본 연구는 조속한 노인요양시설 거주노인의 불편감 해소를 통한 그들의 안위 증진을 목적으로, 노인요양시설의 돌봄제공자가 거주노인의 불편감 관리업무를 수행할 때 타 돌봄제공자와의 정확하고 효율적인 의사소통을 위해 SBAR기반의 의사소통지침을 개발하고자 한다.
본 연구는 의사소통지침을 개발하기 위한 방법론적 연구로, 총 4단계의 연구절차를 걸쳐서 수행되었다.
연구의 1단계는 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리에 대한 의사소통 경험을 수집하는 단계로, 노인요양시설 근무 경력이 2년 이상인 노인요양시설 돌봄제공자를 대상으로 개별심층면담을 수행하였다. 연구의 2단계는 1단계에서 수집한 노인요양시설 돌봄제공자 간 거주노인의 불편감 관리에 대한 의사소통 경험을 통해 SBAR의사소통의 구성요소를 확인하는 단계로, 개별심층면담내용을 바탕으로 ...
본 연구는 조속한 노인요양시설 거주노인의 불편감 해소를 통한 그들의 안위 증진을 목적으로, 노인요양시설의 돌봄제공자가 거주노인의 불편감 관리업무를 수행할 때 타 돌봄제공자와의 정확하고 효율적인 의사소통을 위해 SBAR기반의 의사소통지침을 개발하고자 한다.
본 연구는 의사소통지침을 개발하기 위한 방법론적 연구로, 총 4단계의 연구절차를 걸쳐서 수행되었다.
연구의 1단계는 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리에 대한 의사소통 경험을 수집하는 단계로, 노인요양시설 근무 경력이 2년 이상인 노인요양시설 돌봄제공자를 대상으로 개별심층면담을 수행하였다. 연구의 2단계는 1단계에서 수집한 노인요양시설 돌봄제공자 간 거주노인의 불편감 관리에 대한 의사소통 경험을 통해 SBAR의사소통의 구성요소를 확인하는 단계로, 개별심층면담내용을 바탕으로 전통적 내용분석 방법을 활용하여 내용분석을 시행하였다. 연구의 3단계는 SBAR기반의 의사소통예비지침을 개발하는 단계로, 2단계에서 도출한 의사소통의 구성요소를 바탕으로 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리를 위한 SBAR기반의 의사소통예비지침을 개발하였다. 연구의 4단계는 3단계에서 개발한 예비지침을 내용타당도와 안면타당도 검증을 받아 최종 SBAR기반의 의사소통지침을 제작하는 단계로, 노인요양시설 근무 경력이 3년 이상인 돌봄제공자들에게 내용타당도 검증을 받아 수정·보완 후 다시 안면타당도 검증을 받아 최종 지침을 제작하였다.
이에 본 연구는 아래와 같은 연구결과를 도출하였다.
첫째, ‘거주노인의 불편감 표현을 돌봄제공자가 발견하는 상황’에 대해 7개의 하위범주와 2개의 범주를 도출하였다.
둘째, ‘노인요양시설 돌봄제공자가 인지한 거주노인이 경험하는 불편감’에 대해 8개의 하위범주와 3개의 범주를 도출하였다.
셋째, ‘노인요양시설 돌봄제공자가 인지한 거주노인이 경험하는 불편감’의 상황에 따른 SBAR기반의 의사소통의 구성요소를 확인하여 의사소통예비지침을 제작하였다.
넷째, 전문가의 내용타당도와 안면타당도 검증을 거쳐 ‘노인요양시설 돌봄제공자가 인지한 거주노인이 경험하는 불편감’의 8개 하위범주에 해당하는 17가지 상황에 대해 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리를 위한 61개의 돌봄제공자 간 SBAR기반의 의사소통지침을 최종 개발하였다.
