발달지연 아동을 대상으로 Ayres 감각통합중재를 적용하여 감각처리능력과 운동발달에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 만 3-5세의 발달지연 아동을 대상으로 실험군 9명과 대조군 8명이 본 연구에 참여하였다. 연구 도구는 Short Sensory Profile (SSP), Peabody Developmental Motor Scale-2(PDMS-2)를 사용하였다. 실험군은 Ayres의 ...
발달지연 아동을 대상으로 Ayres 감각통합중재를 적용하여 감각처리능력과 운동발달에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 만 3-5세의 발달지연 아동을 대상으로 실험군 9명과 대조군 8명이 본 연구에 참여하였다. 연구 도구는 Short Sensory Profile (SSP), Peabody Developmental Motor Scale-2(PDMS-2)를 사용하였다. 실험군은 Ayres의 중심원리에 따른 개별 감각통합치료를 40분씩, 주 2회, 8주간 총 16회기를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 ver.을 사용하여 분석하였고, 통계학적 유의수준은 α=.05로 설정하였다. 실험군과 대조군의 일반적 특성에 관한 동질성 검정은 카이스퀘어 검정과 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 연구가설 검증을 위해 두 집단 간의 중재 후 차이를 알아보기 위해 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 실험군의 중재 전과 후의 차이를 알아보기 위해 윌콕슨 부호순위 검정을 사용하였다. 실험군과 대조군의 효과크기를 알아보기 위해 Cohen’s d 검정을 사용하였다. Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 감각처리능력은 전체 점수와 움직임 민감성, 청각 여과하기, 낮은 에너지/허약함에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). Cohen's d 값의 결과 전체점수(d=1.44), 움직임 민감성(d=1.23), 청각 여과하기(d=1.20), 낮은 에너지/허약함(d=1.06)에서 큰 효과를 보였고, 과소반응/특정자극을 찾는 행동(d=0.79), 촉각 민감성(d=0.65), 맛/냄새 민감성(d=0.60)에서 중간 효과를 보였다. 실험군과 대조군의 운동발달은 대근육운동발달지수, 소근육운동발달지수, 전체운동발달지수 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). Cohen's d 값의 결과 대근육운동발달지수(d=1.00), 소근육운동발달지수(d=0.94), 전체운동발달지수(d=1.08)로 모두 큰 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후의 차이는 감각처리능력에서 전체 점수, 촉각 민감성, 움직임 민감성, 과소반응/특정자극을 찾는 행동, 낮은 에너지/허약함에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 운동발달은 대근육운동발달지수가 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). Ayres의 감각통합중재는 발달지연 아동의 감각처리능력과 운동발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구 결과는 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합치료를 적용하는데 있어 임상적인 근거를 제공하는데 의의가 있다.
발달지연 아동을 대상으로 Ayres 감각통합중재를 적용하여 감각처리능력과 운동발달에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 만 3-5세의 발달지연 아동을 대상으로 실험군 9명과 대조군 8명이 본 연구에 참여하였다. 연구 도구는 Short Sensory Profile (SSP), Peabody Developmental Motor Scale-2(PDMS-2)를 사용하였다. 실험군은 Ayres의 중심원리에 따른 개별 감각통합치료를 40분씩, 주 2회, 8주간 총 16회기를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 ver.을 사용하여 분석하였고, 통계학적 유의수준은 α=.05로 설정하였다. 실험군과 대조군의 일반적 특성에 관한 동질성 검정은 카이스퀘어 검정과 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 연구가설 검증을 위해 두 집단 간의 중재 후 차이를 알아보기 위해 맨휘트니 U검정을 사용하였고, 실험군의 중재 전과 후의 차이를 알아보기 위해 윌콕슨 부호순위 검정을 사용하였다. 실험군과 대조군의 효과크기를 알아보기 위해 Cohen’s d 검정을 사용하였다. Ayres의 감각통합중재를 실시한 실험군은 중재를 실시하지 않은 대조군에 비해 감각처리능력은 전체 점수와 움직임 민감성, 청각 여과하기, 낮은 에너지/허약함에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). Cohen's d 값의 결과 전체점수(d=1.44), 움직임 민감성(d=1.23), 청각 여과하기(d=1.20), 낮은 에너지/허약함(d=1.06)에서 큰 효과를 보였고, 과소반응/특정자극을 찾는 행동(d=0.79), 촉각 민감성(d=0.65), 맛/냄새 민감성(d=0.60)에서 중간 효과를 보였다. 실험군과 대조군의 운동발달은 대근육운동발달지수, 소근육운동발달지수, 전체운동발달지수 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). Cohen's d 값의 결과 대근육운동발달지수(d=1.00), 소근육운동발달지수(d=0.94), 전체운동발달지수(d=1.08)로 모두 큰 효과를 보였다. 실험군내 중재 전과 후의 차이는 감각처리능력에서 전체 점수, 촉각 민감성, 움직임 민감성, 과소반응/특정자극을 찾는 행동, 낮은 에너지/허약함에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 운동발달은 대근육운동발달지수가 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). Ayres의 감각통합중재는 발달지연 아동의 감각처리능력과 운동발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구 결과는 발달지연 아동에게 Ayres 감각통합치료를 적용하는데 있어 임상적인 근거를 제공하는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the effect of Ayres’s sensory integration(ASI) intervention on the sensory processing ability and motor development in children with Developmental Delay. 9 children in the experimental group and 8 children in the control group participated in this stu...
