자기표현 향상 및 공격성 감소를 위한 쌀점토 활용 미술활동 프로그램 개발과 효과 Development and effects of art activity program using rice clay for improvement of self-expression and reduction of aggression원문보기
본 연구의 목적은 점토를 활용한 미술활동 프로그램을 개발하여 유·아동의 자기표현 향상과 공격성 감소에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 특히 유아의 인지발달 수준을 고려하여 먹어도 안전한 쌀점토를 사용하여 효과를 배가시키고자 하였다. 연구 목적 달성을 위해 심리·상담 프로그램 개발 원리를 적용한 프로그램을 개발한 후 학부모 및 강사 만족도를 분석하였고, 프로그램에 참여할 유·아동 50명을 표집하고 사전-사후 통제집단 설계를 적용하여 프로그램을 실시한 후 자기표현과 공격성 점수의 집단간 차이를 분석하였다. 또한, 진행 과정 중 뚜렷한 변화를 보인 4명의 참여자에 대해 세부적 특성을 분석하였다. 자기표현과 공격성에 대한 유치원 및 학교 담임교사의 평정치, 프로그램 전문 강사의 관찰 기록지, 활동 기록 영상자료, 참여자들의 작품 등을 분석 자료로 사용하였고 ...
본 연구의 목적은 점토를 활용한 미술활동 프로그램을 개발하여 유·아동의 자기표현 향상과 공격성 감소에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 특히 유아의 인지발달 수준을 고려하여 먹어도 안전한 쌀점토를 사용하여 효과를 배가시키고자 하였다. 연구 목적 달성을 위해 심리·상담 프로그램 개발 원리를 적용한 프로그램을 개발한 후 학부모 및 강사 만족도를 분석하였고, 프로그램에 참여할 유·아동 50명을 표집하고 사전-사후 통제집단 설계를 적용하여 프로그램을 실시한 후 자기표현과 공격성 점수의 집단간 차이를 분석하였다. 또한, 진행 과정 중 뚜렷한 변화를 보인 4명의 참여자에 대해 세부적 특성을 분석하였다. 자기표현과 공격성에 대한 유치원 및 학교 담임교사의 평정치, 프로그램 전문 강사의 관찰 기록지, 활동 기록 영상자료, 참여자들의 작품 등을 분석 자료로 사용하였고 SPSS 20.0을 이용하여 공분산분석 실시하였다. 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 선행연구와 기존 프로그램들의 분석을 통해 자기표현 관련 요인으로 자기발견, 자기이해, 대인관계 인지 및 개선 등을 프로그램 구성 요인으로 포함하였고 유·아동의 인지발달 수준을 고려하여 미술활동 중 어휘 내용적 표현, 음성적 표현, 신체 활동적 표현의 변화를 관찰할 수 있도록 하였다. 한편, 공격성 관련요인으로 자아존중감, 감정인식, 감정표현 및 통제와 공감, 자기조절 등을 포함하였고 유·아동의 사회성발달 수준을 고려하여 미술활동 중 대인관계 공격성과 외현화 공격성의 변화를 관찰할 수 있도록 하였다. 프로그램 1차 개발 후, 3회기를 적용한 예비결과와 전문가 9인으로부터 수집한 타당도 평정 결과를 반영 후 수정·보완하여 최종적으로 총 10회기로 구성된 프로그램을 개발하였다. 8주간 주1~2회 간격으로 프로그램을 실시한 후 학부모와 전문 강사를 대상으로 만족도를 조사한 결과, 학부모의 만족도는 높은 것에 비해 전문 강사들의 평가는 상대적으로 낮게 나타났다. 둘째, 쌀점토를 활용한 미술활동 프로그램 참여 여부에 따른 통제-실험 집단간 차이를 확인하기 위해 사전 측정치를 통제하고 공분산분석한 결과에서 자기표현 하위 요인 중 음성 및 체언 요인에 대해 실험집단의 평균이 통계적으로 높게 나타났고, 공격성 하위요인 중 대인관계 요인에 대한 실험집단의 평균이 통계적으로 낮게 나타났다. 셋째, 비교적 많은 변화를 보인 4명의 사례를 분석한 결과에서 회기가 거듭됨에 따라 자기표현과 공격성의 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 기존의 프로그램들은 공격성이나 자기표현 문제에 있어 이미 위기에 처해 있거나 관련 장애 대상을 위한 임상적 치료 목적인 경우가 주를 이루었다. 그러나 이 연구는 공격성이나 자기표현이 발달하기 시작하는 일반 유·아동을 대상의 교육 목적 미술활동 프로그램을 개발하여 부정적 발달을 예방하고자 하였음에 의의가 있다. 둘째, 신개념 소재인 쌀점토를 사용함으로써 활동 중 작용할 수 있는 재료에 대한 심리적 안전감을 부가적으로 기대할 수 있으며 먹어도 안전한 재료의 특성과 부드러운 촉감을 이용하여 영아는 물론 지적 장애군이나 치매노인 등을 대상으로 확대 적용할 수 있다. 셋째, 소집단으로 구성된 미술활동 경험은 전문 강사와 집단원 간의 긍정적이고 상호보완적인 소통을 가능하게 하여 자신감을 갖고 자신의 감정을 표출하여 원만한 대인관계 형성에 긍정적으로 변화를 나타낼 수 있다는 근거를 제공하였다. 한편, 쌀점토를 활용한 미술활동 프로그램 개발과 효과검증과 관련된 제한점을 논의하였다.
본 연구의 목적은 점토를 활용한 미술활동 프로그램을 개발하여 유·아동의 자기표현 향상과 공격성 감소에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 특히 유아의 인지발달 수준을 고려하여 먹어도 안전한 쌀점토를 사용하여 효과를 배가시키고자 하였다. 연구 목적 달성을 위해 심리·상담 프로그램 개발 원리를 적용한 프로그램을 개발한 후 학부모 및 강사 만족도를 분석하였고, 프로그램에 참여할 유·아동 50명을 표집하고 사전-사후 통제집단 설계를 적용하여 프로그램을 실시한 후 자기표현과 공격성 점수의 집단간 차이를 분석하였다. 또한, 진행 과정 중 뚜렷한 변화를 보인 4명의 참여자에 대해 세부적 특성을 분석하였다. 자기표현과 공격성에 대한 유치원 및 학교 담임교사의 평정치, 프로그램 전문 강사의 관찰 기록지, 활동 기록 영상자료, 참여자들의 작품 등을 분석 자료로 사용하였고 SPSS 20.0을 이용하여 공분산분석 실시하였다. 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 선행연구와 기존 프로그램들의 분석을 통해 자기표현 관련 요인으로 자기발견, 자기이해, 대인관계 인지 및 개선 등을 프로그램 구성 요인으로 포함하였고 유·아동의 인지발달 수준을 고려하여 미술활동 중 어휘 내용적 표현, 음성적 표현, 신체 활동적 표현의 변화를 관찰할 수 있도록 하였다. 