이 논문은 김은희의 추리극이 이 시대의 은폐된 기억을 소환하고 봉인된 역사에 작용하는 일상화된 폭력을 다루고 있음을 밝히기 위해, <싸인>(2011), <유령>(2012), <시그널>(2016)을 중심으로 연구하였다. 일반적으로 추리 서사는 범죄 사건이 발생하면 탐정이 사건을 해결할 수 있는 객관적인 증거를 찾아 범인을 밝혀내는 구조로 되어 있다. 그런데 이 논문에서 견지하는 관점은 추리 서사는 세밀하고 잘 눈에 띄지 않은 증거(혹은 증상)가 탐정에게 예고 없이 나타나서 자신이 원하는 것을 요청하는 구조라는 것이다. 이렇게 볼 수 있는 것은 추리 서사가 무의식을 통해 인간의 내면을 이해하는 ...
이 논문은 김은희의 추리극이 이 시대의 은폐된 기억을 소환하고 봉인된 역사에 작용하는 일상화된 폭력을 다루고 있음을 밝히기 위해, <싸인>(2011), <유령>(2012), <시그널>(2016)을 중심으로 연구하였다. 일반적으로 추리 서사는 범죄 사건이 발생하면 탐정이 사건을 해결할 수 있는 객관적인 증거를 찾아 범인을 밝혀내는 구조로 되어 있다. 그런데 이 논문에서 견지하는 관점은 추리 서사는 세밀하고 잘 눈에 띄지 않은 증거(혹은 증상)가 탐정에게 예고 없이 나타나서 자신이 원하는 것을 요청하는 구조라는 것이다. 이렇게 볼 수 있는 것은 추리 서사가 무의식을 통해 인간의 내면을 이해하는 정신분석과 구조가 유사하기 때문이다. 이는 김은희의 추리극이 역사적으로 억압된 진실을 소환하여 현재를 살아가는 우리들에게 주어진 상황을 올바로 자각할 수 있게 해주는 심층적인 연구가 될 것이다. 2장에서는 추리 서사의 전반적인 이해를 위해 추리 서사의 역사적 흐름과 특성을 살펴보았다. 먼저 추리 서사가 태동할 수 있던 사회ㆍ문화적 맥락을 살펴보고 한국에서의 추리 서사의 역사적 고찰을 통해 한국 추리 서사의 특수성을 알아보았다. 추리 서사는 근대적 산물로, 근대적인 국가체제가 형성되고 법에 대한 인식이 변화한 후 태동한 근대적 문학 형식이다. 특히 부르주아 계급의 새로운 지배 전략으로 추리 서사가 동원되었고, 근대적 사회 체제를 갖춘 국가가 증가함에 따라 세계 각지로 전파되었다. 한국에서는 일본을 통해 유입된 이후 전근대적인 추리 서사적 특성과 맞물리는 과정이 바로 한국 추리 서사의 특수성이 발현되는 지점이라 보았다. 한편 추리 서사의 장르적 욕망은 범인이 감춰두고 싶은 비밀을 탐정이 파헤쳐서 밝혀내는 것인데, 관점을 뒤집어 보면 고정적 실체로서 텍스트를 보는 관점이 아니라 텍스트가 우리에게 무엇인가를 요구하는 것이라는 새로운 시선으로 추리 서사에 접근할 수 있다. 3장과 4장에서는 본격적으로 김은희의 추리극을 중심으로 기억과 폭력이 재현되는 양상을 분석하였다. 먼저 3장에서는 형식적 분석을 진행하였다. 첫 번째로 탐정의 역할을 하는 인물이 사건의 진실을 은폐한 것이 무엇인지 밝히는 과정이 김은희 추리극의 장르적 욕망이라 보았다. 