전문코치로서 나는 코칭의 뿌리가 되는 학문을 공부하고 싶은 마음에 문화교차학 박사과정을 다니게 되었는데, 공부하는 과정에 만난 퇴계의 『성학십도』는 나로 하여금 코칭의 가치에 대한 강한 확신을 하게 해주었고 학위 논문을 통해 코칭과 관련된 연구로 연결하고 싶은 생각을 하게 했다. 『성학십도』의 10개 도표와 해설은 당시 ...
국문 요약
聖學 코칭리더십 연구
국민대학교 일반대학원 문화교차학 협동과정 문화심리사회학 전공 최동하
전문코치로서 나는 코칭의 뿌리가 되는 학문을 공부하고 싶은 마음에 문화교차학 박사과정을 다니게 되었는데, 공부하는 과정에 만난 퇴계의 『성학십도』는 나로 하여금 코칭의 가치에 대한 강한 확신을 하게 해주었고 학위 논문을 통해 코칭과 관련된 연구로 연결하고 싶은 생각을 하게 했다. 『성학십도』의 10개 도표와 해설은 당시 어린 왕인 선조를 위해 퇴계가 만들어서 올린 ‘임금용 참고서’였다. 그런데 책의 서문을 제외한 10개 도표 및 해설에는 ‘왕’을 지칭하는 내용은 전혀 없고, 당대 성리학의 주요 내용이 퇴계의 학문적 통찰로 집약되어 나타나 있다. 이로써 『성학십도』가 단지 어린 왕을 위한 참고서가 아니라 성리학에서 추구하는 이상적인 지도자라면 반드시 숙지해야 할 경전이라고 볼 수 있겠다. 『성학십도』의 10개 도는 ‘리더’가 갖추어야 할 모든 것을 담고 있다. 퇴계는 어린 왕이 제대로 국정을 운영하기 위해선 무엇보다 왕이 자기 자신을 바로 세워야 함을 강조하고 있고, 이러한 가르침은 누구에게나 필요한 것임을 밝히고 있다. 군주만을 위한 ‘다스림’의 교본이 아닌, 오히려 사람에 대한 절대 존중을 강조하는 성리학의 결정체로서의 지침서인 것이다. 『성학십도』는 한결같이 ‘나’를 제대로 세우는 법도로서의 원리 체계를 설명하고 있으며, 겉으로는 성리학의 경전들을 모아 놓은 종합 교본처 럼 보일 수 있겠지만 결코 그렇지 않으며 정밀하게 설계된 ‘나’ 세우기 프로젝트 기획서이다. 『성학십도』의 내용을 이해하면서 나는 코칭의 근본이 되는 ‘인간의 무한한 가능성’을 뛰어넘는 ‘인간의 존재적 완전성’에 대한 믿음을 갖게 되었으며 이런 부분이 현대의 리더십에 반드시 첨가되어야 함을 확신하게 되었다. 퇴계가 그려놓은 리더십은 마치 끝없이 광대한 우주와 한없이 작은 미립자가 한 몸이라는 현대 물리학의 가설을 생각나게 했다. 10개도 중 제1도인 『태극도』를 보면 세상 만물이 모두 각각 하나의 태극을 갖는다는 말이 나오며(各一其性而萬物一太極也) 제10도의 마지막에는 만물이 순환한다(貞則復元:元亨利貞의 순환)는 뜻의 글이 있다. 이는 퇴계의 우주관과 인간관이 둘이 아니라 하나임을 나타내는 바 세상은 하나의 상생의 공동체로서 오직 ‘나’를 챙기는 것이 모든 것을 챙기는 것과 같음을 가르치고 있는 것이다. 또한 『성학십도』는 ‘나’라고 하는 존재가 지금 여기에 어떤 모습으로 있든지 본원적으로 태극의 존재임을 잊지 말 것을 알려주고 있다. 이것은 우리가 ‘나’를 챙김에 있어서 엄청난 전제가 된다. 이미 ‘태극의 존재’인 나는 더 무엇이 될 이유가 없는 것이다. 완전함에 대한 ‘확인’이다. 퇴계는 언제 어디서든 ‘나’가 태극의 존재임을 알고 태극의 존재임을 확인하라고 언명하고 있다. 코칭에서 소중히 여기는 철학적 관점과 일치하면서 더욱 구체적이다. ‘무한한 가능성’이 가지는 막연함을 해결하고 있다. 