본 연구는 방송 트렌드 메이크업이 대중들에게 미치는 영향과 외모 자존감에 대한 만족도와의 관계를 조사하기 위하여 2018년 9월 10일부터 2017년 10월 20일까지 대전세종·충남·충북지역의 20대∼50대 이상의 성 여성 550명을 대상으로 설문조사 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical package for social science) 23.0을 사용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자들의 연령 분포는 20대 이하는 176명(32.0%), 30대는 234명(42.5%), 40대 이상은 140명(25.5%) 이었다. 둘째, 메이크업의 인식 실태를 조사한 결과, 연령이 낮을수록 메이크업에 대한 관심도가 높았고, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 주간 메이크업 횟수는 4∼6회가 가장 높게 나왔으며, 평소 메이크업을 하는 정도는 포인트 메이크업이 가장 많았다. 메이크업을 하는 이유는 예뻐 보이려고, 예의를 갖추기 위해 순으로 나왔고, 메이크업 시 가장 고려하는 것은 얼굴형의 조화가 나타났으며, 메이크업 시 가장 많이 참고하는 것으로는 자신의 판단으로 나타났다. 메이크업을 통해 표현하고 싶은 이미지는 세련되고 고급스러운 이미지가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 방송 트렌드 메이크업에 대한 인지여부는 알고 있음이 높게 나타났고, 연령별로는 20대 이하가 가장 많았고, 40대 이상이 가장 낮았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업의 습득 정보 경로로는 인터넷, ...
본 연구는 방송 트렌드 메이크업이 대중들에게 미치는 영향과 외모 자존감에 대한 만족도와의 관계를 조사하기 위하여 2018년 9월 10일부터 2017년 10월 20일까지 대전세종·충남·충북지역의 20대∼50대 이상의 성 여성 550명을 대상으로 설문조사 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical package for social science) 23.0을 사용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자들의 연령 분포는 20대 이하는 176명(32.0%), 30대는 234명(42.5%), 40대 이상은 140명(25.5%) 이었다. 둘째, 메이크업의 인식 실태를 조사한 결과, 연령이 낮을수록 메이크업에 대한 관심도가 높았고, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 주간 메이크업 횟수는 4∼6회가 가장 높게 나왔으며, 평소 메이크업을 하는 정도는 포인트 메이크업이 가장 많았다. 메이크업을 하는 이유는 예뻐 보이려고, 예의를 갖추기 위해 순으로 나왔고, 메이크업 시 가장 고려하는 것은 얼굴형의 조화가 나타났으며, 메이크업 시 가장 많이 참고하는 것으로는 자신의 판단으로 나타났다. 메이크업을 통해 표현하고 싶은 이미지는 세련되고 고급스러운 이미지가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 방송 트렌드 메이크업에 대한 인지여부는 알고 있음이 높게 나타났고, 연령별로는 20대 이하가 가장 많았고, 40대 이상이 가장 낮았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업의 습득 정보 경로로는 인터넷, TV, 잡지 순으로 나타났다. 관심 있게 메이크업을 보는 방송인은 전체적으로는 연예인이 많았으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업 경험 여부는 전체적으로 경험 없음이 높았으며, 40대 이상이 경험이 가장 없었고, 20대 이하가 가장 많았다. 방송 트렌드 메이크업을 해보지 않은 이유로는 전체적으로 해보고 싶지만 하는 방법을 몰라서가 가장 많았고 방송 트렌드 메이크업을 한다면 표현하고 싶은 이미지는 세련되고 고급스러운 이미지가 가장 많았다. 넷째, 방송 트렌드 메이크업에 대한 만족감은 평균이 4.10점으로 높은 것으로 나타났고, 연령이 낮을수록 더 높게 나타났다. 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업을 통한 변화 시 기분이 좋아지는 정도는 높은 것으로 나타났다. 방송 트렌드 메이크업 후 대인 관계에서 적극성은 전체적으로 높게 나타났고, 연령별 의견이 비슷했으며, 계적으로 유의한 차이는 없었다. 다섯째, 방송 트렌드 메이크업이 외모 자존감은 메이크업을 후 대인관계에서의 적극성은 평균이 4.00점으로 높은 것으로 나타났으며 나의 외모가 사회생활에 도움을 준다. 남들이 나의 외모를 칭찬한다. 남들이 나를 예쁜 연예인 누군가와 닮았다고 생각한다. 순으로 자존감이 높은 것으로 나타났다. 즉 방송 트렌드 메이크업 경험이 많을수록 외모 자존감이 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 이와 같은 결과는 조사대상 지역을 대전·세종·충남·북 지역으로 한정하여 측정하였기 때문에 이의 결과를 일반화하기에는 일부 한계점이 있을 것으로 사료되며, 후속 연구에서는 지역의 범위를 확대하여 조사한다면 좀 더 객관적인 결과가 되어 질 것으로 사료된다. 또한 방송 트렌드 메이크업 뿐 만 아니라 헤어, 의상 등 다양한 이미지 측면에서의 만족도 연구가 이어져야 할 것으로 사료된다.