이때 은폐된 진실은 한국 사회가 처한 부조리한 시스템과 불가능한 정의 구현 등임을 알 수 있었다. 두 번째로 김은희 추리극의 시공간은 정보를 많이 가진 자가 권력을 누릴 수 있는 정보 자본주의의 모습을 제시하고 있음에 주목하였다. 권력관계가 형성될 때, 중요한 역할을 담당하는 것은 잉여적인 정보인데, 이것은 가시적인 시선으로 비가시적인 영역에 숨겨진 단서(혹은 증상)를 발견해야만 권력의 헤게모니 투쟁에서 우위를 선점할 수 있다. 마지막으로 부검실에서 죽은 자의 이야기를 들어주는 법의학자, 생각지도 않은 재회를 통해 무의식에 넣어둔 기억과의 마주침, 과거의 자아와 만난 경찰서에서 그동안 망각하고 있었던 과거 기억의 귀환 등은 모두 하나의 ‘사건’이 된다. 이는 사건의 ‘증상’이 말하는 목소리에 응답하지 않는 이 사회의 미시적 폭력을 파악하게 해준다. 4장은 3장의 형식 분석을 바탕으로 김은희 작가의 정치학에 주목하였다. 우선, 외환 위기 이후 신자유주의 체제가 정착하기 시작하면서 국가안전망이 해체되고 예측 불가능한 사건들이 일상적 삶 속으로 들어옴으로써, 더 이상 사회 구성원은 국가의 보호를 받지 못한 채 위험에 노출되어 살아가야 한다. 또한 ‘유령’과 같이 아직 사건이 해결되지 않은 채 남아있는 미제사건을 수면 위로 올라오게 하여, 사회적 관심 속에 편입시킨다. 다음으로 정보 통신 기술의 발전으로 정보 자본주의가 확장되어 정보의 독점이 곧 권력이 되는 시대가 도래하였다. 공권력과 결탁한 정계ㆍ재계가 정보 유통 시스템을 장악하여 비가시적인 정보를 독점함으로써 정보를 사적으로 점유하기 위한 미시적 폭력이 자행되고 있음을 알게 되었다. 마지막으로, 김은희 작가가 추리극을 통해 시청자에게 하고 싶은 주제를 알아보았다. 이것은 우리가 살아가고 있는 현실에 디스토피아적 징후가 드러나지만, 이때야말로 진정한 희망이 생성될 수 있는 시기이다. 추리 서사가 아무도 발견하지 못한 단서(혹은 증상)가 탐정에게 갑자기 나타나 자기의 이야기를 하는 것이라 보는 관점을 동일한 관점으로 김은희의 메시지를 파악할 수 있다. 즉 김은희가 진정으로 시청자에게 원하는 것은 망각해서는 안 되는 역사의 목소리에 귀를 기울여 과거를 절대 잊지 말라는 것이다. 김은희의 추리극은 시대적인 증상이 출몰하는 현실을 재현하면서도 결국 시적 정의를 실현하여 봉합함으로써 불가능한 미래를 환상적으로 제시했다는 점은 분명 한계이다. 하지만 김은희의 세계관은 현재의 문제를 사적으로 치환하지 않고 공적으로 환기시켰다는 점에서 텔레비전 드라마의 서사를 한층 더 풍부하게 만들었다고 평가할 수 있다. 또한 김은희의 세계관을 긍정하며 지지를 보내는 시청자들이 있다는 것은 대중적으로도 인정을 받았음을 의미한다. 정리하자면 <싸인>, <유령>, <시그널>은 상업성ㆍ대중성ㆍ공공성을 담보로 한, 이 시대의 기념할 만한 추리극이라고 할 수 있겠다.
