집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과 The Effects of Group Art Therapy on Self-Efficacy and Art Self-Expression of Elementary School Lower-Grade Children원문보기
본 연구는 집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 서울시 A지역아동센터와 B지역아동복지센터를 이용하는 초등학교 저학년 아동을 대상으로 실험연구 하였다. 아동들은 각 기관 선생님이 지정한 아동들로 구성되어 총24명이 선정되었으나, 연구 도중 통제 집단의 아동 1명이 개인사정으로 탈락하게 되어 총 23명의 데이터가 연구에 활용되었다. A기관은 2018년 7월 19일부터 8월 27일까지 7주간 주2회 60분 씩, B기관의 경우 2018년 7월 30일부터 9월 28일까지 10주간 주2회 또는 주1회씩 총 12회기를 진행하였다. 통제집단은 동일한 기간 동안 집단미술치료를 실시하지 않았다. 본 연구는 집단미술치료가 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과성을 검증하기 위해 사전-사후 자기보고식 설문지인 자기효능감 척도와 투사적 그림검사인 나무에서 사과 따는 사람(PPAT)검사, 미술자기표현능력(ASEA)평가척도를 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전-사후 결과를 비교하기 위해 ...
본 연구는 집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 서울시 A지역아동센터와 B지역아동복지센터를 이용하는 초등학교 저학년 아동을 대상으로 실험연구 하였다. 아동들은 각 기관 선생님이 지정한 아동들로 구성되어 총24명이 선정되었으나, 연구 도중 통제 집단의 아동 1명이 개인사정으로 탈락하게 되어 총 23명의 데이터가 연구에 활용되었다. A기관은 2018년 7월 19일부터 8월 27일까지 7주간 주2회 60분 씩, B기관의 경우 2018년 7월 30일부터 9월 28일까지 10주간 주2회 또는 주1회씩 총 12회기를 진행하였다. 통제집단은 동일한 기간 동안 집단미술치료를 실시하지 않았다. 본 연구는 집단미술치료가 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과성을 검증하기 위해 사전-사후 자기보고식 설문지인 자기효능감 척도와 투사적 그림검사인 나무에서 사과 따는 사람(PPAT)검사, 미술자기표현능력(ASEA)평가척도를 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전-사후 결과를 비교하기 위해 SPSS 24.0 통계프로그램의 독립표본t-검증으로 분석하였고, 실험집단의 미술자기표현능력평가를 위해서는 대응표본t-검증을 사용하였다. 본 연구의 결과로 집단 미술치료는 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현, 그리고 PPAT 그림검사에 긍정적 효과가 있음을 확인 할 수 있었다. 본 연구는 초등학교 저학년을 대상으로 자기효능감과 미술자기표현에 관한 집단미술치료 개입의 연구가 국내에 없는 상황에서 집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현의 향상에 긍정적 영향을 줄 수 있다는 점을 확인한 데에 의의가 있다.
본 연구는 집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 서울시 A지역아동센터와 B지역아동복지센터를 이용하는 초등학교 저학년 아동을 대상으로 실험연구 하였다. 아동들은 각 기관 선생님이 지정한 아동들로 구성되어 총24명이 선정되었으나, 연구 도중 통제 집단의 아동 1명이 개인사정으로 탈락하게 되어 총 23명의 데이터가 연구에 활용되었다. A기관은 2018년 7월 19일부터 8월 27일까지 7주간 주2회 60분 씩, B기관의 경우 2018년 7월 30일부터 9월 28일까지 10주간 주2회 또는 주1회씩 총 12회기를 진행하였다. 통제집단은 동일한 기간 동안 집단미술치료를 실시하지 않았다. 본 연구는 집단미술치료가 자기효능감과 미술자기표현에 미치는 효과성을 검증하기 위해 사전-사후 자기보고식 설문지인 자기효능감 척도와 투사적 그림검사인 나무에서 사과 따는 사람(PPAT)검사, 미술자기표현능력(ASEA)평가척도를 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전-사후 결과를 비교하기 위해 SPSS 24.0 통계프로그램의 독립표본t-검증으로 분석하였고, 실험집단의 미술자기표현능력평가를 위해서는 대응표본t-검증을 사용하였다. 본 연구의 결과로 집단 미술치료는 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현, 그리고 PPAT 그림검사에 긍정적 효과가 있음을 확인 할 수 있었다. 본 연구는 초등학교 저학년을 대상으로 자기효능감과 미술자기표현에 관한 집단미술치료 개입의 연구가 국내에 없는 상황에서 집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감과 미술자기표현의 향상에 긍정적 영향을 줄 수 있다는 점을 확인한 데에 의의가 있다.