본 연구는 방송 트렌드 메이크업이 대중들에게 미치는 영향과 외모 자존감에 대한 만족도와의 관계를 조사하기 위하여 2018년 9월 10일부터 2017년 10월 20일까지 대전세종·충남·충북지역의 20대∼50대 이상의 성 여성 550명을 대상으로 설문조사 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical package for social science) 23.0을 사용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자들의 연령 분포는 20대 이하는 176명(32.0%), 30대는 234명(42.5%), 40대 이상은 140명(25.5%) 이었다. 둘째, 메이크업의 인식 실태를 조사한 결과, 연령이 낮을수록 메이크업에 대한 관심도가 높았고, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 주간 메이크업 횟수는 4∼6회가 가장 높게 나왔으며, 평소 메이크업을 하는 정도는 포인트 메이크업이 가장 많았다. 메이크업을 하는 이유는 예뻐 보이려고, 예의를 갖추기 위해 순으로 나왔고, 메이크업 시 가장 고려하는 것은 얼굴형의 조화가 나타났으며, 메이크업 시 가장 많이 참고하는 것으로는 자신의 판단으로 나타났다. 메이크업을 통해 표현하고 싶은 이미지는 세련되고 고급스러운 이미지가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 방송 트렌드 메이크업에 대한 인지여부는 알고 있음이 높게 나타났고, 연령별로는 20대 이하가 가장 많았고, 40대 이상이 가장 낮았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업의 습득 정보 경로로는 인터넷, TV, 잡지 순으로 나타났다. 관심 있게 메이크업을 보는 방송인은 전체적으로는 연예인이 많았으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업 경험 여부는 전체적으로 경험 없음이 높았으며, 40대 이상이 경험이 가장 없었고, 20대 이하가 가장 많았다. 방송 트렌드 메이크업을 해보지 않은 이유로는 전체적으로 해보고 싶지만 하는 방법을 몰라서가 가장 많았고 방송 트렌드 메이크업을 한다면 표현하고 싶은 이미지는 세련되고 고급스러운 이미지가 가장 많았다. 넷째, 방송 트렌드 메이크업에 대한 만족감은 평균이 4.10점으로 높은 것으로 나타났고, 연령이 낮을수록 더 높게 나타났다. 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 방송 트렌드 메이크업을 통한 변화 시 기분이 좋아지는 정도는 높은 것으로 나타났다. 방송 트렌드 메이크업 후 대인 관계에서 적극성은 전체적으로 높게 나타났고, 연령별 의견이 비슷했으며, 계적으로 유의한 차이는 없었다. 다섯째, 방송 트렌드 메이크업이 외모 자존감은 메이크업을 후 대인관계에서의 적극성은 평균이 4.00점으로 높은 것으로 나타났으며 나의 외모가 사회생활에 도움을 준다. 남들이 나의 외모를 칭찬한다. 남들이 나를 예쁜 연예인 누군가와 닮았다고 생각한다. 순으로 자존감이 높은 것으로 나타났다. 즉 방송 트렌드 메이크업 경험이 많을수록 외모 자존감이 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 이와 같은 결과는 조사대상 지역을 대전·세종·충남·북 지역으로 한정하여 측정하였기 때문에 이의 결과를 일반화하기에는 일부 한계점이 있을 것으로 사료되며, 후속 연구에서는 지역의 범위를 확대하여 조사한다면 좀 더 객관적인 결과가 되어 질 것으로 사료된다. 또한 방송 트렌드 메이크업 뿐 만 아니라 헤어, 의상 등 다양한 이미지 측면에서의 만족도 연구가 이어져야 할 것으로 사료된다.
In order to research the effects of broadcasting trend makeup on the public and the relation with the satisfaction of self-esteem in appearance, this study conducted a survey targeting total 550 women in their 20s-50s in Daejeon, Sejong, Chungnam, and Chungbuk regions from September 10th 2018 to Oct...