이 논문은 김은희의 추리극이 이 시대의 은폐된 기억을 소환하고 봉인된 역사에 작용하는 일상화된 폭력을 다루고 있음을 밝히기 위해, <싸인>(2011), <유령>(2012), <시그널>(2016)을 중심으로 연구하였다. 일반적으로 추리 서사는 범죄 사건이 발생하면 탐정이 사건을 해결할 수 있는 객관적인 증거를 찾아 범인을 밝혀내는 구조로 되어 있다. 그런데 이 논문에서 견지하는 관점은 추리 서사는 세밀하고 잘 눈에 띄지 않은 증거(혹은 증상)가 탐정에게 예고 없이 나타나서 자신이 원하는 것을 요청하는 구조라는 것이다. 이렇게 볼 수 있는 것은 추리 서사가 무의식을 통해 인간의 내면을 이해하는 정신분석과 구조가 유사하기 때문이다. 이는 김은희의 추리극이 역사적으로 억압된 진실을 소환하여 현재를 살아가는 우리들에게 주어진 상황을 올바로 자각할 수 있게 해주는 심층적인 연구가 될 것이다. 2장에서는 추리 서사의 전반적인 이해를 위해 추리 서사의 역사적 흐름과 특성을 살펴보았다. 먼저 추리 서사가 태동할 수 있던 사회ㆍ문화적 맥락을 살펴보고 한국에서의 추리 서사의 역사적 고찰을 통해 한국 추리 서사의 특수성을 알아보았다. 추리 서사는 근대적 산물로, 근대적인 국가체제가 형성되고 법에 대한 인식이 변화한 후 태동한 근대적 문학 형식이다. 특히 부르주아 계급의 새로운 지배 전략으로 추리 서사가 동원되었고, 근대적 사회 체제를 갖춘 국가가 증가함에 따라 세계 각지로 전파되었다. 한국에서는 일본을 통해 유입된 이후 전근대적인 추리 서사적 특성과 맞물리는 과정이 바로 한국 추리 서사의 특수성이 발현되는 지점이라 보았다. 한편 추리 서사의 장르적 욕망은 범인이 감춰두고 싶은 비밀을 탐정이 파헤쳐서 밝혀내는 것인데, 관점을 뒤집어 보면 고정적 실체로서 텍스트를 보는 관점이 아니라 텍스트가 우리에게 무엇인가를 요구하는 것이라는 새로운 시선으로 추리 서사에 접근할 수 있다. 3장과 4장에서는 본격적으로 김은희의 추리극을 중심으로 기억과 폭력이 재현되는 양상을 분석하였다. 먼저 3장에서는 형식적 분석을 진행하였다. 첫 번째로 탐정의 역할을 하는 인물이 사건의 진실을 은폐한 것이 무엇인지 밝히는 과정이 김은희 추리극의 장르적 욕망이라 보았다. 이때 은폐된 진실은 한국 사회가 처한 부조리한 시스템과 불가능한 정의 구현 등임을 알 수 있었다. 두 번째로 김은희 추리극의 시공간은 정보를 많이 가진 자가 권력을 누릴 수 있는 정보 자본주의의 모습을 제시하고 있음에 주목하였다. 권력관계가 형성될 때, 중요한 역할을 담당하는 것은 잉여적인 정보인데, 이것은 가시적인 시선으로 비가시적인 영역에 숨겨진 단서(혹은 증상)를 발견해야만 권력의 헤게모니 투쟁에서 우위를 선점할 수 있다. 마지막으로 부검실에서 죽은 자의 이야기를 들어주는 법의학자, 생각지도 않은 재회를 통해 무의식에 넣어둔 기억과의 마주침, 과거의 자아와 만난 경찰서에서 그동안 망각하고 있었던 과거 기억의 귀환 등은 모두 하나의 ‘사건’이 된다. 이는 사건의 ‘증상’이 말하는 목소리에 응답하지 않는 이 사회의 미시적 폭력을 파악하게 해준다. 4장은 3장의 형식 분석을 바탕으로 김은희 작가의 정치학에 주목하였다. 우선, 외환 위기 이후 신자유주의 체제가 정착하기 시작하면서 국가안전망이 해체되고 예측 불가능한 사건들이 일상적 삶 속으로 들어옴으로써, 더 이상 사회 구성원은 국가의 보호를 받지 못한 채 위험에 노출되어 살아가야 한다. 또한 ‘유령’과 같이 아직 사건이 해결되지 않은 채 남아있는 미제사건을 수면 위로 올라오게 하여, 사회적 관심 속에 편입시킨다. 다음으로 정보 통신 기술의 발전으로 정보 자본주의가 확장되어 정보의 독점이 곧 권력이 되는 시대가 도래하였다. 공권력과 결탁한 정계ㆍ재계가 정보 유통 시스템을 장악하여 비가시적인 정보를 독점함으로써 정보를 사적으로 점유하기 위한 미시적 폭력이 자행되고 있음을 알게 되었다. 마지막으로, 김은희 작가가 추리극을 통해 시청자에게 하고 싶은 주제를 알아보았다. 이것은 우리가 살아가고 있는 현실에 디스토피아적 징후가 드러나지만, 이때야말로 진정한 희망이 생성될 수 있는 시기이다. 추리 서사가 아무도 발견하지 못한 단서(혹은 증상)가 탐정에게 갑자기 나타나 자기의 이야기를 하는 것이라 보는 관점을 동일한 관점으로 김은희의 메시지를 파악할 수 있다. 즉 김은희가 진정으로 시청자에게 원하는 것은 망각해서는 안 되는 역사의 목소리에 귀를 기울여 과거를 절대 잊지 말라는 것이다. 김은희의 추리극은 시대적인 증상이 출몰하는 현실을 재현하면서도 결국 시적 정의를 실현하여 봉합함으로써 불가능한 미래를 환상적으로 제시했다는 점은 분명 한계이다. 하지만 김은희의 세계관은 현재의 문제를 사적으로 치환하지 않고 공적으로 환기시켰다는 점에서 텔레비전 드라마의 서사를 한층 더 풍부하게 만들었다고 평가할 수 있다. 또한 김은희의 세계관을 긍정하며 지지를 보내는 시청자들이 있다는 것은 대중적으로도 인정을 받았음을 의미한다. 정리하자면 <싸인>, <유령>, <시그널>은 상업성ㆍ대중성ㆍ공공성을 담보로 한, 이 시대의 기념할 만한 추리극이라고 할 수 있겠다.
To clarify that Kim Eunhee’s detective-drama treats routine violence which calls concealed memory in this age and works on sealed history, this dissertation mainly studied (2011), (2012), (2016). Generally, detective-narrative is in the structure where detective seizes criminal by finding objective...