The purpose of this study was to investigate the effect of Ayres’s sensory integration(ASI) intervention on the sensory processing ability and motor development in children with Developmental Delay. 9 children in the experimental group and 8 children in the control group participated in this study for Developmental Delay children aged 3-5 years. For research tool, the Short Sensory Profile (SSP), Peabody Developmental Motor Scale-2(PDMS-2) are used. In the experimental group, individual sensory integration therapy according to principle of ASI was performed for twice a week, 40 minutes, and 16 times for 8 weeks. SPSS 24.0 ver was used for the collected data, and statistical significance level was set to =.05. Mann Whitney U test and Chi-square test were used to verify the homogeneity between experimental group and control group, used the Mann Whitney U test to determine the differences between the two groups after intervention, a Wilcoxon’s signed rank test was used to determine the difference before and after intervention of the experimental group. Cohen's d test was used to determine the effect sizes of the experimental and control groups. In the ASI Intervention group, the sensory processing ability showed statistically significant difference in total score, movement sensitivity, auditory filtering and low energy/weak compared to the control group without ASI intervention(p<.05). Cohen’s d value showed a great effect on the total score(d=1.44), movement sensitivity(d=1.23), auditory filtering(d=1.20) and low energy/weak(d=1.06). In addition, under responsive/seeks sensation(d=0.79), tactile sensitivity(d=0.65) and taste/smell sensitivity(d=0.60) showed a moderate effect. In the ASI Intervention group, the movement development showed statistically significant difference in Gross Motor Quotient, Fine Motor Quotient and Total Motor Quotient compared to the control group without ASI intervention(p<.05). Cohen’s d value showed a great effect on the Gross Motor Quotient(d=1.00), Fine Motor Quotient(d=0.94) and Total Motor Quotient(d=1.08). The difference between before and after intervention in the experimental group, sensory processing ability showed statistically significant difference in total score, tactile sensitivity, movement sensitivity, under responsive /seeks sensation and low energy/weak(p<.05), and the movement development showed statistically significant difference in Gross Motor Quotient(p<.05). In this study, ASI intervention had a positive effect on the sensory processing and movement development in children with Developmental Delay. It is also important to provide a clinical basis for Ayres sensory integration therapy applied to children with Developmental Delay.
The purpose of this study was to investigate the effect of Ayres’s sensory integration(ASI) intervention on the sensory processing ability and motor development in children with Developmental Delay. 9 children in the experimental group and 8 children in the control group participated in this study for Developmental Delay children aged 3-5 years. For research tool, the Short Sensory Profile (SSP), Peabody Developmental Motor Scale-2(PDMS-2) are used. In the experimental group, individual sensory integration therapy according to principle of ASI was performed for twice a week, 40 minutes, and 16 times for 8 weeks. SPSS 24.0 ver was used for the collected data, and statistical significance level was set to =.05. Mann Whitney U test and Chi-square test were used to verify the homogeneity between experimental group and control group, used the Mann Whitney U test to determine the differences between the two groups after intervention, a Wilcoxon’s signed rank test was used to determine the difference before and after intervention of the experimental group. Cohen's d test was used to determine the effect sizes of the experimental and control groups. In the ASI Intervention group, the sensory processing ability showed statistically significant difference in total score, movement sensitivity, auditory filtering and low energy/weak compared to the control group without ASI intervention(p<.05). Cohen’s d value showed a great effect on the total score(d=1.44), movement sensitivity(d=1.23), auditory filtering(d=1.20) and low energy/weak(d=1.06). In addition, under responsive/seeks sensation(d=0.79), tactile sensitivity(d=0.65) and taste/smell sensitivity(d=0.60) showed a moderate effect. In the ASI Intervention group, the movement development showed statistically significant difference in Gross Motor Quotient, Fine Motor Quotient and Total Motor Quotient compared to the control group without ASI intervention(p<.05). Cohen’s d value showed a great effect on the Gross Motor Quotient(d=1.00), Fine Motor Quotient(d=0.94) and Total Motor Quotient(d=1.08). The difference between before and after intervention in the experimental group, sensory processing ability showed statistically significant difference in total score, tactile sensitivity, movement sensitivity, under responsive /seeks sensation and low energy/weak(p<.05), and the movement development showed statistically significant difference in Gross Motor Quotient(p<.05). In this study, ASI intervention had a positive effect on the sensory processing and movement development in children with Developmental Delay. It is also important to provide a clinical basis for Ayres sensory integration therapy applied to children with Developmental Delay.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.