ADHD 아동의 정서 이해 능력에 영향을 미치는 정서 이해와 사회성 기술 프로그램의 효과 The effect of Emotional competence improvement program on the children with ADHD for emotional face recognition and emotional understanding원문보기
주의력결핍 과잉행동장애(이하, ADHD)는 부주의, 과잉행동, 충동성의 인지 및 행동에 대한 특징적인 증상을 가진 장애로 정의된다. 최근 ADHD의 정서적인 이해 능력과 관련된 연구들에서는 인지적인 능력의 결함과는 다른 정서 인식과 처리, 특히 얼굴 인식을 다루는 영역에서 결함이 있음을 밝혔으며 ADHD 아동은 정상 아동에 비해 얼굴 정서를 인식하는 민감성이 더 낮다는 연구 결과가 보고된 바 있다. 얼굴정서를 빠르고 정확하게 알아차리는 능력은 ...
주의력결핍 과잉행동장애(이하, ADHD)는 부주의, 과잉행동, 충동성의 인지 및 행동에 대한 특징적인 증상을 가진 장애로 정의된다. 최근 ADHD의 정서적인 이해 능력과 관련된 연구들에서는 인지적인 능력의 결함과는 다른 정서 인식과 처리, 특히 얼굴 인식을 다루는 영역에서 결함이 있음을 밝혔으며 ADHD 아동은 정상 아동에 비해 얼굴 정서를 인식하는 민감성이 더 낮다는 연구 결과가 보고된 바 있다. 얼굴정서를 빠르고 정확하게 알아차리는 능력은 사회적 상호작용에 도움을 주지만 얼굴정서를 민감하게 인식하지 못하는 경우 사회적 상황에서 상대방과 상호작용의 질이 떨어질 뿐만 아니라 또래관계나 학교생활의 어려움 등 부적응적인 문제들이 부차적으로 발생할 가능성이 높아진다. 따라서 정서적인 이해능력의 결함을 가진 학령기 시기의 ADHD 아동은 정상아동에 비해 부적응적인 문제와 상황을 겪을 가능성이 훨씬 높다. ADHD와 관련된 기존의 치료 개입 프로그램들은 정서에 대한 내용과 사회성 기술에 대한 내용을 혼재하여 개입하거나 정서 프로그램 중에서도 부정적인 정서만을 다룬다. 또한 프로그램 효과를 검증하기 위한 방법들이 자기보고식 설문지나 행동관찰 등에만 그치고 있고 ADHD 아동의 얼굴 정서 인식과 관련된 검증과제는 거의 없다. 특히 일상에서 마주하는 얼굴 표정은 계속적으로 변화하고 빠르게 달라지기 때문에 이러한 생태학적인 특징을 고려한 과제가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램을 개발하여 각각 특성에 맞게 나누고 본 연구의 프로그램이 ADHD 아동의 정서 이해 능력에 미치는 영향을 동적인 얼굴 표정 자극을 사용한 몰핑과제를 포함한 검증방법을 이용하여 살펴보고자 하였다. 본 연구의 참가대상은 ADHD로 진단된 만 9-13세 아동으로 정서 이해 집단 8명, 사회성 기술 훈련 집단 10명, 총 18명의 ADHD 아동이 참여하였다. 본 연구의 진행절차는 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램을 주 1회 60분, 총 10주간 실시하였고 프로그램 전, 후에 프로그램 효과성 검증을 위한 연구과제를 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 참여아동 스스로 보고하는 자기보고식 정서인식 및 표현 척도에서는 정서 이해 프로그램 집단(이하, 정서)과 사회성 기술 훈련 프로그램 집단(이하, 사회성)의 개입 전과 후에 유의한 차이를 보이지 않았다. 컴퓨터를 통해 동적으로 변화하는 얼굴 표정과 정서단어를 정확하고 빠르게 인식하여 반응해야하는 과제인 얼굴 정서 인식 과제에서는 ‘행복’정서에서 정서 집단이 사회성 집단에 비해 프로그램 후 ‘행복’정서에 더 정확하고 민감하게 반응하였다. 또한 ‘슬픔’정서에서는 사회성 집단에서 개입 전보다 후에 ‘슬픔’정서를 더 정확하고 민감하게 반응하였다. 부모가 참여아동의 일상 전반에 대해 관찰하고 보고하는 아동청소년 문제행동평가 척도에서는 사회성 집단에서 문제행동총점과 외현화 소척도가 개입 전보다 개입 후에 유의하게 낮아졌다. 본 연구의 결과를 통해 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램이 ADHD 아동의 정서 이해 능력에 영향을 주고 있음을 확인하였고 선행연구들의 효과성 검증을 위한 방법들의 단점을 보완하고자 역동적인 얼굴 정서 자극을 사용한 실험연구를 통해 프로그램 개입의 효과성을 더욱 객관적으로 입증하였다. 특히 긍정정서는 다른 정서들에 비해 비교적 쉽게 인식할 수 있음에도 불구하고 ADHD 아동이 정상아동에 비해 덜 민감하게 반응하여 개입해야 할 필요성이 있음을 밝힌 선행연구를 바탕으로 본 연구의 정서 이해 프로그램이 긍정정서에 더 민감하게 반응하도록 도울 수 있다는 것을 확인하였다. 또한 본 연구는 ADHD 아동의 정서 이해와 더불어 사회성 기술 훈련의 프로그램 효과성을 검증하여 사회성 기술 훈련이 문제행동, 특히 외현화 문제를 낮추는데 도움을 줄 수 있다는 것을 확인하였다. 이는 본 연구의 결과를 통해 ADHD 아동이 통합된 프로그램에 참여하는 것 뿐 아니라 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램을 각각의 특성에 맞게 선택적으로 참여할 필요가 있음을 시사한다.
주의력결핍 과잉행동장애(이하, ADHD)는 부주의, 과잉행동, 충동성의 인지 및 행동에 대한 특징적인 증상을 가진 장애로 정의된다. 최근 ADHD의 정서적인 이해 능력과 관련된 연구들에서는 인지적인 능력의 결함과는 다른 정서 인식과 처리, 특히 얼굴 인식을 다루는 영역에서 결함이 있음을 밝혔으며 ADHD 아동은 정상 아동에 비해 얼굴 정서를 인식하는 민감성이 더 낮다는 연구 결과가 보고된 바 있다. 얼굴정서를 빠르고 정확하게 알아차리는 능력은 사회적 상호작용에 도움을 주지만 얼굴정서를 민감하게 인식하지 못하는 경우 사회적 상황에서 상대방과 상호작용의 질이 떨어질 뿐만 아니라 또래관계나 학교생활의 어려움 등 부적응적인 문제들이 부차적으로 발생할 가능성이 높아진다. 따라서 정서적인 이해능력의 결함을 가진 학령기 시기의 ADHD 아동은 정상아동에 비해 부적응적인 문제와 상황을 겪을 가능성이 훨씬 높다. ADHD와 관련된 기존의 치료 개입 프로그램들은 정서에 대한 내용과 사회성 기술에 대한 내용을 혼재하여 개입하거나 정서 프로그램 중에서도 부정적인 정서만을 다룬다. 