항공산업의 발달과 함께 항공사들은 치열한 경쟁 환경 속에서 생존을 위한 경쟁력 강화 방안에 많은 관심을 가지고 있다. 특히, 인적자원에 대한 의존도가 높은 항공사의 특성상 서비스 이미지의 경쟁력 척도인 객실승무원의 역량은 매우 중요한 요소로 인식되고 있다. 이에 학계에서도 객실승무원의 역량 강화 방안과 이에 대한 객실승무원들의 인식에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있는 상황이다. 그러나 이러한 연구들은 현직 객실승무원들에만 초점이 맞춰져 있고, 미래의 객실승무원이 될 잠재적인 지원자들 대상의 연구는 아직 부족한 현실이다. 항공사에 입사하기 위하여 객실승무원의 역량에 대한 선행교육을 받고 있는 항공관련 학과 학생들 대상의 역량 인식 연구는 미래 객실승무원 역량 강화와 그에 맞는 커리큘럼 개발 측면에서 의의가 있을 것이다. 본 연구에서는 주관성 연구 방법론인 ...
항공산업의 발달과 함께 항공사들은 치열한 경쟁 환경 속에서 생존을 위한 경쟁력 강화 방안에 많은 관심을 가지고 있다. 특히, 인적자원에 대한 의존도가 높은 항공사의 특성상 서비스 이미지의 경쟁력 척도인 객실승무원의 역량은 매우 중요한 요소로 인식되고 있다. 이에 학계에서도 객실승무원의 역량 강화 방안과 이에 대한 객실승무원들의 인식에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있는 상황이다. 그러나 이러한 연구들은 현직 객실승무원들에만 초점이 맞춰져 있고, 미래의 객실승무원이 될 잠재적인 지원자들 대상의 연구는 아직 부족한 현실이다. 항공사에 입사하기 위하여 객실승무원의 역량에 대한 선행교육을 받고 있는 항공관련 학과 학생들 대상의 역량 인식 연구는 미래 객실승무원 역량 강화와 그에 맞는 커리큘럼 개발 측면에서 의의가 있을 것이다. 본 연구에서는 주관성 연구 방법론인 Q 방법론을 적용하여 미래에 항공승무원이 되고자 희망하는 항공전공 학생들의 객실승무원 역량에 대한 인식 유형을 파악하고 이해하는 데에 목적이 있다. 문헌연구와 항공사 객실승무원경력 및 항공전공학과에서 교수로 재직 중인 전문가 FGI를 통하여 개인이 가지고 있는 내부적 역량과 조직과 고객과의 접점에서 발휘되어야 할 외부적 역량을 준거의 틀로 하여 총 33개의 Q 표본을 구성하였다. 이후 항공전공 학생 50명의 P 표본을 선정하여 데이터를 수집하고 Q 분류와 심층인터뷰를 진행하였다. 분석결과 항공전공 학생의 승무원에 대한 유형을 4가지로 도출하였다. 제1유형은 개인역량중시형, 제2유형은 고객보호중시형, 제3유형은 고객소통중시형, 제4유형은 상호작용중시형으로 나타났다. 또한 응답자들은 공통적으로 안전, 시간관념이 승무원 역량의 핵심요소라고 대답하였다. 반면에 후배양성과 고객의 요구를 예측하는 능력은 공통적으로 중요하지 않은 역량이라고 대답하였다. 이와 같은 결과를 기반으로 본 연구의 학술적 시사점으로는 첫째, 객실승무원의 역량에 관한 연구 중 항공전공 학생을 대상으로 처음으로 인식 연구를 시도하였다는 데에 중요한 의미가 있다. 둘째, 객실승무원의 역량의 중요도를 나누어 보고 유형을 분류했다는 데에 큰 의의가 있다. 셋째, 학생들은 객실승무원을 안전을 지키는 직업으로 인식하고 있음을 밝혀냈다. 또한, 항공전공 학생들의 승무원에 대한 인식결과를 통한 실무적 시사점으로는 첫째, 유형별 학생들의 특성을 반영하여 학생들의 상담 및 교육 커리큘럼 개발의 기초 자료로 사용이 가능하다. 둘째, 유형별 학생들의 특성을 반영하여 항공관련학과의 마케팅 활용 자료로서 사용가치를 제시하였다.
