본 연구는 국내ㆍ외 현대미술가 퍼스널마케팅 전략 비교분석으로 아직까지 브랜드마케팅에 접근하지 못한 브랜드생성단계에 있는 미술가들에게 퍼스널브랜딩 전략구축 프로세스를 제안하고자 하였다. 한국의 미술경매시장은 2013년부터 꾸준한 상승을 보이고 있다. 블루칩작가(스타작가)와 신진작가 간 미술품 경매 가격을 살펴보면 온라인시장의 빠른 성장 등의 외부환경의 급격한 변화에도 불구하고 블루칩작가와 신진작가 간의 미술가 평판과 미술품 경매 가격에서는 뚜렷한 양극화를 확인할 수 있다. 자신의 작품이 팔려야만 생활을 유지 할 수 있는 전업미술가는 모두 개인의 원천소스인 자원적 가치를 가지고 있음에도 불구하고 전략적인 마케팅을 실행하고 있지 못하고 있어 퍼스널 브랜드로서의 작가 이미지 구축이 미비한 실정이다. 본 연구에서는 세계적인 인지도를 확보한 국내ㆍ외 현대미술가의 사례를 필립코틀러의 퍼스널마케팅 4단계 브랜딩 전략을 바탕으로 유사연구문헌을 통하여 분석하고 각 브랜딩전략의 마케팅 요소를 연구대상 미술가들의 사례들로 비교분석하였다. 각 단계 별 전략인 퍼스널브랜드의 자산분석과 생성, 테스트, 브랜드이미지변신, 브랜드가치향상과 브랜드지속성으로 나누어 마케팅 측정항목을 현대미술가 퍼스널브랜딩 구축모델로 제시하였다. 본 연구자가 제시한 퍼스널 브랜딩 전략은 3가지로 <현대미술가 퍼스널마케팅 4단계 전략구축 프로세스>, <퍼스널 브랜드 구축 프로세스>, <현대미술가 퍼스널마케팅 전략스토리 구축방안> 이다. 본 연구에서 제시한 현대미술가 퍼스널 브랜딩 전략의 메시지는 다음과 같다. 첫 번째, <현대미술가 퍼스널마케팅 4단계 전략 프로세스>에서 비교대상자의 사례를 마케팅측정항목으로 도출하여 도식화하였다. 원천소스인 미술가의 자산분석과 브랜드생성 단계를 거쳐 표적시장을 선정하고 브랜드테스트를 통하여 브랜드신뢰성을 확인할 수 있다. 미술가의 브랜드매력도를 스토리텔링전략을 통하여 세련화작업을 통한 변신으로 지속성을 유지하여 브랜드 실현이 된다. 이와 같은 브랜드 실현이 끝이 아니며 지속적으로 시대와 환경의 변화에 맞추어 수정과재생을 하는 것은 퍼스널브랜드자산 가치상승을 할 수 있다는 전략적 메시지를 도출하였다. 두 번째, <퍼스널 브랜드 구축 프로세스>에서 현대미술가의 원천소스인 브랜드자산을 다양한 ...