In order to research the effects of broadcasting trend makeup on the public and the relation with the satisfaction of self-esteem in appearance, this study conducted a survey targeting total 550 women in their 20s-50s in Daejeon, Sejong, Chungnam, and Chungbuk regions from September 10th 2018 to October 20th 2017. The collected data was analyzed by using the SPSS(Statistical package for social science) 23.0, and the results are as follows. First, the age distribution of research subjects included 176 women in their 20s or lower(32.0%), 234 women in their 30s(42.5%), and 140 women in their 40s or up(25.5%). Second, in the results of researching the actual status of perception of makeup, when the age was lower, the interest in makeup was higher, which showed statistically significant differences. Regarding the number of weekly makeup, the 4-6 times was the highest. Regarding the degree of usual makeup, the point makeup was the most. The reasons for putting on makeup include for looking pretty and for being polite in order. What was the most considered when putting on makeup was the harmony of facial shape. What was the most referred when putting on makeup was their own judgment. As the image desired to express through makeup, the sophisticated and luxurious image was the highest. Third, regarding the degree of cognition of broadcasting trend makeup, being aware of it was the highest. In each age group, the women in their 20s or lower were the most, and the women in their 40s or up were the lowest, which showed statistically significant differences. As the channel of acquiring the information about broadcasting trend makeup, the internet, TV, and magazine were shown in order. As the broadcasters whose makeup would be observed with interest, generally, there were lots of entertainers, which showed statistically significant differences. Regarding the matter of experience in broadcasting trend makeup, overall, many subjects did not have the experience. The women in their 40s or up showed the lowest while the women in their 20s or lower showed the highest. The biggest reason for not trying the broadcasting trend makeup was that they did not know how to do it. Regarding the image desired to express through the broadcasting trend makeup, the sophisticated and luxurious image was the most. Fourth, the satisfaction with the broadcasting trend makeup was average 4.10. When the age was lower, it was higher, which showed statistically significant differences. The degree of feeling better for changes through the broadcasting trend makeup was high. After the broadcasting trend makeup, the activeness in interpersonal relationships was overall high. The opinions of each age group were similar to each other, which did not show statistically significant differences. Fifth, regarding the self-esteem in appearance after putting on the broadcasting trend makeup, the activeness in interpersonal relationships was high as average 4.00. The high self-esteem was shown in the order of 'My appearance is helpful for my social life', 'People praise my appearance', and 'People think that I look like a pretty entertainer'. In other words, when their experience in broadcasting trend makeup was more, their self-esteem in appearance was increased. The results of this study are limited to generalize as the subject areas were limited to Daejeon, Sejong, Chungnam, and Chungbuk regions. If the follow-up researches expand the scope of region, it would be possible to obtain more objective results. Also, there should be continuous researches on the satisfaction in the aspect of diverse images such as broadcasting trend makeup, hair, and clothing.
In order to research the effects of broadcasting trend makeup on the public and the relation with the satisfaction of self-esteem in appearance, this study conducted a survey targeting total 550 women in their 20s-50s in Daejeon, Sejong, Chungnam, and Chungbuk regions from September 10th 2018 to October 20th 2017. The collected data was analyzed by using the SPSS(Statistical package for social science) 23.0, and the results are as follows. First, the age distribution of research subjects included 176 women in their 20s or lower(32.0%), 234 women in their 30s(42.5%), and 140 women in their 40s or up(25.5%). Second, in the results of researching the actual status of perception of makeup, when the age was lower, the interest in makeup was higher, which showed statistically significant differences. Regarding the number of weekly makeup, the 4-6 times was the highest. Regarding the degree of usual makeup, the point makeup was the most. The reasons for putting on makeup include for looking pretty and for being polite in order. What was the most considered when putting on makeup was the harmony of facial shape. What was the most referred when putting on makeup was their own judgment. As the image desired to express through makeup, the sophisticated and luxurious image was the highest. Third, regarding the degree of cognition of broadcasting trend makeup, being aware of it was the highest. In each age group, the women in their 20s or lower were the most, and the women in their 40s or up were the lowest, which showed statistically significant differences. As the channel of acquiring the information about broadcasting trend makeup, the internet, TV, and magazine were shown in order. As the broadcasters whose makeup would be observed with interest, generally, there were lots of entertainers, which showed statistically significant differences. Regarding the matter of experience in broadcasting trend makeup, overall, many subjects did not have the experience. The women in their 40s or up showed the lowest while the women in their 20s or lower showed the highest. The biggest reason for not trying the broadcasting trend makeup was that they did not know how to do it. Regarding the image desired to express through the broadcasting trend makeup, the sophisticated and luxurious image was the most. Fourth, the satisfaction with the broadcasting trend makeup was average 4.10. When the age was lower, it was higher, which showed statistically significant differences. The degree of feeling better for changes through the broadcasting trend makeup was high. After the broadcasting trend makeup, the activeness in interpersonal relationships was overall high. The opinions of each age group were similar to each other, which did not show statistically significant differences. Fifth, regarding the self-esteem in appearance after putting on the broadcasting trend makeup, the activeness in interpersonal relationships was high as average 4.00. The high self-esteem was shown in the order of 'My appearance is helpful for my social life', 'People praise my appearance', and 'People think that I look like a pretty entertainer'. In other words, when their experience in broadcasting trend makeup was more, their self-esteem in appearance was increased. The results of this study are limited to generalize as the subject areas were limited to Daejeon, Sejong, Chungnam, and Chungbuk regions. If the follow-up researches expand the scope of region, it would be possible to obtain more objective results. Also, there should be continuous researches on the satisfaction in the aspect of diverse images such as broadcasting trend makeup, hair, and clothing.
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