본 연구의 목적은 인터넷 1인 방송 시청 경험이 청소년에게 어떠한 영향을 주었는지, 인식은 어떠한지 알아보고, 인터넷 1인 방송을 이용하는 형태와 태도는 어떠한지 다양한 관점에서 살펴보는 것이다. 이를 위해 중·고등학교 재학 중인 청소년 중 인터넷 1인 방송 시청 시간이 일주일에 3시간 이상인 청소년 17명을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 인터뷰 대상은 게임 방송을 주로 시청하는 청소년 5명, 먹방을 주로 시청하는 청소년 6명, 뷰티 방송을 주로 시청하는 청소년 6명이었다. 인터뷰는 연구자가 미리 준비한 예상 질문지를 바탕으로 진행되었으나 자유로운 의견 제시를 위하여 반구조화된 질문 방식을 이용하였다. 연구의 결과는 인터뷰 ...
본 연구의 목적은 인터넷 1인 방송 시청 경험이 청소년에게 어떠한 영향을 주었는지, 인식은 어떠한지 알아보고, 인터넷 1인 방송을 이용하는 형태와 태도는 어떠한지 다양한 관점에서 살펴보는 것이다. 이를 위해 중·고등학교 재학 중인 청소년 중 인터넷 1인 방송 시청 시간이 일주일에 3시간 이상인 청소년 17명을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 인터뷰 대상은 게임 방송을 주로 시청하는 청소년 5명, 먹방을 주로 시청하는 청소년 6명, 뷰티 방송을 주로 시청하는 청소년 6명이었다. 인터뷰는 연구자가 미리 준비한 예상 질문지를 바탕으로 진행되었으나 자유로운 의견 제시를 위하여 반구조화된 질문 방식을 이용하였다. 연구의 결과는 인터뷰 내용 분석을 통해 도출되었으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인터넷 1인 방송 시청을 위해 주로 이용하는 플랫폼은 유튜브를 가장 많이 이용했고, 선호하는 크리에이터는 게임 방송은 대도서관·재넌·보겸, 먹방은 밴쯔·혜지·똥개, 뷰티 방송은 이사배·포니·씬 등의 닉네임을 가진 크리에이터들이었다. 각 콘텐츠 분야에서 전문성과 인지도가 높은 크리에이터를 선호하고 있었다. 방송은 대부분 취침 전에 시청하였으며, 재미와 오락추구·대리만족·정보습득 등의 이유로 시청하는 것으로 나타났다. 둘째, 인터넷 1인 방송을 긍정적으로 인식하는 이유로는 다양한 콘텐츠로 진행되는 방송을 선택하여 시청가능·크리에이터와 시청자 간의 원활한 소통·간접적 경험을 통한 대리만족·새로운 정보의 습득과 공유 등 이었다. 인터넷 1인 방송을 부정적으로 인식하는 이유로는 크리에이터들의 욕설 및 부적절한 언행·무리한 음식 섭취·홍보 제품에 대한 구매촉구 및 허위 정보 등 이었다. 셋째, 인터넷 1인 방송 시청으로 인한 긍정적 영향으로는 스트레스 해소·또래관계 형성 및 유지·식사의 질 향상·선택의 번거로움 해소·정보습득 및 지식수준 향상 등 이었다. 부정적 영향으로는 욕설사용의 빈도 증가·시간 소비와 금전적 소비의 증가·체중조절 실패 등 이었다. 넷째, 인터넷 1인 방송에 대한 청소년의 태도로는 인터넷 1인 방송에 대한 심의규제가 명확하지 않고 기준에 따라 모호하게 적용된다는 점을 비판하였으며, 향후 기회가 된다면 원하는 콘텐츠로 인터넷 1인 방송을 진행해 보고 싶다는 의지도 보였다. 인터넷 1인 방송을 진행하는 것은 어려울 것 같다는 청소년도 있었으나, 방송을 시청하는 것은 성인이 되어서도 이용하겠다는 의사는 모두 동일하였다. 본 연구는 참여자와 연구방법의 제한으로 연구의 결과를 일반화하기는 어렵다. 하지만 인터넷 1인 방송을 시청하는 청소년의 인식에 대한 이해를 넓히고, 인터넷 1인 방송의 긍정적·부정적 영향을 파악한 첫 연구로 의미가 있다. 