일본과 한국을 비롯한 전 세계에서는 도시의 고도 성장으로 인해 젊은 사람들은 고향을 떠나 도시로 상경하고, 지방에는 인구부족 현상이 지속 되고 있다. 일본에서는 이런 현상들을 극복하기 위해 지역 활성화(마을만들기)운동을 시행하게 되었다. 1960년대부터 시작된 지역 활성화 운동은 시대에 따라 변화하였는데, 최근에는 다른 모습을 보이고 있다. 지방자치단체와 주민 그리고 SNS를 활용하면서 지역을 홍보 및 발전에 힘을 쏟고 있다. 더불어 ‘가와이’문화를 활용하여 관광객을 더욱 유치하고 있다. 본 고에서는 지역 활성화에 큰 역할을 하고 있는 가와이 문화에 대해서 고찰해보자 했다. 본고 1장에서는 문화, ...
일본과 한국을 비롯한 전 세계에서는 도시의 고도 성장으로 인해 젊은 사람들은 고향을 떠나 도시로 상경하고, 지방에는 인구부족 현상이 지속 되고 있다. 일본에서는 이런 현상들을 극복하기 위해 지역 활성화(마을만들기)운동을 시행하게 되었다. 1960년대부터 시작된 지역 활성화 운동은 시대에 따라 변화하였는데, 최근에는 다른 모습을 보이고 있다. 지방자치단체와 주민 그리고 SNS를 활용하면서 지역을 홍보 및 발전에 힘을 쏟고 있다. 더불어 ‘가와이’문화를 활용하여 관광객을 더욱 유치하고 있다. 본 고에서는 지역 활성화에 큰 역할을 하고 있는 가와이 문화에 대해서 고찰해보자 했다. 본고 1장에서는 문화, 문화콘텐츠, 문화산업 개념 및 정의에 대해서 논하고, 2장에서는 지역 활성화(마을만들기) 운동의 정의와 역사에 대해 정리하였다. 3장에서는 ‘가와이’에 대해서 개념과 의미를 정리하였으며, 더불어 지역 활성화에 활용된 가와이문화 중에 캐릭터, 아이돌, 애니메이션를 중심으로 고찰하였다. 일본에는 다양한 캐릭터들이 존재하는데 그 중에서 ‘유루캬라(ゆるキャラ)’를 중심으로 논하였으며, 지역 활성화에 도움 된 유루캬라 중에 대표적인 캐릭터 ‘히코냥(ひこにゃん)’, ‘구마몬(くまモン)’의 성공사례에 대해서 알아보았다. 이 대표 캐릭터들은 유루캬라의 3가지 조건들을 가지고 있다. 사랑스러움, 유니크함, 지역사랑 이 3가지 조건을 충족시키고 있으며, 지역 발전을 위해 SNS를 활용해 지역 주민, 국내·외 사람들과 소통을 하며 지역 행사 및 유명 브랜드과 협력하여 홍보 및 지역 발전에 힘을 쏟고 있다. 또한 일본에서의 지역 아이돌의 지역 활성화에 관해서 이야기 하였다. 일본 지역마다 그 지역을 대표하는 아이돌들이 있고 그들은 지역 축제, 행사 등이 있으면 지역을 대표하여 참여, 홍보에 앞장서고 있다. 일본방송국도 지역 아이돌이 중요성을 깨닫고 지역 아이돌을 중심으로 한 드라마를 제작한 것으로 보아 지역 아이돌의 활동범위가 더욱 확장되었다는 것을 알 수 있었다. 그리고 애니메이션도 지역 활성화에 많은 도움을 주고 있다. SNS 등장으로 인해 애니메이션이나 드라마에 등장한 실제 장소를 찾아가는 현상이 생기게 되었고 그 현상을 성지순례(聖地巡礼)라고 한다. 성지순례를 위해 국내·외 애니메이션 팬들이 그 지역을 찾아가게 되면서 관광객의 증가 되면서 마을에 활력을 불어 일으키는데 도움이 되고 있는 것을 알 수 있다. 한국에도 일본과 같은 캐릭터, 아이돌, 애니메이션 문화가 없는 것이 아니다. 이 문화들을 적극적으로 활용한다면 지역 발전에 도움이 될 것이다.
