[학위논문]중국모바일 간편결제 서비스의 사용자 태도 및 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구 : 알리페이, 위쳇페이 사용자를 중심으로 A study on the factors affecting user attitude and continuous use intention of mobile payment services in China : focused on alipay and wechatpay user원문보기
중국모바일 간편결제 서비스의 사용자태도 및 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구 - 알리페이, 위쳇페이 사용자를 중심으로 -
손성(孫鋮)
지도교수 김 원 겸 배재대학교 대학원 경영학과
인터넷 금융의 급속한 발전으로 제 3자 지불 방법이 점점 대중화되고 있으며 모바일 간편결제 방식이 지불 방법의 주류가 되었다. 모바일 결제 방법의 장점은 간단하고 편리하여 시간과 공간의 제약으로부터 자유롭고, 비용을 크게 절감할 수 있다는 것이다. 특히 중국에서 모바일 간편결제 서비스는 더 빠른 속도로 발전하고 있다. 중국에서 가장 많은 관심을 받으며 사용되고 있는 모바일 간편 결제는 ...
중국모바일 간편결제 서비스의 사용자태도 및 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구 - 알리페이, 위쳇페이 사용자를 중심으로 -
손성(孫鋮)
지도교수 김 원 겸 배재대학교 대학원 경영학과
인터넷 금융의 급속한 발전으로 제 3자 지불 방법이 점점 대중화되고 있으며 모바일 간편결제 방식이 지불 방법의 주류가 되었다. 모바일 결제 방법의 장점은 간단하고 편리하여 시간과 공간의 제약으로부터 자유롭고, 비용을 크게 절감할 수 있다는 것이다. 특히 중국에서 모바일 간편결제 서비스는 더 빠른 속도로 발전하고 있다. 중국에서 가장 많은 관심을 받으며 사용되고 있는 모바일 간편 결제는 위챗(Wechat)을 기반으로 하고 있는 위챗페이(Wechatpay)와, 온라인 쇼핑몰-타오바오(Taobao)의 주요 결제방식으로부터 시작하여 발전되어 온 알리페이(Alipay)이다. 하지만 아직 중국에는 모바일 간편 결제에 관한 연구가 많이 부족하여 중국의 모바일 간편결제 서비스가 사용자태도 및 지속사용의도에 어떤 영향을 미치는지를 알아볼 필요가 있다. 본 연구에서는 모바일 간편결제 서비스의 개인적 요인을 개인 혁신성과 자기 효능감, 서비스품질 요인은 편리성, 보안성, 경제성을 , 신뢰관련 요인은 지각된 위험과 주관적 신뢰 등 총 7개 요인으로 구성하였다. 또한 사용자태도 및 지속사용의도 간에 상호관계를 알아보고 향후 글로벌 모바일 간편 결제 서비스 시장에 진출하고자 하는 외국 기업들에게 실무적 시사점 제공할 수 있을 것으로 기대한다. 실증적 분석을 위해 2018년 8월 한 달 동안 중국의 모바일 간편결제 서비스를 이용한 경험이 있는 소비자 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종적으로 330부를 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 통계패키지 IMB SPSS 21.0 및 AMOS 23.0를 이용하여 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 분석을 실시하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 개인적 요인 중 개인 혁신성과 자기 효능감은 모두 사용자태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 서비스품질 요인 중 편리성, 보안성 그리고 경제성은 모두 사용자태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 신뢰관련 요인에서 지각된 위험은 사용자태도에 부정적인 영향을 미치고, 주관적 신뢰는 사용자태도에게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
둘째, 사용자태도 및 지속사용의도 간에 상호관계를 알아본 결과 사용자 태도가 지속사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구결과는 다음과 같은 시사점을 제시한다.
첫째, 개인적요인 중에서 개인 혁신성과 자기 효능감은 모두 사용자태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 모바일 간편 결제 서비스의 사용자들이 모바일 간편 결제 서비스를 선택할 때 편리성과 보안성이 매우 중요한 요인으로 작용하고 있다. 따라서 모바일 간편결제 서비스 이용시 편리성과 안전성을 강화할 수 록 고객사용태도가 높아질 것이다.