To clarify that Kim Eunhee’s detective-drama treats routine violence which calls concealed memory in this age and works on sealed history, this dissertation mainly studied (2011), (2012), (2016). Generally, detective-narrative is in the structure where detective seizes criminal by finding objective evidence which can solve the crime. By the way, the viewpoint kept in this dissertation is that the detective-narrative is in the structure where minute & elusive evidence (or symptom) appears in front of detective without prior notice in order to request what it wants. This viewpoint is possible, because its structure is similar to that of psychoanalysis which understands human internality through unconsciousness of detective-narrative. Kim Eunhee’s detective-drama will be in-depth study which makes us correctly perceive situation given to us as we live in contemporary time by calling the historically oppressed reality. In Chapter 2, the historic flow and characteristics of detective-narrative are investigated to understand the overall detective-narrative. To begin with, socio-cultural context where detective-narrative could be born is investigated and the peculiarity of Korean detective-narrative is clarified through historic investigation of detective-narrative in Korea. As modern product of detective-narrative, it is modern literary form born after formation of modern national system and alteration of recognition of law. Since detective-narrative was mobilized especially as new domination strategy of bourgeois class and the number of states equipped with modern social system increased, it was propagated worldwide. In Korea, the process where it was intertwined with pre-modern characteristics after it was introduced through Japan is deemed as the point where the peculiarity of Korean detective-narrative was embodied. Meanwhile, the desire of detective-narrative genre is that detective delves and finds the secret which criminal wants to conceal. Reversing the viewpoint, we do not view text as fixed entity at the viewpoint, but we can approach detective-narrative with new vision that text requests us for something. In Chapter 3 and Chapter 4, the aspect where memory and violence are reproduced mainly on the basis of Kim Eunhee’s detective-drama was analyzed. To begin with, formal analysis was done in Chapter 3. First, the process where the person who plays the role of detective clarifies what conceals truth is deemed as the desire of genre in Kim Eunhee’s detective-drama. Then, it is found that the concealed truth is absurd system which Korean society faces and the impossible embodiment of justice. Second, I noted that time & space in Kim Eunhee’s detective-drama presents the shape