한편, 공격성 관련요인으로 자아존중감, 감정인식, 감정표현 및 통제와 공감, 자기조절 등을 포함하였고 유·아동의 사회성발달 수준을 고려하여 미술활동 중 대인관계 공격성과 외현화 공격성의 변화를 관찰할 수 있도록 하였다. 프로그램 1차 개발 후, 3회기를 적용한 예비결과와 전문가 9인으로부터 수집한 타당도 평정 결과를 반영 후 수정·보완하여 최종적으로 총 10회기로 구성된 프로그램을 개발하였다. 8주간 주1~2회 간격으로 프로그램을 실시한 후 학부모와 전문 강사를 대상으로 만족도를 조사한 결과, 학부모의 만족도는 높은 것에 비해 전문 강사들의 평가는 상대적으로 낮게 나타났다. 둘째, 쌀점토를 활용한 미술활동 프로그램 참여 여부에 따른 통제-실험 집단간 차이를 확인하기 위해 사전 측정치를 통제하고 공분산분석한 결과에서 자기표현 하위 요인 중 음성 및 체언 요인에 대해 실험집단의 평균이 통계적으로 높게 나타났고, 공격성 하위요인 중 대인관계 요인에 대한 실험집단의 평균이 통계적으로 낮게 나타났다. 셋째, 비교적 많은 변화를 보인 4명의 사례를 분석한 결과에서 회기가 거듭됨에 따라 자기표현과 공격성의 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 기존의 프로그램들은 공격성이나 자기표현 문제에 있어 이미 위기에 처해 있거나 관련 장애 대상을 위한 임상적 치료 목적인 경우가 주를 이루었다. 그러나 이 연구는 공격성이나 자기표현이 발달하기 시작하는 일반 유·아동을 대상의 교육 목적 미술활동 프로그램을 개발하여 부정적 발달을 예방하고자 하였음에 의의가 있다. 둘째, 신개념 소재인 쌀점토를 사용함으로써 활동 중 작용할 수 있는 재료에 대한 심리적 안전감을 부가적으로 기대할 수 있으며 먹어도 안전한 재료의 특성과 부드러운 촉감을 이용하여 영아는 물론 지적 장애군이나 치매노인 등을 대상으로 확대 적용할 수 있다. 셋째, 소집단으로 구성된 미술활동 경험은 전문 강사와 집단원 간의 긍정적이고 상호보완적인 소통을 가능하게 하여 자신감을 갖고 자신의 감정을 표출하여 원만한 대인관계 형성에 긍정적으로 변화를 나타낼 수 있다는 근거를 제공하였다. 한편, 쌀점토를 활용한 미술활동 프로그램 개발과 효과검증과 관련된 제한점을 논의하였다.
The objective of this study is to verify effects on childhood self-expression improvement and aggression reduction by developing artistic activity programs using clay. In particular, it intended to multiply effects through using rice clay safe to eat while considering childhood cognitive development...
The objective of this study is to verify effects on childhood self-expression improvement and aggression reduction by developing artistic activity programs using clay. In particular, it intended to multiply effects through using rice clay safe to eat while considering childhood cognitive development levels. To achieve the objective of this study, it developed the program that applies principles of psychological counseling programs and analyzed the satisfaction of parents and professional lecturers. For the analysis, 50 children were picked up to attend the program, the pretest-posttest control group design was applied to implement the program and the difference between groups in self-expression and aggression was analyzed. Besides, an analysis was conducted into detailed characteristics of four participants who demonstrated a striking change during the process. What was used as analysis data included ratings of kindergarten teachers and home room teachers in school for self-expression and aggression, the observation sheet made by a professional program lecturer, video data on activity record and participants' work. Analysis of covariance was carried out with the use of SPSS 20.0. Study findings are shown below. Firstly, factors related to self-expression, such as self-discovery, self-understanding and interpersonal relationship recognition and improvement, were included as program components through the analysis of preceding research and existing programs. Considering childhood cognitive development levels, the study attempted to