또한 프로그램 효과를 검증하기 위한 방법들이 자기보고식 설문지나 행동관찰 등에만 그치고 있고 ADHD 아동의 얼굴 정서 인식과 관련된 검증과제는 거의 없다. 특히 일상에서 마주하는 얼굴 표정은 계속적으로 변화하고 빠르게 달라지기 때문에 이러한 생태학적인 특징을 고려한 과제가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램을 개발하여 각각 특성에 맞게 나누고 본 연구의 프로그램이 ADHD 아동의 정서 이해 능력에 미치는 영향을 동적인 얼굴 표정 자극을 사용한 몰핑과제를 포함한 검증방법을 이용하여 살펴보고자 하였다. 본 연구의 참가대상은 ADHD로 진단된 만 9-13세 아동으로 정서 이해 집단 8명, 사회성 기술 훈련 집단 10명, 총 18명의 ADHD 아동이 참여하였다. 본 연구의 진행절차는 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램을 주 1회 60분, 총 10주간 실시하였고 프로그램 전, 후에 프로그램 효과성 검증을 위한 연구과제를 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 참여아동 스스로 보고하는 자기보고식 정서인식 및 표현 척도에서는 정서 이해 프로그램 집단(이하, 정서)과 사회성 기술 훈련 프로그램 집단(이하, 사회성)의 개입 전과 후에 유의한 차이를 보이지 않았다. 컴퓨터를 통해 동적으로 변화하는 얼굴 표정과 정서단어를 정확하고 빠르게 인식하여 반응해야하는 과제인 얼굴 정서 인식 과제에서는 ‘행복’정서에서 정서 집단이 사회성 집단에 비해 프로그램 후 ‘행복’정서에 더 정확하고 민감하게 반응하였다. 또한 ‘슬픔’정서에서는 사회성 집단에서 개입 전보다 후에 ‘슬픔’정서를 더 정확하고 민감하게 반응하였다. 부모가 참여아동의 일상 전반에 대해 관찰하고 보고하는 아동청소년 문제행동평가 척도에서는 사회성 집단에서 문제행동총점과 외현화 소척도가 개입 전보다 개입 후에 유의하게 낮아졌다. 본 연구의 결과를 통해 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램이 ADHD 아동의 정서 이해 능력에 영향을 주고 있음을 확인하였고 선행연구들의 효과성 검증을 위한 방법들의 단점을 보완하고자 역동적인 얼굴 정서 자극을 사용한 실험연구를 통해 프로그램 개입의 효과성을 더욱 객관적으로 입증하였다. 특히 긍정정서는 다른 정서들에 비해 비교적 쉽게 인식할 수 있음에도 불구하고 ADHD 아동이 정상아동에 비해 덜 민감하게 반응하여 개입해야 할 필요성이 있음을 밝힌 선행연구를 바탕으로 본 연구의 정서 이해 프로그램이 긍정정서에 더 민감하게 반응하도록 도울 수 있다는 것을 확인하였다. 또한 본 연구는 ADHD 아동의 정서 이해와 더불어 사회성 기술 훈련의 프로그램 효과성을 검증하여 사회성 기술 훈련이 문제행동, 특히 외현화 문제를 낮추는데 도움을 줄 수 있다는 것을 확인하였다. 이는 본 연구의 결과를 통해 ADHD 아동이 통합된 프로그램에 참여하는 것 뿐 아니라 정서 이해 프로그램과 사회성 기술 훈련 프로그램을 각각의 특성에 맞게 선택적으로 참여할 필요가 있음을 시사한다.
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is defined as a disorder characterized by cognitive and behavioral symptoms such as neglect, hyperactivity, and impulsivity. Recently, studies related to the emotional ability of ADHD have found deficits in the areas of emotional recognition, control, ...
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is defined as a disorder characterized by cognitive and behavioral symptoms such as neglect, hyperactivity, and impulsivity. Recently, studies related to the emotional ability of ADHD have found deficits in the areas of emotional recognition, control, and face recognition of the right hemisphere of the ADHD children apart from the cognitive deficits. Most studies show that ADHD children are less sensitive to face emotions than normal children. The ability to quickly and accurately recognize and respond to facial emotions is the basis of social interaction. If facial emotion is not perceived sensitively, the quality of interaction with the other person in the social situation will deteriorate. The ability to sensitively recognize facial emotions continues to improve from late childhood to early adolescence. Especially, the sensitivity of facial emotion in this period has a great influence on social interaction such as peer relationship. Thus, ADHD children with school-aged deficits of emotional comprehension are much more likely to show internalization problems or