나는 본 논문을 통해 이러한 내용의 철학을 코칭리더십에 담고자 했다. 그것이 현재의 리더십의 한계를 극복하고 코칭의 본래적 개념을 더욱 공고히 할 수 있는 길이라 생각했다. 체계적인 연구를 위해 『성학십도』 10개 도를 코칭리더십 관점에서 분석했으며 거기서 도출된 코칭리더십의 요소를 중심으로 소위 ‘성학 코칭리더십’을 제시하였다. 본 연구에서 발견 한 ‘성학 코칭리더십’의 요체는 ‘감정’이 중심이 되는 ‘성(性)-정(情)-경(敬)’의 존재로서의 인간관이다. 이는 ‘성학 코칭리더십’이 기존의 리더십이 놓치고 있는 본질적 차원의 존재론을 포함한다는 것을 의미하며 온전한 ‘나’를 세우는 전인적 인성 회복이 참다운 리더십의 길임을 밝히고 있는 것이다. 따라서 ‘성학 코칭리더십’은 ‘나’를 챙기되 ‘나’의 감정을 챙기도록 돕는 것이며, 그것이 리더와 구성원 모두가 ‘나’를 챙기고 ‘나’대로 사는 것임을 의미한다. ‘나’를 챙긴다는 것은 결과적으로 ‘나들’ 즉 모두를 챙기게 된다는 것이므로 결코 이기적 개인주의가 아님을 알 수 있다. 끝으로 ‘성-정-경’의 맥락으로 『성학십도』의 내용을 살피면서 ‘성학 코칭리더십’의 핵심 교훈을 7가지로 정리했으며, 코칭대화의 기본 기술인 경청, 질문, 피드백을 중심으로 이 7가지 교훈을 구성원들과 공유할 수 있도록 활용 사례를 들어 그 ‘성학 코칭리더십’의 실제를 제시했다. 본 논문은 심화된 코칭리더십을 개발함에 있어서 『성학십도』라는 고전을 문화교차학적으로 활용했다는 점에서 새로운 시도라 할 수 있고, 그로 인해 더욱 본질적인 차원에서 코칭리더십을 다룰 수 있는 방법론이 개발되었다는 것이 연구의 성과라고 할 수 있다.
전문코치로서 나는 코칭의 뿌리가 되는 학문을 공부하고 싶은 마음에 문화교차학 박사과정을 다니게 되었는데, 공부하는 과정에 만난 퇴계의 『성학십도』는 나로 하여금 코칭의 가치에 대한 강한 확신을 하게 해주었고 학위 논문을 통해 코칭과 관련된 연구로 연결하고 싶은 생각을 하게 했다. 『성학십도』의 10개 도표와 해설은 당시 어린 왕인 선조를 위해 퇴계가 만들어서 올린 ‘임금용 참고서’였다. 그런데 책의 서문을 제외한 10개 도표 및 해설에는 ‘왕’을 지칭하는 내용은 전혀 없고, 당대 성리학의 주요 내용이 퇴계의 학문적 통찰로 집약되어 나타나 있다. 이로써 『성학십도』가 단지 어린 왕을 위한 참고서가 아니라 성리학에서 추구하는 이상적인 지도자라면 반드시 숙지해야 할 경전이라고 볼 수 있겠다. 『성학십도』의 10개 도는 ‘리더’가 갖추어야 할 모든 것을 담고 있다. 퇴계는 어린 왕이 제대로 국정을 운영하기 위해선 무엇보다 왕이 자기 자신을 바로 세워야 함을 강조하고 있고, 이러한 가르침은 누구에게나 필요한 것임을 밝히고 있다. 군주만을 위한 ‘다스림’의 교본이 아닌, 오히려 사람에 대한 절대 존중을 강조하는 성리학의 결정체로서의 지침서인 것이다. 『성학십도』는 한결같이 ‘나’를 제대로 세우는 법도로서의 원리 체계를 설명하고 있으며, 겉으로는 성리학의 경전들을 모아 놓은 종합 교본처 럼 보일 수 있겠지만 결코 그렇지 않으며 정밀하게 설계된 ‘나’ 세우기 프로젝트 기획서이다. 『성학십도』의 내용을 이해하면서 나는 코칭의 근본이 되는 ‘인간의 무한한 가능성’을 뛰어넘는 ‘인간의 존재적 완전성’에 대한 믿음을 갖게 되었으며 이런 부분이 현대의 리더십에 반드시 첨가되어야 함을 확신하게 되었다. 