본 연구는 김은희 작가의 스릴러 드라마를 연구 대상으로 한국 스릴러 드라마 장르의 특징을 살펴보고 이를 바탕으로 향후 스릴러 드라마 제작에 대한 근거와 시사점을 제시하고자 하였다.
본 연구는 총 6장으로 구성된다. 한국 스릴러 드라마의 연구 배경, 스릴러 장르의 정의와 유사한 개념의 정리, 인물 이미지의 구축, 서사(敍事)의 특징과 편집 특징 등의 측면에서 김은희의 <시그널>, <유령>, <쓰리 데이즈> 세 개의 스릴러 드라마에 대하여 자세하고 체계적으로 분석하고자 한다.
제1장에서는...
본 연구는 김은희 작가의 스릴러 드라마를 연구 대상으로 한국 스릴러 드라마 장르의 특징을 살펴보고 이를 바탕으로 향후 스릴러 드라마 제작에 대한 근거와 시사점을 제시하고자 하였다.
본 연구는 총 6장으로 구성된다. 한국 스릴러 드라마의 연구 배경, 스릴러 장르의 정의와 유사한 개념의 정리, 인물 이미지의 구축, 서사(敍事)의 특징과 편집 특징 등의 측면에서 김은희의 <시그널>, <유령>, <쓰리 데이즈> 세 개의 스릴러 드라마에 대하여 자세하고 체계적으로 분석하고자 한다.
제1장에서는 주로 한국 스릴러 드라마의 연구 배경을 분석하고 연구의 의미와 연구 방법을 제시하며 연구의 범위를 확정하였다. 또한 선행 연구 성과를 정리하여 본 연구의 핵심을 제시하였다.
제2장에서는 주로 스릴러 소재의 정의를 규정하였다. 먼저 스릴러 개념을 규정하고 해당 특징을 찾아낸 후, 마지막으로 스릴러와 유사한 몇 가지 개념을 예로 들어 이를 스릴러의 개념과 비교하여 결론을 내렸다.
제3장에서는 김은희 작가와 스릴러의 기본 상황을 소개하고 캐릭터 이미지 분석 차원에서 본 연구에서 중점적으로 연구하고자 하는 <시그널>, <유령>, <쓰리 데이즈> 세 개의 스릴러 드라마에서 정의의 역할, 악역, 피해자의 세 가지로 분석하였다.
제4장에서는 김은희 작가의 스릴러 드라마의 서사 구조와 특징을 살펴보았다. 주로 다시공적 교차 서사 구조, 인물의 경험을 둘러싼 주요 이야기 전개, 기괴한 이야기 구성과 인물의 다차원성(多元化), 반전 줄거리, 운명과 현실 앞에 약해 보이는 개인의 역량, 숙명론(宿命論)과 난국론(難局論)의 이데올로기, 원만하지 않은 미지의 결말, 그리고 진실한 사회문제에 대한 비판 등 특징이 포함되었다.
제5장에서는 김은희 스릴러 드라마의 시청각적 요소의 특징을 중점적으로 분석하며 주로 화면, 색조, 빛, 소리, 편집에 대하여 분석하였다.
제6장은 본 연구의 마지막 부분으로 연구 결론을 제시하였다.
본 연구는 김은희 작가의 스릴러 드라마를 연구 대상으로 한국 스릴러 드라마 장르의 특징을 살펴보고 이를 바탕으로 향후 스릴러 드라마 제작에 대한 근거와 시사점을 제시하고자 하였다.
본 연구는 총 6장으로 구성된다. 한국 스릴러 드라마의 연구 배경, 스릴러 장르의 정의와 유사한 개념의 정리, 인물 이미지의 구축, 서사(敍事)의 특징과 편집 특징 등의 측면에서 김은희의 <시그널>, <유령>, <쓰리 데이즈> 세 개의 스릴러 드라마에 대하여 자세하고 체계적으로 분석하고자 한다.
제1장에서는 주로 한국 스릴러 드라마의 연구 배경을 분석하고 연구의 의미와 연구 방법을 제시하며 연구의 범위를 확정하였다. 또한 선행 연구 성과를 정리하여 본 연구의 핵심을 제시하였다.
제2장에서는 주로 스릴러 소재의 정의를 규정하였다. 먼저 스릴러 개념을 규정하고 해당 특징을 찾아낸 후, 마지막으로 스릴러와 유사한 몇 가지 개념을 예로 들어 이를 스릴러의 개념과 비교하여 결론을 내렸다.
제3장에서는 김은희 작가와 스릴러의 기본 상황을 소개하고 캐릭터 이미지 분석 차원에서 본 연구에서 중점적으로 연구하고자 하는 <시그널>, <유령>, <쓰리 데이즈> 세 개의 스릴러 드라마에서 정의의 역할, 악역, 피해자의 세 가지로 분석하였다.
