통합적 패턴 활동이 만 3세 유아의 패턴 인식 및 수학적 성향에 미치는 영향 The effect of integrated pattern activity on pattern recognition and mathematical tendency of 3 years old children원문보기
본 연구는 통합적 패턴활동을 만 3세 유아를 대상으로 적용함으로써 유아의 패턴 인식 및 수학적 성향에 어떠한 영향을 미치는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아패턴 교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 통합적 패턴 활동이 유아의 패턴인식에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 통합적 패턴 활동이 유아의 수학적 성향에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 3세 유아로 연구대상 기관은 서로 인접한 곳에 위치해 있고 사회경제적 배경을 비롯한 인적・물적 환경이 비슷한 규모의 80명 이상의 정원으로 운영되고 있는 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 3세 유아 20명(남 8명, 여 9명)과 통제집단 B 어린이집 만 3세 유아 20명(남 9명, 여 8명)으로 총 34명이었고 실험집단 유아들에게는 통합적 패턴 활동을 8주 동안 한 주에 2가지씩 총 16회 제공하였다.
본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 패턴 인식 능력을 알아보기 위해 원화연(1999)의 패턴 인식 도구를 기초로 이윤정(2006)이 수정·보완한 도구를 사용하였다. 패턴 인식 검사는 검사에 포함되는 패턴의 형태는 시각적, 청각적, 상징적 패턴으로 나누어지며 형태별로 2가지 종류로 구성되어 패턴유형별 총 6개의 형태로 구성된다. 검사도구의 하위구성은 각 유형별로 AB형, ABB형, AABB형, AAAB형, ABC형의 반복형 패턴유형으로 구성되어 있다. 유아의 수학적 성향을 알아보는 도구로는 윤세은(2011)이 개발한 유아의 수학적 성향 평정척도를 사용하였다. 수학적 성향 평정척도는 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 6요소로 구성되어져 있다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 통합적 패턴활동을 만 3세 유아를 대상으로 적용함으로써 유아의 패턴 인식 및 수학적 성향에 어떠한 영향을 미치는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아패턴 교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 통합적 패턴 활동이 유아의 패턴인식에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 통합적 패턴 활동이 유아의 수학적 성향에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 3세 유아로 연구대상 기관은 서로 인접한 곳에 위치해 있고 사회경제적 배경을 비롯한 인적・물적 환경이 비슷한 규모의 80명 이상의 정원으로 운영되고 있는 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 3세 유아 20명(남 8명, 여 9명)과 통제집단 B 어린이집 만 3세 유아 20명(남 9명, 여 8명)으로 총 34명이었고 실험집단 유아들에게는 통합적 패턴 활동을 8주 동안 한 주에 2가지씩 총 16회 제공하였다.
본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 패턴 인식 능력을 알아보기 위해 원화연(1999)의 패턴 인식 도구를 기초로 이윤정(2006)이 수정·보완한 도구를 사용하였다. 패턴 인식 검사는 검사에 포함되는 패턴의 형태는 시각적, 청각적, 상징적 패턴으로 나누어지며 형태별로 2가지 종류로 구성되어 패턴유형별 총 6개의 형태로 구성된다. 검사도구의 하위구성은 각 유형별로 AB형, ABB형, AABB형, AAAB형, ABC형의 반복형 패턴유형으로 구성되어 있다. 유아의 수학적 성향을 알아보는 도구로는 윤세은(2011)이 개발한 유아의 수학적 성향 평정척도를 사용하였다. 수학적 성향 평정척도는 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 6요소로 구성되어져 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Windows program을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합적 패턴 활동은 3세 유아의 패턴 인식 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 패턴 인식에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 영향을 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 AB형, ABB형, AABB형이 AAAB형 ABC형보다 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 통합적 패턴 활동은 3세 유아의 수학적 성향에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 수학적 성향에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 효과를 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 모두에서 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 본 연구는 통합적 패턴 활동을 고안함으로써 유아가 이해하기 쉬운 패턴유형을 제시하였고 유아들이 보다 흥미롭게 패턴활동을 추론하고 예측하는데 관심을 갖게 되는 근거를 제공하였다는데 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서 고안된 통합적 패턴활동은 규칙성과 관련된 대수적 사고는 물론 유아가 패턴을 인식하는데 있어서 바람직한 교수방법으로 유아교육 현장에서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 통합적 패턴활동을 만 3세 유아를 대상으로 적용함으로써 유아의 패턴 인식 및 수학적 성향에 어떠한 영향을 미치는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아패턴 교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 통합적 패턴 활동이 유아의 패턴인식에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 통합적 패턴 활동이 유아의 수학적 성향에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 3세 유아로 연구대상 기관은 서로 인접한 곳에 위치해 있고 사회경제적 배경을 비롯한 인적・물적 환경이 비슷한 규모의 80명 이상의 정원으로 운영되고 있는 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 3세 유아 20명(남 8명, 여 9명)과 통제집단 B 어린이집 만 3세 유아 20명(남 9명, 여 8명)으로 총 34명이었고 실험집단 유아들에게는 통합적 패턴 활동을 8주 동안 한 주에 2가지씩 총 16회 제공하였다.