퇴계가 그려놓은 리더십은 마치 끝없이 광대한 우주와 한없이 작은 미립자가 한 몸이라는 현대 물리학의 가설을 생각나게 했다. 10개도 중 제1도인 『태극도』를 보면 세상 만물이 모두 각각 하나의 태극을 갖는다는 말이 나오며(各一其性而萬物一太極也) 제10도의 마지막에는 만물이 순환한다(貞則復元:元亨利貞의 순환)는 뜻의 글이 있다. 이는 퇴계의 우주관과 인간관이 둘이 아니라 하나임을 나타내는 바 세상은 하나의 상생의 공동체로서 오직 ‘나’를 챙기는 것이 모든 것을 챙기는 것과 같음을 가르치고 있는 것이다. 또한 『성학십도』는 ‘나’라고 하는 존재가 지금 여기에 어떤 모습으로 있든지 본원적으로 태극의 존재임을 잊지 말 것을 알려주고 있다. 이것은 우리가 ‘나’를 챙김에 있어서 엄청난 전제가 된다. 이미 ‘태극의 존재’인 나는 더 무엇이 될 이유가 없는 것이다. 완전함에 대한 ‘확인’이다. 퇴계는 언제 어디서든 ‘나’가 태극의 존재임을 알고 태극의 존재임을 확인하라고 언명하고 있다. 코칭에서 소중히 여기는 철학적 관점과 일치하면서 더욱 구체적이다. ‘무한한 가능성’이 가지는 막연함을 해결하고 있다. 나는 본 논문을 통해 이러한 내용의 철학을 코칭리더십에 담고자 했다. 그것이 현재의 리더십의 한계를 극복하고 코칭의 본래적 개념을 더욱 공고히 할 수 있는 길이라 생각했다. 체계적인 연구를 위해 『성학십도』 10개 도를 코칭리더십 관점에서 분석했으며 거기서 도출된 코칭리더십의 요소를 중심으로 소위 ‘성학 코칭리더십’을 제시하였다. 본 연구에서 발견 한 ‘성학 코칭리더십’의 요체는 ‘감정’이 중심이 되는 ‘성(性)-정(情)-경(敬)’의 존재로서의 인간관이다. 이는 ‘성학 코칭리더십’이 기존의 리더십이 놓치고 있는 본질적 차원의 존재론을 포함한다는 것을 의미하며 온전한 ‘나’를 세우는 전인적 인성 회복이 참다운 리더십의 길임을 밝히고 있는 것이다. 따라서 ‘성학 코칭리더십’은 ‘나’를 챙기되 ‘나’의 감정을 챙기도록 돕는 것이며, 그것이 리더와 구성원 모두가 ‘나’를 챙기고 ‘나’대로 사는 것임을 의미한다. ‘나’를 챙긴다는 것은 결과적으로 ‘나들’ 즉 모두를 챙기게 된다는 것이므로 결코 이기적 개인주의가 아님을 알 수 있다. 끝으로 ‘성-정-경’의 맥락으로 『성학십도』의 내용을 살피면서 ‘성학 코칭리더십’의 핵심 교훈을 7가지로 정리했으며, 코칭대화의 기본 기술인 경청, 질문, 피드백을 중심으로 이 7가지 교훈을 구성원들과 공유할 수 있도록 활용 사례를 들어 그 ‘성학 코칭리더십’의 실제를 제시했다. 본 논문은 심화된 코칭리더십을 개발함에 있어서 『성학십도』라는 고전을 문화교차학적으로 활용했다는 점에서 새로운 시도라 할 수 있고, 그로 인해 더욱 본질적인 차원에서 코칭리더십을 다룰 수 있는 방법론이 개발되었다는 것이 연구의 성과라고 할 수 있다.
A Study of Coaching Leadership based on The Ten Diagrams of Holy Me Learning
by Choi, Dong Ha
Department of Xcultural Studies Graduate School, Kookmin University, Seoul, Korea
As a professional coach, I ente...