제4장에서는 김은희 작가의 스릴러 드라마의 서사 구조와 특징을 살펴보았다. 주로 다시공적 교차 서사 구조, 인물의 경험을 둘러싼 주요 이야기 전개, 기괴한 이야기 구성과 인물의 다차원성(多元化), 반전 줄거리, 운명과 현실 앞에 약해 보이는 개인의 역량, 숙명론(宿命論)과 난국론(難局論)의 이데올로기, 원만하지 않은 미지의 결말, 그리고 진실한 사회문제에 대한 비판 등 특징이 포함되었다.
제5장에서는 김은희 스릴러 드라마의 시청각적 요소의 특징을 중점적으로 분석하며 주로 화면, 색조, 빛, 소리, 편집에 대하여 분석하였다.
제6장은 본 연구의 마지막 부분으로 연구 결론을 제시하였다.
Taking the thriller TV plays written by Kim Eun Hee as the research object, this paper aims to explore the characteristics of Korean thriller TV plays, in a bid to provide some basis and enlightenment for subsequent creation of thriller TV plays.
Comprised of a total of six chapters, this paper ...
Taking the thriller TV plays written by Kim Eun Hee as the research object, this paper aims to explore the characteristics of Korean thriller TV plays, in a bid to provide some basis and enlightenment for subsequent creation of thriller TV plays.
Comprised of a total of six chapters, this paper has carried out a detailed and systematic analysis and summary of Kim Eun Hee's three thriller TV plays entitled Signal, Phantom and Three Days from the perspectives of research background, definition of thriller theme and clarification of similar concepts, construction of character images, narrative characteristics and editing characteristics.
Chapter one mainly elaborates the research background of Korean thriller TV plays, discovers the research significance and research methods, and determines the scope of research, in addition, it also summarizes the research achievements of existing studies, and finally draws the conclusion what innovation this paper has realized.
Chapter two mainly makes a definition of the thriller theme. Specially speaking, it first defines the concept of thriller, and then finds out its characteristics, followed by enumerating several concepts similar to thriller that are further compared with the concept of thriller after being clarified, after which a conclusion is drawn.
Chapter three introduces the basic information of screenwriter Kim Eun Hee and thriller TV plays, and makes a character image analysis of the three thriller plays entitled Signal, Phantom and Three Days, which are the research focus of this paper, from the perspectives of righteous roles, villain roles and victim roles.
Chapter four explores the narrative skills and characteristics of the TV plays written by Kim Eun Hee including interlaced and multiple narrative space and time, the plots with main stories evolved with the characters' experience and plot reversal, uncanny story and multi-dimensional roles, the ideology of fatalism and theory of dilemma, the non-satisfactory and unknown ending, as well as the criticism of real social problems.
Chapter five mainly analyzes the audio-visual language characteristics of the TV plays written by Kim Eun Hee in terms of lens, hues and light, sound, and editing.
Chapter six is the last chapter, which is mainly about the research conclusion.
Taking the thriller TV plays written by Kim Eun Hee as the research object, this paper aims to explore the characteristics of Korean thriller TV plays, in a bid to provide some basis and enlightenment for subsequent creation of thriller TV plays.
Comprised of a total of six chapters, this paper has carried out a detailed and systematic analysis and summary of Kim Eun Hee's three thriller TV plays entitled Signal, Phantom and Three Days from the perspectives of research background, definition of thriller theme and clarification of similar concepts, construction of character images, narrative characteristics and editing characteristics.
Chapter one mainly elaborates the research background of Korean thriller TV plays, discovers the research significance and research methods, and determines the scope of research, in addition, it also summarizes the research achievements of existing studies, and finally draws the conclusion what innovation this paper has realized.
Chapter two mainly makes a definition of the thriller theme. Specially speaking, it first defines the concept of thriller, and then finds out its characteristics, followed by enumerating several concepts similar to thriller that are further compared with the concept of thriller after being clarified, after which a conclusion is drawn.
Chapter three introduces the basic information of screenwriter Kim Eun Hee and thriller TV plays, and makes a character image analysis of the three thriller plays entitled Signal, Phantom and Three Days, which are the research focus of this paper, from the perspectives of righteous roles, villain roles and victim roles.
Chapter four explores the narrative skills and characteristics of the TV plays written by Kim Eun Hee including interlaced and multiple narrative space and time, the plots with main stories evolved with the characters' experience and plot reversal, uncanny story and multi-dimensional roles, the ideology of fatalism and theory of dilemma, the non-satisfactory and unknown ending, as well as the criticism of real social problems.
Chapter five mainly analyzes the audio-visual language characteristics of the TV plays written by Kim Eun Hee in terms of lens, hues and light, sound, and editing.
Chapter six is the last chapter, which is mainly about the research conclusion.
주제어
#한국 스릴러 ?김은희 스릴러 드라마 ?캐릭터 서사 특징 시청각적?요소
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.