employed in domestic airline and foreign airline, and conducted investigation from May 22 to Jun 30, 2017 after preliminary investigation. Total 319 copies were distributed and used total 312 copies on this study excluding 4 incomplete copies and 3 copies with consistent response. The collected valid data was analyzed using SPSS 23.0 Statistics Package.
The summary of research results is as follows. First, according to the result of analyzing an influencing relationship between conflict management type and job stress, it was identified that avoiding type among conflict management type makes positive effect on job stress for domestic airline and obliging type makes negative effect on job stress for foreign airline. The research result signifies that cabin attendants of domestic airline who avoid conflicts have higher job stress, and obliging type who are employed in foreign airlines have low job stress. For domestic airlines, it is considered that cabin attendants are under a lot of job stress even when they avoid conflicting views by avoiding conflicts in vertical culture of distinct relationship between subordinates and superiors. It is considered that cabin attendants of foreign airlines who responded to the questionnaire cannot speak for every foreign airlines because most of them of a specific foreign airline where the researcher is employed in are Korean cabin attendants, but it is considered that cabin attendants of foreign airlines do not receive job stress by following and adjusting themselves to others when there is conflict because foreign airlines do not have rank or position and are considerably free when they finish their duty in flight time. Secondly, according to the result of analyzing an influencing relationship between conflict management type and job performance, it was identified that compromising type and integrating type among conflict management type makes positive effect and avoiding type and obliging type makes negative effect on job performance for domestic airlines. For foreign airlines, integrating type and dominating type among conflict management type made positive effect and avoiding type made negative effect on job performance. It was identified that integrating type among conflict management type makes the biggest influence on job performance for both domestic and foreign airlines The research result signifies that people who try to satisfy both sides by taking their own and other person’s opinion into full consideration have higher job performance when both domestic and foreign airlines have conflicts. This is the result that reflected working environment and characteristics of airline cabin attendants who work together as a team unlike other jobs where people work alone and make individual performances, and it is considered that service performance can be improved by suggesting most comprehensive alternatives and satisfying everyone even under different opinions of colleagues, seniors, and juniors with different tendencies and personalities. To compare in detail, it was identified that comprising type and intergrating type makes positive effect on job performance for domestic airlines, and avoiding type and obliging type makes negative effect on job performance for domestic airlines. Meaning, this signifies that not only the type who tries to solve problems comprehensively but compromising type who tries to find moderate alternatives through partial sacrifice and concession has high job performance as well. Also, avoiding type and obliging type to conflict showed low job performance, and it is considered that job performance becomes low because they are not active towards solving problems. It was identified that integrating type and dominating type make positive effect and avoiding type makes negative effect on job performance for foreign airlines. Meaning, not only the type who tries to solve problems comprehensively but the dominating type who asserts their opinion and lead the team has high job performance as well in foreign airlines. It is considered that it is because Korean cabin attendants who work in foreign airlines are melted into unique environment and atmosphere of airlines where they can express their opinions and lead the group more freely as a foreign cabin attendant. Also, the type who avoid conflicts showed low job performance, and it is considered that job performance lowers accordingly because they are not as active in solving problems. Therefore, it would be necessary for airlines to perceive the importance of conflict management type and to pay closer attention. They would have to focus on developing educational program that can be actually applied in actual business and cultivating people of talent by identifying which conflict management type is most effective for culture and atmosphere of each company in recognizing conflict within an organization as a natural phenomenon and in solving problems. Thirdly, according to the result of analyzing an influencing relationship between job stress and job performance, it was identified that job stress makes negative effect on job performance for both domestic and foreign airlines. Fourthly, according to the result of analyzing an influencing relationship between job stress and turnover intention, it was identified that job stress makes positive effect on turnover intention for both domestic and foreign airlines. Fifthly, according to the result of analyzing an influencing relationship between turnover intention and job performance, it was identified that turnover intention makes negative effect on job performance for both domestic and foreign airlines. To summarize the research results, higher job stress signifies low job performance and high turnover intention of individuals. It is considered necessary for companies to reflect company’s new system or policy to lower job stress and turnover intention of crew attendants and to raise job performance of individuals because this makes effect on business outcome in the end. It would be necessary to create a mentoring system of assigning 1:1 mentor-mentee where cabin attendants can express their hardships in conflict situations and receive advice or anonymous suggestion section where they can speak their difficulties and provide feedbacks to their company.
