세계적으로 도로 포장에 대부분 차지하는 포장재료가 아스팔트 포장이다. 아스팔트 포장은 흑색 계통이기 때문에 여름철 많은 복사열로 도시열섬의 주요원인으로 파악되고 있으며, 녹지면적 감소, 자동차 배기가스 및 건물의 냉각 및 온열 설비 등에서 배출되는 인공열 증가 등이 복합적으로 발생하기 때문에 도시열섬 저감을 위한 다각적인 시도가 진행되고 있다. 이에 불투수성 도로포장 면적이 증가함에 따라 열섬현상 이외에도 도시홍수에 대한 문제가 점차 대두되기 시작했고, ...
세계적으로 도로 포장에 대부분 차지하는 포장재료가 아스팔트 포장이다. 아스팔트 포장은 흑색 계통이기 때문에 여름철 많은 복사열로 도시열섬의 주요원인으로 파악되고 있으며, 녹지면적 감소, 자동차 배기가스 및 건물의 냉각 및 온열 설비 등에서 배출되는 인공열 증가 등이 복합적으로 발생하기 때문에 도시열섬 저감을 위한 다각적인 시도가 진행되고 있다. 이에 불투수성 도로포장 면적이 증가함에 따라 열섬현상 이외에도 도시홍수에 대한 문제가 점차 대두되기 시작했고, 투수성 포장에 대한 필요성이 점진적으로 확대되기 시작했다. 본 연구에서는 포장재료 개발을 위해 사용될 재료의 기본 물성시험 실시하였다. 또한 혼합물의 배합설계를 통하여 폴리머 바인더와 기층골재 결합시 공극률 확보를 위한 배합설계와 차열재료 마모층의 골재, 바인더 결합시 공극률 확보를 위한 배합설계를 도출하였다. 배합설계에 따른 압축강도 및 휨강도 시험을 실시하고 간접인장강도 시험 및 균열저항성 분석을 하였다. 투수시험을 통한 투수 성능 분석, 차열투수성 혼합물의 물리적, 역학적 특성을 분석을 하였다. 실험 결과로 압축강도는 표층재료는 25㎫이상을 확보하였다. 기층재료는 20㎫ 이상을 확보하였다. 그리고 휨강도는 고속도로에서 사용되는 콘크리트포장 설계 기준강도인 4.5㎫ 이상인 것으로 확인되었다. 또한 투수계수는 첨가재의 첨가량과 무관하게 1.5~2.0㎝/sec의 범위로 측정되었다. 이는 도로포장 시공지침서의 투수콘크리트의 투수계수 규정치인 1.0×10-2㎝/sec이상을 만족한다. 온도시험 결과 기존 아스팔트포장과 비교해서 표면온도가 약 16℃ 저감되는 것으로 확인되었다. 위의 결과를 종합하면 본연구로 개발한 차열 및 투수성포장 재료가 매우 우수한 성능을 가진 재료임을 증명하였다.
세계적으로 도로 포장에 대부분 차지하는 포장재료가 아스팔트 포장이다. 아스팔트 포장은 흑색 계통이기 때문에 여름철 많은 복사열로 도시열섬의 주요원인으로 파악되고 있으며, 녹지면적 감소, 자동차 배기가스 및 건물의 냉각 및 온열 설비 등에서 배출되는 인공열 증가 등이 복합적으로 발생하기 때문에 도시열섬 저감을 위한 다각적인 시도가 진행되고 있다. 이에 불투수성 도로포장 면적이 증가함에 따라 열섬현상 이외에도 도시홍수에 대한 문제가 점차 대두되기 시작했고, 투수성 포장에 대한 필요성이 점진적으로 확대되기 시작했다. 본 연구에서는 포장재료 개발을 위해 사용될 재료의 기본 물성시험 실시하였다. 또한 혼합물의 배합설계를 통하여 폴리머 바인더와 기층골재 결합시 공극률 확보를 위한 배합설계와 차열재료 마모층의 골재, 바인더 결합시 공극률 확보를 위한 배합설계를 도출하였다. 배합설계에 따른 압축강도 및 휨강도 시험을 실시하고 간접인장강도 시험 및 균열저항성 분석을 하였다. 투수시험을 통한 투수 성능 분석, 차열투수성 혼합물의 물리적, 역학적 특성을 분석을 하였다. 실험 결과로 압축강도는 표층재료는 25㎫이상을 확보하였다. 기층재료는 20㎫ 이상을 확보하였다. 그리고 휨강도는 고속도로에서 사용되는 콘크리트포장 설계 기준강도인 4.5㎫ 이상인 것으로 확인되었다. 또한 투수계수는 첨가재의 첨가량과 무관하게 1.5~2.0㎝/sec의 범위로 측정되었다. 이는 도로포장 시공지침서의 투수콘크리트의 투수계수 규정치인 1.0×10-2㎝/sec이상을 만족한다. 온도시험 결과 기존 아스팔트포장과 비교해서 표면온도가 약 16℃ 저감되는 것으로 확인되었다. 위의 결과를 종합하면 본연구로 개발한 차열 및 투수성포장 재료가 매우 우수한 성능을 가진 재료임을 증명하였다.
