도시농업, 텃밭에 대한 연구와 자료는 많으나 유기농 학교 텃밭의 조성으로 인한 학생 및 도시민에게 유기농 인식제고를 위한 자료는 극히 적은 편이다. 특히 학교에 ‘유기농학교텃밭’ 조성으로 유기농업의 중요성과 유기농 체험으로 인한 유기농업에 대한 이해와 필요성을 제고하고자 한다. 유기농업 가치와 정신 향상을 위한 체계적인 프로그램이 제도화 돼야 한다. 더욱이 도시농업이 급격히 활성화 되고 있는 이때, 텃밭조성 초기부터 유기농학교텃밭 조성으로 자연환경의 중요성을 부여하고 함께 공생하는 교육의 기회를 부여해야 한다. ‘유기농학교텃밭’개념을 정의, 전담부서 설치, 관련법제정비, 국가유기농인증기관에 의한 유기농학교텃밭 인증, 유기농학교텃밭 교육을 위한 부처 간 ...
도시농업, 텃밭에 대한 연구와 자료는 많으나 유기농 학교 텃밭의 조성으로 인한 학생 및 도시민에게 유기농 인식제고를 위한 자료는 극히 적은 편이다. 특히 학교에 ‘유기농학교텃밭’ 조성으로 유기농업의 중요성과 유기농 체험으로 인한 유기농업에 대한 이해와 필요성을 제고하고자 한다. 유기농업 가치와 정신 향상을 위한 체계적인 프로그램이 제도화 돼야 한다. 더욱이 도시농업이 급격히 활성화 되고 있는 이때, 텃밭조성 초기부터 유기농학교텃밭 조성으로 자연환경의 중요성을 부여하고 함께 공생하는 교육의 기회를 부여해야 한다. ‘유기농학교텃밭’개념을 정의, 전담부서 설치, 관련법제정비, 국가유기농인증기관에 의한 유기농학교텃밭 인증, 유기농학교텃밭 교육을 위한 부처 간 융복합 R&D가 지속적으로 추진돼야 한다. 특히 청소년들의 언어폭력, 소통부재, 사회성 결여 등의 다양한 문제점이 증가함에 따라, 아이들의 정서안정과 건전한 성장을 지원하기 위한 유기농학교텃밭 조성은 절실하다. 유기농학교텃밭을 활용한 농업체험 교육은 학업으로 스트레스를 받는 학생들의 언어폭력성을 완화하고 정서적 안정, 뿐만 아니라, 학생들이 함께 가꾸는 활동을 통해 협업능력, 소통능력, 창의력, 자연에 대한 호기심과 관찰력, 환경감수성이 향상되는 등 다양한 효과를 경험하게 해야 한다. 앞으로 다양한 분야가 융·복합이 본격화되는 4차 산업혁명 시대를 대비해 인재양성 교육방법으로도 유기농학교텃밭이 매우 중요하다고 사료된다. 유기농학교텃밭 유기농지도자육성으로 교육산업이 활성화 돼 미래세대를 이끌어 갈 우수한 인재들이 많이 양성될 수 있어야 양질의 새로운 일자리가 많이 창출돼 국내 경제 활성화에도 기여 할 수 있다. 해외에서는 이미 활성화 된 School Farm Program, Farm to School, Fresh Fruit and Vegetable 등은 학교와 농장간의 직거래,, 학교급식 교육, 신선과일과 채소, 학교유기농장 등이 학생들에게 지대한 영향을 미친다. 따라서 우리나라 환경에 맞는 ‘유기농학교텃밭’ 조성 운동이 필요한 시점이다.
