이 논문은 제한된 시간에 긴 텍스트를 읽어야 하는 경우, 충분한 배경지식 없이 오롯이 텍스트에만 의존하는 상향식 읽기를 해야하는 경우, 독자의 읽기 방법과 독해력에 대한 관심에서 출발했다.
본 저자는 ‘읽기’가 해독을 넘어 생산자가 전하려고 하는 의미를 독자가 재구성하는 이해의 과정으로 인식했으며, 해결 방법으로 ‘분석적 읽기’를 제안했다. 분석적 읽기는 3단계로 단계화되어 있다. 1단계 요약 규칙 활용한 읽기→ 2단계 텍스트 구조 기반 요약하기→ 3단계 구조도 그리기로, 읽기→쓰기→시각화하기를 연계한, 읽기 과정과 방법...
이 논문은 제한된 시간에 긴 텍스트를 읽어야 하는 경우, 충분한 배경지식 없이 오롯이 텍스트에만 의존하는 상향식 읽기를 해야하는 경우, 독자의 읽기 방법과 독해력에 대한 관심에서 출발했다.
본 저자는 ‘읽기’가 해독을 넘어 생산자가 전하려고 하는 의미를 독자가 재구성하는 이해의 과정으로 인식했으며, 해결 방법으로 ‘분석적 읽기’를 제안했다. 분석적 읽기는 3단계로 단계화되어 있다. 1단계 요약 규칙 활용한 읽기→ 2단계 텍스트 구조 기반 요약하기→ 3단계 구조도 그리기로, 읽기→쓰기→시각화하기를 연계한, 읽기 과정과 방법에 초점을 맞추며 독해력 강화가 최종 목표이다.
본 연구는 수치화한 독해력 점수가 아닌 독해 과정과 결과를 자세히 관찰하는 정성평가를 한다. 그리고 그 결과에 따라 개별적으로 맞춤식 처방을 한다.
중학생 15명을 대상으로 한 8차시 분석적 읽기를 적용한 후, 학습자의 사후 설문조사 결과, 처음엔 시간이 많이 소요되고 고도의 사고력을 요하지만 이런 체계적인 훈련을 통해 생산자의 의도를 파악하고 텍스트를 읽는 시야가 확장되고 독해력이 강화될 수 있음을 확신하였다.
분석적 읽기는 수험생뿐만 아니라 누구나 일반화하여 독해력 강화 교육에 적용할 수 있다. 학술 분야뿐만 아니라 비즈니스 현장에서 정보 수집, 기획안의 입안, 프레젠테이션을 해야 하는 상황 그리고 인간 관계나 일상 생활에서도 수 많은 정보 중에 중요한 정보를 가려내어 읽을 수 있게 하는 핵심 기술이라고도 할 수 있다.
마지막으로 수험생의 점수와 독해력과의 상관관계, 학습자에게 실제적인 도움을 줄 수 있는 읽기 진단 도구, 독해력 측정을 위한 읽기-쓰기 연계 표준 측정 도구 개발을 향후 과제로 남기며 글을 마무리한다.
이 논문은 제한된 시간에 긴 텍스트를 읽어야 하는 경우, 충분한 배경지식 없이 오롯이 텍스트에만 의존하는 상향식 읽기를 해야하는 경우, 독자의 읽기 방법과 독해력에 대한 관심에서 출발했다.
본 저자는 ‘읽기’가 해독을 넘어 생산자가 전하려고 하는 의미를 독자가 재구성하는 이해의 과정으로 인식했으며, 해결 방법으로 ‘분석적 읽기’를 제안했다. 분석적 읽기는 3단계로 단계화되어 있다. 1단계 요약 규칙 활용한 읽기→ 2단계 텍스트 구조 기반 요약하기→ 3단계 구조도 그리기로, 읽기→쓰기→시각화하기를 연계한, 읽기 과정과 방법에 초점을 맞추며 독해력 강화가 최종 목표이다.
본 연구는 수치화한 독해력 점수가 아닌 독해 과정과 결과를 자세히 관찰하는 정성평가를 한다. 그리고 그 결과에 따라 개별적으로 맞춤식 처방을 한다.