본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 패턴 인식 능력을 알아보기 위해 원화연(1999)의 패턴 인식 도구를 기초로 이윤정(2006)이 수정·보완한 도구를 사용하였다. 패턴 인식 검사는 검사에 포함되는 패턴의 형태는 시각적, 청각적, 상징적 패턴으로 나누어지며 형태별로 2가지 종류로 구성되어 패턴유형별 총 6개의 형태로 구성된다. 검사도구의 하위구성은 각 유형별로 AB형, ABB형, AABB형, AAAB형, ABC형의 반복형 패턴유형으로 구성되어 있다. 유아의 수학적 성향을 알아보는 도구로는 윤세은(2011)이 개발한 유아의 수학적 성향 평정척도를 사용하였다. 수학적 성향 평정척도는 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 6요소로 구성되어져 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Windows program을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합적 패턴 활동은 3세 유아의 패턴 인식 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 패턴 인식에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 영향을 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 AB형, ABB형, AABB형이 AAAB형 ABC형보다 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 통합적 패턴 활동은 3세 유아의 수학적 성향에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 수학적 성향에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 효과를 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 모두에서 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 본 연구는 통합적 패턴 활동을 고안함으로써 유아가 이해하기 쉬운 패턴유형을 제시하였고 유아들이 보다 흥미롭게 패턴활동을 추론하고 예측하는데 관심을 갖게 되는 근거를 제공하였다는데 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서 고안된 통합적 패턴활동은 규칙성과 관련된 대수적 사고는 물론 유아가 패턴을 인식하는데 있어서 바람직한 교수방법으로 유아교육 현장에서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
This study is to explore the effect of integrated pattern activity on pattern recognition and mathematical tendency of three-years old children. Through this study, the suggestion for the effective method of children’s pattern education will be made.
The research questions are as follows, ...
This study is to explore the effect of integrated pattern activity on pattern recognition and mathematical tendency of three-years old children. Through this study, the suggestion for the effective method of children’s pattern education will be made.
The research questions are as follows, How does integrated pattern activity influence on pattern recognition? How does integrated pattern activity affect mathematical tendency?
The research objectives are three-years-old children who are located at two daycare centers that have more than eighty children each and are placed in city of G, North Jeolla Province. They have similar social and economical backgrounds. The experimental group A is consisted of twenty children(male 8, female, 9). The control group contains twenty children(male 9, female 8). Total is thirty four. For twelve weeks, sixteen times of integrated pattern activity have been applied to the experimental group in every two week.
As a research too, Yoonjung Lee’s revised tool(2006) is used based on Hwayeon Won’s Pattern Recognition(1999) in order to investigate pattern recognition ability. The type of Pattern recognition exam is consisted of visual, symbolic, and auditory pattern. There are two kinds of type that contains six types of pattern. The subtypes of the inspection tool are type of AB, ABB, AABB, AAAB, and repetition type of ABC. In order to identify mathematical tendency of children, mathematical tendency rating scales that is developed by Seheun Yoon(2011) is employed. Mathematical tendency rating scale is consisted of flexibility, confidence, self-examination, applicability, interest. The collected data is analyzed by SPSS 18.0 Windows program
The research results are as follows, First, the study reveals integrated pattern activity positively influence on pattern recognition of three-years-old children. The experimental group shows more positive effect than the control group. Specifically in subarea, type of AB, ABB and AABB show more meaningful difference than type of AAAB and ABC
Second, the study shows integrated pattern activity positively affect mathematical tendency of three-years-old children. The experimental group appears more meaningful difference than the control group. In looking at subarea of flexibility, confidence, continuity self-examination, applicability, and interest, there is positive effect showing meaningful difference.
As a result, the study contributes suggesting the easy pattern for the children to understand by designing integrated patten activity and providing the clue for children to positively be interested in inferring and anticipating pattern activities. The integrated pattern activities designed by this study is expected to stimulate children’s algebra thinking as well as teaching method for children’s pattern recognition on educational field.
This study is to explore the effect of integrated pattern activity on pattern recognition and mathematical tendency of three-years old children. Through this study, the suggestion for the effective method of children’s pattern education will be made.
The research questions are as follows, How does integrated pattern activity influence on pattern recognition? How does integrated pattern activity affect mathematical tendency?
The research objectives are three-years-old children who are located at two daycare centers that have more than eighty children each and are placed in city of G, North Jeolla Province. They have similar social and economical backgrounds. The experimental group A is consisted of twenty children(male 8, female, 9). The control group contains twenty children(male 9, female 8). Total is thirty four. For twelve weeks, sixteen times of integrated pattern activity have been applied to the experimental group in every two week.
As a research too, Yoonjung Lee’s revised tool(2006) is used based on Hwayeon Won’s Pattern Recognition(1999) in order to investigate pattern recognition ability. The type of Pattern recognition exam is consisted of visual, symbolic, and auditory pattern. There are two kinds of type that contains six types of pattern. The subtypes of the inspection tool are type of AB, ABB, AABB, AAAB, and repetition type of ABC. In order to identify mathematical tendency of children, mathematical tendency rating scales that is developed by Seheun Yoon(2011) is employed. Mathematical tendency rating scale is consisted of flexibility, confidence, self-examination, applicability, interest. The collected data is analyzed by SPSS 18.0 Windows program
The research results are as follows, First, the study reveals integrated pattern activity positively influence on pattern recognition of three-years-old children. The experimental group shows more positive effect than the control group. Specifically in subarea, type of AB, ABB and AABB show more meaningful difference than type of AAAB and ABC
Second, the study shows integrated pattern activity positively affect mathematical tendency of three-years-old children. The experimental group appears more meaningful difference than the control group. In looking at subarea of flexibility, confidence, continuity self-examination, applicability, and interest, there is positive effect showing meaningful difference.
As a result, the study contributes suggesting the easy pattern for the children to understand by designing integrated patten activity and providing the clue for children to positively be interested in inferring and anticipating pattern activities. The integrated pattern activities designed by this study is expected to stimulate children’s algebra thinking as well as teaching method for children’s pattern recognition on educational field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.