of information capitalism where those with a lot of information enjoy power. When power relation is formed, what plays important role is superfluous information, which can occupy superiority in the hegemonic struggle of power only if finding clue (or symptom) hidden in the invisible area with visible vision. Finally, medical examiner who hears the story of the deceased in autopsy room, encounter with memory kept in unconsciousness through unexpected reunion, return of past memory which was forgotten in the police station where the person met past self-ego, all of these situations become 1 case. This makes us grasp the microscopic violence of this society which does not respond to the voice of ‘symptom’ of case. Based on formal analysis in Chapter 3, Chapter 4 noted the politics of author Kim Eunhee. To begin with, as the system of neoliberalism was settled after foreign exchange crisis, national safety net was disintegrated and unpredictable cases penetrate into routine life. Thus, social member should live, being exposed to risk without protection of state. Further, unsolved case like ‘Phantom’ is emerged on the water to be put into social interest. Next, information capitalism is expanded with development of IT technology, leading to age where monopoly is power itself. It is known that microscopic violence is committed to privately occupy information as political world & economic circle colluded with public power grasps information distribution system and monopolizes invisible information. Finally, I investigated the theme which author Kim Eunhee wanted to deliver to viewer through detective-drama. Although dystopian symptom appears in the reality where we are living, this is the time when real hope can arise. In detective-narrative, Kim Eunhee’s message can be grasped in the viewpoint same to that where clue (or symptom) found by nobody suddenly appears in front of detective to tell own story. Namely, what Kim Eunhee really wishes to tell viewers is to listen to the voice of history which should not be forgotten in order not to forget the past. The obvious limit of Kim Eunhee’s detective-drama is that it fantastically presents impossible future by realizing and suturing poetic justice after all, although it reproduces the reality where symptoms of the age haunt. However, Kim Eunhee’s view of the world can be evaluated as it further exuberates the narrative of TV drama in that it does not privately replace current problem, but publicly calls public attention. Further, some viewers affirm and support Kim Eunhee’s view of the world, which means that she is also recognized by public. In conclusion, , , can be said as commemorative detective-drama in this age, securing marketability, popularity and public character.