일본과 한국을 비롯한 전 세계에서는 도시의 고도 성장으로 인해 젊은 사람들은 고향을 떠나 도시로 상경하고, 지방에는 인구부족 현상이 지속 되고 있다. 일본에서는 이런 현상들을 극복하기 위해 지역 활성화(마을만들기)운동을 시행하게 되었다. 1960년대부터 시작된 지역 활성화 운동은 시대에 따라 변화하였는데, 최근에는 다른 모습을 보이고 있다. 지방자치단체와 주민 그리고 SNS를 활용하면서 지역을 홍보 및 발전에 힘을 쏟고 있다. 더불어 ‘가와이’문화를 활용하여 관광객을 더욱 유치하고 있다. 본 고에서는 지역 활성화에 큰 역할을 하고 있는 가와이 문화에 대해서 고찰해보자 했다. 본고 1장에서는 문화, 문화콘텐츠, 문화산업 개념 및 정의에 대해서 논하고, 2장에서는 지역 활성화(마을만들기) 운동의 정의와 역사에 대해 정리하였다. 3장에서는 ‘가와이’에 대해서 개념과 의미를 정리하였으며, 더불어 지역 활성화에 활용된 가와이문화 중에 캐릭터, 아이돌, 애니메이션를 중심으로 고찰하였다. 일본에는 다양한 캐릭터들이 존재하는데 그 중에서 ‘유루캬라(ゆるキャラ)’를 중심으로 논하였으며, 지역 활성화에 도움 된 유루캬라 중에 대표적인 캐릭터 ‘히코냥(ひこにゃん)’, ‘구마몬(くまモン)’의 성공사례에 대해서 알아보았다. 이 대표 캐릭터들은 유루캬라의 3가지 조건들을 가지고 있다. 사랑스러움, 유니크함, 지역사랑 이 3가지 조건을 충족시키고 있으며, 지역 발전을 위해 SNS를 활용해 지역 주민, 국내·외 사람들과 소통을 하며 지역 행사 및 유명 브랜드과 협력하여 홍보 및 지역 발전에 힘을 쏟고 있다. 또한 일본에서의 지역 아이돌의 지역 활성화에 관해서 이야기 하였다. 일본 지역마다 그 지역을 대표하는 아이돌들이 있고 그들은 지역 축제, 행사 등이 있으면 지역을 대표하여 참여, 홍보에 앞장서고 있다. 일본방송국도 지역 아이돌이 중요성을 깨닫고 지역 아이돌을 중심으로 한 드라마를 제작한 것으로 보아 지역 아이돌의 활동범위가 더욱 확장되었다는 것을 알 수 있었다. 그리고 애니메이션도 지역 활성화에 많은 도움을 주고 있다. SNS 등장으로 인해 애니메이션이나 드라마에 등장한 실제 장소를 찾아가는 현상이 생기게 되었고 그 현상을 성지순례(聖地巡礼)라고 한다. 성지순례를 위해 국내·외 애니메이션 팬들이 그 지역을 찾아가게 되면서 관광객의 증가 되면서 마을에 활력을 불어 일으키는데 도움이 되고 있는 것을 알 수 있다. 한국에도 일본과 같은 캐릭터, 아이돌, 애니메이션 문화가 없는 것이 아니다. 이 문화들을 적극적으로 활용한다면 지역 발전에 도움이 될 것이다.
Young people all over the world including Japan and Korea leave their hometown, so underpopulation of the provinces is continued. To overcome this problem in Japan, the regional activation(community development) movement was enforced. This movement was started from 1960s and has been changing w...
Young people all over the world including Japan and Korea leave their hometown, so underpopulation of the provinces is continued. To overcome this problem in Japan, the regional activation(community development) movement was enforced. This movement was started from 1960s and has been changing with the times, and nowadays it is some particular. Local governments are trying to promote and to develop their districts using local residents and SNS(Social Network Service). Also particularly they apply 'Kawaii' culture to tourist attractions. This thesis considers 'Kawaii' culture which is playing an important role for regional activation. Chapter 1 of this thesis deals with culture, cultural content, concept and definition of cultural industry. Chapter 2 explains definition and history of regional activation(community development) movement. And Chapter 3 considers concept and meaning of 'Kawaii', and also 'Kawaii' culture focusing on character, idol and animation. There are many characters in Japan and among them, this thesis focuses on yurukyara that helps regional activation and a success story of representative characters like hikonyan, kumamon which are sorts of yurukyara. These representative characters have three conditions of yurukyara, that are loveliness, uniqueness, affection of district. To develop their districts, all local residents are communicating with domestic and international people through SNS to promote their local event or festival and they also cooperate with big name brands. This thesis also explains regional activation by local idols. In Japan, there are idols who represent for their local area and they lead promotion for the event or festival. Japanese broadcasting stations recognize the importance of local idols' role and they produce dramas with them, so local idols' scope of activity is expanded. And animation also helps regional activation a lot. By the apprearance of SNS, people visit real places on TV drama or animation and we call it 'pilgrimage'. For 'pilgrimage', lots of domestic and international fan visit the areas and it helps the local area to develop and activate In Korea, there are also characters, idols and animations like Japan. If we use these culture actively, it will be very helpful for community development.
Young people all over the world including Japan and Korea leave their hometown, so underpopulation of the provinces is continued. To overcome this problem in Japan, the regional activation(community development) movement was enforced. This movement was started from 1960s and has been changing with the times, and nowadays it is some particular. Local governments are trying to promote and to develop their districts using local residents and SNS(Social Network Service). Also particularly they apply 'Kawaii' culture to tourist attractions. This thesis considers 'Kawaii' culture which is playing an important role for regional activation. Chapter 1 of this thesis deals with culture, cultural content, concept and definition of cultural industry. Chapter 2 explains definition and history of regional activation(community development) movement. And Chapter 3 considers concept and meaning of 'Kawaii', and also 'Kawaii' culture focusing on character, idol and animation. There are many characters in Japan and among them, this thesis focuses on yurukyara that helps regional activation and a success story of representative characters like hikonyan, kumamon which are sorts of yurukyara. These representative characters have three conditions of yurukyara, that are loveliness, uniqueness, affection of district. To develop their districts, all local residents are communicating with domestic and international people through SNS to promote their local event or festival and they also cooperate with big name brands. This thesis also explains regional activation by local idols. In Japan, there are idols who represent for their local area and they lead promotion for the event or festival. Japanese broadcasting stations recognize the importance of local idols' role and they produce dramas with them, so local idols' scope of activity is expanded. And animation also helps regional activation a lot. By the apprearance of SNS, people visit real places on TV drama or animation and we call it 'pilgrimage'. For 'pilgrimage', lots of domestic and international fan visit the areas and it helps the local area to develop and activate In Korea, there are also characters, idols and animations like Japan. If we use these culture actively, it will be very helpful for community development.
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