최근 청소년과 관련된 사고들을 보면 대인관계로 인해 발생하는 문제들을 많이 접할 수 있다. 오늘날 청소년은 13세부터 19세까지 자살 충동을 느끼는 원인으로 고독과 외로움 또는 친구와의 문제로 인한 대인관계적인 문제가 높게 나타났고 이를 통해 많은 청소년들이 대인관계에 대한 어려움을 겪고 있는 것으로 볼 수 있다. 그러므로 청소년들이 긍정적인 대인관계를 형성할 수 있도록 해주어야 하며, 적합한 교육프로그램을 제공해 주는 것이 필요하다.
이에 본 연구에서는 청소년들의 대인관계의 중요성을 파악하고 대인관계를 향상시킬 수 있는 ...
최근 청소년과 관련된 사고들을 보면 대인관계로 인해 발생하는 문제들을 많이 접할 수 있다. 오늘날 청소년은 13세부터 19세까지 자살 충동을 느끼는 원인으로 고독과 외로움 또는 친구와의 문제로 인한 대인관계적인 문제가 높게 나타났고 이를 통해 많은 청소년들이 대인관계에 대한 어려움을 겪고 있는 것으로 볼 수 있다. 그러므로 청소년들이 긍정적인 대인관계를 형성할 수 있도록 해주어야 하며, 적합한 교육프로그램을 제공해 주는 것이 필요하다.
이에 본 연구에서는 청소년들의 대인관계의 중요성을 파악하고 대인관계를 향상시킬 수 있는 청소년을 위한 통합무용교육프로그램을 개발하였다. 프로그램개발에 앞서, 대인관계이론을 기반으로 대인관계의 개념과 하위요인, 청소년의 대인관계 중요성 및 필요성에 관한 문헌탐색을 진행하였으며, 현재 국내 청소년 예술교육프로그램 현황을 살펴봄으로써 무용 관련 프로그램이 현저하게 적다는 문제점을 확인 할 수 있었다. 또한 통합무용교육의 이론을 토대로 교육적 효과를 탐색하고, 무용교육과 대인관계의 관계에 대한 선행연구를 고찰 하였다. 이러한 문헌 고찰하고 분석하여 개발된 통합무용교육프로그램은 다음과 같다.
청소년 대인관계 향상을 위한 통합무용교육 프로그램은 총 10차시로 구성하였으며, ‘나’, ‘춤과 나·춤과 너’, ‘춤과 우리’까지 총 3단계로 구성하였다. ‘춤과 나’는 대인관계에 있어 가장 기본이 되는 자신을 탐색하는 단계로 나 자신에 대해서 인지하고 알아볼 수 있는 단계이며 독립성, 책임성을 돕는다. ‘춤과 나·춤과 너’는 일상을 탐색하며 나와 타인과의 관계를 알아볼 수 있는 단계로 이는 함께 생활하는 친구, 선·후배들과의 관계의 의미뿐 아니라 그에 대한 가치도 알아보며 동정성, 수용성, 표현성, 과시성을 돕는다. 마지막 단계인 ‘춤과 우리’는 청소년들은 서로 본인의 생활과 문화에 대한 고민을 나누며 함께 소통하고 협력을 통해 사교성, 우호성을 돕는 단계로 구성하였다.
본 연구를 통해 개발된 통합무용교육프로그램은 추후 청소년을 대상으로 하는 실제 교육현장에 적용되어 검증되기를 바라며, 나아가 청소년의 대인관계 향상을 위한 통합무용교육프로그램의 기초자료로 적용될 수 있기를 기대하는 바이다.
최근 청소년과 관련된 사고들을 보면 대인관계로 인해 발생하는 문제들을 많이 접할 수 있다. 오늘날 청소년은 13세부터 19세까지 자살 충동을 느끼는 원인으로 고독과 외로움 또는 친구와의 문제로 인한 대인관계적인 문제가 높게 나타났고 이를 통해 많은 청소년들이 대인관계에 대한 어려움을 겪고 있는 것으로 볼 수 있다. 그러므로 청소년들이 긍정적인 대인관계를 형성할 수 있도록 해주어야 하며, 적합한 교육프로그램을 제공해 주는 것이 필요하다.
이에 본 연구에서는 청소년들의 대인관계의 중요성을 파악하고 대인관계를 향상시킬 수 있는 청소년을 위한 통합무용교육프로그램을 개발하였다. 프로그램개발에 앞서, 대인관계이론을 기반으로 대인관계의 개념과 하위요인, 청소년의 대인관계 중요성 및 필요성에 관한 문헌탐색을 진행하였으며, 현재 국내 청소년 예술교육프로그램 현황을 살펴봄으로써 무용 관련 프로그램이 현저하게 적다는 문제점을 확인 할 수 있었다. 또한 통합무용교육의 이론을 토대로 교육적 효과를 탐색하고, 무용교육과 대인관계의 관계에 대한 선행연구를 고찰 하였다. 이러한 문헌 고찰하고 분석하여 개발된 통합무용교육프로그램은 다음과 같다.