셋째, 사용자가 지각된 위험을 많이 느낄 수록 사용자태도는 저하지고 반대로 주관적 신뢰를 느낄 수록 사용자태도는 향상되는 것으로 나타났다 .그러므로 기업들은 소비자들이 지각된 위험을 최대한 느끼지 않도록 하면서 주관적 신뢰를 확보해야 한다.
넷째, 소비자들에게 지속사용의도를 높이기 위해서는 사용자태도를 중요시해야 한다.
핵심 주제어: 모바일 간편결제 서비스, 서비스 품질, 사용자태도, 지속사용의도
중국모바일 간편결제 서비스의 사용자태도 및 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구 - 알리페이, 위쳇페이 사용자를 중심으로 -
손성(孫鋮)
지도교수 김 원 겸 배재대학교 대학원 경영학과
인터넷 금융의 급속한 발전으로 제 3자 지불 방법이 점점 대중화되고 있으며 모바일 간편결제 방식이 지불 방법의 주류가 되었다. 모바일 결제 방법의 장점은 간단하고 편리하여 시간과 공간의 제약으로부터 자유롭고, 비용을 크게 절감할 수 있다는 것이다. 특히 중국에서 모바일 간편결제 서비스는 더 빠른 속도로 발전하고 있다. 중국에서 가장 많은 관심을 받으며 사용되고 있는 모바일 간편 결제는 위챗(Wechat)을 기반으로 하고 있는 위챗페이(Wechatpay)와, 온라인 쇼핑몰-타오바오(Taobao)의 주요 결제방식으로부터 시작하여 발전되어 온 알리페이(Alipay)이다. 하지만 아직 중국에는 모바일 간편 결제에 관한 연구가 많이 부족하여 중국의 모바일 간편결제 서비스가 사용자태도 및 지속사용의도에 어떤 영향을 미치는지를 알아볼 필요가 있다. 본 연구에서는 모바일 간편결제 서비스의 개인적 요인을 개인 혁신성과 자기 효능감, 서비스품질 요인은 편리성, 보안성, 경제성을 , 신뢰관련 요인은 지각된 위험과 주관적 신뢰 등 총 7개 요인으로 구성하였다. 또한 사용자태도 및 지속사용의도 간에 상호관계를 알아보고 향후 글로벌 모바일 간편 결제 서비스 시장에 진출하고자 하는 외국 기업들에게 실무적 시사점 제공할 수 있을 것으로 기대한다. 실증적 분석을 위해 2018년 8월 한 달 동안 중국의 모바일 간편결제 서비스를 이용한 경험이 있는 소비자 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종적으로 330부를 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 통계패키지 IMB SPSS 21.0 및 AMOS 23.0를 이용하여 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 분석을 실시하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 개인적 요인 중 개인 혁신성과 자기 효능감은 모두 사용자태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 서비스품질 요인 중 편리성, 보안성 그리고 경제성은 모두 사용자태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 신뢰관련 요인에서 지각된 위험은 사용자태도에 부정적인 영향을 미치고, 주관적 신뢰는 사용자태도에게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
둘째, 사용자태도 및 지속사용의도 간에 상호관계를 알아본 결과 사용자 태도가 지속사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구결과는 다음과 같은 시사점을 제시한다.
첫째, 개인적요인 중에서 개인 혁신성과 자기 효능감은 모두 사용자태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 모바일 간편 결제 서비스의 사용자들이 모바일 간편 결제 서비스를 선택할 때 편리성과 보안성이 매우 중요한 요인으로 작용하고 있다. 따라서 모바일 간편결제 서비스 이용시 편리성과 안전성을 강화할 수 록 고객사용태도가 높아질 것이다.
셋째, 사용자가 지각된 위험을 많이 느낄 수록 사용자태도는 저하지고 반대로 주관적 신뢰를 느낄 수록 사용자태도는 향상되는 것으로 나타났다 .그러므로 기업들은 소비자들이 지각된 위험을 최대한 느끼지 않도록 하면서 주관적 신뢰를 확보해야 한다.
A Study on the Factors Affecting User Attitude and Continuous use Intention of Mobile Payment Services in China
- Focused on AliPay and WechatPay User -
Cheng, Sun
Department of Business Administration, Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea...