도시농업, 텃밭에 대한 연구와 자료는 많으나 유기농 학교 텃밭의 조성으로 인한 학생 및 도시민에게 유기농 인식제고를 위한 자료는 극히 적은 편이다. 특히 학교에 ‘유기농학교텃밭’ 조성으로 유기농업의 중요성과 유기농 체험으로 인한 유기농업에 대한 이해와 필요성을 제고하고자 한다. 유기농업 가치와 정신 향상을 위한 체계적인 프로그램이 제도화 돼야 한다. 더욱이 도시농업이 급격히 활성화 되고 있는 이때, 텃밭조성 초기부터 유기농학교텃밭 조성으로 자연환경의 중요성을 부여하고 함께 공생하는 교육의 기회를 부여해야 한다. ‘유기농학교텃밭’개념을 정의, 전담부서 설치, 관련법제정비, 국가유기농인증기관에 의한 유기농학교텃밭 인증, 유기농학교텃밭 교육을 위한 부처 간 융복합 R&D가 지속적으로 추진돼야 한다. 특히 청소년들의 언어폭력, 소통부재, 사회성 결여 등의 다양한 문제점이 증가함에 따라, 아이들의 정서안정과 건전한 성장을 지원하기 위한 유기농학교텃밭 조성은 절실하다. 유기농학교텃밭을 활용한 농업체험 교육은 학업으로 스트레스를 받는 학생들의 언어폭력성을 완화하고 정서적 안정, 뿐만 아니라, 학생들이 함께 가꾸는 활동을 통해 협업능력, 소통능력, 창의력, 자연에 대한 호기심과 관찰력, 환경감수성이 향상되는 등 다양한 효과를 경험하게 해야 한다. 앞으로 다양한 분야가 융·복합이 본격화되는 4차 산업혁명 시대를 대비해 인재양성 교육방법으로도 유기농학교텃밭이 매우 중요하다고 사료된다. 유기농학교텃밭 유기농지도자육성으로 교육산업이 활성화 돼 미래세대를 이끌어 갈 우수한 인재들이 많이 양성될 수 있어야 양질의 새로운 일자리가 많이 창출돼 국내 경제 활성화에도 기여 할 수 있다. 해외에서는 이미 활성화 된 School Farm Program, Farm to School, Fresh Fruit and Vegetable 등은 학교와 농장간의 직거래,, 학교급식 교육, 신선과일과 채소, 학교유기농장 등이 학생들에게 지대한 영향을 미친다. 따라서 우리나라 환경에 맞는 ‘유기농학교텃밭’ 조성 운동이 필요한 시점이다.
There are many studies and data on urban agriculture and vegetable garden but there is very few data on raising students’ and urban residents’ awareness by creating organic school farm. The study is to raise importance of organic farming especially by creating ‘organic school farm’ at school, t...
There are many studies and data on urban agriculture and vegetable garden but there is very few data on raising students’ and urban residents’ awareness by creating organic school farm. The study is to raise importance of organic farming especially by creating ‘organic school farm’ at school, to improve their understanding, and to emphasize the necessity of organic farming by experience of organic farming. It is necessary to institutionalize systematic program for the value of organic farming and mental (or mind) improvement. Moreover, especially now when the urban agriculture is rapidly activated, it is important to let people know about the importance of natural environment and to give them a chance of education how to live together by creating initial vegetable garden and organic school farm. Defining the concept of ‘organic school farm,’ setting up a unit in charge, improving related legislation, getting a certification of organic school farm by national organic certification authority, and having convergence R&D between government departments for organic school farm education should be continuously carried forward. As various issues of adolescence including verbal violence, absence of communication, and lack of social skills are increasing, it is desperately urgent to create organic school farm in order to improve emotional stability and to support healthy development of children and adolescence. Useage of organic seed, implementation of 5 years rotation, optimum fertilization by nitrate soil test, and realization of bio-diversity should be embodied in school organic farm. Agriculture experience education using Organic school farming not only eases students’ verbal violation but also improves their emotional stability. In addition, it is very important for them to experience various effects such as improving their collaboration skill, creativity, curiosity and observation skill about nature, and environmental sensitivity by having farming activity together.
There are many studies and data on urban agriculture and vegetable garden but there is very few data on raising students’ and urban residents’ awareness by creating organic school farm. The study is to raise importance of organic farming especially by creating ‘organic school farm’ at school, to improve their understanding, and to emphasize the necessity of organic farming by experience of organic farming. It is necessary to institutionalize systematic program for the value of organic farming and mental (or mind) improvement. Moreover, especially now when the urban agriculture is rapidly activated, it is important to let people know about the importance of natural environment and to give them a chance of education how to live together by creating initial vegetable garden and organic school farm. Defining the concept of ‘organic school farm,’ setting up a unit in charge, improving related legislation, getting a certification of organic school farm by national organic certification authority, and having convergence R&D between government departments for organic school farm education should be continuously carried forward. As various issues of adolescence including verbal violence, absence of communication, and lack of social skills are increasing, it is desperately urgent to create organic school farm in order to improve emotional stability and to support healthy development of children and adolescence. Useage of organic seed, implementation of 5 years rotation, optimum fertilization by nitrate soil test, and realization of bio-diversity should be embodied in school organic farm. Agriculture experience education using Organic school farming not only eases students’ verbal violation but also improves their emotional stability. In addition, it is very important for them to experience various effects such as improving their collaboration skill, creativity, curiosity and observation skill about nature, and environmental sensitivity by having farming activity together.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.