중학생 15명을 대상으로 한 8차시 분석적 읽기를 적용한 후, 학습자의 사후 설문조사 결과, 처음엔 시간이 많이 소요되고 고도의 사고력을 요하지만 이런 체계적인 훈련을 통해 생산자의 의도를 파악하고 텍스트를 읽는 시야가 확장되고 독해력이 강화될 수 있음을 확신하였다.
분석적 읽기는 수험생뿐만 아니라 누구나 일반화하여 독해력 강화 교육에 적용할 수 있다. 학술 분야뿐만 아니라 비즈니스 현장에서 정보 수집, 기획안의 입안, 프레젠테이션을 해야 하는 상황 그리고 인간 관계나 일상 생활에서도 수 많은 정보 중에 중요한 정보를 가려내어 읽을 수 있게 하는 핵심 기술이라고도 할 수 있다.
마지막으로 수험생의 점수와 독해력과의 상관관계, 학습자에게 실제적인 도움을 줄 수 있는 읽기 진단 도구, 독해력 측정을 위한 읽기-쓰기 연계 표준 측정 도구 개발을 향후 과제로 남기며 글을 마무리한다.
This research has started from the interest in the reading method and reading power in the cases where readers need to read a long text within a limited time and do bottom-up reading only depending on the text without sufficient background knowledge.
The researcher considered "reading" as the p...
This research has started from the interest in the reading method and reading power in the cases where readers need to read a long text within a limited time and do bottom-up reading only depending on the text without sufficient background knowledge.
The researcher considered "reading" as the process of comprehension where readers restructure the meaning that the writer intended to deliver, going beyond decoding, and suggested "analytic reading" as a solution. The analytic reading is phased in 3 steps: Step 1: Reading according to summary rules → Step 2: Summarizing based on the textual structure → Step 3: Drawing a phase structure chart. The final objective is to enhance reading power by integrating with Reading → Writing → Visualizing and focusing on the process and method of reading.
This research performs qualitative evaluation by observing the reading process and results in details, instead of using digitized reading power scores. According to the results, individual and customized solutions are presented.
After conducting 8 sessions of analytic reading with 15 middle school students and a post-survey with the learners, it was revealed that such systematic training enhanced reading power by understanding the producer's intention and expanding perspectives for reading texts, although it took a lot of time and high-level of thinking skills in the beginning.
Analytic reading can be applied not only for SAT takers but also anyone in generalized training to enhance reading power. This can be called the core technique that enables you to sort out important one among numerous information in personal relationship and daily life as well as the academic and business situations including collecting data, drawing up plans, and making a presentation.
Lastly, this research suggests directions for future research to explore the correlation between SAT takers' scores and reading power and develop a reading assessment tool that can provide actual assistance for learners and a standard reading-writing evaluation tool to assess reading power.
This research has started from the interest in the reading method and reading power in the cases where readers need to read a long text within a limited time and do bottom-up reading only depending on the text without sufficient background knowledge.
The researcher considered "reading" as the process of comprehension where readers restructure the meaning that the writer intended to deliver, going beyond decoding, and suggested "analytic reading" as a solution. The analytic reading is phased in 3 steps: Step 1: Reading according to summary rules → Step 2: Summarizing based on the textual structure → Step 3: Drawing a phase structure chart. The final objective is to enhance reading power by integrating with Reading → Writing → Visualizing and focusing on the process and method of reading.
This research performs qualitative evaluation by observing the reading process and results in details, instead of using digitized reading power scores. According to the results, individual and customized solutions are presented.
After conducting 8 sessions of analytic reading with 15 middle school students and a post-survey with the learners, it was revealed that such systematic training enhanced reading power by understanding the producer's intention and expanding perspectives for reading texts, although it took a lot of time and high-level of thinking skills in the beginning.
Analytic reading can be applied not only for SAT takers but also anyone in generalized training to enhance reading power. This can be called the core technique that enables you to sort out important one among numerous information in personal relationship and daily life as well as the academic and business situations including collecting data, drawing up plans, and making a presentation.
Lastly, this research suggests directions for future research to explore the correlation between SAT takers' scores and reading power and develop a reading assessment tool that can provide actual assistance for learners and a standard reading-writing evaluation tool to assess reading power.
주제어
#독해력 수험 독서 수능 국어 분석적 읽기 이해력 요약하기 텍스트 구조 요약 규칙
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.