청소년 대인관계 향상을 위한 통합무용교육 프로그램은 총 10차시로 구성하였으며, ‘나’, ‘춤과 나·춤과 너’, ‘춤과 우리’까지 총 3단계로 구성하였다. ‘춤과 나’는 대인관계에 있어 가장 기본이 되는 자신을 탐색하는 단계로 나 자신에 대해서 인지하고 알아볼 수 있는 단계이며 독립성, 책임성을 돕는다. ‘춤과 나·춤과 너’는 일상을 탐색하며 나와 타인과의 관계를 알아볼 수 있는 단계로 이는 함께 생활하는 친구, 선·후배들과의 관계의 의미뿐 아니라 그에 대한 가치도 알아보며 동정성, 수용성, 표현성, 과시성을 돕는다. 마지막 단계인 ‘춤과 우리’는 청소년들은 서로 본인의 생활과 문화에 대한 고민을 나누며 함께 소통하고 협력을 통해 사교성, 우호성을 돕는 단계로 구성하였다.
본 연구를 통해 개발된 통합무용교육프로그램은 추후 청소년을 대상으로 하는 실제 교육현장에 적용되어 검증되기를 바라며, 나아가 청소년의 대인관계 향상을 위한 통합무용교육프로그램의 기초자료로 적용될 수 있기를 기대하는 바이다.
Among the recent accidents related to adolescents, we are frequently facing the problems caused by relationship. The cause that adolescents between ages of 13 and 19 feel suicidal was mainly from their loneness, solitude and relation problem with their friends, and this means many adolescents seem t...
Among the recent accidents related to adolescents, we are frequently facing the problems caused by relationship. The cause that adolescents between ages of 13 and 19 feel suicidal was mainly from their loneness, solitude and relation problem with their friends, and this means many adolescents seem to be suffering from the difficulty in interpersonal relationship. Therefore, it is necessary to have those adolescents be able to form a positive interpersonal relationship and provide a proper educational program. .
To that end, recognizing the importance of interpersonal relationship for adolescents, this study developed a comprehensive dance education program for adolescents to improve their interpersonal relationship. Before developing the program, I made literature survey on the concept and sub-factors of interpersonal relationship based on interpersonal relationship theory as well as the importance and necessity of interpersonal relationship for adolescents. After exploring the current status of the arts education programs for adolescents in Korea, I could find a problem that the number of programs related to dance was remarkably small. In addition, I explored the educational effect based on comprehensive dance education and investigated the existing studies on the relations between dance education and interpersonal relationship. The comprehensive dance education program developed after such literature survey and analysis is as follows;
The comprehensive dance education program for the improvement of adolescents' interpersonal relationship consists of 10 rounds in total and 3 steps; 'I', 'Dance and Me, Dance and You' and 'Dance and Us', 'Dance and Me' is a stage to explore one's own self which is the most basic thing in interpersonal relationship, where students can aware and recognize themselves. This step improves students' independence and responsibility feeling. 'Dance and Me, Dance and You' is a stage where students can find the relationship between themselves and others exploring daily life, where they can find out not only the meaning but also the value of the relationship with their friends, senior and junior students who are living together. It helps them to develop emotion of sympathy, acceptance, expression and ostentation. The last step 'Dance and Us' is a stage where adolescents can share and communicate each other for the worries about their own life and culture. It helps students to improve their sociability and friendship through cooperation.
I hope the comprehensive dance education program developed by this study can be applied and validated in real education sites for adolescents in future and expect to be utilized basic material for comprehensive dance education programs to improve adolescents' interpersonal relationship.
Among the recent accidents related to adolescents, we are frequently facing the problems caused by relationship. The cause that adolescents between ages of 13 and 19 feel suicidal was mainly from their loneness, solitude and relation problem with their friends, and this means many adolescents seem to be suffering from the difficulty in interpersonal relationship. Therefore, it is necessary to have those adolescents be able to form a positive interpersonal relationship and provide a proper educational program. .
To that end, recognizing the importance of interpersonal relationship for adolescents, this study developed a comprehensive dance education program for adolescents to improve their interpersonal relationship. Before developing the program, I made literature survey on the concept and sub-factors of interpersonal relationship based on interpersonal relationship theory as well as the importance and necessity of interpersonal relationship for adolescents. After exploring the current status of the arts education programs for adolescents in Korea, I could find a problem that the number of programs related to dance was remarkably small. In addition, I explored the educational effect based on comprehensive dance education and investigated the existing studies on the relations between dance education and interpersonal relationship. The comprehensive dance education program developed after such literature survey and analysis is as follows;
The comprehensive dance education program for the improvement of adolescents' interpersonal relationship consists of 10 rounds in total and 3 steps; 'I', 'Dance and Me, Dance and You' and 'Dance and Us', 'Dance and Me' is a stage to explore one's own self which is the most basic thing in interpersonal relationship, where students can aware and recognize themselves. This step improves students' independence and responsibility feeling. 'Dance and Me, Dance and You' is a stage where students can find the relationship between themselves and others exploring daily life, where they can find out not only the meaning but also the value of the relationship with their friends, senior and junior students who are living together. It helps them to develop emotion of sympathy, acceptance, expression and ostentation. The last step 'Dance and Us' is a stage where adolescents can share and communicate each other for the worries about their own life and culture. It helps students to improve their sociability and friendship through cooperation.
I hope the comprehensive dance education program developed by this study can be applied and validated in real education sites for adolescents in future and expect to be utilized basic material for comprehensive dance education programs to improve adolescents' interpersonal relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.