항공산업의 발달과 함께 항공사들은 치열한 경쟁 환경 속에서 생존을 위한 경쟁력 강화 방안에 많은 관심을 가지고 있다. 특히, 인적자원에 대한 의존도가 높은 항공사의 특성상 서비스 이미지의 경쟁력 척도인 객실승무원의 역량은 매우 중요한 요소로 인식되고 있다. 이에 학계에서도 객실승무원의 역량 강화 방안과 이에 대한 객실승무원들의 인식에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있는 상황이다. 그러나 이러한 연구들은 현직 객실승무원들에만 초점이 맞춰져 있고, 미래의 객실승무원이 될 잠재적인 지원자들 대상의 연구는 아직 부족한 현실이다. 항공사에 입사하기 위하여 객실승무원의 역량에 대한 선행교육을 받고 있는 항공관련 학과 학생들 대상의 역량 인식 연구는 미래 객실승무원 역량 강화와 그에 맞는 커리큘럼 개발 측면에서 의의가 있을 것이다. 본 연구에서는 주관성 연구 방법론인 Q 방법론을 적용하여 미래에 항공승무원이 되고자 희망하는 항공전공 학생들의 객실승무원 역량에 대한 인식 유형을 파악하고 이해하는 데에 목적이 있다. 문헌연구와 항공사 객실승무원경력 및 항공전공학과에서 교수로 재직 중인 전문가 FGI를 통하여 개인이 가지고 있는 내부적 역량과 조직과 고객과의 접점에서 발휘되어야 할 외부적 역량을 준거의 틀로 하여 총 33개의 Q 표본을 구성하였다. 이후 항공전공 학생 50명의 P 표본을 선정하여 데이터를 수집하고 Q 분류와 심층인터뷰를 진행하였다. 분석결과 항공전공 학생의 승무원에 대한 유형을 4가지로 도출하였다. 제1유형은 개인역량중시형, 제2유형은 고객보호중시형, 제3유형은 고객소통중시형, 제4유형은 상호작용중시형으로 나타났다. 또한 응답자들은 공통적으로 안전, 시간관념이 승무원 역량의 핵심요소라고 대답하였다. 반면에 후배양성과 고객의 요구를 예측하는 능력은 공통적으로 중요하지 않은 역량이라고 대답하였다. 이와 같은 결과를 기반으로 본 연구의 학술적 시사점으로는 첫째, 객실승무원의 역량에 관한 연구 중 항공전공 학생을 대상으로 처음으로 인식 연구를 시도하였다는 데에 중요한 의미가 있다. 둘째, 객실승무원의 역량의 중요도를 나누어 보고 유형을 분류했다는 데에 큰 의의가 있다. 셋째, 학생들은 객실승무원을 안전을 지키는 직업으로 인식하고 있음을 밝혀냈다. 또한, 항공전공 학생들의 승무원에 대한 인식결과를 통한 실무적 시사점으로는 첫째, 유형별 학생들의 특성을 반영하여 학생들의 상담 및 교육 커리큘럼 개발의 기초 자료로 사용이 가능하다. 둘째, 유형별 학생들의 특성을 반영하여 항공관련학과의 마케팅 활용 자료로서 사용가치를 제시하였다.
As the development of the aviation industry, most of major airlines are very interested in the ways to strengthen their competitiveness to survive in the current economic environment. When we think about the especial reliance on human resources of this industry, the service skills in cabin crews are...
As the development of the aviation industry, most of major airlines are very interested in the ways to strengthen their competitiveness to survive in the current economic environment. When we think about the especial reliance on human resources of this industry, the service skills in cabin crews are the most important quality as commonly recognized. Because of this issue, even the academic communities are turning their interests to various researches for highly systemizing on practical capacities to make the cabin services professionally upgraded. But these studies are only focused on current flight attendants and the researches on the potential candidates for the future flight attendants are remained and untouched. Therefore it is meaningfully necessary to focus on the perceptive study of flight attendant competence in the future flight attendant. The purpose of this study is to understand the unveiling perception type and subjectivity of students’ majoring in the airline service on competency of flight attendant by using Q-Methodology which is useful to analyze on the subjectivity such as individual values, attitudes, thoughts and so on. The Q-frame was constructed by using 33 statements from the literature and the experts FGI who are known as the professors in airline service major and had the practical experiences as flight attendants. Q-Sorting and In-Depth interview were conducted with using 50 P-samples. Analysis of produced four types of competence: professionalism-oriented, safety-oriented, communication-oriented, interaction-oriented. Also consensus items were found from all types of students being recognized from the statement that flight attendant should support “safety first” and “importance of time management”. Based on the results, it can be used as basic data for the student counseling and the educational curriculum which could reflect on the characteristics of students by the divided types in additional airline service departments to use as marketing resources.
As the development of the aviation industry, most of major airlines are very interested in the ways to strengthen their competitiveness to survive in the current economic environment. When we think about the especial reliance on human resources of this industry, the service skills in cabin crews are the most important quality as commonly recognized. Because of this issue, even the academic communities are turning their interests to various researches for highly systemizing on practical capacities to make the cabin services professionally upgraded. But these studies are only focused on current flight attendants and the researches on the potential candidates for the future flight attendants are remained and untouched. Therefore it is meaningfully necessary to focus on the perceptive study of flight attendant competence in the future flight attendant. The purpose of this study is to understand the unveiling perception type and subjectivity of students’ majoring in the airline service on competency of flight attendant by using Q-Methodology which is useful to analyze on the subjectivity such as individual values, attitudes, thoughts and so on. The Q-frame was constructed by using 33 statements from the literature and the experts FGI who are known as the professors in airline service major and had the practical experiences as flight attendants. Q-Sorting and In-Depth interview were conducted with using 50 P-samples. Analysis of produced four types of competence: professionalism-oriented, safety-oriented, communication-oriented, interaction-oriented. Also consensus items were found from all types of students being recognized from the statement that flight attendant should support “safety first” and “importance of time management”. Based on the results, it can be used as basic data for the student counseling and the educational curriculum which could reflect on the characteristics of students by the divided types in additional airline service departments to use as marketing resources.
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