Abstract
A Study of Coaching Leadership based on The Ten Diagrams of Holy Me Learning
by Choi, Dong Ha
Department of Xcultural Studies Graduate School, Kookmin University, Seoul, Korea
As a professional coach, I entered Graduate School, Kookmin University (Department of Xcultural Studies) because I wanted to study the underlying science of coaching, and when I was studying, The Ten Diagrams of Holy Me Learning(聖學十圖) made me feel strongly confident about the value of coaching and encouraged me to connect it to coaching research through my doctoral dissertation. The Ten Diagrams of Holy Me Learning were written by Toegye for the sake of the young king at that time. Except for the introduction of the book, however, 10 diagrams and explanations have no reference to “King” and the main content of the Neo-Confucianism of the time is summarized as academic insight of Toegye. This is not just a reference book for a young king, but a sacred book for an ideal leader in Neo-Confucianism. The 10 diagrams and explanations in the book contains everything that the leader needs. Toegye emphasizes, among other things, that a young king must set himself up in order to run state affairs properly, and that such teaching is necessary for everyone. It is not a textbook for 'ruling' for monarchs only, but rather a guidebook as a crystallization of Neo-Confucianism that emphasizes absolute respect for people. The Ten Diagrams of Holy Me Learning describes the principle system as a method that sets up ‘I’ and is a precisely designed ‘I’ building project plan that may look like a comprehensive textbook of sacred books from the outward view, but never the same.
Understanding the content of The Ten Diagrams of Holy Me Learning has led me to believe in ‘human existential integrity’ beyond the ‘infinite possibility of human being’ underlying coaching, and I am convinced that this must be added to modern leadership. The leadership drawn by Toegye reminded me of the hypothesis of modern physics that an endlessly vast universe and an infinitely small particle are one body. It is said that all things in the world have one Taegeuk(各一其性而萬物一太極也) at Taegeukdo(太極圖), the first diagram of 10 diagrams, and that everything is circulated (貞則復元:元亨利貞 循環) at the end of the 10 diagrams. This indicates that the Toegye's view of cosmos and human being is one, not two, and that the world teaches that taking care of me as a win-win community is the same as taking everything. Also, The Ten Diagrams of Holy Me Learning tells us that no matter what we are here now, we will not forget that we are originally Taegeuk. This is a great premise for us to take care of ‘I’. Already the existence of Taegeuk, I have no reason to be anything else. It is 'confirmation' of perfection. Toegye declares that ‘I’(who I am) is the existence of the Taegeuk and to confirm that ‘I’(who I am) is the existence of the Taegeuk anytime, anywhere. It is more concrete in agreement with the philosophical view that is valued in coaching. It is solving the vagueness thing of ‘infinite possibility’.
Through this paper, I tried to incorporate the philosophy of this content into coaching leadership. I thought that was the way to overcome the limits of current leadership and to consolidate the original concept of coaching. For systematic research, I analyzed The Ten Diagrams of Holy Me Learning from the viewpoint of coaching leadership, and presented the so-called ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ centering on the elements of coaching leadership derived therefrom. The core of ‘Holy Me Learning coaching leadership’ found in this study is the view of human being as the existence of ‘human nature(性)-emotion(情)-mindfulness(敬)’ where ‘emotion’ is central. This means that the ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ includes an essential dimension of existence that traditional leadership is missing and indicates that the whole personality recovery that builds the perfect ‘I’ is the true leadership. Therefore, ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ is to help me to get the ‘I’ to get the ‘I’ and it means that both the leader and the members take the ‘I’ and live with ‘I’. It is not selfish individualism to get the ‘I’ as a result that ‘I’ will take all of you.
Finally, in the context of ‘human nature(性)-emotion(情)-mindfulness(敬)’, I examined the content of ‘The Ten Diagrams of Holy Me Learning’ and summarized the core lessons of ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ in seven clauses. And I presented the actual practice of ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ in order to share these seven lessons with members based on listening, questions, and feedback. In this paper, I have developed a methodology that can deal with coaching leadership in a more fundamental dimension. And it is a new attempt in the respect of a Xcultural Studies between The Ten Diagrams of Holy Me Learning and the coaching leadership in the development of an intensified coaching leadership.