The study sought to explore the effect Group Art Therapy has on the Art Self-Expression and Self-Efficacy of children in lower grades in elementary school. For this purpose, this study was conducted an experimental study on children in lower grades of elementary school who use the A Community Child ...
The study sought to explore the effect Group Art Therapy has on the Art Self-Expression and Self-Efficacy of children in lower grades in elementary school. For this purpose, this study was conducted an experimental study on children in lower grades of elementary school who use the A Community Child Center and B Children's Welfare Center in Seoul. Children were selected as a total of 24 children by each of the center teachers, but during the study, one child from the control group was eliminated due to personal reasons, and 23 people were used for the study. A center conducted Group Art Therapy program twice a week for 7 weeks from July 19th to August 27th, 2018 and B center conducted 12 Group Art Therapy programs twice a week or once a week for 10 weeks from July 30th to September 28, 2018. During the same period, the control group did not perform Group Art Therapy. To verify the effects of Group Art Therapy on Self-Efficacy and Art Self-Expression, this study used Self-Efficacy criterion, which is a pre- and post-self-report questionnaire, and Person Picking an Apple from a Tree(PPAT) which is a Proactive Drawing Test, and Art Self-Expression Ability Assessment(ASEA) scale. In order to compare the pre- and post-results of the experimental group and control group, it was analyzed as an independent sample t-test of the SPSS 24.0 Statistical Program, and for the Art Self-Expression of the experimental group, the response sample t-test was used. As a result of this study, Group Art Therapy was able to confirm that there were positive effects on the Self-Efficacy, Art Self-Expression, and PPAT drawing tests of children in lower grades of elementary school. This study is meaningful to confirm that Group Art Therapy can have a positive impact on improving Self-Efficacy and art Art Self-Expression for lower grade children in elementary school in the context of the domestic situation where there is no Group Art Therapy intervention study for Self-Efficacy and Art Self-Expression for lower grade elementary school students.
The study sought to explore the effect Group Art Therapy has on the Art Self-Expression and Self-Efficacy of children in lower grades in elementary school. For this purpose, this study was conducted an experimental study on children in lower grades of elementary school who use the A Community Child Center and B Children's Welfare Center in Seoul. Children were selected as a total of 24 children by each of the center teachers, but during the study, one child from the control group was eliminated due to personal reasons, and 23 people were used for the study. A center conducted Group Art Therapy program twice a week for 7 weeks from July 19th to August 27th, 2018 and B center conducted 12 Group Art Therapy programs twice a week or once a week for 10 weeks from July 30th to September 28, 2018. During the same period, the control group did not perform Group Art Therapy. To verify the effects of Group Art Therapy on Self-Efficacy and Art Self-Expression, this study used Self-Efficacy criterion, which is a pre- and post-self-report questionnaire, and Person Picking an Apple from a Tree(PPAT) which is a Proactive Drawing Test, and Art Self-Expression Ability Assessment(ASEA) scale. In order to compare the pre- and post-results of the experimental group and control group, it was analyzed as an independent sample t-test of the SPSS 24.0 Statistical Program, and for the Art Self-Expression of the experimental group, the response sample t-test was used. As a result of this study, Group Art Therapy was able to confirm that there were positive effects on the Self-Efficacy, Art Self-Expression, and PPAT drawing tests of children in lower grades of elementary school. This study is meaningful to confirm that Group Art Therapy can have a positive impact on improving Self-Efficacy and art Art Self-Expression for lower grade children in elementary school in the context of the domestic situation where there is no Group Art Therapy intervention study for Self-Efficacy and Art Self-Expression for lower grade elementary school students.
주제어
#자기효능감 미술자기표현 Group Art Therapy children in lower grades of elementary school Self-Efficacy Art Self-Expression 집단미술치료 초등학교 저학년 아동
학위논문 정보
저자
박수영
학위수여기관
서울여자대학교 특수치료전문대학원
학위구분
국내석사
학과
표현예술치료학과 미술심리치료학전공
지도교수
김선희
발행연도
2019
총페이지
93
키워드
자기효능감 미술자기표현 Group Art Therapy children in lower grades of elementary school Self-Efficacy Art Self-Expression 집단미술치료 초등학교 저학년 아동
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.