본 연구는 국내ㆍ외 현대미술가 퍼스널마케팅 전략 비교분석으로 아직까지 브랜드마케팅에 접근하지 못한 브랜드생성단계에 있는 미술가들에게 퍼스널브랜딩 전략구축 프로세스를 제안하고자 하였다. 한국의 미술경매시장은 2013년부터 꾸준한 상승을 보이고 있다. 블루칩작가(스타작가)와 신진작가 간 미술품 경매 가격을 살펴보면 온라인시장의 빠른 성장 등의 외부환경의 급격한 변화에도 불구하고 블루칩작가와 신진작가 간의 미술가 평판과 미술품 경매 가격에서는 뚜렷한 양극화를 확인할 수 있다. 자신의 작품이 팔려야만 생활을 유지 할 수 있는 전업미술가는 모두 개인의 원천소스인 자원적 가치를 가지고 있음에도 불구하고 전략적인 마케팅을 실행하고 있지 못하고 있어 퍼스널 브랜드로서의 작가 이미지 구축이 미비한 실정이다. 본 연구에서는 세계적인 인지도를 확보한 국내ㆍ외 현대미술가의 사례를 필립코틀러의 퍼스널마케팅 4단계 브랜딩 전략을 바탕으로 유사연구문헌을 통하여 분석하고 각 브랜딩전략의 마케팅 요소를 연구대상 미술가들의 사례들로 비교분석하였다. 각 단계 별 전략인 퍼스널브랜드의 자산분석과 생성, 테스트, 브랜드이미지변신, 브랜드가치향상과 브랜드지속성으로 나누어 마케팅 측정항목을 현대미술가 퍼스널브랜딩 구축모델로 제시하였다. 본 연구자가 제시한 퍼스널 브랜딩 전략은 3가지로 <현대미술가 퍼스널마케팅 4단계 전략구축 프로세스>, <퍼스널 브랜드 구축 프로세스>, <현대미술가 퍼스널마케팅 전략스토리 구축방안> 이다. 본 연구에서 제시한 현대미술가 퍼스널 브랜딩 전략의 메시지는 다음과 같다. 첫 번째, <현대미술가 퍼스널마케팅 4단계 전략 프로세스>에서 비교대상자의 사례를 마케팅측정항목으로 도출하여 도식화하였다. 원천소스인 미술가의 자산분석과 브랜드생성 단계를 거쳐 표적시장을 선정하고 브랜드테스트를 통하여 브랜드신뢰성을 확인할 수 있다. 미술가의 브랜드매력도를 스토리텔링전략을 통하여 세련화작업을 통한 변신으로 지속성을 유지하여 브랜드 실현이 된다. 이와 같은 브랜드 실현이 끝이 아니며 지속적으로 시대와 환경의 변화에 맞추어 수정과재생을 하는 것은 퍼스널브랜드자산 가치상승을 할 수 있다는 전략적 메시지를 도출하였다. 두 번째, <퍼스널 브랜드 구축 프로세스>에서 현대미술가의 원천소스인 브랜드자산을 다양한 콘텐츠로서 활용할 수 있다. 이는 곧 퍼스널브랜드 시험과 함께 브랜드 세련화 과정을 포함한다. 브랜드 실현이 된 후에도 지속적인 피드백으로 수정과재생 되어야 강력한 브랜드로의 지속성을 유지할 수 있다는 전략적 메시지를 도출하였다. 세 번째, <현대미술가 퍼스널마케팅 전략스토리 구축방안>에서 현대미술가의 원천소스인 퍼스널리소스를 활용한 브랜드스토리 구축방안의 전략적 메시지를 도출하였다. 본 연구는 기존 선행연구에서 다루지 않았던 미술가의 퍼스널마케팅관점에서 3가지의 퍼스널브랜딩전략 프로세스를 제시한 점에 의의가 있다. 경쟁이 치열한 현대미술시장에서 한국의 현대미술 신진작가들이 경쟁우위를 선점할 수 있는 퍼스널마케팅 전략으로 활용되고 나아가서는 한국의 미술시장의 수요층의 확대와 미술가의 체계적이고 고도화된 국내 활동과 세계 미술시장 진출에 기초가 되는 연구로 활용되기를 기대한다.