본 연구에서 개발한 SBAR기반의 의사소통지침은 노인요양시설 거주노인이 경험하는 불편감에 대한 돌봄제공자 간의 의사소통 시 인계자와 인수자의 직종에 따라 적절한 정보전달이 이뤄질 수 있게끔 개별화된 의사소통 지침을 제시하였다. 또한 본 지침은 각각의 상황에 대해 실제 상대방에게 전달을 하듯 대화 형태로 제시되어 빠른 적용이 가능하며 직무교육자료 및 유사 상황에 대한 참고 자료로도 활용할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 조속한 노인요양시설 거주노인의 불편감 해소를 통한 그들의 안위 증진을 목적으로, 노인요양시설의 돌봄제공자가 거주노인의 불편감 관리업무를 수행할 때 타 돌봄제공자와의 정확하고 효율적인 의사소통을 위해 SBAR기반의 의사소통지침을 개발하고자 한다.
본 연구는 의사소통지침을 개발하기 위한 방법론적 연구로, 총 4단계의 연구절차를 걸쳐서 수행되었다.
연구의 1단계는 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리에 대한 의사소통 경험을 수집하는 단계로, 노인요양시설 근무 경력이 2년 이상인 노인요양시설 돌봄제공자를 대상으로 개별심층면담을 수행하였다. 연구의 2단계는 1단계에서 수집한 노인요양시설 돌봄제공자 간 거주노인의 불편감 관리에 대한 의사소통 경험을 통해 SBAR의사소통의 구성요소를 확인하는 단계로, 개별심층면담내용을 바탕으로 전통적 내용분석 방법을 활용하여 내용분석을 시행하였다. 연구의 3단계는 SBAR기반의 의사소통예비지침을 개발하는 단계로, 2단계에서 도출한 의사소통의 구성요소를 바탕으로 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리를 위한 SBAR기반의 의사소통예비지침을 개발하였다. 연구의 4단계는 3단계에서 개발한 예비지침을 내용타당도와 안면타당도 검증을 받아 최종 SBAR기반의 의사소통지침을 제작하는 단계로, 노인요양시설 근무 경력이 3년 이상인 돌봄제공자들에게 내용타당도 검증을 받아 수정·보완 후 다시 안면타당도 검증을 받아 최종 지침을 제작하였다.
이에 본 연구는 아래와 같은 연구결과를 도출하였다.
첫째, ‘거주노인의 불편감 표현을 돌봄제공자가 발견하는 상황’에 대해 7개의 하위범주와 2개의 범주를 도출하였다.
둘째, ‘노인요양시설 돌봄제공자가 인지한 거주노인이 경험하는 불편감’에 대해 8개의 하위범주와 3개의 범주를 도출하였다.
셋째, ‘노인요양시설 돌봄제공자가 인지한 거주노인이 경험하는 불편감’의 상황에 따른 SBAR기반의 의사소통의 구성요소를 확인하여 의사소통예비지침을 제작하였다.
넷째, 전문가의 내용타당도와 안면타당도 검증을 거쳐 ‘노인요양시설 돌봄제공자가 인지한 거주노인이 경험하는 불편감’의 8개 하위범주에 해당하는 17가지 상황에 대해 노인요양시설 거주노인의 불편감 관리를 위한 61개의 돌봄제공자 간 SBAR기반의 의사소통지침을 최종 개발하였다.
본 연구에서 개발한 SBAR기반의 의사소통지침은 노인요양시설 거주노인이 경험하는 불편감에 대한 돌봄제공자 간의 의사소통 시 인계자와 인수자의 직종에 따라 적절한 정보전달이 이뤄질 수 있게끔 개별화된 의사소통 지침을 제시하였다. 또한 본 지침은 각각의 상황에 대해 실제 상대방에게 전달을 하듯 대화 형태로 제시되어 빠른 적용이 가능하며 직무교육자료 및 유사 상황에 대한 참고 자료로도 활용할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
Background: Discomfort of nursing home resident is often underestimated and disregarded because of their decreased cognitive function or inefficient verbal expressions. However, unresolved discomfort might cause other problem and it should be managed. Purpose: This study was to develop a commun...