Asphalt pavement is the most common packaging material for road pavement worldwide. Since the asphalt pavement is black, it is recognized as a major cause of urban heat island due to a lot of radiant heat in summer. Reduction of green area, increase of artificial heat emitted from automobile exhaust...
Asphalt pavement is the most common packaging material for road pavement worldwide. Since the asphalt pavement is black, it is recognized as a major cause of urban heat island due to a lot of radiant heat in summer. Reduction of green area, increase of artificial heat emitted from automobile exhaust gas, cooling of buildings and heating facilities, and so on, various attempts are being made to reduce urban heat island. As the area of impervious pavement increases, besides the heat island phenomenon, the problem of urban flood has begun to be increasingly problematic and the need for permeable pavement has begun to be gradually expanded. In this study, the basic properties of materials used for the development of packaging materials were tested. In addition, through mixing design of the mixture, blending design for securing porosity when polymer binder and base aggregate are combined and combination design for securing porosity of aggregates and binders of heat - insulating material abrasion layer was derived. Compression strength and bending strength according to the blending design were tested and indirect tensile strength test and crack resistance analysis were performed. Analysis of permeability through permeability test, physical and mechanical properties of water in water mixture were analyzed. As a result of the test, the compressive strength of the surface layer material was more than 25 MPa. The base material was secured at 20 MPa or more. And the flexural strength was confirmed to be 4.5 MPa or more, which is the strength of the highway concrete pavement design standard. The permeability was measured in the range of 1.5 ~ 2.0cm / sec regardless of the amount of additive added. It satisfies the specified permeability coefficient of permeable concrete of 1.0 × 10-2 cm / sec or more in the road pavement construction manual. As a result of the temperature test, it was confirmed that the surface temperature was reduced by about 16℃ compared with the conventional asphalt pavement. The above results show that the heat and permeable packaging material developed in this study is a material with excellent performance.
Asphalt pavement is the most common packaging material for road pavement worldwide. Since the asphalt pavement is black, it is recognized as a major cause of urban heat island due to a lot of radiant heat in summer. Reduction of green area, increase of artificial heat emitted from automobile exhaust gas, cooling of buildings and heating facilities, and so on, various attempts are being made to reduce urban heat island. As the area of impervious pavement increases, besides the heat island phenomenon, the problem of urban flood has begun to be increasingly problematic and the need for permeable pavement has begun to be gradually expanded. In this study, the basic properties of materials used for the development of packaging materials were tested. In addition, through mixing design of the mixture, blending design for securing porosity when polymer binder and base aggregate are combined and combination design for securing porosity of aggregates and binders of heat - insulating material abrasion layer was derived. Compression strength and bending strength according to the blending design were tested and indirect tensile strength test and crack resistance analysis were performed. Analysis of permeability through permeability test, physical and mechanical properties of water in water mixture were analyzed. As a result of the test, the compressive strength of the surface layer material was more than 25 MPa. The base material was secured at 20 MPa or more. And the flexural strength was confirmed to be 4.5 MPa or more, which is the strength of the highway concrete pavement design standard. The permeability was measured in the range of 1.5 ~ 2.0cm / sec regardless of the amount of additive added. It satisfies the specified permeability coefficient of permeable concrete of 1.0 × 10-2 cm / sec or more in the road pavement construction manual. As a result of the temperature test, it was confirmed that the surface temperature was reduced by about 16℃ compared with the conventional asphalt pavement. The above results show that the heat and permeable packaging material developed in this study is a material with excellent performance.
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