externalizing problems than normal children. The purpose of this study was to investigate the effects of the program on the emotional understanding ability of ADHD children by developing a social awareness and understanding program and dividing emotional awareness and understanding programs and social skills training programs according to their characteristics. Participants of this study were 8 children of emotion recognition and understanding group, 10 of social skills training group, total 18 ADHD children participated in children of 10-13 years old in early childhood in late childhood diagnosed with ADHD. The process of this study was carried out once a week for a total of 10 weeks, and a research project was conducted to verify program effectiveness before and after the program. The results of this study are as follows. In the self-reported emotional awareness and expression scale, It showed no significant differences between the emotional awareness and understanding program group (i.g. emotional) and social skills training group (i.g. sociality). In the emotion recognition task, which is a task to recognize and react facial expressions and emotion words accurately and quickly through the computer, there was a significant difference in the program pre- and post- emotional changes in 'happy' emotion. Especially, the emotional group responded more sensitively and sensitively to post- program 'happiness' emotion than the social group. In addition, the scores of the program and the post- program were not significant in the 'sadness' emotion, but the sociability group responded more accurately and sensitively to the 'sadness' emotion after the program than before. There was no statistically significant difference in the pre- and post- program scores between the parents and the children in the child's behavioral assessment scale. However, in the sociability group, the total score of the problem behavior and the externalizing scale were significantly Respectively. The results of this study confirmed that the social emotional awareness and understanding program affects the emotional understanding ability of ADHD children and the experimental study using the dynamic facial emotional stimulation, The effectiveness of program intervention was more objectively proven. In particular, positive emotions are more sensitive to positive emotions than to other emotions, based on previous research that suggests that children with ADHD need to be more responsive and less sensitive than normal children And to help them respond to This study also confirmed the effectiveness of the social skills training program in addition to the emotion understanding of the ADHD children and confirmed that the social skills training can help lower the problem behavior, especially the externalization problem. The results of this study suggest that children with ADHD need to participate in the necessary interventions to meet their individual needs, as well as participation in integrated programs, as well as emotional awareness and social skills programs.