A Study on the Factors Affecting User Attitude and Continuous use Intention of Mobile Payment Services in China
- Focused on AliPay and WechatPay User -
Cheng, Sun
Department of Business Administration, Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea (supervised by Professor Won-Kyum Kim)
With the rapid development of Internet banking, third party payment methods have become more popular, and mobile easy payment has become the mainstream of payment methods. The advantage of a mobile payment method is that it is simple and convenient, free from time and space constraints, and can save a large amount of money. Especially in China, mobile easy payment service is developing at a faster pace. One of the most popular mobile payment systems in China is Alipay, which is based on Wechat, and Alipay, which started from the main payment method of online shopping mall - Taobao. However, there is still a lack of research on mobile simple settlement in China, so it is necessary to examine how mobile casual settlement service affects user's attitude and intention to use it continuously. In this study, the personal factors of mobile simple settlement service are personal innovation and self – efficacy factor, service quality factors are convenience, security and economical factor, trust related factors are 7 factors of perceived risk and subjective trust Respectively. Also, it is expected that the relationship between user attitudes and persistent usage intentions will be explored and practical implications for foreign companies intending to enter the global mobile easy payment service market in the future. For the purpose of empirical analysis, we conducted a questionnaire survey of 400 consumers who had used mobile payment service in China for a month in August 2018, and finally, 330 were used for analysis. The collected data were analyzed by reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling using statistical package IMB SPSS 21.0 and AMOS 23.0.
The study results include the following points:
First ,Among the personal factors, individual innovation and self-efficientness have a positive impact on user's attitude. Second, convenience and security are very important factors for users of mobile payment service when they choose mobile payment service, and the convenience and safety of using mobile payment service increases customer attitude.
Third, the more users perceive the perceived risk, the worse the user attitude, and the more the subjective trust is felt, the better the user attitude will be. Therefore, companies should secure subjective trust while avoiding perceived risks as much as possible.
Fourth , consumers should pay attention to user attitude in order to increase the intention of continuous use.
Key words: mobile easy payment service, service quality, user attitude, continuous usage
A Study on the Factors Affecting User Attitude and Continuous use Intention of Mobile Payment Services in China
- Focused on AliPay and WechatPay User -
Cheng, Sun
Department of Business Administration, Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea (supervised by Professor Won-Kyum Kim)
With the rapid development of Internet banking, third party payment methods have become more popular, and mobile easy payment has become the mainstream of payment methods. The advantage of a mobile payment method is that it is simple and convenient, free from time and space constraints, and can save a large amount of money. Especially in China, mobile easy payment service is developing at a faster pace. One of the most popular mobile payment systems in China is Alipay, which is based on Wechat, and Alipay, which started from the main payment method of online shopping mall - Taobao. However, there is still a lack of research on mobile simple settlement in China, so it is necessary to examine how mobile casual settlement service affects user's attitude and intention to use it continuously. In this study, the personal factors of mobile simple settlement service are personal innovation and self – efficacy factor, service quality factors are convenience, security and economical factor, trust related factors are 7 factors of perceived risk and subjective trust Respectively. Also, it is expected that the relationship between user attitudes and persistent usage intentions will be explored and practical implications for foreign companies intending to enter the global mobile easy payment service market in the future. For the purpose of empirical analysis, we conducted a questionnaire survey of 400 consumers who had used mobile payment service in China for a month in August 2018, and finally, 330 were used for analysis. The collected data were analyzed by reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling using statistical package IMB SPSS 21.0 and AMOS 23.0.
The study results include the following points:
First ,Among the personal factors, individual innovation and self-efficientness have a positive impact on user's attitude. Second, convenience and security are very important factors for users of mobile payment service when they choose mobile payment service, and the convenience and safety of using mobile payment service increases customer attitude.
Third, the more users perceive the perceived risk, the worse the user attitude, and the more the subjective trust is felt, the better the user attitude will be. Therefore, companies should secure subjective trust while avoiding perceived risks as much as possible.
Fourth , consumers should pay attention to user attitude in order to increase the intention of continuous use.
Key words: mobile easy payment service, service quality, user attitude, continuous usage
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