offer a chance to observe changes to vocabulary content-based expressions, phonetic expressions and expressions by physical activities among artistic activities. On the other hand, aggression-related factors included self-esteem, emotion recognition, emotion expression and control and sympathy as well as self-control. Taking childhood social development levels into consideration, it provided a change to observe changes to interpersonal relationship aggression and externalizing aggression among artistic activities. A program with 10 sessions in total was finally developed through correction and supplementation after reflecting the preliminary results that applied 3 sessions and validation rating results collected from 9 experts following the initial development of th program. The program was conducted for one or two times per week for 8 weeks before doing a survey of its satisfaction on parents and professional lecturers, which resulted in a high level of parents' satisfaction and relatively low level from professional lecturers. Secondly, the results from controlling the previously measured value and analysis of covariance in order to identify the different between the control group and experimental group according to whether to attend the artistic activity program using rice clay represented that the average of the experiment group was statistically high in voice and substantive factor among self-expression sub-factors. But, the average of the experiment group was statistically low in interpersonal relationship factor among sub-factors of aggression. Thirdly, the findings of the analysis that worked on the example of four participants who showed relatively much change could see positive changes to self-expression and aggression as the session repeated. This study has significance as listed below. Firstly, existing programs were primarily aimed at clinical treatment of those already in crisis or with related disorder when it comes to matters of aggression or self-expression. But, this study has significance as it was intended to prevent negative development by developing educational artistic activities for normal children beginning to grow aggression or self-expression. Secondly, the use of rice clay known as a new concept material can bring an additional expectation for a psychological sense of security for material likely to act during the activities. Utilizing the characteristics of safe-to-eat material and soft touch can lead to extended applications not only among infants but also intellectual disability groups or the elderly with dementia. Thirdly, the experience in artistic activities with small groups enables professional lecturers and group members to communicate with each other in positive and complementary manners. Moreover, this provided grounds for representing positive change in building smooth interpersonal relationships by expressing their feeling with confidence. On the other hand, a discussion was made as to limitations of artistic activities using rice clay and its effect verification.
