본 연구는 최근 사회적 문제로 대두되고 있는 보육시설 내 아동학대에 주목하여 보육교사의 아동학대 잠재성을 측정하고 이에 영향을 미치는 요인을 분석하여 예방 방안을 논의하고자 하였다. 이를 위해 서울과 경기도 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사 261명을 대상으로 질문지 조사를 실시했으며 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 이용해 분석하였다. 조사에 사용된 척도의 신뢰도를 검증하기 위하여 Chronbach’s α 계수를 산출하였고, ...
본 연구는 최근 사회적 문제로 대두되고 있는 보육시설 내 아동학대에 주목하여 보육교사의 아동학대 잠재성을 측정하고 이에 영향을 미치는 요인을 분석하여 예방 방안을 논의하고자 하였다. 이를 위해 서울과 경기도 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사 261명을 대상으로 질문지 조사를 실시했으며 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 이용해 분석하였다. 조사에 사용된 척도의 신뢰도를 검증하기 위하여 Chronbach’s α 계수를 산출하였고, 빈도분석, 기술통계 분석, Pearson 적률상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과를 바탕으로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성, 아동학대 잠재성의 일반적인 경향을 확인한 결과 먼저 보육교사가 인식하는 근무환경은 조직 환경과 교사들의 사기, 기관 내 상호작용, 의사소통과 합리적 규정 순으로 높게 나타났다. 보육교사의 인성은 직무수행 수준이 가장 높고 그 다음으로 사회관계, 긍정적 자아개념, 인간애, 창의·인성이 높은 것으로 나타났다. 보육교사의 아동학대 잠재성은 타인과의 문제가 가장 높고 그 다음으로 경직성, 디스트레스, 불행감 순으로 높게 나타났다. 둘째, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성, 아동학대 잠재성의 상관관계를 분석한 결과 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성은 아동학대 잠재성과 유의한 부적 상관관계인 것으로 나타났다. 근무환경의 하위요인인 조직 환경과 교사들의 사기, 기관 내 상호작용, 의사소통과 합리적 규정은 아동학대 잠재성 하위요인 중 디스트레스, 불행감, 타인과의 문제와 유의한 부적 상관관계였다. 인성의 하위요인 중 긍정적 자아개념, 사회관계, 직무수행은 아동학대 잠재성 하위요인인 디스트레스, 불행감, 경직성, 타인과의 문제 모두와 유의한 부적 상관관계였으며 인성 하위요인 중 인간애와 창의·인성은 아동학대 잠재성 하위요인 중 경직성을 제외한 디스트레스, 불행감, 경직성, 타인과의 문제와 유의한 부적 상관관계로 나타났다. 셋째, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성이 아동학대 잠재성에 미치는 영향을 분석한 결과, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성이 좋은 경우 아동학대 잠재성은 낮았고 근무환경보다 인성이 아동학대 잠재성에 더 큰 영향을 미쳤다. 근무환경과 인성 하위요인 중 사회관계가 아동학대 잠재성에 가장 큰 영향을 미쳤고, 그 다음으로 조직 환경과 교사들의 사기, 긍정적 자아개념이 영향을 미쳤다. 위의 연구결과를 통해 교사에게 주어지는 외적 조건인 근무환경보다 교사가 갖고 있는 성품과 교사로서의 자질인 인성이 아동학대 잠재성에 더 큰 영향을 미치므로 교사 선발 시 인성검사를 의무화하여 보육시설에서 이를 고려하여 교사를 선발할 필요가 있으며 이 과정을 통해 교사 스스로도 자신을 돌아보고 인성을 높이기 위해 노력하도록 독려할 필요가 있다. 또한 인성은 교육을 통해 변화할 수 있는 특성을 갖고 있으므로 현재 근무 중인 보육교사를 대상으로 보수교육이나 승급교육 중에 인성교육 내용을 추가하여 인성을 향상시키기 위한 지원이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 최근 사회적 문제로 대두되고 있는 보육시설 내 아동학대에 주목하여 보육교사의 아동학대 잠재성을 측정하고 이에 영향을 미치는 요인을 분석하여 예방 방안을 논의하고자 하였다. 이를 위해 서울과 경기도 소재 어린이집에 근무 중인 보육교사 261명을 대상으로 질문지 조사를 실시했으며 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 이용해 분석하였다. 조사에 사용된 척도의 신뢰도를 검증하기 위하여 Chronbach’s α 계수를 산출하였고, 빈도분석, 기술통계 분석, Pearson 적률상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과를 바탕으로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성, 아동학대 잠재성의 일반적인 경향을 확인한 결과 먼저 보육교사가 인식하는 근무환경은 조직 환경과 교사들의 사기, 기관 내 상호작용, 의사소통과 합리적 규정 순으로 높게 나타났다. 보육교사의 인성은 직무수행 수준이 가장 높고 그 다음으로 사회관계, 긍정적 자아개념, 인간애, 창의·인성이 높은 것으로 나타났다. 보육교사의 아동학대 잠재성은 타인과의 문제가 가장 높고 그 다음으로 경직성, 디스트레스, 불행감 순으로 높게 나타났다. 둘째, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성, 아동학대 잠재성의 상관관계를 분석한 결과 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성은 아동학대 잠재성과 유의한 부적 상관관계인 것으로 나타났다. 근무환경의 하위요인인 조직 환경과 교사들의 사기, 기관 내 상호작용, 의사소통과 합리적 규정은 아동학대 잠재성 하위요인 중 디스트레스, 불행감, 타인과의 문제와 유의한 부적 상관관계였다. 인성의 하위요인 중 긍정적 자아개념, 사회관계, 직무수행은 아동학대 잠재성 하위요인인 디스트레스, 불행감, 경직성, 타인과의 문제 모두와 유의한 부적 상관관계였으며 인성 하위요인 중 인간애와 창의·인성은 아동학대 잠재성 하위요인 중 경직성을 제외한 디스트레스, 불행감, 경직성, 타인과의 문제와 유의한 부적 상관관계로 나타났다. 셋째, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성이 아동학대 잠재성에 미치는 영향을 분석한 결과, 보육교사가 인식하는 근무환경과 인성이 좋은 경우 아동학대 잠재성은 낮았고 근무환경보다 인성이 아동학대 잠재성에 더 큰 영향을 미쳤다. 근무환경과 인성 하위요인 중 사회관계가 아동학대 잠재성에 가장 큰 영향을 미쳤고, 그 다음으로 조직 환경과 교사들의 사기, 긍정적 자아개념이 영향을 미쳤다. 위의 연구결과를 통해 교사에게 주어지는 외적 조건인 근무환경보다 교사가 갖고 있는 성품과 교사로서의 자질인 인성이 아동학대 잠재성에 더 큰 영향을 미치므로 교사 선발 시 인성검사를 의무화하여 보육시설에서 이를 고려하여 교사를 선발할 필요가 있으며 이 과정을 통해 교사 스스로도 자신을 돌아보고 인성을 높이기 위해 노력하도록 독려할 필요가 있다. 또한 인성은 교육을 통해 변화할 수 있는 특성을 갖고 있으므로 현재 근무 중인 보육교사를 대상으로 보수교육이나 승급교육 중에 인성교육 내용을 추가하여 인성을 향상시키기 위한 지원이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to analyze the factors affecting child abuse potential of child care teachers and discuss preventive measures. For this purpose, 261 child care teachers working in day care centers in Seoul and Gyeonggi-do were surveyed. The collected data were analyzed using SPSS 2...
The purpose of this study was to analyze the factors affecting child abuse potential of child care teachers and discuss preventive measures. For this purpose, 261 child care teachers working in day care centers in Seoul and Gyeonggi-do were surveyed. The collected data were analyzed using SPSS 23.0 program. To verify the reliability of the scale used in the study, Chronbach's α coefficient was calculated, and frequency analysis, descriptive statistics, Pearson's correlation analysis, and hierarchical regression analysis were performed. Based on the results of the analysis, the results are summarized as follows. First, the general tendency of child care teachers' perception of working environment, personality, and child abuse potential was found to be higher