To clarify that Kim Eunhee’s detective-drama treats routine violence which calls concealed memory in this age and works on sealed history, this dissertation mainly studied (2011), (2012), (2016). Generally, detective-narrative is in the structure where detective seizes criminal by finding objective evidence which can solve the crime. By the way, the viewpoint kept in this dissertation is that the detective-narrative is in the structure where minute & elusive evidence (or symptom) appears in front of detective without prior notice in order to request what it wants. This viewpoint is possible, because its structure is similar to that of psychoanalysis which understands human internality through unconsciousness of detective-narrative. Kim Eunhee’s detective-drama will be in-depth study which makes us correctly perceive situation given to us as we live in contemporary time by calling the historically oppressed reality. In Chapter 2, the historic flow and characteristics of detective-narrative are investigated to understand the overall detective-narrative. To begin with, socio-cultural context where detective-narrative could be born is investigated and the peculiarity of Korean detective-narrative is clarified through historic investigation of detective-narrative in Korea. As modern product of detective-narrative, it is modern literary form born after formation of modern national system and alteration of recognition of law. Since detective-narrative was mobilized especially as new domination strategy of bourgeois class and the number of states equipped with modern social system increased, it was propagated worldwide. In Korea, the process where it was intertwined with pre-modern characteristics after it was introduced through Japan is deemed as the point where the peculiarity of Korean detective-narrative was embodied. Meanwhile, the desire of detective-narrative genre is that detective delves and finds the secret which criminal wants to conceal. Reversing the viewpoint, we do not view text as fixed entity at the viewpoint, but we can approach detective-narrative with new vision that text requests us for something. In Chapter 3 and Chapter 4, the aspect where memory and violence are reproduced mainly on the basis of Kim Eunhee’s detective-drama was analyzed. To begin with, formal analysis was done in Chapter 3. First, the process where the person who plays the role of detective clarifies what conceals truth is deemed as the desire of genre in Kim Eunhee’s detective-drama. Then, it is found that the concealed truth is absurd system which Korean society faces and the impossible embodiment of justice. Second, I noted that time & space in Kim Eunhee’s detective-drama presents the shape of information capitalism where those with a lot of information enjoy power. When power relation is formed, what plays important role is superfluous information, which can occupy superiority in the hegemonic struggle of power only if finding clue (or symptom) hidden in the invisible area with visible vision. Finally, medical examiner who hears the story of the deceased in autopsy room, encounter with memory kept in unconsciousness through unexpected reunion, return of past memory which was forgotten in the police station where the person met past self-ego, all of these situations become 1 case. This makes us grasp the microscopic violence of this society which does not respond to the voice of ‘symptom’ of case. Based on formal analysis in Chapter 3, Chapter 4 noted the politics of author Kim Eunhee. To begin with, as the system of neoliberalism was settled after foreign exchange crisis, national safety net was disintegrated and unpredictable cases penetrate into routine life. Thus, social member should live, being exposed to risk without protection of state. Further, unsolved case like ‘Phantom’ is emerged on the water to be put into social interest. Next, information capitalism is expanded with development of IT technology, leading to age where monopoly is power itself. It is known that microscopic violence is committed to privately occupy information as political world & economic circle colluded with public power grasps information distribution system and monopolizes invisible information. Finally, I investigated the theme which author Kim Eunhee wanted to deliver to viewer through detective-drama. Although dystopian symptom appears in the reality where we are living, this is the time when real hope can arise. In detective-narrative, Kim Eunhee’s message can be grasped in the viewpoint same to that where clue (or symptom) found by nobody suddenly appears in front of detective to tell own story. Namely, what Kim Eunhee really wishes to tell viewers is to listen to the voice of history which should not be forgotten in order not to forget the past. The obvious limit of Kim Eunhee’s detective-drama is that it fantastically presents impossible future by realizing and suturing poetic justice after all, although it reproduces the reality where symptoms of the age haunt. However, Kim Eunhee’s view of the world can be evaluated as it further exuberates the narrative of TV drama in that it does not privately replace current problem, but publicly calls public attention. Further, some viewers affirm and support Kim Eunhee’s view of the world, which means that she is also recognized by public. In conclusion, , , can be said as commemorative detective-drama in this age, securing marketability, popularity and public character.
주제어
#억압된 기억의 귀환 〈싸인〉 〈유령〉 〈시그널〉 추리극 추리 서사 TV 드라마 추리 서사의 욕망 미시적 폭력 증상
학위논문 정보
저자
김민영
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과 현대문학전공
지도교수
박명진
발행연도
2019
총페이지
vii, 211 p.
키워드
억압된 기억의 귀환 〈싸인〉 〈유령〉 〈시그널〉 추리극 추리 서사 TV 드라마 추리 서사의 욕망 미시적 폭력 증상
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.