The objective of this study is to verify effects on childhood self-expression improvement and aggression reduction by developing artistic activity programs using clay. In particular, it intended to multiply effects through using rice clay safe to eat while considering childhood cognitive development levels. To achieve the objective of this study, it developed the program that applies principles of psychological counseling programs and analyzed the satisfaction of parents and professional lecturers. For the analysis, 50 children were picked up to attend the program, the pretest-posttest control group design was applied to implement the program and the difference between groups in self-expression and aggression was analyzed. Besides, an analysis was conducted into detailed characteristics of four participants who demonstrated a striking change during the process. What was used as analysis data included ratings of kindergarten teachers and home room teachers in school for self-expression and aggression, the observation sheet made by a professional program lecturer, video data on activity record and participants' work. Analysis of covariance was carried out with the use of SPSS 20.0. Study findings are shown below. Firstly, factors related to self-expression, such as self-discovery, self-understanding and interpersonal relationship recognition and improvement, were included as program components through the analysis of preceding research and existing programs. Considering childhood cognitive development levels, the study attempted to offer a chance to observe changes to vocabulary content-based expressions, phonetic expressions and expressions by physical activities among artistic activities. On the other hand, aggression-related factors included self-esteem, emotion recognition, emotion expression and control and sympathy as well as self-control. Taking childhood social development levels into consideration, it provided a change to observe changes to interpersonal relationship aggression and externalizing aggression among artistic activities. A program with 10 sessions in total was finally developed through correction and supplementation after reflecting the preliminary results that applied 3 sessions and validation rating results collected from 9 experts following the initial development of th program. The program was conducted for one or two times per week for 8 weeks before doing a survey of its satisfaction on parents and professional lecturers, which resulted in a high level of parents' satisfaction and relatively low level from professional lecturers. Secondly, the results from controlling the previously measured value and analysis of covariance in order to identify the different between the control group and experimental group according to whether to attend the artistic activity program using rice clay represented that the average of the experiment group was statistically high in voice and substantive factor among self-expression sub-factors. But, the average of the experiment group was statistically low in interpersonal relationship factor among sub-factors of aggression. Thirdly, the findings of the analysis that worked on the example of four participants who showed relatively much change could see positive changes to self-expression and aggression as the session repeated. This study has significance as listed below. Firstly, existing programs were primarily aimed at clinical treatment of those already in crisis or with related disorder when it comes to matters of aggression or self-expression. But, this study has significance as it was intended to prevent negative development by developing educational artistic activities for normal children beginning to grow aggression or self-expression. Secondly, the use of rice clay known as a new concept material can bring an additional expectation for a psychological sense of security for material likely to act during the activities. Utilizing the characteristics of safe-to-eat material and soft touch can lead to extended applications not only among infants but also intellectual disability groups or the elderly with dementia. Thirdly, the experience in artistic activities with small groups enables professional lecturers and group members to communicate with each other in positive and complementary manners. Moreover, this provided grounds for representing positive change in building smooth interpersonal relationships by expressing their feeling with confidence. On the other hand, a discussion was made as to limitations of artistic activities using rice clay and its effect verification.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.