본 연구는 기록관리에 있어 시청각기록의 특수성과 지식 범주, 활용 범위에 관해 살펴보고 국제 시청각기록 전문가 그룹의 현황을 조사하여 시청각 아키비스트에 대한 인식을 제고하고 그 교육 방향과 역할을 제시하는데 목표가 있다.
먼저 문헌연구를 통해 시청각기록의 개념과 특성을 알아보고 그에 따른 시청각 아키비스트의 필요성을 이야기한다. 다음으로 시청각기록 전문가에 대한 인식을 제고하기 위해 국제연합 기구인 유네스코 UNESCO(United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization)와 국제 ...
본 연구는 기록관리에 있어 시청각기록의 특수성과 지식 범주, 활용 범위에 관해 살펴보고 국제 시청각기록 전문가 그룹의 현황을 조사하여 시청각 아키비스트에 대한 인식을 제고하고 그 교육 방향과 역할을 제시하는데 목표가 있다.
먼저 문헌연구를 통해 시청각기록의 개념과 특성을 알아보고 그에 따른 시청각 아키비스트의 필요성을 이야기한다. 다음으로 시청각기록 전문가에 대한 인식을 제고하기 위해 국제연합 기구인 유네스코 UNESCO(United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization)와 국제 아카이브 협의회 ICA(International Council on Archives), 국제 도서관 협회 IFLA(International Federation of Library Associations and Institutions), 국제 필름 아카이브 연맹 FIAF(International Federation of Film Archives ), 국제 텔레비전 아카이브 연맹 FIAT(International Federation of Television Archives), 국제 사운드 아카이브 협회 IASA(International Association of Sound and Audiovisual Archives), 시청각 아키비스트 협회 AMIA(Association of Moving Image Archivists), 동남아시아 태평양 시청각 아카이브 협회 SEAPAVAA(Southeast Asia Pacific Audio Visual Archive Association), 시청각 아카이브 협회 협의회 CCAAA(Co-ordinating Council of Audiovisual Archives Associations) 등 국제 시청각기록 전문가 그룹의 간략한 현황을 살펴보았다. 현재 진행 중인 시청각 아키비스트 교육과정의 교과과정, 교과목, 자격인증, 인턴십등 세부과정을 비교했다. 교육과정은 UNESCO의 Curriculum Development for the Training of Personnel in Moving Image and Recorded Sound Archives와 미국 New York University의 2 year MA Program in Moving Image Archiving Preservation과 호주의 Charles Sturt University, Graduate Certificate in Audiovisual Archiving 1 year distance learning certificate program을 선정하여 살펴보았다. 각각의 교육과정은 보편교육과 고등교육, 온라인교육 등 다양한 교육 체계 아래 시청각 아키비스트 교육에 다양한 방향성을 제시하고 있다. 이를 통해 시청각 아키비스트에게 필요한 교과과정과 지식 범주를 도출하였다. 결론에 닿아 시청각 아키비스트의 필요성과 그 교육방향을 제시하였다. 시청각기록의 양적증가와 중요성이 커짐에 따라 시청각기록을 다루는 전문가에 대한 수요도 늘어날 것이다. 본 연구가 시청각기록에 전문화된 시청각 아키비스트의 교육과 기존 아키비스트가 시청각기록을 다룰 수 있도록 하는 재교육, 전문성 강화를 위한 계속교육 등을 포함한 시청각 아키비스트 교육 안에 대한 접근점이 되길 기대한다.
본 연구는 기록관리에 있어 시청각기록의 특수성과 지식 범주, 활용 범위에 관해 살펴보고 국제 시청각기록 전문가 그룹의 현황을 조사하여 시청각 아키비스트에 대한 인식을 제고하고 그 교육 방향과 역할을 제시하는데 목표가 있다.
먼저 문헌연구를 통해 시청각기록의 개념과 특성을 알아보고 그에 따른 시청각 아키비스트의 필요성을 이야기한다. 다음으로 시청각기록 전문가에 대한 인식을 제고하기 위해 국제연합 기구인 유네스코 UNESCO(United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization)와 국제 아카이브 협의회 ICA(International Council on Archives), 국제 도서관 협회 IFLA(International Federation of Library Associations and Institutions), 국제 필름 아카이브 연맹 FIAF(International Federation of Film Archives ), 국제 텔레비전 아카이브 연맹 FIAT(International Federation of Television Archives), 국제 사운드 아카이브 협회 IASA(International Association of Sound and Audiovisual Archives), 시청각 아키비스트 협회 AMIA(Association of Moving Image Archivists), 동남아시아 태평양 시청각 아카이브 협회 SEAPAVAA(Southeast Asia Pacific Audio Visual Archive Association), 시청각 아카이브 협회 협의회 CCAAA(Co-ordinating Council of Audiovisual Archives Associations) 등 국제 시청각기록 전문가 그룹의 간략한 현황을 살펴보았다. 현재 진행 중인 시청각 아키비스트 교육과정의 교과과정, 교과목, 자격인증, 인턴십등 세부과정을 비교했다. 교육과정은 UNESCO의 Curriculum Development for the Training of Personnel in Moving Image and Recorded Sound Archives와 미국 New York University의 2 year MA Program in Moving Image Archiving Preservation과 호주의 Charles Sturt University, Graduate Certificate in Audiovisual Archiving 1 year distance learning certificate program을 선정하여 살펴보았다. 각각의 교육과정은 보편교육과 고등교육, 온라인교육 등 다양한 교육 체계 아래 시청각 아키비스트 교육에 다양한 방향성을 제시하고 있다. 이를 통해 시청각 아키비스트에게 필요한 교과과정과 지식 범주를 도출하였다. 결론에 닿아 시청각 아키비스트의 필요성과 그 교육방향을 제시하였다. 시청각기록의 양적증가와 중요성이 커짐에 따라 시청각기록을 다루는 전문가에 대한 수요도 늘어날 것이다. 본 연구가 시청각기록에 전문화된 시청각 아키비스트의 교육과 기존 아키비스트가 시청각기록을 다룰 수 있도록 하는 재교육, 전문성 강화를 위한 계속교육 등을 포함한 시청각 아키비스트 교육 안에 대한 접근점이 되길 기대한다.