in order of organizational environment and teachers' morale, inter agency interaction, communication and rational regulation appear. Personality of child care teachers showed the highest level of job performance, followed by social relations, positive self concept, humanity, creativity and personality. Child care teachers' child abuse potential was highest with problems with others, followed by stiffness, distress, and unhappiness. Second, as a result of analyzing the correlation between child care teachers' perceptions of work environment, personality, and child abuse potential, it was found that the working environment and personality were negatively correlated with child abuse potential. The organizational environment and teachers' morale, institutional interactions, communication and rational regulation, which are sub factors of working environment, were negatively correlated with distress, unhappiness, and problems with others. Among the sub factors of personality, positive self-concept, social relations, and job performance were positively correlated with distress, unhappiness, stiffness, and problems with others. Personality was negatively correlated with distress, unhappiness, stiffness, and problems with others. Third, as a result of analyzing the effects of child care teachers' perceived working environment and personality on child abuse potential, the child abuse potential was low when the child care teacher recognized good working conditions and personality, and personality had a greater impact on child abuse potential than working environment. The results of this study suggest that the personality of the teacher are more influential on the child abuse potential than the work environment. It is necessary to examine the personality at the time of selection of the teacher and to select the teacher considering this in the day care center. Through this process, it is also necessary to encourage the teacher to look for himself and to work to increase the personality.
The purpose of this study was to analyze the factors affecting child abuse potential of child care teachers and discuss preventive measures. For this purpose, 261 child care teachers working in day care centers in Seoul and Gyeonggi-do were surveyed. The collected data were analyzed using SPSS 23.0 program. To verify the reliability of the scale used in the study, Chronbach's α coefficient was calculated, and frequency analysis, descriptive statistics, Pearson's correlation analysis, and hierarchical regression analysis were performed. Based on the results of the analysis, the results are summarized as follows. First, the general tendency of child care teachers' perception of working environment, personality, and child abuse potential was found to be higher in order of organizational environment and teachers' morale, inter agency interaction, communication and rational regulation appear. Personality of child care teachers showed the highest level of job performance, followed by social relations, positive self concept, humanity, creativity and personality. Child care teachers' child abuse potential was highest with problems with others, followed by stiffness, distress, and unhappiness. Second, as a result of analyzing the correlation between child care teachers' perceptions of work environment, personality, and child abuse potential, it was found that the working environment and personality were negatively correlated with child abuse potential. The organizational environment and teachers' morale, institutional interactions, communication and rational regulation, which are sub factors of working environment, were negatively correlated with distress, unhappiness, and problems with others. Among the sub factors of personality, positive self-concept, social relations, and job performance were positively correlated with distress, unhappiness, stiffness, and problems with others. Personality was negatively correlated with distress, unhappiness, stiffness, and problems with others. Third, as a result of analyzing the effects of child care teachers' perceived working environment and personality on child abuse potential, the child abuse potential was low when the child care teacher recognized good working conditions and personality, and personality had a greater impact on child abuse potential than working environment. The results of this study suggest that the personality of the teacher are more influential on the child abuse potential than the work environment. It is necessary to examine the personality at the time of selection of the teacher and to select the teacher considering this in the day care center. Through this process, it is also necessary to encourage the teacher to look for himself and to work to increase the personality.
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