향후 후속연구의 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 인터넷 1인 방송 시청 경험이 청소년에게 어떠한 영향을 주었는지, 인식은 어떠한지 알아보고, 인터넷 1인 방송을 이용하는 형태와 태도는 어떠한지 다양한 관점에서 살펴보는 것이다. 이를 위해 중·고등학교 재학 중인 청소년 중 인터넷 1인 방송 시청 시간이 일주일에 3시간 이상인 청소년 17명을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 인터뷰 대상은 게임 방송을 주로 시청하는 청소년 5명, 먹방을 주로 시청하는 청소년 6명, 뷰티 방송을 주로 시청하는 청소년 6명이었다. 인터뷰는 연구자가 미리 준비한 예상 질문지를 바탕으로 진행되었으나 자유로운 의견 제시를 위하여 반구조화된 질문 방식을 이용하였다. 연구의 결과는 인터뷰 내용 분석을 통해 도출되었으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인터넷 1인 방송 시청을 위해 주로 이용하는 플랫폼은 유튜브를 가장 많이 이용했고, 선호하는 크리에이터는 게임 방송은 대도서관·재넌·보겸, 먹방은 밴쯔·혜지·똥개, 뷰티 방송은 이사배·포니·씬 등의 닉네임을 가진 크리에이터들이었다. 각 콘텐츠 분야에서 전문성과 인지도가 높은 크리에이터를 선호하고 있었다. 방송은 대부분 취침 전에 시청하였으며, 재미와 오락추구·대리만족·정보습득 등의 이유로 시청하는 것으로 나타났다. 둘째, 인터넷 1인 방송을 긍정적으로 인식하는 이유로는 다양한 콘텐츠로 진행되는 방송을 선택하여 시청가능·크리에이터와 시청자 간의 원활한 소통·간접적 경험을 통한 대리만족·새로운 정보의 습득과 공유 등 이었다. 인터넷 1인 방송을 부정적으로 인식하는 이유로는 크리에이터들의 욕설 및 부적절한 언행·무리한 음식 섭취·홍보 제품에 대한 구매촉구 및 허위 정보 등 이었다. 셋째, 인터넷 1인 방송 시청으로 인한 긍정적 영향으로는 스트레스 해소·또래관계 형성 및 유지·식사의 질 향상·선택의 번거로움 해소·정보습득 및 지식수준 향상 등 이었다. 부정적 영향으로는 욕설사용의 빈도 증가·시간 소비와 금전적 소비의 증가·체중조절 실패 등 이었다. 넷째, 인터넷 1인 방송에 대한 청소년의 태도로는 인터넷 1인 방송에 대한 심의규제가 명확하지 않고 기준에 따라 모호하게 적용된다는 점을 비판하였으며, 향후 기회가 된다면 원하는 콘텐츠로 인터넷 1인 방송을 진행해 보고 싶다는 의지도 보였다. 인터넷 1인 방송을 진행하는 것은 어려울 것 같다는 청소년도 있었으나, 방송을 시청하는 것은 성인이 되어서도 이용하겠다는 의사는 모두 동일하였다. 본 연구는 참여자와 연구방법의 제한으로 연구의 결과를 일반화하기는 어렵다. 하지만 인터넷 1인 방송을 시청하는 청소년의 인식에 대한 이해를 넓히고, 인터넷 1인 방송의 긍정적·부정적 영향을 파악한 첫 연구로 의미가 있다. 향후 후속연구의 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to investigate in a various point of view how the personal internet broadcasting of the internet effects the youth and the perception it and how it is consumed. Total 17 adolescences were interviewed who watch independent media more than 3 hours per week and are currentl...