The purpose of this study is to raise awareness of audiovisual archivists and present its education direction and role by examining the specificity, knowledge category, and scope of use of audiovisual records in records management, and by examining the current status of groups of international audio...
The purpose of this study is to raise awareness of audiovisual archivists and present its education direction and role by examining the specificity, knowledge category, and scope of use of audiovisual records in records management, and by examining the current status of groups of international audio-visual record experts. To this end, we first learned the concepts and characteristics of audiovisual records through literature research and discussed the need for audiovisual Archivist accordingly. Next, to raise awareness of audiovisual record experts we see the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization(UNESCO), the International Council on Archives(ICA), the International Federation of Library Associations and Institutions(IFLA), and the International Federation of Film Federations(FIAF), Federation of Television Archives(FIAT), International Association of Sound and Audiovisual Archives(IASA), Association of Moving Image Archivists(AMIA), Southeast Asia Pacific Audio Visual Archive Association(SEAPAVAA), Co-ordinating Council of Audiovisual Archives Associations(CCAAA), It examined brief status of international audiovisual experts such as well. Based on the concept and characteristics of audiovisual records, and the current status of international audiovisual records experts, and compared the curriculum of audiovisual archivists curriculum, subjects, certificates, internships and others. The curriculum was reviewed by selecting UNESCO Curriculum Development for the Training of Personnel in Moving Image and Recorded Sound Archives and New York University 2 year MA Program in Moving Image Archiving Preservation and Charles Sturt University Graduate Certificate in Audiovisual Archiving 1 year distance learning certificate program Each curriculum offers a variety of directions for audiovisual archivists education under various education systems, including general education, higher education, and online education. Through these efforts, the education courses and knowledge categories needed for audiovisual archivists were derived.
In reaching the conclusion, this study presented the need and direction of education for the archivists which deals with audiovisual records. As the amount and importance of audiovisual records increase, the demand for experts who handle audiovisual records will also increase. I hope that this study will be an access point to the audio-visual archivists Education, which specializes in audio-visual records, re-education that allows existing archivists to handle audio-visual records, and continuing education to strengthen professionalism.
The purpose of this study is to raise awareness of audiovisual archivists and present its education direction and role by examining the specificity, knowledge category, and scope of use of audiovisual records in records management, and by examining the current status of groups of international audio-visual record experts. To this end, we first learned the concepts and characteristics of audiovisual records through literature research and discussed the need for audiovisual Archivist accordingly. Next, to raise awareness of audiovisual record experts we see the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization(UNESCO), the International Council on Archives(ICA), the International Federation of Library Associations and Institutions(IFLA), and the International Federation of Film Federations(FIAF), Federation of Television Archives(FIAT), International Association of Sound and Audiovisual Archives(IASA), Association of Moving Image Archivists(AMIA), Southeast Asia Pacific Audio Visual Archive Association(SEAPAVAA), Co-ordinating Council of Audiovisual Archives Associations(CCAAA), It examined brief status of international audiovisual experts such as well. Based on the concept and characteristics of audiovisual records, and the current status of international audiovisual records experts, and compared the curriculum of audiovisual archivists curriculum, subjects, certificates, internships and others. The curriculum was reviewed by selecting UNESCO Curriculum Development for the Training of Personnel in Moving Image and Recorded Sound Archives and New York University 2 year MA Program in Moving Image Archiving Preservation and Charles Sturt University Graduate Certificate in Audiovisual Archiving 1 year distance learning certificate program Each curriculum offers a variety of directions for audiovisual archivists education under various education systems, including general education, higher education, and online education. Through these efforts, the education courses and knowledge categories needed for audiovisual archivists were derived.
In reaching the conclusion, this study presented the need and direction of education for the archivists which deals with audiovisual records. As the amount and importance of audiovisual records increase, the demand for experts who handle audiovisual records will also increase. I hope that this study will be an access point to the audio-visual archivists Education, which specializes in audio-visual records, re-education that allows existing archivists to handle audio-visual records, and continuing education to strengthen professionalism.
Keyword
#시청각기록, 시청각 아키비스트, 시청각기록 관련 협회, 시청각 아카이브, 시청각 아키비스트 교육과정, 시청각 아키비스트 지식 범주
학위논문 정보
저자
윤원민
학위수여기관
명지대학교 기록정보과학전문대학원
학위구분
국내석사
학과
기록관리전공
발행연도
2019
총페이지
ⅵ , 54 p.
키워드
시청각기록, 시청각 아키비스트, 시청각기록 관련 협회, 시청각 아카이브, 시청각 아키비스트 교육과정, 시청각 아키비스트 지식 범주
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.