본 연구의 목적은 재한 중국 유학생의 지각된 차별감이 전문적 도움추구 태도에 미치는 영향에서 사회적 지지와 우울·불안의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 인천, 경기, 대전, 충청, 전라, 경상 소재 대학교, 대학원 58개 학교에 재학 중인 재한 중국인 유학생 310명(남자 164명, 여자 146명)을 대상으로 지각된 차별감, 전문적 도움추구 태도, 사회적 지지, 우울·불안 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 21.0, Amos 21.0 프로그램을 이용하여, 기술통계 분석, ...
본 연구의 목적은 재한 중국 유학생의 지각된 차별감이 전문적 도움추구 태도에 미치는 영향에서 사회적 지지와 우울·불안의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 인천, 경기, 대전, 충청, 전라, 경상 소재 대학교, 대학원 58개 학교에 재학 중인 재한 중국인 유학생 310명(남자 164명, 여자 146명)을 대상으로 지각된 차별감, 전문적 도움추구 태도, 사회적 지지, 우울·불안 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 21.0, Amos 21.0 프로그램을 이용하여, 기술통계 분석, 상관분석을 실시하였으며, 구조방정식 모형과 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지각된 차별감은 사회적 지지와 전문적 도움추구 태도에 유의미한 부적 상관을 보였고, 우울·불안는 정적 상관을 보였다. 사회적 지지는 우울·불안과 부적 상관을, 전문적 도움추구 태도와는 정적 상관을 보였으며, 우울·불안과 전문적 도움추구 태도는 부적 상관을 보였다. 둘째, 지각된 차별감과 전문적 도움추구 태도의 관계에서 사회적 지지와 우울·불안의 매개효과를 검증한 결과, 우울·불안의 매개효과는 유의미하였으나 사회적 지지의 매개효과는 유의미하지 않았다. 셋째, 지각된 차별감과 전문적 도움추구 태도의 관계에서 사회적 지지와 우울·불안은 순차적 이중매개효과가 나타났다. 넷째, 재한 중국 유학생의 상담경험 유무에 따라 차이가 있는지 검증하기 위해 다집단 분석을 실시한 결과, 중국 유학생은 상담경험 유무에 따라 경로계수의 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통하여 본 연구는 재한 중국 유학생의 지각된 차별감이 전문적 도움추구 태도에서 사회적 지지와 우울·불안에 영향을 미치는 변인임을 증명하였고, 사회적 지지와 우울·불안 의 순차적 이중매개효과를 규명하였다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 향후 연구를 위한 제언에 관하여 논의하였다.
본 연구의 목적은 재한 중국 유학생의 지각된 차별감이 전문적 도움추구 태도에 미치는 영향에서 사회적 지지와 우울·불안의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 인천, 경기, 대전, 충청, 전라, 경상 소재 대학교, 대학원 58개 학교에 재학 중인 재한 중국인 유학생 310명(남자 164명, 여자 146명)을 대상으로 지각된 차별감, 전문적 도움추구 태도, 사회적 지지, 우울·불안 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 21.0, Amos 21.0 프로그램을 이용하여, 기술통계 분석, 상관분석을 실시하였으며, 구조방정식 모형과 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지각된 차별감은 사회적 지지와 전문적 도움추구 태도에 유의미한 부적 상관을 보였고, 우울·불안는 정적 상관을 보였다. 사회적 지지는 우울·불안과 부적 상관을, 전문적 도움추구 태도와는 정적 상관을 보였으며, 우울·불안과 전문적 도움추구 태도는 부적 상관을 보였다. 둘째, 지각된 차별감과 전문적 도움추구 태도의 관계에서 사회적 지지와 우울·불안의 매개효과를 검증한 결과, 우울·불안의 매개효과는 유의미하였으나 사회적 지지의 매개효과는 유의미하지 않았다. 셋째, 지각된 차별감과 전문적 도움추구 태도의 관계에서 사회적 지지와 우울·불안은 순차적 이중매개효과가 나타났다. 넷째, 재한 중국 유학생의 상담경험 유무에 따라 차이가 있는지 검증하기 위해 다집단 분석을 실시한 결과, 중국 유학생은 상담경험 유무에 따라 경로계수의 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통하여 본 연구는 재한 중국 유학생의 지각된 차별감이 전문적 도움추구 태도에서 사회적 지지와 우울·불안에 영향을 미치는 변인임을 증명하였고, 사회적 지지와 우울·불안 의 순차적 이중매개효과를 규명하였다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점 및 향후 연구를 위한 제언에 관하여 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the mediating effects of social support and depression·anxiety on the relationship between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes of chinese students. For this purpose, the data was collected from 310 chinese students (164...