This study empirically analyzed conflict management type, job performance, job stress, and factors of turnover intention on current flight attendants of domestic airline and foreign airline(including both major airline and low-cost airline) to provide substantial help in future management strategy and human resource management as basic data for raising business competitive power and achieving business results successfully in overheating airline industry by identifying influencing relationship between conflict management type of each individual by factor and providing implications that can improve service quality. To this end, this study distributed questionnaire to cabin attendants who are employed in domestic airline and foreign airline, and conducted investigation from May 22 to Jun 30, 2017 after preliminary investigation. Total 319 copies were distributed and used total 312 copies on this study excluding 4 incomplete copies and 3 copies with consistent response. The collected valid data was analyzed using SPSS 23.0 Statistics Package.
The summary of research results is as follows. First, according to the result of analyzing an influencing relationship between conflict management type and job stress, it was identified that avoiding type among conflict management type makes positive effect on job stress for domestic airline and obliging type makes negative effect on job stress for foreign airline. The research result signifies that cabin attendants of domestic airline who avoid conflicts have higher job stress, and obliging type who are employed in foreign airlines have low job stress. For domestic airlines, it is considered that cabin attendants are under a lot of job stress even when they avoid conflicting views by avoiding conflicts in vertical culture of distinct relationship between subordinates and superiors. It is considered that cabin attendants of foreign airlines who responded to the questionnaire cannot speak for every foreign airlines because most of them of a specific foreign airline where the researcher is employed in are Korean cabin attendants, but it is considered that cabin attendants of foreign airlines do not receive job stress by following and adjusting themselves to others when there is conflict because foreign airlines do not have rank or position and are considerably free when they finish their duty in flight time. Secondly, according to the result of analyzing an influencing relationship between conflict management type and job performance, it was identified that compromising type and integrating type among conflict management type makes positive effect and avoiding type and obliging type makes negative effect on job performance for domestic airlines. For foreign airlines, integrating type and dominating type among conflict management type made positive effect and avoiding type made negative effect on job performance. It was identified that integrating type among conflict management type makes the biggest influence on job performance for both domestic and foreign airlines The research result signifies that people who try to satisfy both sides by taking their own and other person’s opinion into full consideration have higher job performance when both domestic and foreign airlines have conflicts. This is the result that reflected working environment and characteristics of airline cabin attendants who work together as a team unlike other jobs where people work alone and make individual performances, and it is considered that service performance can be improved by suggesting most comprehensive alternatives and satisfying everyone even under different opinions of colleagues, seniors, and juniors with different tendencies and personalities. To compare in detail, it was identified that comprising type and intergrating type makes positive effect on job performance for domestic airlines, and avoiding type and obliging type makes negative effect on job performance for domestic airlines. Meaning, this signifies that not only the type who tries to solve problems comprehensively but compromising type who tries to find moderate alternatives through partial sacrifice and concession has high job performance as well. Also, avoiding type and obliging type to conflict showed low job performance, and it is considered that job performance becomes low because they are not active towards solving problems. It was identified that integrating type and dominating type make positive effect and avoiding type makes negative effect on job performance for foreign airlines. Meaning, not only the type who tries to solve problems comprehensively but the dominating type who asserts their opinion and lead the team has high job performance as well in foreign airlines. It is considered that it is because Korean cabin attendants who work in foreign airlines are melted into unique environment and atmosphere of airlines where they can express their opinions and lead the group more freely as a foreign cabin attendant. Also, the type who avoid conflicts showed low job performance, and it is considered that job performance lowers accordingly because they are not as active in solving problems. Therefore, it would be necessary for airlines to perceive the importance of conflict management type and to pay closer attention. They would have to focus on developing educational program that can be actually applied in actual business and cultivating people of talent by identifying which conflict management type is most effective for culture and atmosphere of each company in recognizing conflict within an organization as a natural phenomenon and in solving problems. Thirdly, according to the result of analyzing an influencing relationship between job stress and job performance, it was identified that job stress makes negative effect on job performance for both domestic and foreign airlines. Fourthly, according to the result of analyzing an influencing relationship between job stress and turnover intention, it was identified that job stress makes positive effect on turnover intention for both domestic and foreign airlines. Fifthly, according to the result of analyzing an influencing relationship between turnover intention and job performance, it was identified that turnover intention makes negative effect on job performance for both domestic and foreign airlines. To summarize the research results, higher job stress signifies low job performance and high turnover intention of individuals. It is considered necessary for companies to reflect company’s new system or policy to lower job stress and turnover intention of crew attendants and to raise job performance of individuals because this makes effect on business outcome in the end. It would be necessary to create a mentoring system of assigning 1:1 mentor-mentee where cabin attendants can express their hardships in conflict situations and receive advice or anonymous suggestion section where they can speak their difficulties and provide feedbacks to their company.
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