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is defined as a disorder characterized by cognitive and behavioral symptoms such as neglect, hyperactivity, and impulsivity. Recently, studies related to the emotional ability of ADHD have found deficits in the areas of emotional recognition, control, and face recognition of the right hemisphere of the ADHD children apart from the cognitive deficits. Most studies show that ADHD children are less sensitive to face emotions than normal children. The ability to quickly and accurately recognize and respond to facial emotions is the basis of social interaction. If facial emotion is not perceived sensitively, the quality of interaction with the other person in the social situation will deteriorate. The ability to sensitively recognize facial emotions continues to improve from late childhood to early adolescence. Especially, the sensitivity of facial emotion in this period has a great influence on social interaction such as peer relationship. Thus, ADHD children with school-aged deficits of emotional comprehension are much more likely to show internalization problems or externalizing problems than normal children. The purpose of this study was to investigate the effects of the program on the emotional understanding ability of ADHD children by developing a social awareness and understanding program and dividing emotional awareness and understanding programs and social skills training programs according to their characteristics. Participants of this study were 8 children of emotion recognition and understanding group, 10 of social skills training group, total 18 ADHD children participated in children of 10-13 years old in early childhood in late childhood diagnosed with ADHD. The process of this study was carried out once a week for a total of 10 weeks, and a research project was conducted to verify program effectiveness before and after the program. The results of this study are as follows. In the self-reported emotional awareness and expression scale, It showed no significant differences between the emotional awareness and understanding program group (i.g. emotional) and social skills training group (i.g. sociality). In the emotion recognition task, which is a task to recognize and react facial expressions and emotion words accurately and quickly through the computer, there was a significant difference in the program pre- and post- emotional changes in 'happy' emotion. Especially, the emotional group responded more sensitively and sensitively to post- program 'happiness' emotion than the social group. In addition, the scores of the program and the post- program were not significant in the 'sadness' emotion, but the sociability group responded more accurately and sensitively to the 'sadness' emotion after the program than before. There was no statistically significant difference in the pre- and post- program scores between the parents and the children in the child's behavioral assessment scale. However, in the sociability group, the total score of the problem behavior and the externalizing scale were significantly Respectively. The results of this study confirmed that the social emotional awareness and understanding program affects the emotional understanding ability of ADHD children and the experimental study using the dynamic facial emotional stimulation, The effectiveness of program intervention was more objectively proven. In particular, positive emotions are more sensitive to positive emotions than to other emotions, based on previous research that suggests that children with ADHD need to be more responsive and less sensitive than normal children And to help them respond to This study also confirmed the effectiveness of the social skills training program in addition to the emotion understanding of the ADHD children and confirmed that the social skills training can help lower the problem behavior, especially the externalization problem. The results of this study suggest that children with ADHD need to participate in the necessary interventions to meet their individual needs, as well as participation in integrated programs, as well as emotional awareness and social skills programs.
주제어
#ADHD 정서 인식 정서 이해 얼굴 정서 정서 이해 및 사회성 기술 프로그램 심리적 건강
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