The purpose of this study is to investigate in a various point of view how the personal internet broadcasting of the internet effects the youth and the perception it and how it is consumed. Total 17 adolescences were interviewed who watch independent media more than 3 hours per week and are currently in middle school and high school. 5 of them watches the media mainly about the game playing show, 6 of them about the eating show and 6 of them about the beauty tips show. The interview was conducted with the prepared questionnaire, however semi-constructured questionary were used for them to express their opinion freely. The result of the study was derived from the analysis of the contents of the interviews, it can be summarized as follows. First, the most common platform of the personal internet broadcasting is YouTube. The most preferred creators are Daedoseogoan, Jaenune and Bogyeon of the game playing show. In case of the eating show, Benzz, Hyeji and Ddonggae are most preferred and Risabae, Pony and Ssin for the beauty tips show. The interviewers preferred the steamer with the high expertise and awareness in their fields. Most of the them watches the media right before they sleep for fun, entertaining, surrogate satisfaction and information. Secondly, the personal internet broadcasting are perceived positively because of the variety of the contents, easier communication between the creator and the viewer, surrogate satisfaction by indirect experience and obtaining and sharing new information. The reasons they are perceived negatively are the curse and inappropriate behavior of the creator, too excessive food consuming, advertising merchants and providing false information. Thirdly, the positive influences of the personal internet broadcasting are relieve stress, formation and maintenance of peer culture, improvement of the food consumption, free from stress of selection and improvement of the level of information and intellectual satisfaction. The negative influences are increase of the frequency of using curse words, increase of the wasting time and money and failure to weight control. Fourth, some of the interviewers criticize the ambiguity of the related regulations and applying them to the personal internet broadcasting, and some of them shows ambition to be a creator of their own contents if there’s a chance. Some of them afraid to be a creator by themselves, however, they still reveal a will to watch the personal internet broadcasting when they became adult. It is hard to generalize the result of the study due to the limitation of the participants and method. However, this study is meaningful to have widen the understandings of the perception of the adolescents who watch personal internet broadcasting and as a first study on the positive and negative effects of the personal internet broadcasting. Hopefully, it is expected that this study could be used as basic data of future research.
The purpose of this study is to investigate in a various point of view how the personal internet broadcasting of the internet effects the youth and the perception it and how it is consumed. Total 17 adolescences were interviewed who watch independent media more than 3 hours per week and are currently in middle school and high school. 5 of them watches the media mainly about the game playing show, 6 of them about the eating show and 6 of them about the beauty tips show. The interview was conducted with the prepared questionnaire, however semi-constructured questionary were used for them to express their opinion freely. The result of the study was derived from the analysis of the contents of the interviews, it can be summarized as follows. First, the most common platform of the personal internet broadcasting is YouTube. The most preferred creators are Daedoseogoan, Jaenune and Bogyeon of the game playing show. In case of the eating show, Benzz, Hyeji and Ddonggae are most preferred and Risabae, Pony and Ssin for the beauty tips show. The interviewers preferred the steamer with the high expertise and awareness in their fields. Most of the them watches the media right before they sleep for fun, entertaining, surrogate satisfaction and information. Secondly, the personal internet broadcasting are perceived positively because of the variety of the contents, easier communication between the creator and the viewer, surrogate satisfaction by indirect experience and obtaining and sharing new information. The reasons they are perceived negatively are the curse and inappropriate behavior of the creator, too excessive food consuming, advertising merchants and providing false information. Thirdly, the positive influences of the personal internet broadcasting are relieve stress, formation and maintenance of peer culture, improvement of the food consumption, free from stress of selection and improvement of the level of information and intellectual satisfaction. The negative influences are increase of the frequency of using curse words, increase of the wasting time and money and failure to weight control. Fourth, some of the interviewers criticize the ambiguity of the related regulations and applying them to the personal internet broadcasting, and some of them shows ambition to be a creator of their own contents if there’s a chance. Some of them afraid to be a creator by themselves, however, they still reveal a will to watch the personal internet broadcasting when they became adult. It is hard to generalize the result of the study due to the limitation of the participants and method. However, this study is meaningful to have widen the understandings of the perception of the adolescents who watch personal internet broadcasting and as a first study on the positive and negative effects of the personal internet broadcasting. Hopefully, it is expected that this study could be used as basic data of future research.
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