본 연구는 국내ㆍ외 현대미술가 퍼스널마케팅 전략 비교분석으로 아직까지 브랜드마케팅에 접근하지 못한 브랜드생성단계에 있는 미술가들에게 퍼스널브랜딩 전략구축 프로세스를 제안하고자 하였다. 한국의 미술경매시장은 2013년부터 꾸준한 상승을 보이고 있다. 블루칩작가(스타작가)와 신진작가 간 미술품 경매 가격을 살펴보면 온라인시장의 빠른 성장 등의 외부환경의 급격한 변화에도 불구하고 블루칩작가와 신진작가 간의 미술가 평판과 미술품 경매 가격에서는 뚜렷한 양극화를 확인할 수 있다. 자신의 작품이 팔려야만 생활을 유지 할 수 있는 전업미술가는 모두 개인의 원천소스인 자원적 가치를 가지고 있음에도 불구하고 전략적인 마케팅을 실행하고 있지 못하고 있어 퍼스널 브랜드로서의 작가 이미지 구축이 미비한 실정이다. 본 연구에서는 세계적인 인지도를 확보한 국내ㆍ외 현대미술가의 사례를 필립코틀러의 퍼스널마케팅 4단계 브랜딩 전략을 바탕으로 유사연구문헌을 통하여 분석하고 각 브랜딩전략의 마케팅 요소를 연구대상 미술가들의 사례들로 비교분석하였다. 각 단계 별 전략인 퍼스널브랜드의 자산분석과 생성, 테스트, 브랜드이미지변신, 브랜드가치향상과 브랜드지속성으로 나누어 마케팅 측정항목을 현대미술가 퍼스널브랜딩 구축모델로 제시하였다. 본 연구자가 제시한 퍼스널 브랜딩 전략은 3가지로 <현대미술가 퍼스널마케팅 4단계 전략구축 프로세스>, <퍼스널 브랜드 구축 프로세스>, <현대미술가 퍼스널마케팅 전략스토리 구축방안> 이다. 본 연구에서 제시한 현대미술가 퍼스널 브랜딩 전략의 메시지는 다음과 같다. 첫 번째, <현대미술가 퍼스널마케팅 4단계 전략 프로세스>에서 비교대상자의 사례를 마케팅측정항목으로 도출하여 도식화하였다. 원천소스인 미술가의 자산분석과 브랜드생성 단계를 거쳐 표적시장을 선정하고 브랜드테스트를 통하여 브랜드신뢰성을 확인할 수 있다. 미술가의 브랜드매력도를 스토리텔링전략을 통하여 세련화작업을 통한 변신으로 지속성을 유지하여 브랜드 실현이 된다. 이와 같은 브랜드 실현이 끝이 아니며 지속적으로 시대와 환경의 변화에 맞추어 수정과재생을 하는 것은 퍼스널브랜드자산 가치상승을 할 수 있다는 전략적 메시지를 도출하였다. 두 번째, <퍼스널 브랜드 구축 프로세스>에서 현대미술가의 원천소스인 브랜드자산을 다양한 콘텐츠로서 활용할 수 있다. 이는 곧 퍼스널브랜드 시험과 함께 브랜드 세련화 과정을 포함한다. 브랜드 실현이 된 후에도 지속적인 피드백으로 수정과재생 되어야 강력한 브랜드로의 지속성을 유지할 수 있다는 전략적 메시지를 도출하였다. 세 번째, <현대미술가 퍼스널마케팅 전략스토리 구축방안>에서 현대미술가의 원천소스인 퍼스널리소스를 활용한 브랜드스토리 구축방안의 전략적 메시지를 도출하였다. 본 연구는 기존 선행연구에서 다루지 않았던 미술가의 퍼스널마케팅관점에서 3가지의 퍼스널브랜딩전략 프로세스를 제시한 점에 의의가 있다. 경쟁이 치열한 현대미술시장에서 한국의 현대미술 신진작가들이 경쟁우위를 선점할 수 있는 퍼스널마케팅 전략으로 활용되고 나아가서는 한국의 미술시장의 수요층의 확대와 미술가의 체계적이고 고도화된 국내 활동과 세계 미술시장 진출에 기초가 되는 연구로 활용되기를 기대한다.
This study is to suggest a personal branding strategy building process for artists in the stage of brand creation which has not yet approached brand marketing by comparative analysis of personal marketing strategies of domestic and foreign contemporary artists. The Korean art auction market has ...