Abstract
A Study of Coaching Leadership based on The Ten Diagrams of Holy Me Learning
by Choi, Dong Ha
Department of Xcultural Studies Graduate School, Kookmin University, Seoul, Korea
As a professional coach, I entered Graduate School, Kookmin University (Department of Xcultural Studies) because I wanted to study the underlying science of coaching, and when I was studying, The Ten Diagrams of Holy Me Learning(聖學十圖) made me feel strongly confident about the value of coaching and encouraged me to connect it to coaching research through my doctoral dissertation. The Ten Diagrams of Holy Me Learning were written by Toegye for the sake of the young king at that time. Except for the introduction of the book, however, 10 diagrams and explanations have no reference to “King” and the main content of the Neo-Confucianism of the time is summarized as academic insight of Toegye. This is not just a reference book for a young king, but a sacred book for an ideal leader in Neo-Confucianism. The 10 diagrams and explanations in the book contains everything that the leader needs. Toegye emphasizes, among other things, that a young king must set himself up in order to run state affairs properly, and that such teaching is necessary for everyone. It is not a textbook for 'ruling' for monarchs only, but rather a guidebook as a crystallization of Neo-Confucianism that emphasizes absolute respect for people. The Ten Diagrams of Holy Me Learning describes the principle system as a method that sets up ‘I’ and is a precisely designed ‘I’ building project plan that may look like a comprehensive textbook of sacred books from the outward view, but never the same.
Understanding the content of The Ten Diagrams of Holy Me Learning has led me to believe in ‘human existential integrity’ beyond the ‘infinite possibility of human being’ underlying coaching, and I am convinced that this must be added to modern leadership. The leadership drawn by Toegye reminded me of the hypothesis of modern physics that an endlessly vast universe and an infinitely small particle are one body. It is said that all things in the world have one Taegeuk(各一其性而萬物一太極也) at Taegeukdo(太極圖), the first diagram of 10 diagrams, and that everything is circulated (貞則復元:元亨利貞 循環) at the end of the 10 diagrams. This indicates that the Toegye's view of cosmos and human being is one, not two, and that the world teaches that taking care of me as a win-win community is the same as taking everything. Also, The Ten Diagrams of Holy Me Learning tells us that no matter what we are here now, we will not forget that we are originally Taegeuk. This is a great premise for us to take care of ‘I’. Already the existence of Taegeuk, I have no reason to be anything else. It is 'confirmation' of perfection. Toegye declares that ‘I’(who I am) is the existence of the Taegeuk and to confirm that ‘I’(who I am) is the existence of the Taegeuk anytime, anywhere. It is more concrete in agreement with the philosophical view that is valued in coaching. It is solving the vagueness thing of ‘infinite possibility’.
Through this paper, I tried to incorporate the philosophy of this content into coaching leadership. I thought that was the way to overcome the limits of current leadership and to consolidate the original concept of coaching. For systematic research, I analyzed The Ten Diagrams of Holy Me Learning from the viewpoint of coaching leadership, and presented the so-called ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ centering on the elements of coaching leadership derived therefrom. The core of ‘Holy Me Learning coaching leadership’ found in this study is the view of human being as the existence of ‘human nature(性)-emotion(情)-mindfulness(敬)’ where ‘emotion’ is central. This means that the ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ includes an essential dimension of existence that traditional leadership is missing and indicates that the whole personality recovery that builds the perfect ‘I’ is the true leadership. Therefore, ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ is to help me to get the ‘I’ to get the ‘I’ and it means that both the leader and the members take the ‘I’ and live with ‘I’. It is not selfish individualism to get the ‘I’ as a result that ‘I’ will take all of you.
Finally, in the context of ‘human nature(性)-emotion(情)-mindfulness(敬)’, I examined the content of ‘The Ten Diagrams of Holy Me Learning’ and summarized the core lessons of ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ in seven clauses. And I presented the actual practice of ‘Holy Me Learning Coaching Leadership’ in order to share these seven lessons with members based on listening, questions, and feedback. In this paper, I have developed a methodology that can deal with coaching leadership in a more fundamental dimension. And it is a new attempt in the respect of a Xcultural Studies between The Ten Diagrams of Holy Me Learning and the coaching leadership in the development of an intensified coaching leadership.
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