The purpose of this study was to examine the mediating effects of social support and depression·anxiety on the relationship between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes of chinese students. For this purpose, the data was collected from 310 chinese students (164 men and 146 woman) at 58 universities and graduate schools in Seoul, Incheon, Kyeonggi province, Daejeon, Chungcheong, Jeonla, and Kyeungsang area. and measured by The Major and Everyday Discrimination Questions(MEDQ), Attitude Toward Seeking Professional Psychological Help Scale(ATSPPH), Interpersonal Support Evaluation List(ISEL) and Symptom Checklist-90-Revision(SCL-90-R). The data was analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 programs. Descriptive statistics analysis, correlation analysis, evaluation of structural equation modeling test, mediating effects and multi-group analysis were performed. The results of this study were as follows. First, Perceived discrimination experience showed a significant negative correlation with social support and professional help-seeking attitudes, and showed a significant positive correlation with depression·anxiety. Social support showed a significant negative correlation with depression·anxiety, and showed a positive correlation with professional help-seeking attitudes. Depression·anxiety showed a significant negative correlation with professional help-seeking attitudes. Second, after investigating the mediating effects of social support and depression·anxiety on the relationship between perceived discrimination and professional help-seeking attitudes, there was no mediating effect of social support between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes. There was mediating effect of depression·anxiety between perceived discrimination and professional help-seeking attitudes. Third, in the relationship between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes, social support and depression·anxiety showed sequential dual mediating effect. Fourth, the multi-group analysis was used to investigate the difference of a group with counseling experience and a group without counseling. There was no significant difference of path coefficient between a group with counseling experience and a group without counseling experience.
These findings proved that Perceived discrimination experience, social support and depression·anxiety are variables that effect professional help-seeking attitude, and social support and depression·anxiety showed sequential dual mediating effects. Finally, the implications, limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.
The purpose of this study was to examine the mediating effects of social support and depression·anxiety on the relationship between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes of chinese students. For this purpose, the data was collected from 310 chinese students (164 men and 146 woman) at 58 universities and graduate schools in Seoul, Incheon, Kyeonggi province, Daejeon, Chungcheong, Jeonla, and Kyeungsang area. and measured by The Major and Everyday Discrimination Questions(MEDQ), Attitude Toward Seeking Professional Psychological Help Scale(ATSPPH), Interpersonal Support Evaluation List(ISEL) and Symptom Checklist-90-Revision(SCL-90-R). The data was analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 programs. Descriptive statistics analysis, correlation analysis, evaluation of structural equation modeling test, mediating effects and multi-group analysis were performed. The results of this study were as follows. First, Perceived discrimination experience showed a significant negative correlation with social support and professional help-seeking attitudes, and showed a significant positive correlation with depression·anxiety. Social support showed a significant negative correlation with depression·anxiety, and showed a positive correlation with professional help-seeking attitudes. Depression·anxiety showed a significant negative correlation with professional help-seeking attitudes. Second, after investigating the mediating effects of social support and depression·anxiety on the relationship between perceived discrimination and professional help-seeking attitudes, there was no mediating effect of social support between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes. There was mediating effect of depression·anxiety between perceived discrimination and professional help-seeking attitudes. Third, in the relationship between perceived discrimination experience and professional help-seeking attitudes, social support and depression·anxiety showed sequential dual mediating effect. Fourth, the multi-group analysis was used to investigate the difference of a group with counseling experience and a group without counseling. There was no significant difference of path coefficient between a group with counseling experience and a group without counseling experience.
These findings proved that Perceived discrimination experience, social support and depression·anxiety are variables that effect professional help-seeking attitude, and social support and depression·anxiety showed sequential dual mediating effects. Finally, the implications, limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.