This study is to suggest a personal branding strategy building process for artists in the stage of brand creation which has not yet approached brand marketing by comparative analysis of personal marketing strategies of domestic and foreign contemporary artists. The Korean art auction market has been steadily rising since 2013. It can be clearly confirmed by looking at the art auction price between blue-chip artist (star artist) and new artist, despite the rapid change of external environments such as rapid growth of the online market, artistic reputation between star artist and new artist, and art auction price. All of the full-time artists who can maintain their own lives are not able to carry out strategic marketing even though they have volitional value, which is the source of the individual. In this study, the author analyzes the case of domestic and foreign contemporary artists who have secured worldwide recognition through related research literature based on Philip Kotler's four stages personal branding strategy, compare the marketing factors of each branding strategy with the cases of research target artists. The analysis of individual brand 's assets, creation, testing, the transformation of the brand image, improvement of brand value, and brand persistence was presented as models for constructing personal branding of contemporary artists. The personal branding strategy is proposed by the present researcher in three types: Personal branding strategy for contemporary artists, Personal brand building process, and Strategies of building a personal marketing strategy story for contemporary artists. The message of the contemporary artist 's personal branding strategy presented in this study is as follows. First, in the case of “Personal branding strategy for contemporary artists”, the case of comparative subjects was derived as a marketing measurement item. A target market is selected through asset analysis and brand creation phase of the artist, and brand reliability can be confirmed through a brand test. Through storytelling strategy, brand charm of the artist can be sustained by transforming through sophisticated work, thus realizing the brand. This is not the end of the realization of the brand, but constantly revising and regenerating it in accordance with changes of time and environment led to a strategic message that the personal brand asset value can be increased. Second, in the “Personal brand building process”, brand assets, which are the source of contemporary artists, can be utilized as various contents. This includes personal brand testing and brand refinement. After the realization of the brand, a strategic message have been developed that the sustainability of the brand must be maintained by constant feedback and revision and reproduction. Third, in the Strategies of building a personal marketing strategy story for contemporary artists, strategic messages were developed for the establishment of a brand story using personal resources that are the source of contemporary artists. This study is significant in that it presents three personal branding strategy processes from the viewpoint of the personal marketing of the artist that was not covered in the previous studies. In the competitive contemporary art market, Korean contemporary art artists will be used as personal marketing strategies to prevail their competitive advantage. In addition, they will be able to expand the demand of Korean art market. Therefore, the author hopes that this research will be used as a basis for advancement.
This study is to suggest a personal branding strategy building process for artists in the stage of brand creation which has not yet approached brand marketing by comparative analysis of personal marketing strategies of domestic and foreign contemporary artists. The Korean art auction market has been steadily rising since 2013. It can be clearly confirmed by looking at the art auction price between blue-chip artist (star artist) and new artist, despite the rapid change of external environments such as rapid growth of the online market, artistic reputation between star artist and new artist, and art auction price. All of the full-time artists who can maintain their own lives are not able to carry out strategic marketing even though they have volitional value, which is the source of the individual. In this study, the author analyzes the case of domestic and foreign contemporary artists who have secured worldwide recognition through related research literature based on Philip Kotler's four stages personal branding strategy, compare the marketing factors of each branding strategy with the cases of research target artists. The analysis of individual brand 's assets, creation, testing, the transformation of the brand image, improvement of brand value, and brand persistence was presented as models for constructing personal branding of contemporary artists. The personal branding strategy is proposed by the present researcher in three types: Personal branding strategy for contemporary artists, Personal brand building process, and Strategies of building a personal marketing strategy story for contemporary artists. The message of the contemporary artist 's personal branding strategy presented in this study is as follows. First, in the case of “Personal branding strategy for contemporary artists”, the case of comparative subjects was derived as a marketing measurement item. A target market is selected through asset analysis and brand creation phase of the artist, and brand reliability can be confirmed through a brand test. Through storytelling strategy, brand charm of the artist can be sustained by transforming through sophisticated work, thus realizing the brand. This is not the end of the realization of the brand, but constantly revising and regenerating it in accordance with changes of time and environment led to a strategic message that the personal brand asset value can be increased. Second, in the “Personal brand building process”, brand assets, which are the source of contemporary artists, can be utilized as various contents. This includes personal brand testing and brand refinement. After the realization of the brand, a strategic message have been developed that the sustainability of the brand must be maintained by constant feedback and revision and reproduction. Third, in the Strategies of building a personal marketing strategy story for contemporary artists, strategic messages were developed for the establishment of a brand story using personal resources that are the source of contemporary artists. This study is significant in that it presents three personal branding strategy processes from the viewpoint of the personal marketing of the artist that was not covered in the previous studies. In the competitive contemporary art market, Korean contemporary art artists will be used as personal marketing strategies to prevail their competitive advantage. In addition, they will be able to expand the demand of Korean art market. Therefore, the author hopes that this research will be used as a basis for advancement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.