Background: Discomfort of nursing home resident is often underestimated and disregarded because of their decreased cognitive function or inefficient verbal expressions. However, unresolved discomfort might cause other problem and it should be managed. Purpose: This study was to develop a communication guideline based on SBAR for the management of nursing home resident’s discomfort to make nursing home resident comfort and improve their quality of life. Methods: This study is methodological study to develop the communication guideline based on SBAR. Individualized in depth interviews was conducted with 21 nursing home caregivers(nurses, social workers, physical therapists, occupational therapists, care workers) who has more than 2 years experience in nursing home, and its contents was analyzed by conventional contents analysis technique for identifying components of SBAR communication about discomfort management. Based on the contents analysis of interview and literature reviews, a preliminary guideline was developed. Content validity of the preliminary guideline was verified by nursing home caregivers who has more than 3 years career by each major, and thorough modification and verification of face validity process, the final version of communication guideline based on SBAR was developed. Results: Two categories and seven subcategories were derived under the first theme, “a situation noticing the residents’ expression of discomfort.” For the second theme, three categories and eight subcategories were derived, titled “Resident’s discomfort recognized by nursing home caregivers”. Based on the second theme, the researcher identified the components of SBAR communication about each discomfort situation and developed the communication guideline baed on SBAR which has seventeen detailed situations, and sixty one conversation examples. Conclusions: Based on SBAR, the communication guidelines developed in this study are organized in one table with the circumstances of the discomfort, background information, additional matters that need to be assessed, and suggestions to be intervened. Therefore, it is convenient to identify the discomfort and resolve the problem prompt and efficiently in similar situation. Efficient communication between the caregivers in nursing home might improve the safety and quality of life of nursing home residents. Furthermore, the guideline can be used as a reference to the job training of new employees.
Key words: discomfort management, SBAR, communication, nursing home resident, nursing home caregiver
Background: Discomfort of nursing home resident is often underestimated and disregarded because of their decreased cognitive function or inefficient verbal expressions. However, unresolved discomfort might cause other problem and it should be managed. Purpose: This study was to develop a communication guideline based on SBAR for the management of nursing home resident’s discomfort to make nursing home resident comfort and improve their quality of life. Methods: This study is methodological study to develop the communication guideline based on SBAR. Individualized in depth interviews was conducted with 21 nursing home caregivers(nurses, social workers, physical therapists, occupational therapists, care workers) who has more than 2 years experience in nursing home, and its contents was analyzed by conventional contents analysis technique for identifying components of SBAR communication about discomfort management. Based on the contents analysis of interview and literature reviews, a preliminary guideline was developed. Content validity of the preliminary guideline was verified by nursing home caregivers who has more than 3 years career by each major, and thorough modification and verification of face validity process, the final version of communication guideline based on SBAR was developed. Results: Two categories and seven subcategories were derived under the first theme, “a situation noticing the residents’ expression of discomfort.” For the second theme, three categories and eight subcategories were derived, titled “Resident’s discomfort recognized by nursing home caregivers”. Based on the second theme, the researcher identified the components of SBAR communication about each discomfort situation and developed the communication guideline baed on SBAR which has seventeen detailed situations, and sixty one conversation examples. Conclusions: Based on SBAR, the communication guidelines developed in this study are organized in one table with the circumstances of the discomfort, background information, additional matters that need to be assessed, and suggestions to be intervened. Therefore, it is convenient to identify the discomfort and resolve the problem prompt and efficiently in similar situation. Efficient communication between the caregivers in nursing home might improve the safety and quality of life of nursing home residents. Furthermore, the guideline can be used as a reference to the job training of new employees.
Key words: discomfort management, SBAR, communication, nursing home resident, nursing home caregiver
주제어
#의사소통 불편감 관리 노인요양시설 돌봄제공자 노인요양시설 거주노인 discomfort management SBAR communication nursing home resident nursing home caregiver
학위논문 정보
저자
김효인
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과 간호과학전공
지도교수
장성옥
발행연도
2019
총페이지
iv, 107장
키워드
의사소통 불편감 관리 노인요양시설 돌봄제공자 노인요양시설 거주노인 discomfort management SBAR communication nursing home resident nursing home caregiver
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